Spring naar bijdragen

Goedkoop tunen is .... duurkoop problemen


Recommended Posts

Vorige maand de GC 3.0CRD laten tunen bij een bedrijf die alles weet over tunen van dit type Jeep, omdat in zijn regio al zoveel probleemloos getuned zijn. Voor de tuning heeft mijn vriendin probleemloos meer dan 10.000km door Europa gecrost met snelheden van tegen de 200km op de Duitse autobanen. Tunen, nou dat zagen we zitten, dus enthousiast naar dat bedrijf. Preek aangehoord over de inrijproblematiek na tunen dat de Jeep een wenningskuur nodig heeft van een werkweek. :bye1: Natuurlijk niet opgevolgd zo'n lul-verhaal, 't is een digitale aanpassing. Enfin, tunen kost tijd, wel een uur.....:huh:..15 minuten..:wacko:. Na twe dagen toch besloten een ff de jeep de sporen te geven; en jawel trok als een lier, beter, zuiniger...NEEN...en dan..?..:bye1:..Shit happens.. stopt tijdens vlot inhalen op de snelweg:huh:.. gevaarlijk ook, want je moet naar de vluchtstrook, stilstaan en opnieuw starten.

Fout was THROTTLE RESPONSE. Dus gebeld, krijg te horen: "Cruise-control kun je niet gebruiken als die opgevoerd is...:worshippy:..maar geen nood want ik programmeer EVEN opnieuw"; jawel, volgende dag erheen en NU WEL binnen 15 minuten nieuwe MAPPINGS, maar toch melden dat hij de hele nacht bezig geweest met mijn probleem (zeer begaand, of geen vrouw?). Hé we gaan weer voortreffelijk...uuuhh..slechts voor 6 uren..:P..haha...van korte duur. Weer terug, nu iets langer, meneer heeft contact gehad met een BOBO, die kennelijk adviseerde eerst terugzetten en dan opnieuw. Na terugzetten geen probleem, weer opnieuw tunen..zelfde fout..Conclusie van hem was TERUGZETTEN en toch trad het probleem weer op. "Tja" zei hij, "dit is niet ons probleem ga naar de dealer met foutmelding PO26X CYLINDER X INJECTOR CIRCUIT LOW. Dit voor alle zes cilinders (X= 1-6).

Eerste rit met de monteur kwam het probleem weer tevoorschijn en de monteur heeft toen alle foutmeldingen gewist. Sindsdien toch een kleine 500km getuft met flink gassen en hoge snelheden....GEEN PROBLEEM. Dus gisteren weer gebeld, want uiteindelijk toch €300,00 betaalt voor een NIET GETUNDE JEEP (Kijk, dit is toch ff snelle handel niet waar?).

Antwoord was: "Wij kunnen niets voor je doen want er is iets mis met die Jeep en wellicht is het onderliggende probleem niet waarneembaar met de rijstijl van je vriendin, dus de dealer moet dit oplossen." :lol:

Wat nu? Dealer kan niks vinden, niet dat alleen, de Jeep tuft goed.

Wat ik eigenlijk wil weten is of iemand een zelfde foutmelding heeft gehad bij een diesel en wat was de opossing. Tot nu toe weet ik waarom het probleem zich voordeed, VOORDAT de monteur all foutmeldingen heeft gewist.

bewerkt door knoxxio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Sorry maar nogal een vreemd en flauw verhaal, waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen. Waarom koop je trouwens in godsnaam een Jeep (dieseluitvoering ook nog) als je continu met 200+ over de snelwegen moet vliegen, een Corvette oid lijkt me meer geschikt voor jullie.

Wat te doen met de tuner? Misschien een keer op een relaxte manier met hen/hem gaan praten, als je dat al eerder op hetzelfde toontje als bovenstaand verhaal gedaan hebt kan ik me zijn reactie eigenlijk goed voorstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Preek aangehoord over de inrijproblematiek na tunen dat de Jeep een wenningskuur nodig heeft van een werkweek. :lol: Natuurlijk niet opgevolgd zo'n lul-verhaal, 't is een digitale aanpassing...

Waarom zou dat niet kunnen? Ik kan me heel goed voorstellen dat de boordcomputer zelf nog e.e.a. aanpast aan wat hij aan gegevens binnenkrijgt.

Van jouw Jeep weet ik het niet maar ik ken genoeg electronica die op z'n dooie gemak nog alles gaat zitten aanpassen nadat deze in gebruik genomen is, ook digitaal. Dus om het gelijk als dom gelul te bestempelen lijkt mijn nogal.....ehhh...dom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou dat niet kunnen? Ik kan me heel goed voorstellen dat de boordcomputer zelf nog e.e.a. aanpast aan wat hij aan gegevens binnenkrijgt.

Van jouw Jeep weet ik het niet maar ik ken genoeg electronica die op z'n dooie gemak nog alles gaat zitten aanpassen nadat deze in gebruik genomen is, ook digitaal. Dus om het gelijk als dom gelul te bestempelen lijkt mijn nogal.....ehhh...dom?

Sowieso heb je volgens mij geen recht van spreken als je je niet aan de voorschriften houdt, en het geleverde 'product' dan niet werkt...

Ben benieuwd of de tuner ook geinformeerd is over het gebrek aan inrijden... Zou een hoop problemen kunnen voorkomen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je hebt een vriendin die in een Jeep vaak 200 rijdt op de Duitse snelweg en het moet nog harder ?

Weet niet waar je vaak vandaan haalt, maar op DAT moment dat ze haast had deed ze dat en voor Duitsland is dat niet zo vreemd, want het mag en het kan daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet waar je vaak vandaan haalt, maar op DAT moment dat ze haast had deed ze dat en voor Duitsland is dat niet zo vreemd, want het mag en het kan daar.

meer dan 10.000km door Europa gecrost

en daaruit "haal" ik dus vaak , neem aan dat ze geen 10k in 1 dag rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag uitleg, snap je antwoord niet

ik neem aan dat hij bedoelt,

een 'echt' tuner die weet als je een auto opvoerd. je ook de remmen moet aan passen want de remmen die op een auto zitten zijn berekend op de snelheid die het voertuig 'standaard' kan. met de krachten die er vrij komen etc. etc.

Het is niet alleen het sneller maken van de motor.

alles is op elkaar berekend en aangepast.

snellere motor, dan dus ook sterkere aandrijflijn, betere remmen, gewoon alles.... en als er dan wat fout gaat... dan mag je wat zeggen vind ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag uitleg, snap je antwoord niet

Wat Cannonball zegt. Je zal niet de eerste zijn die na een tune-up met 50 km/u extra op een bocht af komt vliegen om er dan achter te komen dat de remmetjes underpowered zijn. Helemaal bij zo'n lomp hok als een GC met z'n bijna 2000 kilo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chip tunen is een vak apart. Zoek maar eens uit een 256kB aan hexcode de juiste parameters die je moet wijzigen om 20PK extra uit je auto te krijgen. Of met odd en even EPROMS de juiste adressen. Vergeet dan ook even de exotische checksum algoritmes niet die er tegenwoordig in zitten.

Dan nog de CPU's. Sommige computers maken gebruik van PROM CPU's. Die zijn zeker niet goedkoop.

90% van de chiptune bedrijven die als paddestoelen de grond uitschieten zijn neppers. Adverteren met chiptunen van auto's met een analoge computer. Welke chip te tunen, die zit er niet in?!?!

Het geld wat het kost zit voornamelijk in de "research" om uit te zoeken wat en waar de te wijzigen velden zitten.Plus de programmatuur die je nodig hebt voor het "kraken". Bij een goed bedrijf betaal je veel meer als 300 euro om je wagen te chippen. Daar hebben ze jouw wagen ook bijna 1 hele dag nodig en sta je niet binnen 1 uur weer buiten. Dan maken ze de software zelf en passen deze aan aan jouw wensen en ideeen. Wat jij hebt is een kant en klaar pakket en dat is niet wat een echte chiptuner doet.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat michel1972 zegt klopt helemaal. Professioneel tunen kan dan ook niet alleen via de computer, maar moet ook via de rollenbank. Het vermogen voor en na moet gemeten worden om vast te stellen of de aanpassingen kloppen. Bij een echte tuner krijg je doorgaans ook een rapport van de verschillen voor en na. Zowel koppel als vermogen.

Ik ben iets meer dan tien jaar geleden bezig geweest met het opzetten van een (chip)tuningsbedrijf, maar je wil niet weten waar je allemaal tegenaan loopt. uiteindelijk heb ik het laten gaan, omdat de benodigde investering voor mij op dat moment veel te groot bleek te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou dat niet kunnen? Ik kan me heel goed voorstellen dat de boordcomputer zelf nog e.e.a. aanpast aan wat hij aan gegevens binnenkrijgt.

Neen, de boordcomputer past niets aan de mappingparameters. Dit heeft de dealer nog nagakeken in zijn serviceboeken toen ik met de auto bij hem kwam. Was dit wel het geval, dan zou een aanpassingsperiode nodig zijn, maar het systeem is niet zelfdidactisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en daaruit "haal" ik dus vaak , neem aan dat ze geen 10k in 1 dag rijdt.

Dat kan. Met opzet heb ik gecrost gebruikt, omdat het tuningsbedrijf zei dat zij een voorzichtige rijdster is, waardoor het probleem zich niet voordeed voor de tuning. En dit is niet zo, want die keren voor de tuning dat het snel moest gaan, deed ze dat zonder deze problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als tuningbedrijven die OBD tuning doen al schrijven dat ze chiptuning doen bij een Jeep CJ7 2.5 CRDI dan geeft dat in mijn ogen toch wel aan dat ze totaal niet weten waar veel bedrijven over praten.

Er zijn maar een aantal automerken die vanaf de fabriek en met behoud van garantie willen chiptunen. Al de overige merken doen daar niet aan vanwege motorische en elektronische problemen die veel vaker voorkomen bij een gechipt voertuig dan een niet gechipt voertuig.

Als je wil chippen prima. Dat is ieder zijn keus maar als mensen denken dat ze voor een kopie kwaliteit krijgen dan heb je het totaal mis. Er is genoeg over te lezen dat het bij veel mensen meer ellende dan voordelen opleverde. In mijn ogen kan je voor die paar eurie's die jij uitgaf geen kwaliteit verwachten. Wat ik al eerder schreef is gewoon zo. 90% is rotzooi en dan komt toch weer vaak naar boven dat Goedkoop is lang niet altijd, maar wel met grote regelmaat duurkoop!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo heb mijn busje laaten tunen bij terlauw in mijnsheren land

zit ook die bekende mercedes diesel in rij er nu 3 jaar mee en geen enkelprobleem was wel mijn auto 1 dag kwijt kreeg en uitdraai voor en na tuning en ja koste me wel 800 euro maar hen er wel 45 pk bij en heel veel koppel onder in ivm aanhangwagen wou ik zelf zo

en ja chippen voor 150 euro of 300 euro op marktplaats klaar terwijl je wacht bestaat niet kan niet goed gaan of bij een enkeling wel en die zegt dan geweldig moet je ook doen hij gaat als de brand weer en nooit problemen

had ik ook een collega die betaalde 250 euro klaar terwijl je wacht 5 min werk ik dacht godverdome 550 euro weggegooid

maar na 6 maanden was de raildruk buis open geklapt van zijn commanrail

volgens mijn tuner hebben ze gewoon rail druk censor gesimuleerd en die druk is te hoog geworden dus ik weer blij

dus goed koop word duur koop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.......Dus gisteren weer gebeld, want uiteindelijk toch €300,00 betaalt voor een NIET GETUNDE JEEP........

Och, 'maar' driehonderdeuro voor een probeersel. Lijkt me niet zo dramatisch. Sommige avontuurtjes zijn duurder. Afscheid nemen van die toko en als je echt door wil zetten een goede zoeken.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even wat anders... ik vind dat sommige mensen wel een beetje kinderachtig reageren hr.. ik bedoel t is dan wel een Jeep maar dat wil niet zeggen dat deze niet met dik 200km/u goed kunnen rijden.. t is geen wrangler! ik zou mijn auto ook laten chippen als t je veel vermogen extra oplevert. En over die remmen.. dat kunnen ze makkelijk aan als t qua topsnelheid niet veel scheelt. Maarja sommige mensen gunnen andere ook weinig. En diegene die zich aangesproken voelen moeten zich schamen.

Over het chiptunen: ik zou hier absoluut niet mee akkoord gaan. De Jeep reed perfect voordat hij werd gechiptuned dus het ligt aan de geleverde spullen. Ik zou flink gaan zeuren bij het bedrijf dat je er een nieuwe in wilt hebben om het nog eens te proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar dat wil niet zeggen dat deze niet met dik 200km/u goed kunnen rijden.. t is geen wrangler! ik zou mijn auto ook laten chippen als t je veel vermogen extra oplevert. En over die remmen.. dat kunnen ze makkelijk aan als t qua topsnelheid niet veel scheelt.quote]

Over die jeep maak ik mij persoonlijk het minst zorgen bij die snelheid van 200 km p/u. Het zijn vaak de bestuurders of bestuursters die mij meer zorgen baren bij die snelheden. Maar ja iedereen kan goed rijden zeggen ze altijd.

En over die remmen gesproken.

Dit is niet alleen bij de jeep aan de orde maar bij veel wagens die een redelijk hoog eigen gewicht hebben. Al deze standaard fabrieksremmen krijgen problemen zodra men vaak hard gaat rijden. Want bij hard rijden hoort ook hard afremmen en hard optrekken en weer hard afremmen. Dat is niks nieuws in de autoindustrie. Ze voldoen prima bij standaard tot af en toe snel gebruik maar zodra je vaker hard gaat rijden over langere stukken is het aan te raden om je remmen te upgraden. Plaats alleen al stalen remleidingen en je pakt het probleem fading aan wat op gaat treden bij veel en vaak hard afremmen. Zo kan je ook de remblokken aanpakken en betere schijven monteren die beter geventileerd zijn. Ik begrijp de reacties dus heel goed en er is zeker wat voor te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...