Spring naar bijdragen

motor swap l6 naar v8


scoob
 Share

Recommended Posts

Vanmiddig ben ik met een 1956 Nekaf M38A1 naar de RDW geweest. De keurmeesters hadden het niet druk vandaag, dus ik had het geluk dat twee keurmeesters samen mijn jeep gingen keuren. In deze Nekaf had ik een 305 (5.0) uit een 1980 Camaro gezet en tevens LPG ingebouwd. De heren konden in hun boeken niets van een 305 van een 1980 Camaro vinden, dus hebben ze alles van een 1980 350 Corvette opgeschreven. Ach, wat maakt het ook uit, want ik heb de jeep met goedkeur mee naar huis kunnen nemen.

Nu kan ik aan de slag met een 1958 Kaiser M38A1. Met een beetje geluk zat dit ook niet al te veel problemen opleveren.

Voorheen kon je naar de APK met je jeep en werd er niet gekeken of je een 4 , 6 , 8 of 10 cilinder onder je motorkap had liggen. Het was namelijk niet verplicht bij de APK om dit te controleren. Dus een nekaf van 1960 of jonger die standaard een 4 cilinder had en waarmee je naar de apk ging met een 8 cilinder werd zo goed gekeurd als de apk eisen die tot ruim 1 jaar terug golden maar in orde waren. In 2010 zijn de apk eisen veranderd en moet elke keurmeester eerst controleren of de motor die in je auto ligt ook echt voldoet aan het aantal cilinders die op het kentekenbewijs staan vermeld. Dus ineens kwam de nekaf met 8 cilinder niet door de keuring terwijl dat al jaren wel goed ging. De hoogte en breedte van deze nekaf waren niet van invloed op de apk keuring. Hoogte , breedte , wielbasis , spoorbreedte enz zijn geen keuringseisen bij de APK keuring maar ga je met je aparte jeep naar de RDW dan kunnen deze punten ineens tegen je gaan werken. Want de RDW hanteert daarin dan andere regels dan de bij de apk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja hoor. Vorige maand nog een (voorheen 6-cilinder) '83 quadratrac CJ7 met een '81 350 uit een Corvette. Daarvoor een (voorheen 4-cilinder '79 CJ7 met een 2.8 TBI, daarvoor een(voorheen een 6-cilinder)'80 CJ met een 350 TBI uit een '92 Van.

Ombouwen en omkeuren is mijn specialiteit.

Jos heb jij ook al voertuigen van na 1960 door de keuring heen gekregen met een v8 erin?

Van voor 1960 snap ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rick,

De RDW hier in Schiedam denkt daar toch heel anders over. Die zijn tot op de dag van vandaag

nooit soepel geweest. Mijn cj werd in Schiedam afgekeurd met 350 v8 maar in Venlo wel goedgekeurd.

Dat probleem hebben we ook met APK keuringsstations hier in de omgeving van Rotterdam.

Er zijn er een hoop die niet eens beginnen aan een jeep die licht tot mild verbouwd is.

De YJ werd begin dit jaar afgekeurd doordat de banden geen CE keurmerk hadden. Ik was bij Nico

vorige week en vertelde hem dat. Hij zei dat hij nog nooit had meegemaakt dat ze controleerden

of een band een CE keurmerk heeft. Ze zoeken hier gewoon naar dingen.

Mijn oude XJ was helemaal een drama om te laten keuren hier in de regio Rotterdam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rick,

Er is niks vreemds aan hoor. De regels zijn overal gelijk gesteld. Het is alleen hoe je ze leest en wat je ermee doet als iets wat afwijkt.

Tis net als die agent die je aanhoudt. Bij de 1 krijg je al een boete als je 10 km te hard rijdt en bij een ander krijg je een waarschuwing

en bij weer ander krijg je een teken of signaal om iets minder hard te gaan rijden.

Dat is met de apk regels ook zo. De 1 volgt de regels letterlijk en de ander wijkt daar weer iets makkelijker vanaf.

Heb jij wel eens gehoord of gelezen dat ze de wielbasis nameten? Dat horen ze bij de apk wel te doen want dat staat op veel kentekens vermeldt.

Ook banden horen ze te controleren op een CE keurmerk. Veel keurmeesters nemen daar de moeite niet voor.

Toen ik met mijn cj hier naar Schiedam ging had ik er 37 ers op zitten met een redelijke lift en bodylift. Dan wijkt de wagen teveel af van

het originele en dan zijn veel keurmeesters bij de rwd kritisch hoor. Is niks bijzonders en eigenlijk ook best verklaarbaar. Elke wagen is ooit

gekeurd als standaard voertuig en alles wat afwijkt van die standaard afmetingen is niet meer conform toelatingseis destijds.

Gelukkig zijn de regels een stuk soepeler geworden en zijn wij 1 van de weinge landen binnen Europa waarbij de RDW zo soepel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...