Spring naar bijdragen
Ab

"how To" Airco Verdamper Xj Vervangen.

Recommended Posts

Airco verdamper vervangen bij een XJ '97 t/m '01

Benodigd speciaal gereedschap: tooltje tbv losmaken springlock airco leidingen (bv Midlock 7050). Verder normaal handgereedschap.

Tijdsduur, demontage 6 uur, montage, 5 uur.

Zorg voor je begint dat de airco drukloos is. Ondanks dat je systeem lek is kan er restdruk in het systeem zijn. Laat dit eventueel doen door een airco

service!

gallery_1277_4_93877.jpg

Begin met stuur en wielen recht te zetten, stoelen in achterste stand zetten en afkoppelen accu. Accu afkoppelen is belangrijk, omdat je ook de airbag moet demonteren verderop.

gallery_1277_4_52886.jpg

Demonteer het midden dashbordconsole, deze zit geheel geklikt. Demonteer de radio, twee schroefjes.

gallery_1277_4_38072.jpg

Demonteer knie bescherming. Kunststof paneel drie schroefjes onderzijde, geklikt aan bovenzijde. Stalen paneel, twee schroefjes bovenzijde.

gallery_1277_4_45197.jpg

Demonteer rand om instrumenten. Vier schroefjes rond radio gat, de rest is geklikt. Voordat je het paneel verwijderd, eerst de knop van de verlichting eruit. Door onder de dash een klein knopje op de lichtschakelaar zelf in te drukken is deze eruit te trekken.

gallery_1277_4_104302.jpg

Nu kan ook de volledige bovenrand eruit, deze zit ook geklikt. Hierna ook het instumentenpaneel demonteren. Vier schroeven los en voorzichtig recht naar je toe trekken. Kan wat zwaar gaan......

gallery_1277_4_52318.jpg

Stekkers van het instumentenpaneel omhoog uit hun houders schuiven, en onderframe demonteren, vijf schroeven. Hierin zit ook de lichtschakelaar, twee stekkers los maken.

gallery_1277_4_68742.jpg

Gelijk het hoekpaneel eraf schroeven. Links is het meest werk nu gedaan.

gallery_1277_4_20595.jpg

Aan de rechterkant verder. Demonteer het handschoenen kastje, kastje dicht laten, drie schroeven aan onderzijde losmaken, kastje openen en naar beneden uitnemen. Afdekplaat van de airbag los, schroeven onder en boven, en naar links schuiven. Dit is nodig om het hoekpaneel los te kunnen schroeven. Hierna de afdekplaat terugplaatsen om airbag te beschermen, schroeven kunnen eruit blijven.

Demonteer nu de gehele middenconsole. Deksel van kast eraf, schroeven eruit, let op, twee schroeven in de bodem, kast uit console nemen. Knop van de versnellingsbak eraf en raamwerkjes rond bak en tussenbak eruit wippen. Twee schroeven bij de poken eruit en hij is los. Beetje klooien met standen van handels en handrem en geheel naar boven toe verwijderen. Luchtkanaal lospakken en wegleggen.

gallery_1277_4_103457.jpg

Demonteer nu de middensteun van het dashboard, 4 bouten. Op de foto

zijn de moeren er al af.

gallery_1277_4_6778.jpg

Demonteer het schakelaarpaneel, stekkers losnemen. Demonteer nu het kachelpaneel, stekker van linker knop losnemen. Op de middelste knop zitten vacuumslangetjes, op de foto zichtbaar (geel, zwart, bruin, rood, blauw, groen) Deze slangetjes losnemen op de kachelunit, niet op de schakelaar. In het gat van het handschoenkastje zie je deze vacuumleidingen lopen, daar kunnen ze ook ontkoppeld worden. (Zie foto's kachelunit, in vervolg van topic) Vacuumleidingen voorzichtig terugvoeren naar paneel. De kabel bevestiging van de rechterknop losklikken en kabel uit armpje losnemen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

gallery_1277_4_57871.jpg

Inmiddels ligt de XJ er al lekker uitgekleed bij, alleen het stuur nog eruit. De FSM zegt op dit punt: demonteer de gehele stuur kolom. Dit is niet nodig, stuur en kappen eraf is voldoende.

gallery_1277_4_53750.jpg

Demonteer de airbag, twee boutjes, dopje 8 op achterzijde stuur. Ontkoppel de airbag, gele stekker. Claxon, zwart/witte draad. Cruisecontrol, groene stekker. Draai de centrale moer een aantal slagen los. Markeer de stand van de stuuras t.o.v. het stuur.

gallery_1277_4_97830.jpg

Demonteer het stuur met behulp van een "stuur trekker". Hier een zelfbouw trekker, buitenste bouten zitten in het stuur geschroefd (inche draad), middelste is M10. Deze staat in de moer die nog op de schroefdraad zit, dit om beschadigen van de draad te voorkomen.

gallery_1277_4_25877.jpg

De clockspring komt nu vrij, deze niet meer verdraaien. Mocht dit perongeluk toch gebeuren, deze opnieuw centeren. Verwijder het contactslot, sleutel in het contact, draai deze naar "on" positie, ontgrendel de cilinder met een pennetje door gat in de onderzijde van stuurkolomkap, cilinder uitnemen. Nu kunnen de stuurkolom kappen eraf, drie schroeven onderzijde.

gallery_1277_4_4026.jpg

Maak alle stekker los op de stuurkolom, maak de kabelboom vrij en breng deze naar beneden. Stuurkolom is nu klaar.

gallery_1277_4_61043.jpg

Blijft er alleen nog wat bedrading over om los te maken. Rechts van het stuur een grote witte stekker, boutje in het midden losdraaien en losnemen. Midden onder de stuurkolom, een gele stekker, losnemen.

gallery_1277_4_32178.jpg

Links van de stuurkolom, een grijze en witte stekker, boutjes losdraaien en losnemen. Kabels links en rechts vrijleggen.

Nog even een noot: sommige stekkers zijn extra vergrendeld met een rood lipje. Meestal zijn dit de gele stekkers, deze zijn van de airbags, wees hier voorzichtig mee!

gallery_1277_4_49.jpg

Het dashbord is nu klaar. Draai de 6 boutjes aan de bovenzijde tegen het raam los en twee aan de onderzijde op de deurstijlen. Dashbord kan nu voorzichtig omhoog getild worden en over de handels op de stuurkolom heen. Beetje de rechter kant naar achter en omhoog, dan kan het precies. Doe dit met z'n twee-en!

Het kachelhuis komt nu vrij. Ontkoppel de groene stekker op het kachelhuis.

gallery_1277_4_6220.jpg

Verplaats nu naar de motorruimte. Maak de twee kachelslangen los, komt een klein beetje koelvloeistof uit, aftappen van koelsysteem is niet echt nodig. Ontkoppel de vacuumslang (zwart) op het T-stukje. Ontkoppel de aircoleidingen met behulp van special "spring-lock"ontkoppel gereedschap. Trek de airco leidingen nog niet los, maar laat ze ontkoppeld in elkaar zitten.

Maak de 5 bouten van de kachelunit los, 1 rechts bij ventilator gat, 2 onder slang aansluitingen en 2 bij kleppendeksel. Kachelunit is nu los en kan uitgenomen worden.

Dicht de uiteinden van de aircoleidingen af met b.v. een dopje of stukje plastic en kabelbinder. Dit om vuil in de airco te voorkomen.

Op de foto van het kachelunit is goed de speciale koppeling van de vacuumleidingen te zien.

gallery_1277_4_17647.jpg

Het werk in de auto is nu gedaan. Plaats de kachel unit op de werkbank en ga daar verder.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

gallery_1277_4_25084.jpg

Op deze foto is goed te zien: airco leidingen (alu), kachel leidingen (koper), vacuum (zwart), en de 5 bevestigingsbouten.

gallery_1277_4_25516.jpg

Schroef de ventilator unit los, kabel los en uitnemen. Vacuum leidingen losnemen van de cilinders.

gallery_1277_4_9949.jpg

Snij de rubbers voorzichtig in op de naden van het kachelhuis. Verwijder alle schroeven op de naad van het kachelhuis. Let op sommige zitten verdiept gemonteerd en niet langs de randen. Open het kachelhuis.

gallery_1277_4_2398.jpg

Daar is de airco verdamper........... Uitnemen en vervangen.

gallery_1277_4_36985.jpg

De mijne was idd aan vervanging toe..... Die gele prut onderin zijn de restanten van fluorecentie vloeistof waarmee lekkage's worden opgespoord.

Dichtbouwen in omgekeerde volgorde.

Volgens de airco specialist is het verstandig om altijd als het aircosyteem geopend wordt, tevens de droger (accumulator) te vervangen.

bewerkt door Ab

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

In aanvulling op de How Too van Ab heb ik zelf nog wat foto's van mijn ervaring met deze operatie. Ik heb tot het verwijderen van het stuur deze beschrijving gevolgd. Ik heb de stoelen eruit gehaald en dit gaf de ruimte om de stuurkolom te laten zakken. Door het dashboard schuin weg te draaien heb je voldoende ruimte om de kachelunit erachter vandaan te halen. Verder de beschrijving van Ab gevolgd. Vergeet niet de O-ringen te vervangen. Ook heb ik uit voorzorg de kachelradiator vervangen in kader van "als je er dan toch bent!".   

20180602_145854_resized_1.thumb.jpg.be1c827b4e28bae6cb259fc1df9086a7.jpg20180602_145842_resized_1.thumb.jpg.be71a2d7d293f6ce4d1f99bd31118a39.jpg

20180602_145833_resized_1.thumb.jpg.82b618d4eda5ebd8cdaf8e44d9b4623d.jpg

20180602_153433_resized_2.thumb.jpg.ff04e646b3b21adb447feb17b49fce90.jpg

20180603_085722_resized_2.thumb.jpg.aa0c34c67b677f99ceaba20ff49eb8c9.jpg

bewerkt door Arjanw

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×