Spring naar bijdragen

APK regels per 1 mei 2009


ThomVis
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Gisteravond bijles gehad van de RDW en TLN mbt het veranderen van de APK regels per 1 mei 2009.

1 van die nieuwe punten is de verlichting.

Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:

Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie

Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht

Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.

Je komt nog regelmatig advertenties tegen die daarin vermelden dat ze Xenon verkopen die RDW gekeurd is. Per 1 mei 2009 zijn deze Xenon installatie alleen nog RDW goedgekeurd als ze dus voldoen aan de 2 bovengenoemde punten. En dat doen veel aftermarket xenoninstallaties niet omdat ze geen koplampsproei-installatie bezitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Ik heb bovengetoonde bijlage 44 maart 2009 doorgekeken en heb toch nog wat vraagjes:

Eisen stabilisatoren:

De stabilisatoren van personenauto’s en bedrijfsauto’s moeten

goed vast zitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.

Als ze aanwezig zijn, moeten ze vast zitten. Duidelijk!

Hoe zit het als ze weggehaald zijn?

Richtingaanwijzers, markeringslichten en staaklichten:

Personenauto’s en bedrijfsauto’s mogen nu ook aan de

voorkant twee extra richtingaanwijzers hebben. Ook zijn

twee extra markeringslichten aan de voor- en achterkant

en staaklichten aan de achterkant toegestaan.

Betekent dit dat we ( YJ's ) naast de spatbord richtingaanwijzers nu ook de grilrichtingaanwijzers werkend mogen hebben?

Aanwezigheid katalysator en lambdasonde:

De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een

lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd.

Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31

december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde

hebben.

Mijn YJ heeft een eerste toelating van januari 1992 en een katalysator.

Mag ik de katalysator weghalen? ( puur nieuwsgierigheid, de kat blijft gewoon zitten )

Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum

eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een

katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden

niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de

betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s

toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten

na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden

uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is

gemonteerd.

Mijn YJ is van 1991, de eerste toelating is januari 1992 en ik heb een katalysator en lambdasonde.

Betekent bovenstaande dat een viergasmeting niet meer gedaan hoeft te worden? En dus dat de uitstoot van de uitlaat niet meer gekontroleerd wordt met zo'n testding in de uitlaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maarten,

Tis niks nieuws dat de ene keurmeester alles soepeler bekijkt als weer een andere keurmeester. Alleen zijn de apk keuringsstations nu meer op hun hoede. Voorheen was de kans op een steekproef niet heel groot en durfden ze wel eens een risico te nemen. Met de wijzigingen die nu worden en zijn doorgevoerd is er ook veel veranderd voor de keuringsstations. Ze worden scherper in de gaten gehouden en er worden meer steekproeven gehouden. Tevens zijn de boetes hoger en kan men sneller zijn licentie kwijt raken.

Ik weet dat er al keuringsstaions zijn die er al niet eens aan beginnen om een verhoogde terreinwagen te keuren. Tevens weet ik dat er 2 weken terug een wrangler op grijs kenteken is afgekeurd omdat de breedte van de wagen die op het kenteken vermeldt staat niet klopte met de breedte zoals de wrangler nu is. Hij had er bredere fenders en wielen onder zitten. De wrangler was al jaren achter elkaar goed gekeurd bij deze garage met dezelfde fenders en banden maar nu werd hij dus niet goed gekeurd. De reden was dat het keuringsstation geen risico meer wilde nemen met dit soort voertuigen.

De APK regels zijn heel simpel eigenlijk. Je mag volgens de regels niks veranderen aan je auto wat van invloed kan zijn op het weggedrag en daardoor ook de verkeersveiligheid niet ten goede zou kunnen komen. De stabilatoren zijn er voor je veiligheid en normaal gesproken als ze er niet zitten is het een afkeurpunt als de keurmeesters de regels duidelijk naleven. Veel keurmeesters weten niet dat ze daar moeten zitten of letten er niet op en keuren de wagen dan gewoon goed. Mocht jij een hele hele hele goede keurmeester treffen dan zou er een kans aanwezig kunnen zijn dat hij de wagen niet goed keurt.

Je schrijft in je verhaal wat de RDW eist aan APK regels voor richtingaanwijzers, markeringslichten en staaklichten. Je mag aan de voorkant twee extra richtingaanwijzers hebben. Ook zijn twee extra markeringslichten aan de voor- en achterkant en staaklichten aan de achterkant toegestaan. Je mag dus naast je spatbord richtingaanwijzers nu ook de grilrichtingaanwijzers werkend hebben.

Als op je kentekenbewijs staat dat je auto is uitgevoerd met een kittelaar dan moet je hem er absoluut onder hebben. Al is je auto van het jaar nul bijvoorbeeld en staat het op je kenteken dan moet je hem dus hebben bij de keuring. Dus staat er niet op je kenteken vermeld dat je wagen een kittelaar heeft dan is het dus geen verplichting.

Je wagen heeft een katalysator en lambdasonde. Doordat hij hiermee is uitgevoerd en dit ook op het kenteken vermeldt staat moet het dus goed werken. Je wagen moet dus ook voldoen dan aan de eisen voor een viergasmeting.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wagen heeft een katalysator en lambdasonde. Doordat hij hiermee is uitgevoerd en dit ook op het kenteken vermeldt staat moet het dus goed werken. Je wagen moet dus ook voldoen dan aan de eisen voor een viergasmeting.

Hoi Michel,

Bedankt voor je antwoorden!

Op mijn kentekenbewijs staat niets over een katalysator en ook bij de RDW-info vind ik niets hierover, dus een viergasmeting hoeft schijnbaar niet meer. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Michel,

Bedankt voor je antwoorden!

Op mijn kentekenbewijs staat niets over een katalysator en ook bij de RDW-info vind ik niets hierover, dus een viergasmeting hoeft schijnbaar niet meer. :D

Hoi Maarten jij hebt dus geen teken U9 of zo iets op je kentekenbewijs staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maarten jij hebt dus geen teken U9 of zo iets op je kentekenbewijs staan?

Nope!

Ik heb nog het originele kentekenbewijs, dat afgegeven is op 7 jan.1992 en ik kan niets van U9 vinden.

Onder welk kopje zou dat moeten staan?

Bij 'Bijzonderheden' staat trouwens : GEEN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Merk: Jeep

Chassistype: Wrangler Softtop 4.0 Comm

Inrichting: Open wagen met huif

Niks geen U9. :D

P.s. Weet iemand trouwens waar 'comm' voor staat?

Heb maar even de RDW gebeld.

Viergastest hoeft inderdaad niet meer.

CO-test wel, zoals Gympie al schreef.

De kat moet er dus gewoon onder blijven zitten, want anders wordt mijn CO te hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Merk: Jeep

Chassistype: Wrangler Softtop 4.0 Comm

Inrichting: Open wagen met huif

Niks geen U9. :D

P.s. Weet iemand trouwens waar 'comm' voor staat?

Heb maar even de RDW gebeld.

Viergastest hoeft inderdaad niet meer.

CO-test wel, zoals Gympie al schreef.

De kat moet er dus gewoon onder blijven zitten, want anders wordt mijn CO te hoog.

Dat staat voor commercial ( grijs kenteken , bedrijfswagen enz enz )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Auto voor de weer op de apk pijnbank geweest.

even kletsen met de keurmeester,en die zegt dat de verlichting niet langer

op max 40cm uit het breedste punt mag zitten maar nu 50cm!!

Dat scheelt:wacko: weer, geen extra lampen op de bumper bij bouwen voor de apk!

Heb het wel even opgezocht,die man heeft nog gelijk ook;).

bewerkt door EJG
samengevoegd met bestaand topic
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Auto voor de weer op de apk pijnbank geweest.

even kletsen met de keurmeester,en die zegt dat de verlichting niet langer

op max 40cm uit het breedste punt mag zitten maar nu 50cm!!

Dat scheelt:wacko: weer, geen extra lampen op de bumper bij bouwen voor de apk!

Heb het wel even opgezocht,die man heeft nog gelijk ook;).

Waar kan ik vinden dat de koplampen nu 50 cm van de schermen af mogen staan ???????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...