Spring naar bijdragen

Vraagje


Recommended Posts

Goedenavond allemaal

Ik ben nieuw hier op dit forum (1e bericht) en wil graag gebruik maken van jullie deskundigheid.

Ik ben in het bezit van een Ford GPW die in 1958 door mijn vader uit een dump in Hamburg is gehaald.

Het ding heeft een behoorlijke tijd gestaan en het is nu tijd voor een grondige restautatie, waar ik inmiddels aan ben begonnen.

Dat houdt dus in dat er gedemonteerd moet worden (slopen klinkt zo negatief)

Dat gaat allemaal goed, alleen...... hoe krijg ik die stuurkolom er af?

Ik heb alles los geschroefd, ook de klem bij het stuurhuis, maar hij komt niet los.

Hoe zit die as vast in het stuurhuis?

Graag jullie reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt -neem ik aan- een "Ross" of Ford stuurhuis. Stuurstang zit een centimeter of 7 op de as van het stuurhuis.

Beetje draaien, kloppen, kruipolie, nog meer klopppen draaien en trekken, zou hij los moeten komen.

FORD-Page12-image.gif

Welkom btw, en laat eens wat van je opknap werk zien, we zijn gek op foto's :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben (nog) niet deskundig op dit gebied, dus ik weet niet welk stuurhuis er in zit.

Wel zie ik dat na al die jaren het stuurhuis en omgeving een grote vetklodder is, dus kruipolie lijkt me niet nodig.

Ik krijg overigens het stuurwiel ook niet los, dat is dus niet vet en kan een beetje WD-40 wonderen doen.

Ik heb vanavond een gaffel onder de kraag van het stuurwiel gezet en daar een paar flinke meppen op gegeven, maar geen resultaat. Kennelijk moet dat nog iets harder.

Ik hoop dat ik op die manier niets kapot maak.

Overigens; is er een link waarmee ik jouw tekening wat duidelijker in beeld krijg? Hij blijft wat vaag.

Ik zal jullie graag op de hoogte houden, alleen.......ik voel me soms een enorme sukkel met computers.

De eerste vraag is dus: Hoe kan ik foto's uploaden?

Om me even voor te stellen: Gerrit -46 staat gewoon voor Gerrit (maar die naam bestond al) ik woon in het oosten van het land en heb inmiddels de extreem hoge leeftijd van 63 jaar bereikt.

Mijn passie is het sleutelen aan antieke motoren (zal het ook blijven) maar nu is de jeep aan de beurt en gedurende die restauratie komt er geen motor op tafel (buiten een kleine reparatie dan).

Ik run een installatiebedrijf (gestart tijdens de crises van de jaren 80 toen ik een ontslag aan de broek kreeg) en heb inmiddels 9 monteurs in dienst. Niet dat ik daar trots op ben, maar het is nu eenmaal zo gegaan. Oh ja, wij doen alleen elektrotechniek, dus heel wat anders dan sleutelen aan een jeep.

Wil iemand nog meer weten, vraaag het gerust.

Ik hoop een leuk kontakt te hebben op dit forum en verwacht dat ik na voltooing van de restauratie deskundig te zijn op dit gebied.

Ik heb nog een paar dingen gezien die niet goed begrijp, maar daart kom ik wel mee als de stuurkolom er af is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag er achter gekomen dat de stuuras niet zonder meer uit het huis is te trekken. (Blijkt ook wel uit de tekening) Ik heb de zijflens van het stuurhuis verwijderd en de as met worm en al uit het huis getrokken.

Helaas zit er nu verse schade aan de worm door het meppen met de hamer.

Morgen ga ik proberen wat foto's te plaatsen.

Ook moet ik nog uitzoeken hoe dat kontakt van de claxon werkt. We zien wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 3 years later...

Hallo

Het is al weer even geleden dat ik vol enthousiasme aan de restauratie begon.

Ik kreeg alleen nogal onverwachts te maken met ernstige gezondheidsproblemen in mijn gezin en die hebben nu eenmaal (in mijn visie) voorrang op de rstauratie van een jeep.

Hoe dan ook, de jeep is volledig gedemonteerd en ligt op verschillende plekken opgeslagen, dus foto's maken is vrij lastig.

De achteras is inm iddels klaar en ben nu bezig met de vooras.

Daar kom ik het volgende probleem tegen:

Op de hulpstuurarm (heet dat ding zo? het is dat haakse ding wat op een pen op de as scharniert en waar de stangen naar de fus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bentley-gjr1-pg114-500.jpg

Ik neem aan dat je de bellcrank bedoeld?

Eerst even de binnenzijde goed schoonmaken en kijken waar het vet uit hoort te komen.......

In de bellcrank zit een lagerbusje (18). Misschien zit het smeergat niet meer voor de nippel, dan even doorboren.

Kan ook dat de smeergroef verstopt zit, dan even heet stoken en de vetspuit erop zetten, grote kans dat hij dan weer smeert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die bedoel ik inderdaad, alles is schoon, alleen de binnenschroefdraad moet even zuiver worden gemaakt.

Niemand kan me echter vertellen welke draad dit is,

Iemand ervaring mee?

Toch bedankt voor de reaktie.

Het is dezelfde as als van een Nekaf, 't kan dus zomaar zijn dat de bellcrank ook hetzelfde is.

In dat geval is de draad 1/8 NPT.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...