Spring naar bijdragen

Ab's CJ7


Ab
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Ab,

Ik wil zelf ook nieuwe schommels maken. Iets langer. Moeten de twee bladen met elkaar vast verbonden zijn of is dit niet nodig?

Kreeg de tip om tussen in twee in elkaar passenden kokers te lassen zodat je ze in elkaar kan schuiven. Ik zie bij jouw geen verbinding.

Is het nodig of niet?:D:lol:

Inmiddel de vooras weer gemonteerd. Gelijk nieuwe rvs remslangen gemonteerd, de oude waren uitgedroogd en tekort.

picture.php?albumid=6&pictureid=132

De YJ 2,5" veerbladen zijn toch iets langer als de orginele CJ veerbladen......

picture.php?albumid=6&pictureid=133

De veerschommels staan behoorlijk ver naar voren. Het bovenste veerschommel oog naar voren plaatsen kan dit oplossen, maar dan moet ik eerst de voorbumper aanpassen. Straks met flexen maar eens kijken of dit nodig is.

picture.php?albumid=6&pictureid=134

De disconnects moeten ook nog wat langer worden. Bij maximaal uitveren raken deze bijna de spoorstang. Hier ook weer, met flexen kijken hoe ver deze langer kunnen worden zonder de remleiding beugel te raken.

picture.php?albumid=6&pictureid=135

Veerstroppen moeten nog afgeslepen worden......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe langer de veerschommel, hoe eerder hij zijdelings zal buigen. Denk dat het vanaf 5" hart/hart nodig is. De mijne zijn 3" (standaard)

Zou ze niet schuivend maken maar gewoon vastlassen. Eerst monteren, dan de juiste maat koker ertussen hechten, demonteren en aflassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alweer bedankt:)

Hoe langer de veerschommel, hoe eerder hij zijdelings zal buigen. Denk dat het vanaf 5" hart/hart nodig is. De mijne zijn 3" (standaard)

Zou ze niet schuivend maken maar gewoon vastlassen. Eerst monteren, dan de juiste maat koker ertussen hechten, demonteren en aflassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Na een noodgedwongen onderbreking, deze week weer verder......

picture.php?albumid=6&pictureid=183

Het nieuwe chassis deel samengesteld en op de werkbank afgelast. Da's een stuk makkelijker als onder de wagen.:P

picture.php?albumid=6&pictureid=184

Chassis op de plaats en gelast. Veerschommel-ogen kunnen nu ook uitgemeten en geplaatst. In de chassiskoker heb ik een dikke strip gelast waar ik de bouten kan tappen.

picture.php?albumid=6&pictureid=185

Laswerk wil ik nog verstevigen met zogenaamde "fish plates", dan is het weer sterk genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab ik neem aan dat je de aan elkaar gelaste delen goed aangeschuind had, ik vraag me af of het dan nodig is om er platen over heen te zetten.

Trekt bij een controle meteen de aandacht en persoonlijk vind ik het er knutselachtig uitzien, ook al weet ik dat het beresterk word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste las is geen las :thumbsup:

materiaal wordt altijd verzwakt door de inbreng van hitte. dat je staal van 30 jaar oud aan nieuw staal zet is ook niet ideaal.

ik vind de fishplates wel een goed idee.

hier wat foto's van een leidingproject in Kuwait waar ik een paar jaar geleden werkte. leiding van 10mm wanddikte die tijdens het leggen in zee 3 meter zakte en een (kleine) schokgolf door het materiaal heen kwam.

pijpen scheurde alsof het papier was en allemaal een paar cm naast de las.

Foto-XMXMXEAM.jpg

Foto-7U6ILCQP.jpg

Foto-ZEBJ6KYD.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ pully, zijn er cijfers van hoeveel metaal er na verhitting door lassen op achteruit gaat?

Hier wat info over het lassen en waar op te letten.

http://www.tosec.nl/nl/metaalbewerking/lassen

Ook wij lassen veel binnen ons bedrijf. Wij passen evenaars aan die wij dan weer gebruiken om ladingen van 40 a 50 ton te tillen. Bij een goede las zal hij nooit op de las breken maar altijd net er naast zoals Pullie ook al schreef.

De kwaliteit van het staal is in de loop van de jaren behoorlijk veranderd en zeker bij oudere staalconstructies wagen wij ons niet snel aan het repararen alleen door middel van het lassen. Wij passen dan ook extra verstevigingen toe. Ik heb het dan wel over de staalconstructies binnen ons bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

"Fish plates" dus.......

picture.php?albumid=6&pictureid=186

Ik heb hier juist voor gekozen om het hechtings-oppervlak op het oude chassis te vergroten. Voor een weg auto had ik de las zoals hij was wel goed gevonden. Maar als je weet dat dit deel het in het terrein flink voor zijn kiezen kan krijgen, dat er nog sleepogen en eventueel een trekhaak aan komt, dan ga ik liever op zeker.

picture.php?albumid=6&pictureid=187

Nieuwe veerpakket met de nieuwe veerpads, klaar om de as erop te plaatsen.

picture.php?albumid=6&pictureid=188

Nieuwe veerstroppen, wel even zoeken voor het juiste model. Deze zijn van een J10. ;) Via het werk electrolytisch laten verzinken. Veerstroppen nog niet helemaal vast gezet i.v.m. uitmeten van de as.

picture.php?albumid=6&pictureid=189

Links en rechts uitmeten of de veren parallel lopen en de as even veel uitsteekt. Daarna de veerstroppen vast gezet.

picture.php?albumid=6&pictureid=190

Veerschommels bij volledig uitveren, ziet er goed uit. Gelijk even gekeken of de aandrijfas lang genoeg is, heb nog 1 cm over.

picture.php?albumid=6&pictureid=191

En weer op de wielen......

picture.php?albumid=6&pictureid=192

Dan de grote truc om de achteras & aandrijfas de goede hoeken te geven.

Men neme de hoek van het motorblok t.o.v. het waterpas........

picture.php?albumid=6&pictureid=193

Veerstroppen iets lossen, krik onder de as en hoek overnemen, veerstroppen weer vast.

picture.php?albumid=6&pictureid=194

Klaar om de veerpads af te lassen.

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Weer een paar dingen van de lijst gestreept :lol:

picture.php?albumid=9&pictureid=195

Nieuwe veerpad afgelast.

picture.php?albumid=9&pictureid=196

Andere zijde ook klaar. Nog even schilderen dan kan de as er weer onder gerold en vastgezet worden.

RVS remslang en leidingen geplaatst, gevuld en ontlucht. Brandstoftank schoongemaakt en weer geplaatst. Tijd voor een ritje........

picture.php?albumid=9&pictureid=197

....... naar de heftruck. Om te kijken of alles zit zoals ik het hebben wil.

Ook nog wat maten genomen om de juiste slag van de schokdempers te bepalen.

picture.php?albumid=9&pictureid=198

Achterzijde gaat goed, 75cm van de grond.

picture.php?albumid=9&pictureid=199

Voorzijde minder, met swaybar los, 65cm van de grond. Veerschommel moet aangepast!

Maar eerst de schokdempers eronder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er heel mooi uit Ab! Je flex ziet er oiok goed uit.

Ook de grote truc met de achteras en aandrijfas is geniaal. Dat kan je niet altijd toepassen of wel? Mijn blok staat nu recht maar ik moet de achteras wel een aantal graden kantelen om een goed hoek te krijgen.

Hoop hem eens in het echt te aanschouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er heel mooi uit Ab! Je flex ziet er oiok goed uit.

Ook de grote truc met de achteras en aandrijfas is geniaal. Dat kan je niet altijd toepassen of wel? Mijn blok staat nu recht maar ik moet de achteras wel een aantal graden kantelen om een goed hoek te krijgen.

Hoop hem eens in het echt te aanschouwen.

De truc is altijd toepasbaar!

Al zal het bij een V-blok iets lastiger zijn om je kartonnetje op de bovenhoek van je kleppendeksel te houden.

2joint_angle.gif

bewerkt door Ab
plaatje erbij
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De schokdempers kunnen erop.

picture.php?albumid=9&pictureid=200

Met het flexen heb ik de veerweg in/uitgeveerd opgemeten, zodat ik deze maximaal kan benutten. De nieuwe schokdempers hebben slag genoeg, voorzijde 29cm en achter 22cm.

picture.php?albumid=9&pictureid=201

Met flexen gebruik je niet de gehele veeruitslag. Hiermee heb ik wel de maximaal in, maar niet maximaal uitgeveerd. Dus alsnog de Jeep uit de veren getilt, de veeruitslag is nu nog 5cm groter. Met de bovenzijde van de schokdemper op het orginele bevestigingspunt houd ik aan de onderzijde nog net een stukje slag op de schokdemper over. M.a.w. de schokdemper uitslag is groter als de veeruitslag. :(

picture.php?albumid=9&pictureid=202

Nieuwe hogere schokdemper bevestiging op de veerpad gemaakt......

picture.php?albumid=9&pictureid=203

.....en gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achterzijde is nu klaar, terug naar de voorzijde......

gallery_1277_9_349.jpg

Eerst demonteren.

gallery_1277_9_103636.jpg

Twee bouten houden de veerschommel oog op zijn plaats, de klinknagel die voor de bouten zit heb ik eruit geboord. De tussenmaat van de gaten is gelijk.

gallery_1277_9_24359.jpg

En weer gemonteerd, 3cm naar voren.

gallery_1277_9_48339.jpg

Vandaag ook een begin gemaakt met de nieuwe schokdemper steunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gat in de onderkant is een goeie...... daar blijft altijd veel vuil in staan, zo kan het eruit!

Mijn oude steunen passen niet meer omdat ik naar ander type en langere schokdempers ga, de nieuwe steunen worden +/- 6 cm hoger.

bewerkt door Ab
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...