Spring naar bijdragen

Ab's CJ7


Ab
 Share

Recommended Posts

Vandaag wat snijwerk binnen gekregen.....

picture.php?albumid=6&pictureid=120

Omdat de ogen van de nieuwe veerbladen een stuk groter zijn en ook de boutmaat anders is, moeten de oude veerschommels er ook aan geloven. Nieuw ontwerpje gemaakt en laten laser-en.

picture.php?albumid=6&pictureid=121

De steek van de veerschommel blijft gelijk.

picture.php?albumid=6&pictureid=122

Er moet nog een klein verzet in de veerschommel komen, het nieuwe veerblad is breder als het bovenste veerschommel oog.

picture.php?albumid=6&pictureid=123

Oude veerplaten zijn dus ook te smal. Hier ook nieuwe voor gemaakt.

picture.php?albumid=6&pictureid=124

Heb nog het idee om de aan zijkanten van de veerplaten ook een opstaande kant te maken, zodat je niet meer blijft hangen op de veerstropbouten, maar over de zijkanten glijdt.

picture.php?albumid=6&pictureid=125

Verschil in steek van de veerstroppen aan diff zijde.

picture.php?albumid=6&pictureid=126

Vooras ligt er weer netjes bij. HD stuurdemper gemonteerd, verse diff olie, vers lagervet en een verfje.

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veerplaten gemaakt met hergebruikte pennen voor de swaybar.....

picture.php?albumid=6&pictureid=127

Eerst de pennen uit de oude platen gesneden...

picture.php?albumid=6&pictureid=128

.... daarna de bussen afgedraaid. De nieuwe veren en dus ook de veerplaten zijn breder en de swaybar blijft dezelfde maat. De bussen moeten hierdoor smaller worden.....

picture.php?albumid=6&pictureid=129

..... en klaar! De strippen op de zijkanten moeten bescherming voor de veerstrop moeren bieden.

picture.php?albumid=6&pictureid=130

Hier goed te zien hoe het straks onder de as zit. Ben benieuwd hoe het straks over een boomstronk of rotsblok heen gaat.

picture.php?albumid=6&pictureid=131

Veren erop...... klaar voor montage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Inmiddel de vooras weer gemonteerd. Gelijk nieuwe rvs remslangen gemonteerd, de oude waren uitgedroogd en tekort.

picture.php?albumid=6&pictureid=132

De YJ 2,5" veerbladen zijn toch iets langer als de orginele CJ veerbladen......

picture.php?albumid=6&pictureid=133

De veerschommels staan behoorlijk ver naar voren. Het bovenste veerschommel oog naar voren plaatsen kan dit oplossen, maar dan moet ik eerst de voorbumper aanpassen. Straks met flexen maar eens kijken of dit nodig is.

picture.php?albumid=6&pictureid=134

De disconnects moeten ook nog wat langer worden. Bij maximaal uitveren raken deze bijna de spoorstang. Hier ook weer, met flexen kijken hoe ver deze langer kunnen worden zonder de remleiding beugel te raken.

picture.php?albumid=6&pictureid=135

Veerstroppen moeten nog afgeslepen worden......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

De laatste weken weer een stukje verder......

picture.php?albumid=6&pictureid=154

Achteras er onderuit.

picture.php?albumid=6&pictureid=155

Schokdemperbevestiging bleek ietwat omgebogen.

picture.php?albumid=6&pictureid=156

Deze zit op het laagste punt van de veerplaat, blijft dus ook als eerste ergens achter haaken. Moet ook maar veranderd worden.

picture.php?albumid=6&pictureid=157

Achterste stuk van het chassis is niet echt best..... weer een "bekende plek".

picture.php?albumid=6&pictureid=158

Daar moet wel wat aan gebeuren........

picture.php?albumid=6&pictureid=159

...... vooral aan de binnenzijde. Volgende week de tank er onderuit!

picture.php?albumid=6&pictureid=160

Veerpad op de as heeft ook betere tijden gehad.

picture.php?albumid=6&pictureid=161

picture.php?albumid=6&pictureid=162

Van een stuk 80x60x5 koker een paar nieuwe veerpads gemaakt.

picture.php?albumid=6&pictureid=163

En nieuwe veerplaten, zelfde model als voor. Schokdemper bevestiging ga ik nog een nachtje over slapen.

picture.php?albumid=6&pictureid=164

As schoon en gestript, oude veerpads eraf geslepen. Voordeel is dat ik straks de veerpads op de de ideale hoek op de as kan lassen, geen geklooi met wiggen. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

picture.php?albumid=6&pictureid=163

En nieuwe veerplaten, zelfde model als voor. Schokdemper bevestiging ga ik nog een nachtje over slapen.

590.jpg

"U-bolt skid plate for 2.5" springs. Will work front or rear on axles up to 3.25" in diameter. U-bolt sizes up to 9/16". Has built in threaded mounts and hardware for shock mounts or sway bar end links. "

Zo maken ze die bij RE: extra plaat eronder zodat moeren van U-bolts verzonken zitten. De strud voor de schokbrekers wordt aan zijkant ingeschroefd en is dan niet meer het laagste punt; die extra plaat functioneert als een soort skidplate .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

590.jpg

"U-bolt skid plate for 2.5" springs. Will work front or rear on axles up to 3.25" in diameter. U-bolt sizes up to 9/16". Has built in threaded mounts and hardware for shock mounts or sway bar end links. "

Zo maken ze die bij RE: extra plaat eronder zodat moeren van U-bolts verzonken zitten. De strud voor de schokbrekers wordt aan zijkant ingeschroefd en is dan niet meer het laagste punt; die extra plaat functioneert als een soort skidplate .

Ja heb ik ook naar gekeken, maar zie de sleufgaten wel als een nadeel.

De inschroefbare bevestiging is mooi, de bout is idd niet meer het laagste punt, maar het oog van de schokdemper nog steeds wel......

Ik hoop dat de wijze waarop ik het aan de voorkant gemaakt heb afdoende is. Anders las ik nog een brede strip in het midden.

picture.php?albumid=6&pictureid=130

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heb ik ook naar gekeken, maar zie de sleufgaten wel als een nadeel.

De inschroefbare bevestiging is mooi, de bout is idd niet meer het laagste punt, maar het oog van de schokdemper nog steeds wel......

Ik hoop dat de wijze waarop ik het aan de voorkant gemaakt heb afdoende is. Anders las ik nog een brede strip in het midden.

picture.php?albumid=6&pictureid=130

Ab als je nu inbusbouten neem van de zelfde dikte met een zelfborgende moer.

En dan de kop eraf slijpen, de 12,9 inbusbouten zijn sterk en taai.

Suc6 Ed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab als je nu inbusbouten neem van de zelfde dikte met een zelfborgende moer.

En dan de kop eraf slijpen, de 12,9 inbusbouten zijn sterk en taai.

Suc6 Ed

Ook een mogelijkheid...... Ik ga de as toch eerst eronder zetten om de hoeken van de veerpads te bepalen, dan ga ik gelijk bekijken hoe ik dit wil oplossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Benzinetank eronderuit dus.......

picture.php?albumid=6&pictureid=165

Met het demonteren van de achterste veerbladen had ik al iets gezien. Maar dit had ik toch niet verwacht. ;):wacko: De rechterzijde is kompleet weggerot.

picture.php?albumid=6&pictureid=166

Links is iets beter, de dwarsbalk is bij het chassis ook door.

Beetje tegenaan gekeken en nog een nachtje over geslapen, gisteren flink de slijptol gehandeerd.

picture.php?albumid=6&pictureid=167

De rotte plekken rechts weg gelepen, tot waar het chassis weer hard is, links laten zitten als voorbeeld. Linksachter gaat er op dezelfde plek ook vanaf, en een nieuwe dwarsbalk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ab dat ziet er allemaal mooi uit. Jammer van die rotte plekken maar dat komt zeker weten ook goed!

Ben benieuwd wat het allemaal zal brengen tijdens het flexen. Denk persoonlijk dat je voorshackles wel tegen je bumper aan zullen komen als ik de hoek nu eens bekijk. De veerbladen zijn nieuw toch? Dus zullen ze nog iets gaan inzakken waardoor je shackle voor nog een heel klein stukje verder schuin naar voren komt te staan na verloop van tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Achteras weer dicht geschroefd. Over het nut van het repareren van de Trac-lok ga ik nog even nadenken.

picture.php?albumid=6&pictureid=168

Klaar voor de nieuwe veer pads.

Ik had ook al een nieuwe achterbalk gemaakt, maar doordat de nieuwe balken niet dezelfde maat hebben als orgineel gaat dit niet passen.....:yes:

picture.php?albumid=6&pictureid=169

picture.php?albumid=6&pictureid=170

Wel ondertussen alle roest weggebikt en in de primer gezet.

picture.php?albumid=6&pictureid=171

Van een koker 80x60x4 nieuwe stukken chassis, naar oud model, gemaakt. Bij de gaten inwendig busjes geplaatst en vast gelast.

picture.php?albumid=6&pictureid=172

U-profiel 80x40x4 voor nieuwe achterbalk........

picture.php?albumid=6&pictureid=173

.......en veel passen en meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...