Jump to content
Ab

Ab's CJ7

Recommended Posts

Geweldig hoe je zelf alles 'pas' maakt en mooi project!, vakmanschap zie je steeds minder ;-)

 

Groet Indro

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Bij ons is de sneeuw al lang weg.)

Ziet er goed uit Ab. Vind dat clocking van de 300 erg interessant. Al een streefdatum wanneer je klaar wil zijn?

 

Maandag a.s. naar de RDW, daarna kan ik weer legaal de weg op. Nu nog even als 2wd, voorste aandrijfas en twinstick zijn nog niet klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen centje pijn vanmorgen bij de RDW. Geen op of aanmerkingen, alles was in orde! Keurig netjes mijn oude chassis nummer in het nieuwe chassis gekregen.

Volgende stap, APK erop, schorsing eraf. En dan rijden!  B) 
 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen centje pijn vanmorgen bij de RDW. Geen op of aanmerkingen, alles was in orde! Keurig netjes mijn oude chassis nummer in het nieuwe chassis gekregen.

Volgende stap, APK erop, schorsing eraf. En dan rijden!  B) 

 

TOP!! :worshippy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijstje met dingen die nog gedaan moeten worden begint te korter te worden.  :)  Gisteren een beetje getest op de Beekse Bergen, geen vreemde dingen opgemerkt..... 

 

Nog even een paar plaatjes van de twin stick, deze is nu klaar. 

 

Handels gebogen en op de strippen gelast.

 

gallery_937_170_424488.jpg

 

 

Detail van de bevestiging op de shifter shaft.

gallery_937_170_244041.jpg

 

 

En het hele spul op zijn plaats.

gallery_937_170_384710.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen zomer een rare tik in in de aandrijflijn geconstateerd, deze was niet altijd aanwezig, maar kwam met hoge temperaturen en zware belasting opzetten. Na een halfuurtje afkoelen was het weer weg. Niet kunnen vinden wat de oorzaak was, tot afgelopen winter......

 

De achteruitrijlicht schakelaar van de automaat lekte inwendig, dus deze moest vervangen worden.

large.IMG_8575a.jpg.2aca6187cd945eb6811e

Hiervoor moest de olie even uit de bak, dus ook de oliepan eraf genomen......

large.IMG_0854a.jpg.2f94a46a2605e889185f

En daar lag een dikke laag metaaldeeltjes in. Ook op de bovenzijde van het filter veel metaal deeltjes en zwarte rubberachtige korrels.

large.IMG_0855a.jpg.374257f0280669492fed

Iets in de automaat is aan het overlijden.......de oorzaak van het geluid. 

 

Een avondje sleutelen verder ligt de bak op de werkbank. 

large.IMG_8576a.jpg.608a938beee7557826a7

Een steuntje voor de bak gemaakt zodat er makkelijk gewerkt kan worden

large.IMG_8579a.jpg.4d2576a96ff514ba6248

 

large.IMG_8593a.jpg.d34196f4f4cad226fa2f

De oliepan eraf en de valvebody gedemonteerd. De bak waarin de automaat staat vang alle olie mooi op, er zit ongeveer nog een liter of 5 ATF in de bak.

 

large.IMG_8588a.jpg.9d2bdf7d4b71949a29b6

Op bovenzijde van de valvebody zit een laagje metaalslijpsel, veel schoonmaken straks..... :-(

 

 

large.IMG_8604a.jpg.c80a719fe7e9ae87400c

Voor dat ik verder ga met demonteren de speling op de ingaande as gemeten, zo kan ik straks met monteren de juiste sims plaatsen zonder weer te moeten demonteren.

Afgelopen weekend een koppelomvormer en rebuild kit besteld in de VS, nu eerst verder demonteren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ab

 

dat is wel een grote tegen slag, voor je, nadat je al een tijd er mee bezig bent geweest om de jeep weer op te bouwen

nar je eigen wensen. veel sterkte er mee. hoop dat je gauw weer kunt rijden met je jeep.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit ga ik eens volgen, ik heb altijd al willen weten hoe zo'n bak gereviseerd word :thumbsup:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door drukte op het werk, thuis en vakantie is het posten hier wat achter gebleven....  Inmiddels rijdt de CJ weer, de automaatrevisie is geslaagd. Maar ik zal jullie de foto's niet onthouden. :D

 

Aan de achterzijde van de bak gaan we verder met de govenervalve en parkeerrem. Dat tandwiel- achtige ding is waar de nok van de parkeerrem in grijpt. 

large.IMG_8606a.jpg.d60b2844e1a06e731ef8

large.IMG_8611a.jpg.1bad09d8c55957ffa274

Govener valve gedemonteerd en gecontroleerd op werking.

 

large.IMG_8613a.jpg.691f80bfc5b93a5d045a

Achterzijde is nu klaar.... Terug naar de voorzijde!

 

large.IMG_8618a.jpg.8291eb14cf177ba2a124

Slagtrekkers gemaakt om de pomp-plaat eruit te trekken.

 

large.IMG_8619a.jpg.cda6e3c315f31fc90b4d

Pomp-plaat eruit.

 

large.IMG_8635a.jpg.65de93340986c42b8242

De clutch-packs eruit. Links de reverse clutch en uitgaande as, de planetary gear is nog net zichtbaar. Rechts de front clutch en ingaande as.

 

large.IMG_8638a.jpg.17de2f2e271d88763edf

Behuizing is bijna leeg, alleen de reverse-band en de servo's zitten er nog in.

 

large.IMG_8652a.jpg.2f2862a79f99d43353fe

Servo's demonteren met behulp van een lijmklem.

 

large.IMG_8660a.jpg.5b8c003762bb54143e1a

Leeg! Nu alles schoonmaken, controleren op slijtage, spelling nameten enzovoort.....

 

large.IMG_8662a.jpg.ecb4dd7194a6b951a525

De tafel vol met schone onderdelen, alleen de valvebody is nog niet gedaan.

De nieuwe koppelomvormer en revisie set zijn ook binnen uit de VS. In Nederland waren deze lastig te verkrijgen, deze via USA2You gekocht bij de locale automaterialenzaak. 

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

large.IMG_8723a.jpg.e657dd590d61cf137d7a

Behuizing schoon en klaar voor assemblage.

 

large.IMG_8721a.jpg.23fc2a8d5fdc83b5f37c

Alto heavy duty rebuild kit en ProKing CR55H torque converter.

 

large.IMG_8726a.jpg.7311e3f9f1145495d12e

In rebuild manual van de bak staat stap voor stap beschreven hoe de onderdelen te controleren en de toleranties hierbij.

 

large.IMG_8729a.jpg.e4d43a828a110e174db7

Een gescheurde (aluminium) servo, een veel voorkomend euvel bij de TF727. Deze wordt vervangen voor een stalen exemplaar.

 

large.IMG_8733a.jpg.c8824d1e4c5a96c4384a

Demonteren van de clutch packs.

 

large.IMG_8736a.jpg.956ac731bcd8eb92e604

In een seal-bag liggen de  nieuwe frictieplaten een half uurtje in te weken in de ATF, tot ze gemonteerd kunnen worden.

 

large.IMG_8737a.jpg.225776621c2143669edd

Controle van de oliepomp

 

large.IMG_8741a.jpg.501afcfcd1f398b83c56

Dat lager is aan vervanging toe.....

 

large.IMG_8744a.jpg.9c9499c781c62702ea2d

Filtertje in de govener assembly, bijna vergeten..... 

 

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En verder maar weer.....

large.IMG_8745a.jpg.e7a54fdefde4fe7a7fb7

De  nieuwe stalen servo.

 

large.IMG_8749a.jpg.46c88b7d851d1db3f23e

Alle drie de servo's gemonteerd en de reverse band op zijn plaats.

 

 

large.IMG_8750a.jpg.69c47c76bcf0169d3a89

Lever van de reverse band en clutch packs gemonteerd. De bout in de lever is voor het afstellen van de spanning op de band. Voor de reverse band zit deze bout in de behuizing (niet echt makkelijk) voor de front band zit deze aan de buitenzijde. 

 

large.IMG_8752a.jpg.436604669bd0e8fe1e94

Front band zit er nu ook in, maar bijna niet zichtbaar. Om de pompplaat in de juiste positie gemonteerd te krijgen een setje paspennen gemaakt, zie pijltjes. De pompplaat zit er zo pas in, dat deze niet draaibaar is. De positie moet in één keer goed zijn.

 

large.IMG_8754a.jpg.8c832b9b9e44d5586dda

Voorzichtig de pomp in de behuizing laten zakken. 

 

large.IMG_8757a.jpg.4d3a29f8e05e0d4196d6

Controleren of de servo's juist werken met behulp van luchtdruk.

 

large.IMG_8759a.jpg.546faf86b6a2b4e8762a

Stellen van de reverse band met de momentsleutel.

 

large.IMG_8758a.jpg.01890ea1a40c9b423c86

De laatste boutjes van het ventielenblok op moment vast zetten.

 

large.IMG_8762a.jpg.0fac3e569536daa93a13

Koppelomvormer geplaatst en de oliepan er weer op, revisie afgerond. Nu weer terug in de Jeep bouwen.

Alle aansluitingen zitten aan de linkerzijde op de bak, van boven naar beneden; oliekoelerleiding uit, stelbout van de front band, selector shaft en kickdown shaft, neutral safety switch en de oliekoelerleiding in.

 

Al met al vond ik de revisie vrij eenvoudig te doen, natuurlijk met een goede manual erbij. Ik had hiervoor de ATSG rebuild manual en de FSM tot mijn beschikking. 

 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komen deze bakken uit een w 200 vandaan ?

 

gr René 

Edited by Ren

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuten geleden zei Ren:

Komen deze bakken uit een w 200 vandaan ?

 

gr René 

De mijne kwam uit een Wagoneer, deze heeft een AMC bellhousing. Bij Dodge zijn ook deze bakken gebruikt, maar met andere bell housings en staartstukken (2wd) Dodge A727 en TF-8 

Hier meer... https://www.novak-adapt.com/knowledge/transmissions/automatic/727/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu zo'n kleine drie jaar, 15.000 kilometers en een paar mooie reizen verder, is er een klopgeest in het blok getrokken. Na een compressiemeting het besluit genomen om het blok te vervangen voor een andere.

large.IMG_1490a.jpg.2b4ef49540ca8ac412f5

 

Volgens fabriek specificatie zou de compressie tussen de 120 en 150 PSI moeten liggen, met een niet groter verschil tussen de cilinders van 30 PSI. Bij een warm blok, was de compressie tussen de 80 en 120 PSI, en met een "natte" compressie meting niet veel beter, tussen de 90 en 150 PSI. De klopgeest onderin het blok doet vermoeden dat er een drijfstanglager overleden is.

IMG_2259a.jpg

Afgelopen zaterdag begonnen met het vrijmaken van het blok.

 

IMG_2278a.jpg

Donderdag avond het blok eruit gehesen en de vrijdag de CJ weer naar buiten geduwd voor wat extra ruimte. 

Bij Jeepparts een gereviseerd blok gekocht, deze komt binnenkort deze kant op voor inbouw.

Fijne feestdagen allemaal!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei stephan:

...weer een 4.2 gekocht?

Yep, de makkelijke weg gekozen. Nog even een V8 overwogen, maar door de TF727 beperkt tot 304 en 360. Die zijn nog dunner gezaaid als de 258...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd een goede 304/360 zijn schaars. Toevallig ook gekeken naar een 350 met adapter voor amc patroon? Of kom je dan veel duurder uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, niet naar een 350 gekeken. Wel makkelijker verkrijgbaar, en ook qua onderdelen. Jeepparts had toevallig een gereviseerde 258 beschikbaar, en zit een dorp verderop,  plus geen zin om veel te sleutelen. Rijden vindt ik veel leuker. 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huy Ab,

Leuk karweitje weer. Vind de revisie van de automaat wel indrukwekkend hoor.

Wat heeft je doen besluiten om je eigen blok niet te reviseren?

Succes verder,

math

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei wrangler266:

Wat heeft je doen besluiten om je eigen blok niet te reviseren?

Niet veel tijd, gemakzucht en toevallig een blok beschikbaar.....  Nu is het de boel overbouwen en eind februari weer rijden. 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze week het blok kaal gemaakt om de aanbouwdelen schoon te maken voor hergebruik.

large.IMG_2314a.jpg.58675417ef6d7a16e0ad

Het kale "long block" op de motorsteun.

 

large.IMG_2313a.jpg.4b97877feffdf2ab25bc

Tafel vol met onderdelen.....

 

large.IMG_2319A.jpg.a207096d6bade9890d11

Dan de oliepan gedemonteerd en het blok omgedraaid. Onderin de oliepan een beetje drap met metaaldeeltjes, geen aanwijzingen  voor motorschade....

Even de lagerkappen gedemonteerd om zien of er een oorzaak van het klopgeluid te vinden is. Lagerschalen hebben wat slijtage, maar niets echt bijzonders kunnen vinden.

 

large.IMG_2320a.jpg.460a305387841448b5b2

Bij het omdraaien van het blok viel dit onderdeeltje eruit, maar geen idee wat het is.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd onderdeeltje..... ook geen idee wat dit is. In ieder geval niet tegengekomen toen ik mn blok heb laten reviseren.

Ik zat ook rond de 80-100 psi met mn oude blok. Is wel een merkbaar verschil met een vers blok. Veel succes met weer in elkaar bouwen👍.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...