Spring naar bijdragen
Ab

Ab's CJ7

Recommended Posts

Herkomst van het mysterieuze onderdeel is opgelost, het is een plunjertje uit een PCV klep. Waarschijnlijk ooit in het blok gevallen. Toen ik de CJ kocht, was de PCV leeg van binnen, heb deze vervangen en niet verder gekeken.....

Ondertussen verder gegaan met de voorbereidingen voor de motorwissel. Eerst de carburateur aangepakt.

large.IMG_2354a.jpg.f8b48951aef4ca81c942

Een revisie kit besteld en de Weber op de werkbank. De carburateur was erg vies van buiten, dus deze eerst een dag of twee volledig onder de benzine te weken gezet.

large.IMG_2355a.jpg.2d3bafe27ce251152405

Inhoud van de kit met een mooie tekening van de Weber met alle onderdelen.

large.IMG_2356a.jpg.303025559c03b4750a35

Ook de binnenzijde is aan een schoonmaakbeurt toe.

large.IMG_2380a.jpg.550daacd24e8b08206d0

Alles blinkt, vooral de onderzijde. 🙂

large.IMG_2382a.jpg.367f8a061f6b26cfa2fb

Type aanduiding op de montageflens aan de achterzijde.

large.IMG_2383a.JPG.ad1ba29adfd2ed0b7660

Aan de achterzijde van de carburateur zit de elektrische choke, dat ronde plastic ding. Het vierkante gevalletje rechts is de acceleratie pomp.

large.IMG_2366a.jpg.17f235b700849641f21e

Het "nieuwe" motorblok is inmiddels ook gearriveerd. Gelijk op de motorsteun gezet en gestript. 

Met een beetje geluk staat dit weekend het blok in een nieuw kleurtje. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afgelopen weken een beetje weinig gedaan. M'n garage is net zo koud als buiten, dus geen sleutel temperaturen......

large.IMG_2386a.jpg.2f8a09cbea1bc37ba809

We even een gereedschapje gemaakt om de krukas poelie eraf te halen. Ik dacht dat deze anders was als op het oude blok, maar bij nadere inspectie bleken deze gelijk. Hij zat alleen niet zover op de krukas als bij de oude.

large.IMG_2395a.jpg.b7260da26b5f1794d8ef

Het blok ondertussen flink schoon gemaakt zodat deze opnieuw in de verf kan. 

Dit is toch al een heel stuk mooier als dat rood? 

large.IMG_2398a.jpg.d7cbca168164a4dc31c3

Het inlaatspruitsuk schoongemaakt. Het ronde ding met de steeltjes op de voorgrond in het elektrisch verwarmings element wat in de onderzijde van het spruitstuk gemonteerd zit. Samen de vier sensors in het spruitstuk - en nog wat andere delen- maakt dit deel uit van het originele emissie systeem.  

large.IMG_2396a.jpg.86a8dc40cedff0e3187c

En in de nieuwe kleur. Nu nog wat kleine delen opfrissen, dan kan het afbouwen beginnen. :wub:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nice job Ab! Zie er strak uit. Ook de rubber balancer-ring in je krukaspoelie heeft nog niks geleden zo te zien.

You lucky basterd, ik moest van mijn vrouw de garage in....:o  En niet eruit totdat zij zei dat het goed was.... :no:

Whooop whooop, Carry on! ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Knap werk Ab! 

Paar vragen:

• Hoe heb je dat blok zo mooi schoon gekregen?
  • Welke stappen heb je genomen om het blok te spuiten? (waarmee wassen, hoe vetvrij maken, welke primer en hoeveel lagen, welke verf, enz..)

Binnenkort sta ik voor dezelfde klussen en het wordt wat makkelijker als ik het wiel niet nog een keer hoef uit te vinden..

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Arjan, het schoonmaken was best een klusje. Ben begonnen met het schoonmaken van alle pasvlakken en deze dicht geplakt met duct-tape. Daarna het blok in de verfafbijt gezet en een nachtje laten intrekken. De volgende dag het blok afgeborsteld met heet water en wat Dasty en een oude afwasborstel. Met de staalborstel na gelopen op de plekken waar nog wat verf zat.  Nogmaals een keer afgenomen met heet water en Dasty, daarna geheel droog geblazen met perslucht en duct-tape verwijderd. Als laatste de pasvlakken weer afgeplakt en uitgesneden.

Normaal zou je een oude verflaag kunnen laten zitten, maar de oude rode verf ging reageren met de nieuwe blauwe toen ik een proefstukje blauw spoot. De originele groen/blauwe lak die er onder vandaan kwam deed niets.

Voor verf heb ik hittebestendige motor lak van Motip gebruikt. Tweede keuze eigenlijk, ik had de voorkeur voor VHT maar deze is slecht verkrijgbaar.

De Motip lak kan zonder grondlak opgebracht worden, en heb ik in meerdere dunne lagen (nat in nat) aangebracht. Voor het hele blok heb ik één spuitbus van 400ml gebruikt, een tweede voor overige delen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei wrangler266:

Nice job Ab! Zie er strak uit. Ook de rubber balancer-ring in je krukaspoelie heeft nog niks geleden zo te zien.

You lucky basterd, ik moest van mijn vrouw de garage in....:o  En niet eruit totdat zij zei dat het goed was.... :no:

Whooop whooop, Carry on! ;)

De poeli is nieuw, geeft nog niets geleden. 😀 

Kan me voorstellen dat je vrouw staat te popelen om met de Jeep op pad te gaan, heel begrijpelijk! 🤪

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ab:

Hey Arjan, het schoonmaken was best een klusje. Ben begonnen met het schoonmaken van alle pasvlakken en deze dicht geplakt met duct-tape. Daarna het blok in de verfafbijt gezet en een nachtje laten intrekken. De volgende dag het blok afgeborsteld met heet water en wat Dasty en een oude afwasborstel. Met de staalborstel na gelopen op de plekken waar nog wat verf zat.  Nogmaals een keer afgenomen met heet water en Dasty, daarna geheel droog geblazen met perslucht en duct-tape verwijderd. Als laatste de pasvlakken weer afgeplakt en uitgesneden.

Normaal zou je een oude verflaag kunnen laten zitten, maar de oude rode verf ging reageren met de nieuwe blauwe toen ik een proefstukje blauw spoot. De originele groen/blauwe lak die er onder vandaan kwam deed niets.

Voor verf heb ik hittebestendige motor lak van Motip gebruikt. Tweede keuze eigenlijk, ik had de voorkeur voor VHT maar deze is slecht verkrijgbaar.

De Motip lak kan zonder grondlak opgebracht worden, en heb ik in meerdere dunne lagen (nat in nat) aangebracht. Voor het hele blok heb ik één spuitbus van 400ml gebruikt, een tweede voor overige delen.

Kijk, hier kan ik wat mee!! Dankjewel, Ab

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden