Spring naar bijdragen

Ab's CJ7


Ab
 Share

Recommended Posts

Herkomst van het mysterieuze onderdeel is opgelost, het is een plunjertje uit een PCV klep. Waarschijnlijk ooit in het blok gevallen. Toen ik de CJ kocht, was de PCV leeg van binnen, heb deze vervangen en niet verder gekeken.....

 

Ondertussen verder gegaan met de voorbereidingen voor de motorwissel. Eerst de carburateur aangepakt.

large.IMG_2354a.jpg.f8b48951aef4ca81c942

Een revisie kit besteld en de Weber op de werkbank. De carburateur was erg vies van buiten, dus deze eerst een dag of twee volledig onder de benzine te weken gezet.

 

large.IMG_2355a.jpg.2d3bafe27ce251152405

Inhoud van de kit met een mooie tekening van de Weber met alle onderdelen.

 

large.IMG_2356a.jpg.303025559c03b4750a35

Ook de binnenzijde is aan een schoonmaakbeurt toe.

 

large.IMG_2380a.jpg.550daacd24e8b08206d0

Alles blinkt, vooral de onderzijde. 🙂

 

large.IMG_2382a.jpg.367f8a061f6b26cfa2fb

Type aanduiding op de montageflens aan de achterzijde.

 

large.IMG_2383a.JPG.ad1ba29adfd2ed0b7660

Aan de achterzijde van de carburateur zit de elektrische choke, dat ronde plastic ding. Het vierkante gevalletje rechts is de acceleratie pomp.

 

large.IMG_2366a.jpg.17f235b700849641f21e

Het "nieuwe" motorblok is inmiddels ook gearriveerd. Gelijk op de motorsteun gezet en gestript. 

Met een beetje geluk staat dit weekend het blok in een nieuw kleurtje. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afgelopen weken een beetje weinig gedaan. M'n garage is net zo koud als buiten, dus geen sleutel temperaturen......

large.IMG_2386a.jpg.2f8a09cbea1bc37ba809

We even een gereedschapje gemaakt om de krukas poelie eraf te halen. Ik dacht dat deze anders was als op het oude blok, maar bij nadere inspectie bleken deze gelijk. Hij zat alleen niet zover op de krukas als bij de oude.

 

large.IMG_2395a.jpg.b7260da26b5f1794d8ef

Het blok ondertussen flink schoon gemaakt zodat deze opnieuw in de verf kan. 

Dit is toch al een heel stuk mooier als dat rood? 

 

large.IMG_2398a.jpg.d7cbca168164a4dc31c3

Het inlaatspruitsuk schoongemaakt. Het ronde ding met de steeltjes op de voorgrond in het elektrisch verwarmings element wat in de onderzijde van het spruitstuk gemonteerd zit. Samen de vier sensors in het spruitstuk - en nog wat andere delen- maakt dit deel uit van het originele emissie systeem.  

 

large.IMG_2396a.jpg.86a8dc40cedff0e3187c

En in de nieuwe kleur. Nu nog wat kleine delen opfrissen, dan kan het afbouwen beginnen. :wub:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap werk Ab! 

Paar vragen:

  • Hoe heb je dat blok zo mooi schoon gekregen?
  • Welke stappen heb je genomen om het blok te spuiten? (waarmee wassen, hoe vetvrij maken, welke primer en hoeveel lagen, welke verf, enz..)

Binnenkort sta ik voor dezelfde klussen en het wordt wat makkelijker als ik het wiel niet nog een keer hoef uit te vinden..

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Arjan, het schoonmaken was best een klusje. Ben begonnen met het schoonmaken van alle pasvlakken en deze dicht geplakt met duct-tape. Daarna het blok in de verfafbijt gezet en een nachtje laten intrekken. De volgende dag het blok afgeborsteld met heet water en wat Dasty en een oude afwasborstel. Met de staalborstel na gelopen op de plekken waar nog wat verf zat.  Nogmaals een keer afgenomen met heet water en Dasty, daarna geheel droog geblazen met perslucht en duct-tape verwijderd. Als laatste de pasvlakken weer afgeplakt en uitgesneden.

Normaal zou je een oude verflaag kunnen laten zitten, maar de oude rode verf ging reageren met de nieuwe blauwe toen ik een proefstukje blauw spoot. De originele groen/blauwe lak die er onder vandaan kwam deed niets.

Voor verf heb ik hittebestendige motor lak van Motip gebruikt. Tweede keuze eigenlijk, ik had de voorkeur voor VHT maar deze is slecht verkrijgbaar.

De Motip lak kan zonder grondlak opgebracht worden, en heb ik in meerdere dunne lagen (nat in nat) aangebracht. Voor het hele blok heb ik één spuitbus van 400ml gebruikt, een tweede voor overige delen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei wrangler266:

Nice job Ab! Zie er strak uit. Ook de rubber balancer-ring in je krukaspoelie heeft nog niks geleden zo te zien.

You lucky basterd, ik moest van mijn vrouw de garage in....:o  En niet eruit totdat zij zei dat het goed was.... :no:

Whooop whooop, Carry on! ;)

De poeli is nieuw, geeft nog niets geleden. 😀 

Kan me voorstellen dat je vrouw staat te popelen om met de Jeep op pad te gaan, heel begrijpelijk! 🤪

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Ab:

Hey Arjan, het schoonmaken was best een klusje. Ben begonnen met het schoonmaken van alle pasvlakken en deze dicht geplakt met duct-tape. Daarna het blok in de verfafbijt gezet en een nachtje laten intrekken. De volgende dag het blok afgeborsteld met heet water en wat Dasty en een oude afwasborstel. Met de staalborstel na gelopen op de plekken waar nog wat verf zat.  Nogmaals een keer afgenomen met heet water en Dasty, daarna geheel droog geblazen met perslucht en duct-tape verwijderd. Als laatste de pasvlakken weer afgeplakt en uitgesneden.

Normaal zou je een oude verflaag kunnen laten zitten, maar de oude rode verf ging reageren met de nieuwe blauwe toen ik een proefstukje blauw spoot. De originele groen/blauwe lak die er onder vandaan kwam deed niets.

Voor verf heb ik hittebestendige motor lak van Motip gebruikt. Tweede keuze eigenlijk, ik had de voorkeur voor VHT maar deze is slecht verkrijgbaar.

De Motip lak kan zonder grondlak opgebracht worden, en heb ik in meerdere dunne lagen (nat in nat) aangebracht. Voor het hele blok heb ik één spuitbus van 400ml gebruikt, een tweede voor overige delen.

 

Kijk, hier kan ik wat mee!! Dankjewel, Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
12 uur geleden zei mike m:

ziet er netjes uit ab beter als nieuw

goed bezig

 

Dat is al snel met een Jeep 🙂

 

11 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Ab, kan je mijn blok niet ook zo mooi maken? Indrukwekkend!

Siert.

Dat lukt jou vast ook wel! 

 

11 uur geleden zei michel1972:

Ziet er inderdaad keurig uit! 

Bijna jammer om er weer mee het terrein in te gaan....

 

1 uur geleden zei wrangler266:

Huy Ab,

Mooi wark man, beter gaat het niet worden. Mooie kleur ook, die hoort bij de leeftijd van dit blok. :thumbsup:

Succes met de inbouw,

math

Nou, die kleur is niet origineel, en vanaf 80 waren ze zwart. Maar het staat wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tlarge.IMG_2444a.jpg.d01c6a66ef3b617c0aab

Afgelopen week de garage opgeruimd en de CJ weer naar binnen geduwd. Ook motorruimte een beetje gekuist zodat er schoon gewerkt kan worden.

 

large.IMG_2454a.jpg.64f141e9725bd35cb77f

Een plaatje wat ik jullie niet wilde onthouden. Het tandwiel waar de ontsteking mee aangedreven wordt, rechts de oude zoals deze uit het oude blok kwam, links de nieuwe.

Deze (aftermarket) tandwieljes staan er bekend om dat ze vaak van een te hard materiaal gemaakt zijn en vreten elkaar dan op, met alle gevolgen van dien.  De oude zat meegeleverd op een HEI onsteking die ik ooit gemonteerd heb, en is blijkbaar niet van de juist samenstelling geweest. Ook het tandwiel op de nokkenas zag er niet braaf meer uit. 

 

large.IMG_2457a.jpg.528e1fe9af9391c19567

Hij gaat erin! 

Vandaag een beetje dingetjes aan het afmonteren geweest, uitlaat, bedrading enzo. Helaas geen foto's gemaakt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

De motor zit er ondertussen in, alles werkt naar behoren en er staan al weer aardig wat kilometers op de teller.

Nog even een paar fototjes.....

large.IMG_2482a.jpg.9ff459dfec0d8dad5d9d

De nieuwe bevestiging voor de grille. De oude bleek verrot....

 

 

large.IMG_2486a.jpg.0be70b23baae000dcac8

Bijna klaar! 

Radiator bleek te slecht om er weer terug in te zetten, deze gelijk vervangen. De koplamp ligt er nog uit, door het lampgat heen kan je precies de slangen van de oliekoeler monteren.

 

 

large.IMG_2488a.jpg.c41b563593907f4e5f6f

Nog een plaatje uit een andere hoek.

 

Toen kwam het moment dat er gestart kon worden.... Eerst de accu opgeladen, maar bij het omdraaien van de sleutel kwam het niet verder als een armzalige klik. De startmotor was ook aan zijn einde gekomen. De volgende dag een nieuwe erin en starten maar.... Natuurlijk  moest ik de ontsteking en de carburateur en de carburateur opnieuw afstellen, maar daarna liep hij keurig netjes. Na een halfuurtje lopen weer afgezet en gecontroleerd op lekkages hier en daar nog een slangenklem aangedraaid

Bij de proefrit liep de temperatuur bij stilstand te hoog op, de visco van de koelfan bleek ook overleden. Hiermee kwam ook de slechte werking van de radiator dop aan het licht, deze gelijk vervangen. 

De eerste 500 kilometer rustig ingereden, meest snelweg, daarna een olie en filterwissel. 

Nu ik dit schrijf zijn we alweer 8000 kilometer verder sinds de motorwissel. De eerste vakantie en JeepClub evenementen zitten er al weer op.... Hieronder nog een fototje van de vakantie in Slowakije.

large.IMG_3190a.jpg.6e3ec4a6fc39842bd19a

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei wrangler266:

Huy Ab,

En zo kom je 'in

Ben je met de CJ naar Slowakije gereden?

Alle goeds,

mat

Sja.... de radiator wist ik, de visco had ik een vermoeden van, de startmotor bleek gewoon versleten. Was in de laatste 10 jaar ook niets van vervangen, dus mag wel een keertje.

We zijn met de CJ plus tenttrailer naar Slowakije gereden. Heenweg een overnachting in Zuid Duitsland gedaan, terug in èèn keer. 1400 km in 20 uur.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...