Spring naar bijdragen

Ab's CJ7


Ab
 Share

Recommended Posts

Inmiddels al een half jaartje op de oprit.

gallery_1277_3_82803.jpg

Een standaard CJ7 uit '86

gallery_1277_3_123837.jpg

gallery_1277_3_63848.jpg

gallery_1277_3_23659.jpg

Beetje rommelig en vet onder de klep, met mysterieus luchtfilterdeksel.

 

gallery_1277_3_25876.jpg

Lekker druk op de dam.

Tijd voor de eerste terreintest in Wamel. Daarna de tekhaak eraf en AT's vervangen voor MT's

Onder de mysterieuze deksel blijkt een Weber te zitten, geen idee wat die deksel daar voor nut had. ;)

gallery_1277_3_13576.jpg

Na een week of wat en groeiende olievlekken op de straat,

gallery_1277_3_111861.jpg

het oude kleppendeksel vervangen voor een alu.

Bumper van 1mm RVS vervangen voor iets lompers.

gallery_1277_3_118362.jpg

Lier erop,

gallery_1277_3_23602.jpg

gestraald, gescoupeerd en twee keer poedercoat, klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Proficat Ab,

leuke CJ! heb je de bumper zelf gemaakt? wordt deze nog belastingvrij?<_<

Idd, zelf gemaakt van 4mm gezette plaat, sleepogen door de bumper direct op chassis gebout. Lierplaat van 8mm gezette plaat.

Belastingvrij in 2011 (zoals de regels er nu bij staan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Een pechgevalletje, brandstof pomp kapot, slecht stationair lopen en benzine die het luchtfilter inspuit, was de aanleiding voor de volgende aktie.

Veel slangetjes, veel draden, een nog half werkende emmisie regeling en andere gammele zooi....

gallery_1277_3_1433.jpg

Ben eerst begonnen met de bedrading.

Emmissie Controle Module onder dashboard eruit.

gallery_1277_3_74398.jpg

Kabels naar buiten,

gallery_1277_3_99376.jpg

diagnose stekkers weg,

gallery_1277_3_109713.jpg

onstekings module op het binnenscherm demonteren (snap die plek nog steeds niet),

gallery_1277_3_113075.jpg

altijd vochtig, dus corrosie.

gallery_1277_3_25436.jpg

Komplete kabelboom gedemonteerd,

gallery_1277_3_5351.jpg

en een nieuwe gemaakt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EGR klep,

gallery_1277_3_101517.jpg

gedemonteerd,

gallery_1277_3_26325.jpg

en afgedopt.

gallery_1277_3_1735.jpg

Alle slangen eraf en de basis aansluitingen vernieuwd,

gallery_1277_3_70390.jpg

onstekings module op droge plek,

gallery_1277_3_77240.jpg

PCV valve en breather cap geplaatst,

gallery_1277_3_88872.jpg

starten, en loopt weer super.

Emmissie-delen die zijn gebleven: verwarmings element inlaatspruitstuk, koelvloeistof cirquit door inlaatspruitstuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab zei:

Lierbediening met hoofdschakelaar, lekker droog onder de motorkap.

 

Als je deze de volgende keer ín de auto maakt... dan snappen de dames ook hoe de lier werkend te krijgen. Liefst nog met een schakelaartje...:unsure:

(of we hadden dit berichtje eerder moeten bestuderen Petra :()

:yes::lol::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je deze de volgende keer ín de auto maakt... dan snappen de dames ook hoe de lier werkend te krijgen. Liefst nog met een schakelaartje...:unsure:

(of we hadden dit berichtje eerder moeten bestuderen Petra :yes:)

:lol::lol::lol:

Ab is vergeten de gebruiksaanwijzing aan mij te geven, ;)

of had ik beter op moeten letten.....:lol:

of gewoon de lier nog erg weinig nodig gehad.:(

I.i.g. vergeten wij nooit meer hoe de lier AAN moet. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Met kinderen achterin is het wel fijn om daar driepunts gordels te hebben. Met de standaard rollbar kan dit niet, dus een YJ familybar op de kop getikt.

gallery_1277_3_130484.jpg

Ik dacht, even overschroeven, maar dat werd iets anders........

gallery_1277_3_52949.jpg

Ook bij onze CJ zijn de "bekende plekken" behoorlijk aanwezig. De tussenschotjes in de wielkast zijn compleet los gerot.

gallery_1277_3_49564.jpg

Aan de voorste bevestiging precies het zelfde.

Na wat schrappen en hameren valt de toestand van de body behoorlijk tegen. De zijpanelen zijn ooit al eens vervangen en zitten nu -na verwijderen van de siliconenkit- volledig los. De roestduivel heeft toegeslagen op alle rollbar bevestigings plaatsen. De deurpilaren zijn aan de onderkant weggerot en zitten ook los. Tijd voor de slijptol!

gallery_1277_3_37019.jpg

Bedrading is ietwat rommelig.... gelijk aanpakken maar.

gallery_1277_3_67354.jpg

Tussenschotjes er helemaal uitgehaald. Deze bieden de stevigheid aan de rollbar bevestiging, links en recht een nieuwe gemaakt.

gallery_1277_3_14856.jpg

Hier ook het rotte plaatwerk eruit, alle kit weggeschraapt, roestplekken met Fertan behandeld.

De restjes

Wat eraf viel......... :bye1:

gallery_1277_3_101117.jpg

Na een ochtend laswerk zit het nieuwe plaatwerk erin, wielkasten, zijpaneel en deurpilaren weer vast.

gallery_1277_3_107030.jpg

Rollbar past ook netjes. Tijd voor afwerken.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Een week voor de vakantie, nog snel even afwerken.......

gallery_1277_3_69999.jpg

Binnenkant nog een keer met Fertan behandeld, in de witte primer, gekit, en weer weer afgelakt.

gallery_1277_3_1839.jpg

Ook de buitenzijde meegenomen. Hier en daar was de lak weggebrand door het laswerk.

gallery_1277_3_52165.jpg

Rollbar gemonteerd en softtop erop. Wel even het voorraamframe op de juiste maat gezet voordat de rollbar er op vast gaat. Hierdoor is de passing van de softtopdeuren een stuk verbeterd.

gallery_1277_3_54707.jpg

Popnuts in het raamframe gemaakt voor bevestiging rollbar. Zonnekleppen passen nog net op het orginele gatenpatroon.

gallery_1277_3_52816.jpg

Hier ging het uiteindelijk om; driepunts gordels rondom.

Tijd voor vakantie :)

gallery_1277_3_116061.jpg

gallery_1277_3_101997.jpg

gallery_1277_3_89412.jpg

In de vakantie de plus en min punten van de CJ nog eens bekeken en overdacht. Thuis gekomen heel wat avonden research gedaan en diverse knopen doorgehakt.

De komende winter valt er genoeg te sleutelen.

Eerst spullen verzamelen........

gallery_1277_3_131671.jpg

Begonnen met de nieuwe MudTerrain KM2 van BF Goodrich. Het op de "Krawler" geïnspireerde profiel belooft veel grip. Wat mij opvalt is de soepelheid van de wangen, veel soepeler als wat ik tot nu toe gezien heb.

Nu nog even wachten op wat pakketjes uit de States.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Vorige week gearriveerd, de ontstekings upgrade......

gallery_1277_3_34643.jpg

gallery_1277_3_6104.jpg

Twee draadjes maar!

gallery_1277_3_26779.jpg

Belangrijk stukje info, voordat alles los gaat.

gallery_1277_3_81476.jpg

Dit voorjaar had ik al wat bedrading van de onsteking aangepast, dat mag er nu weer uit.

gallery_1277_3_4365.jpg

Bougie kabels eraf en positie van de bougiekabel van cilinder 1 gemerkt.

gallery_1277_3_54861.jpg

Verdelerkap eraf, daarna de motor op de krukaspoulie naar BDP van cilinder 1 gedraaid. Staat nu nog tussen cilinder 3 en 6.

gallery_1277_3_38084.jpg

JA, die zijn ook aan vervanging toe, 2mm elektrode afstand. ;)

gallery_1277_3_25841.jpg

Ontsteking kompleet gedemonteerd.

gallery_1277_3_54615.jpg

Nieuw en oud naast elkaar.

gallery_1277_3_104187.jpg

Gleuf van oliepomp,

gallery_1277_3_10078.jpg

en net zichtbaar het tandwiel van onderste nokkenas,

gallery_1277_3_22024.jpg

waar de schacht van de HEI weer op gaat passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De HEI plaatsen is een fluitje van een cent, ik heb het zo gedaan:

Als eerste heb ik bepaald wat de aansluiting voor bougie 1 wordt, dit in verband met de beschikbare ruimte voor de vacuumvervroeging.

gallery_1277_3_25315.jpg

Daarna de verdelerkap van de HEI eraf geschroefd zodat de rotor zichtbaar wordt.

gallery_1277_3_64317.jpg

Binnenkant verdelerkap

De schacht van de HEI zo in het blok laten zakken dat de rotor ongeveer op de positie van bougiekabel 1 staat. Verdelerkap erop, bougiekabels erop, spanning erop, starten en vooronsteking afstellen op 12 graden.

gallery_1277_3_89365.jpg

Hier nog wat bedrading fatsoeneren......

gallery_1277_3_45212.jpg

......en klaar.

Nog een dingetje wat buiten beeld is gebleven; de oliepeilstokbuis moet worden aangepast, deze zit op de plaats van de verdelerkap. Bij het demonteren is deze afgebroken, hiervoor heb ik een kortere rechte peilstokbuis gemaakt van een stukje 10mm RVS leiding, peilstok ingekort op de oude (inwendige maat).

Tijd voor de volgende stap........

gallery_1277_6_3465.jpg

-Rubicon Express 2,5" springs en shock kit

-Daystar 1" bodylift

-Russel RVS remslangen

-Protane shackle bushings

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Begin is er inmiddels....... <_<

gallery_1277_6_47144.jpg

gallery_1277_6_18780.jpg

gallery_1277_6_38215.jpg

gallery_1277_6_37850.jpg

Bij demontage zag ik dat er een bout van de remklauw los gelopen was. Deze drukte de remklauw naar binnen waardoor de rem bleef aanlopen.

 

gallery_1277_6_75930.jpg

gallery_1277_6_118061.jpg

gallery_1277_6_79402.jpg

Oud v/s nieuw.

gallery_1277_6_11806.jpg

gallery_1277_6_100522.jpg

gallery_1277_6_29528.jpg

Nog een bekende plek, onder de schokbrekersteun zit een holte die altijd vol met vuil en water staat. Als deze blijven, boor ik er en gat in waardoor hij leeg kan lopen.

gallery_1277_6_105585.jpg

Spul gelijk in de verf gezet......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...