Spring naar bijdragen

4.0 wil niet aan de gang...


bossie
 Share

Recommended Posts

Ik ben bezig met het inhangen van een 4.0 i in 'n oud 5je maar hij wil niet lopen. Het hele spul is lopend uit een Cherokee gekomen en heb nu de motor compleet met kabelboom,stuurkolom,benzinepomp en alles over gezet.

De benzine loopt.

De startmotor gaat rond.

De ontsteking doet 't...

Volgens mij moeten alleen de injectoren nog aangestuurd worden maar wie heeft daar een foefje voor?

In het Hynes boek staan weel alle schema's maar daar staat niet op of er + uit komt of in moet. Nu kan ik er wel overal stroom op gaan zetten maar ik ben bang dat 't niet goed is voor de computer...

Wie kent 't probleem en hoe is het te omzeilen???

Gr.Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 130
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Heb 'm nog niet aan 't lopen gehad sinds ik 'm uit die Cherokee gehaald heb op 3 seconden na,maar dat was gewoon starten en vol spuiten met remmenreiniger..

Niet helemaal de oplossing maar toen wist ik wel dat de onsteking het deed. Ga dadelijk nog maar eens proberen om het gebeuren van de automaat er helemaal af te gooien. De schakelaar die normaal op de bak zit staat nu in neutraal stand maar heb gehoord als er die helemaal af gaat hij altijd opstart in z'n "nood programma".

En nog eens kijken of er nog draden zijn die er af kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motor is van "91 maar volgens het schema van Hynes en de kabelkleuren kom ik op het schema van "87 tot "90..

Altijd leuk die amerikaanse bedrading:huh:...

Haynes????

Koop eerst ff een echte FSM.... Die haynes schema's zuigen behoorlijk! Gegarandeerd dat je ergens iets niet of verkeerd aangesloten hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb 'm nog niet aan 't lopen gehad sinds ik 'm uit die Cherokee gehaald heb op 3 seconden na,maar dat was gewoon starten en vol spuiten met remmenreiniger..

Niet helemaal de oplossing maar toen wist ik wel dat de onsteking het deed. Ga dadelijk nog maar eens proberen om het gebeuren van de automaat er helemaal af te gooien. De schakelaar die normaal op de bak zit staat nu in neutraal stand maar heb gehoord als er die helemaal af gaat hij altijd opstart in z'n "nood programma".

En nog eens kijken of er nog draden zijn die er af kunnen.

De schakel draad vanaf de computer naar de automaat moet aan de massa anders loopt hij nooit, zo denkt de computer dat hij in de N staat.

Heb je de brandstofpomp van de cherokee ook mee over gezet, kan wel buiten de tank maar dan wel vlak bij de tank.

bewerkt door aitze
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haynes????

Koop eerst ff een echte FSM.... Die haynes schema's zuigen behoorlijk! Gegarandeerd dat je ergens iets niet of verkeerd aangesloten hebt!

Dat is raar...Meneer Haynes heeft bij mij gewoon de plaatjes uit de FSM gekopieerd.:yes: Hebt ie ze voor jou allemaal over lopen tekenen dan?;)

bewerkt door Blue4.2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan natuurlijk zijn dat de computer het niet heeft overleefd.

:yes:

Ik zou niet weten waarom ie overleden zou moeten zij?

Heb bij de Cherokee eerst de accu los gehaald en toen pas de rest van 't spul.

Alles van 't schutbord en de spatborden los gehaald.

Toen binnen alles los en er naar voor uit gehaald om maar zo weinig mogelijk los te moeten halen aan stekkers.

Complete stuurkolom er mee uit tot aan de grote multie stekker toe die voor weer mooi terug komt bij de kabelboom van de motor...;)

Sugesties altijd welkom!.!.!..

Alles wat er gedacht en geroepen wordt kijk ik voor de zekerheid nog 2 keer na want hij moet over 'n maandje toch mee de blub in!.!.!..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De schakel draad vanaf de computer naar de automaat moet aan de massa anders loopt hij nooit, zo denkt de computer dat hij in de N staat.

Heb je de brandstofpomp van de cherokee ook mee over gezet, kan wel buiten de tank maar dan wel vlak bij de tank.

Ik kijk 'm voor de zekerheid nog 'n keertje na,maar mij is verteld dat heel 't gebeuren van de automaat er gewoon af kan en dat de computer daar geen last van heeft?...

En de branstofpomp zit netjes in 't tankje van 't 5je gemaakt,pompt goed en de overdruk op de drukgallerij(?? goede naam??)werkt ook gewoon..

Daar geen problemen maar kan ik de injectoren ergens testen of doormeten of en wat voor stroom of puls er op moet zitten?

Zitten wel zwarte massa kabels aan maar krijg nergens geen stroom op...

Alles is welkom aan gedachten!.!.!..

Ik ben bijna op 't eind met 't ding...

Heb 'm al afgetankt dus de vlam kan er zo in!.!.....icon8.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De schakeldraad vanaf de computer naar de automaat aan de massa als dit niet doet dan doet hij het echt nooit, wat je schrijft klopt niet anders zou een cherokee toch ook wel in de D willen starten

Ik ga er vanavond aan verder en dan zal ik eerst alles zoals orgineel aansluiten en kijken wat ie dan doet..

Iemand nog een idee hoe ik foutcodes uit kan lezen?

Moet ik dan het instrumentenpaneel aansluiten van de Cherokee?

Als dat de enigste oplossing is moet dat maar,alleen ben ik dan weer 3 dagen verder met die 234 draden die er naar toe lopen!.!...

post-1688-12873021634984_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pak nou aub een echt schema!

Geloof me, Haynes schema's zuigen! En ik kan uit ervaring spreken, sinds ik een 4.0 in m'n Jeep gebouwd heb. ( plus nog 2x een ombouw elektrisch aangesloten)

De massa vanaf de versnellingsbak verhinderd het starten van de motor, NIET het lopen. M.a.w.: Je startmotor werkt niet, als dat fout zit maar verder werkt alles. Omdat je motor wel even loopt als je hem benzine voert, zal dat wel goed zitten.

Ik denk dat er in het circuit van de brandstofaanvoer wat fout zit.

Hoor je bijvoorbeeld de pomp ongeveer een seconde lopen wanneer je de auto op contact zet?

Heb je de PDC uit de cherokee overgezet? Inclusief alle relais en zekeringen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pak nou aub een echt schema!

Geloof me, Haynes schema's zuigen! En ik kan uit ervaring spreken, sinds ik een 4.0 in m'n Jeep gebouwd heb. ( plus nog 2x een ombouw elektrisch aangesloten)

De massa vanaf de versnellingsbak verhinderd het starten van de motor, NIET het lopen. M.a.w.: Je startmotor werkt niet, als dat fout zit maar verder werkt alles. Omdat je motor wel even loopt als je hem benzine voert, zal dat wel goed zitten.

Ik denk dat er in het circuit van de brandstofaanvoer wat fout zit.

Hoor je bijvoorbeeld de pomp ongeveer een seconde lopen wanneer je de auto op contact zet?

Heb je de PDC uit de cherokee overgezet? Inclusief alle relais en zekeringen?

Alles mee overgezet samen met de pdc,de ralais,zekeringen en multie stekker..

De brandstofpomp begint te lopen met kontakt aan maar blijft pompen..

Je hoord de overdrukcensor open gaan en die blijft open.

Moet die dan afslaan als de druk op peil is???

Ik heb alleen nog maar ervaring met die oude 4.2.

Gewoon véél benzine en véél lucht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je pomp blijft lopen is niet goed. Pas als er een BDP signaal is, of het startsignaal, mag de pomp weer gaan lopen.

Bij simpel contact aan moet 'ie na een seconde ofzo weer stoppen.

Maar, de motor krijgt dus benzine aangevoerd.

Dan zullen het de injectoren zijn die niet geactiveerd worden.

Liep die XJ toevallig op LPG? Dan kan het zijn dat ze onderbroken zijn ivm de gasinstallatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je pomp blijft lopen is niet goed. Pas als er een BDP signaal is, of het startsignaal, mag de pomp weer gaan lopen.

Bij simpel contact aan moet 'ie na een seconde ofzo weer stoppen.

Maar, de motor krijgt dus benzine aangevoerd.

Dan zullen het de injectoren zijn die niet geactiveerd worden.

Liep die XJ toevallig op LPG? Dan kan het zijn dat ze onderbroken zijn ivm de gasinstallatie.

Nooit geen gas ingezeten..

Ik heb zelf nog eerst een paar weken rond gereden met de Cherokee en daarna alles er uit gehaald.

De benzinepomp loopt nu rechtstreeks op de accu maar dat is gewoon om eerst te kijken of de injectoren aangestuurd worden.

Dat is het enigste wat ie nog moet doen,als de injectoren gaan werken moet ie lopen want de onsteking en startmotor doen 't allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De minnen van de injectoren zijn rechtstreeks aangesloten op de PCM. Daar kan dus eigenlijk niets mis mee zijn.

De plus van de injectoren komt van het auto shut down relais, net als de plus van de bobine.

op de groen/oranje draden van de injectors zou je dus 12V moeten meten, als je start.

Heb je trouwens de 2 benzineleidingen wel correct gemonteerd? Doe ze verkeerd om en er komt geen druk ok de injectoren.....;)

De benzine die de drukregelaar weet te passeren, vloeit dan simpelweg retour tank....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De minnen van de injectoren zijn rechtstreeks aangesloten op de PCM. Daar kan dus eigenlijk niets mis mee zijn.

De plus van de injectoren komt van het auto shut down relais, net als de plus van de bobine.

op de groen/oranje draden van de injectors zou je dus 12V moeten meten, als je start.

Heb je trouwens de 2 benzineleidingen wel correct gemonteerd? Doe ze verkeerd om en er komt geen druk ok de injectoren.....;)

De benzine die de drukregelaar weet te passeren, vloeit dan simpelweg retour tank....

Bij mij zitten de minnen van de injectoren rechtstreeks op 't blok..

De andere lopen naar de PCM en van daaruit moeten ze aangestuurd worden.

Ik meet helemaal nix op de injectoren omdat ze niet aangestuurd worden door de PDC..

De vraag is alleen... waarom worden ze niet aangestuurd?

Waar moet er + op de PDC en welke censoren staan er wel en niet goed.

En wat voor signaal moet ie krijgen van welke censor??

DAT staat nu net niet in de boekjes!.!..

Benzine leiding zit goed maar pomp blijft lopen dus daar moet ik ook naar kijken...

Ga zaterdag weer met frisse moed aan de gang met alle opties die ik nu gekregen heb hier maar zoals al eerder... ALLES IS WELKOM...

Ik ga net zo lang door totdat ie loopt.

Heb nu alle schema's gekopierd om ze langs/achter elkaar te leggen want anders kom ik er al helemaal niet uit.

Ik heb liever de hamer slijptol en lasapparaat methode dan al die draadjes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah.....

Vreemd voor een '91er.... Dat zou betekenen dat het nog geen HO blok is.

En erger: Die hebben een gedeeltelijk separaat ontstekingssysteem!

Het is dus goed mogelijk dat de PCM helemaal niet met alle gegevens gevoed wordt....

Ik heb het schema bijgesloten.... Meten maar.;)

wiring diagrams.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...