The Kick Geplaatst February 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2009 In Licentie Gebouwde CJ Modellen Behalve dat de CJ modellen van Willys, Kaiser en AMC in hun fabriek in Toledo (USA) of in een van de vestigingen buiten Noord Amerika werden gebouwd, zijn er ook vele modellen "in licentie" bij bedrijven in andere landen geassembleerd en/of gefabriceerd. Het "licentie-contract" met deze fabrikanten omschreef o.a. de specificaties van het uit te voeren model, de fabriek waar de modellen gefabriceerd of geassembleerd moesten worden en het aantal dat per jaar afgeleverd moest worden. Diverse fabrikanten zijn na het be�digen van hun licentie-contract zelf modellen gaan bouwen op basis van het origineel. Uiteraard mochten deze modellen niet meer de merknaam (Willys of Jeep) en typenaam (CJ) gebruiken en horen dan ook niet in dit overzicht thuis. Het onderstaand overzicht is slechts een kleine opsomming van de vele CJ modellen die in licentie gebouwd zijn. Het is ondoenlijk om hier alle modellen en uitvoeringen te omschrijven die wereldwijd door ontelbare overheidsinstanties en bedrijven gebruikt zijn en/of tot op heden nog gebruikt worden. Het overzicht is daarom beperkt tot een paar "bekende" autofabrikanten die de CJ modellen gemaakt hebben. Licentie Origineel Hieronder vallen de Jeeps die volgens het "Complete Knocked Down" (CKD) werden geassembleerd. Bij dit productieproces zijn alle onderdelen in de originele fabriek in de USA gefabriceerd, waarna ze werden verscheept om elders door derden in elkaar gezet te worden. Licentie Gemodificeerd Sommige modellen werden vorgens het "Semi Knocked Down" (SKD) geassembleerd, waarbij de Jeeps voorzien werden van diverse onderdelen die door de fabrikant die de Jeeps assembleerde gefabriceerd werden. In sommige landen werden de modellen enigszins gemodificeerd om te kunnen voldoen aan de landelijke eisen voor het wegverkeer. Indien eea met toestemming van Willys, Kaiser of AMC plaatsvond, mochten deze modellen de merknaam en typenaam behouden. Het overzicht van de in licentie gebouwde CJ modellen is ingedeeld in 2 categorie� 1) CJ modellen / licentie origineel 2) CJ modellen / licentie gemodificeerd 1) CJ modellen / licentie origineel Model: CJ-3B Bouwjaar: 1953-1958 Producent: Mahindra / India Categorie: Origineel In 1953 begonnen de twee Indische broers J.C. en K.C. Mahindra de Willys CJ-3B Jeeps te assembleren die in onderdelen vanuit de VS werden ingevoerd. In 1958 werd het licentie-contract met Willys beeindigd en kreeg Mahindra een vergunning voor het produceren van een eigen serie modellen op basis van de CJ-3B, samengesteld uit onderdelen die in eigen land gefabrceerd werden. Uiteraard mochten de originele merk- en typenaam niet meer gebruikt worden op deze modellen. Model: CJ-3B Bouwjaar: 1955 Producent: Hotchkiss / Frankrijk Categorie: Origineel In 1955 werden slechts 70 exemplaren van de CJ-3B gebouwd door Hotchkiss in St. Denis, vlakbij Parijs. Deze Willys werden gebouwd met de originele onderdelen uit de USA. Hotchkiss gebruikte dit model als basis voor haar latere JH- en HWL-serie. Ook hier geldt, dat de originele merk- en typenaam niet meer gebruikt mochten worden op deze modellen. Model: CJ-5 Bouwjaar: 1957-1966 Producent: Ford Motor Company / Brazili�B] Categorie: Origineel Vanaf 1957 werd de CJ-5 door Ford (Willys licentie) in Brazili�eassembleerd. Deze Jeeps werden daar �Jipes� genoemd. In 1967 kocht Ford de Willys fabriek op en produceerde de Jeeps verder onder haar eigen naam. Model: CJ-8 Bouwjaar: 1985 Producent: Renault / Frankrijk Categorie: Origineel Behalve dat Renault de CJ-7 assembleerde, werden in 1985 ook alle parts door AMC geleverd om de CJ-8 te assembleren. Ook deze Jeeps werden ge�orteerd naar diverse Europese landen. 2) CJ modellen / licentie gemodificeerd Model: CJ-3B Bouwjaar:1954-1964 Producent: Scania-Vabis / Zweden Categorie: Gemodificeerd De CJ-3B werd in Zweden ge�orteerd en gemodificeerd door Scania-Vabis. Deze werden geleverd aan de brandweer en overheidsinstanties en waren voorzien van ge�leerde hardtops. Model: CJ-3B Bouwjaar: 1960-1969 Producent: Viasa / Spanje Categorie: Gemodificeerd VIASA (Veh�los Industriales y Agr�las, S.A) in Zaragoza begon in 1960 met de assemblage van Kaiser Jeeps. De modellen werden Willys Viasa genoemd en later Jeep Viasa CJ-3. De eerste paar modellen werden uitgerust met de Willys Go-Devil L-head motor, maar het merendeel had de diesel van Perkins onder de motorkap. Afwijkend van de originele CJ-3B, had de diesel-uitvoering de brandstoftank aan de rechter kant onder de stoel. Model: CJ-5 Bouwjaar: 1954 Producent: Sirecome / Itali�FONT] Categorie: Gemodificeerd De Italiaanse CJ-5 Mediterranea werd in 1954 in Palermo door Sirecome geassembleerd en gemodificeerd. Deze Jeep had kleinere koplampen die verder naar buiten in de grill waren gemonteerd. De overige specificaties waren gelijk aan de originele CJ-5. Model: CJ-6 Bouwjaar: 1962-1969 Producent: Viasa / Spanje Categorie: Gemodificeerd Behalve de CJ-3B maakte Viasa in Zaragoza ook de CJ-6. Hiervan werden ongeveer 25.000 exemplaren geproduceerd en een groot deel was onder de naam Jeep Avia bestemd voor het Spaanse leger. Model: CJ-7 Bouwjaar: 1981-1986 Producent: Renault / Frankrijk Categorie: Gemodificeerd AMC assembleerde in de USA voor Renault o.a. de Renault 9, 11 en 18. Daartegenover assembleerde en verspreidde Renault in talrijke landen van Europa de AMC Jeep CJ-7. Deze was voornamelijk voorzien van de 2.1 ltr dieselmotor uit de Renault 18. De CJ-7 Texan was een speciale Jeep-editie van Renault en was voorzien van een hardtop, bull-bar en speciale striping. Toen Chrysler in 1986 AMC overnam, werd het licentie-contract met Renault be�digd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
G16 Geplaatst November 3, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2014 Misschien ff ter aanvulling vermelden dat er eind jaren 40 begin 50 een montage hal was voor CJ3a en Station wagons in Brussel http://www.jeepclub.be/content/default.asp?a=HERITAGE&sa=BELGIUM Grts G16 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kapt. Bob Geplaatst October 11, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2019 Mooi om te zien! Geloof niet dat het een originele krat en ww2 Jeep is maar het is idee is prachtig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Deadeye Geplaatst October 12, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2019 Ik geloof ook niet veel van die uitleg van J.E.E.P....was t verhaal niet dat het een General Purpose vehicle moest zijn, oftewel GP en qua spreektaal dus uiteindelijke Jeep? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jazzy Geplaatst December 6, 2019 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2019 Niet alleen die uitleg klopt niet, de hele beschrijving bij die foto is fake. Het is een bouwpakket van een Filipijns bedrijf: https://www.mdjuan.com.ph/ Is alleen de body trouwens, er zit geen aandrijflijn bij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.