Spring naar bijdragen

HOW TO VERVANGEN Crank Shaft Position Sensor ( CPS ). ZJ 1996 5.2ltr


boudewijn
 Share

Recommended Posts

Bij deze mijn ervaring met het vervangen van de CPS Crank Shaft Position Sensor. Het is echt makkelijk als je weet wat je doen moet.

Wat heb ik gebruikt.

Pijpsleutel 13.

ratel 13 met kort verlengstukje. Imbussleutel waar ik de maat niet van weet.

Ok ik ben begonnen met het verwijderen van het hitteschild. De sensor bevindt zich links achter het blok tussen de aanhechting van de versnellingsbak en het blok. Ik ga er hierbij van uit dat je voor de auto staat met je gezicht naar de motor!

Ik heb de auto op metalen bokken gereden maar eigenlijk hoef je er helemaal niet onder. Ik vond het makkelijk omdat ik niet wist waar de sensor zich precies bevond.

Hier een link van de sensor zoals die er bij mij in zit. Ik lig hierbij onder de auto met mijn voeten naar de motor toe. Het rode pijltje is de sensor en de 2 gele pijlen geven aan waar de bouten zitten. Die kun je net niet zien omdat ik daar met het fototoestel niet goed bij kan.

http://picasaweb.google.nl/libitum.nl/CPS#5298481251470536962

Je kunt de foto uitvergroten met een vergrootglassje rechts boven.

Hier ook een link vanuit welke positie ik te werk ben gegaan. Links de gele pijl dat is waar ik er met mijn hand in ga om de bouten los te draaien en de sensor er uit te trekken. Dit is inderdaad een beetje krab maar het is te doen. De rode pijl is waar ik de stekker loskoppel.

http://picasaweb.google.nl/libitum.nl/CPS#5298481258849881314

Ik heb eerst de rechter bout los gedraaid met de pijpsleutel. Beetje pielen en moeilijk kracht te zetten. Ik had het geluk dat de bouten niet heel erg vast zaten. Toen ik de 1e bout er uit had zag ik dus dat er ook een imbus in kan. Lekker makkelijk want de linker bout had ik daardoor zo los. Die heb ik alleen met de imbus los gedraaid en toen met de ratel de rest gedaan.

Eenmaal de bouten los kun je de sensor er uit trekken. Het lijkt nog vast te zitten maar dat is enkel een soort vacuüm zuigend gevoel. Ik verbaasde mij over de grootte van het ding ( hm vreemde zin dit hahaha ). Dan alleen nog de stekker.... Die zit heel lullig vast. Hij wordt tegengewerkt door drie punten. De verdeler, het blok en een plastic en kun je er niet zomaar doorheentrekken. En dat moet wel want daar moet je de stekker namelijk ontkoppelen ( rode pijl ). Ik heb er voor gekozen om met een schroevendraaier het plastic weg te duwen maar helaas brak daar het plastic af. Geen nood tyripje doet wonderen. Met het plastic bedoel ik het plastic dat aan een kabelboom vast zit. Maar goed daardoor kon ik de kabel er hoog genoeg uit trekken om hem te ontkoppelen.

Daarna weer naar de gele pijl en daar heb ik toen de sensor er uit kunnen trekken. Al met al als je het weet nog geen half uur werk.

Ik hoef jullie niet te vertellen hoe de boel weer in elkaar te zetten want dat spreekt voor zich. Succes. Ik hoop dat dit iemand kan helpen. Je kunt me altijd mailen voor vragen.

Vrgr, Boudewijn

bewerkt door boudewijn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...