Spring naar bijdragen

HOW TO: Revisie remklauwen YJ/XJ


Moto
 Share

Recommended Posts

Had wat problemen dat mijn voorremmen van de YJ bleven hangen nadat ik nieuwe blokken had geplaatst.Dit deed mij besluiten om de remklauwen te reviseren. Deze remklauwen worden volgens mij ook op de XJ gebruikt.

Klus nam bij mij zo'n 1,5 uur per remklauw in beslag, maar ben dan ook geen ervaren monteur maar een doordeweekse ICT-er die sleutelen wel leuk vind..

Wat heb je nodig.

Materiaal afkomstig van B&S Tiel:

Reparatieset remklauw YJ-XJ af 90, artnr.: 5252614

Ontluchtingsnippel (bleeder screw)

Rubbers bevestigingsbussen (Disk brake hardware kit).

Koperen pakkingringen banjosluiting remleidingen.

Spuitbus remmenreiniger.

Nieuwe remvloeistof.

Gereedschap.

Allereerst demonteer je de remklauw. Hiervoor heb je sleutel 13 nodig om de 2 bevestigingsbouten los te maken. Reinig als je de klauw los hebt deze royaal met remreiniger om de meeste stof/troep eraf te spoelen.

Haal de blokken uit de remklauw als je deze weer wilt gebruiken. Ik had pas nieuwe, dus deze werden niet vervangen.

Haal remschijf van de naaf. Dit alles om te voorkomen dat er remvloeistof op de blokken en/of schijven komt.

Haal de remleiding los van de remklauw. Ik had hier sleutel 14 voor nodig. Gooi gelijk de koperen pakkingringen van de banjosluiting weg. Deze absoluut vervangen voor nieuwe om de boel weer dicht te krijgen.

Als je niet wilt dat je remvloeistof nu wegloopt uit de open remleiding, knel deze dicht of sluit deze op een andere wijze.

Nu heb je een losse remklauw en kan de revisie beginnen. gebruik hiervoor een stevige tafel of werkbank.

Haal de buitenste rubberen (stofring) met een kleine schroevendraaier eruit. Nu de zuiger d.m.v. een doorslag of stevige schroevendraaier door de aansluiting van de remleiding naar buiten (uit de cilinder) tikken met behulp van een hamer. Daarna de rubberen O-ring in de cylinder voorzichtig verwijderen.

Hierbij zijn alle oude onderdelen verwijderd.

DSC03305.JPG

Draai nu ook de ontluchtingsnippel uit de klauw.

Bij mij was op de wand van de cylinder lichte corrosie aanwezig. Tevens was er nog wat losse troep in de cylinder aanwezig. Kan me nu voorstellen waarom de cylinder niet meer goed gangbaar was. Dit met een stukje fijn schuurlinnen weggehaald en nabehandeld met een schuursponsje.

Hierna de cylinderwand goed spoelen met remmenreiniger.

Dit is dan het resultaat van een gereinigde cylinder:

DSC03308.JPG

Smeer de cylinderwand in met nieuwe remvloeistof.

Breng vervolgens de nieuwe O-ring in de cylinder aan.

Smeer de nieuwe zuiger in met nieuwe remvloeistof en plaats de zuiger in de cylinder en tik deze er voorzichtig in. Pas op dat de zuiger niet vast komt te zitten in de cylinder. Zodra de zuiger maar een fractie scheef in de cylinder zit, loopt deze vast .

Breng wat schone remvloeistof aan op de buitenste stofring.

Breng vervolgens de buitenste stofring aan. Let op dat deze goed in de groef van de zuiger komt te zitten. Druk de buitenzijde van de stofring goed in de remklauw. Deze glijdt er goed in door de aangebrachte remvloeistof.

Hier de zuiger gemonteerd in de cylinder

DSC03310.JPG

Plaats de nieuwe rubbers (disk brake hardware kit) om de bevestigingsbussen welke door de remklauw gaan. Breng binnen deze rubbers wat vet aan en druk de bevestigingsbus er doorheen. Zorg dat deze goed in de rubbers geplaatst zitten.

Remklauw met disk brake hardware kit.

DSC03312.JPG

Nieuwe ontluchtingsnippel erin:

DSC03311.JPG

Plaats de remblokken weer terug zoals ze hebben gezeten. Breng eventueel een dun laagje koperslip aan op de raakvlakken tussen de remblokken en de remklauw. Monteer de remklauw.

Terug monteren:

DSC03313.JPG

Goed ontluchten.

Proefrit maken om de boel te testen.

bewerkt door EJG
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...