venezia Geplaatst October 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 (bewerkt) De hardtop was “hard” aan een opknapbeurt toe. De raamrubbers waren niet mooi meer en wat ooit zwart was zag nu meer grauw van ellende. Bovendien wilde Astrid van spiegelramen i.p.v. de normale zijramen dus wat doe je dan? Tijd om een weekendje te prutsen dus. Op zich een redelijke recht toe-recht aan klus maar voor de Jeep nieuweling wellicht bruikbaar en dus een goede reden er een “HOW TO” van te maken. Foto 0 Een paar van de nieuwe items die ik had gekocht. Links- en rechtsboven de nieuwe raamrubbers. Deze houden het raam niet vast maar fungeren alleen als sierbies tussen raam en hardtop. Het raam zelf zit in de sponning gelijmd. Linksonder zie je een van de hardtop corner pieces die links en rechts boven op het voorruitframe komen om wind en regen buiten te houden. Als je ze hebt: zuinig op zijn want ze kosten een paar tientjes per stuk!! In het midden zie een nieuw mosrubber dat tussen voorkant hardtop en bovenkant voorruitframe komt. Foto 1 Als eerste priegel je beneden bij het raam het aluminium tussenstukje los en leg je deze weg op een plek waar je hem weer terug vindt. Niet weggooien, die dingen kosten € 9,00 ex. per stuk!! Vervolgens trek je oude raamrubber er voorzichtig uit. Foto 2 Met een mes of schroevedraaier maak je een gat in de kit waarmee het raam in de sponning is gelijmd. Doe dit voorzichtig want het raam breekt binnen no time en als je geen reserve ramen hebt zit je in de problemen!! Foto 3 Vervolgens pak je een stuk staaldraad en priegel je dit door de opening en kun je (het best met z’n tweetjes) het raam rondom uitsnijden. Foto 4 Als het raam er eenmaal uit is kun je met de hand de resterende kit er zoveel mogelijk uitpulleken. De harde stukjes die blijven zitten tenslotte met een scherpe bijtel en hamer verwijderen en de sponning zo schoon mogelijk maken Foto 5 De schone sponning ziet er dan ongeveer zo uit. Let even op de nok onderin de sponning die ervoor zorgt dat het raam bij het inkitten straks goed komt te zitten. Deze niet verwarren met een stuk harde kit en met grof geweld eruit proberen te rammen!! "] Foto 6 Dit gebeurt dus als je wat overijverig te werk gaat. Je krijgt de oude kit en het glas er wel uit maar als je geen extra raam hebt, heb je een probleem October 1, 2008 bewerkt door venezia Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
venezia Geplaatst October 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 Foto 7 Vervolgens haal je het achterruitrubber los en verwijder je de ventilatieroosters links en rechts achter. Deze zitten met één kruiskop vast en kun je vervolgens voorzichtig uit de opening wrikken. Dan is het schuren geblazen. Hoe je dit doet hangt in grote mate af van de gewenste graad van perfectie. Ik heb de kap met 120er korrel geschuurd en vervolgens met zijdeglans zwart en roller afgewerkt. Je kunt in wezen elke verf gebruiken zolang deze maar geschikt voor kunststof en buitengebruik. Vergeet niet ook de onderste rand van het achterram mee te nemen… staat zo slordig anders! Foto 8 Dit is het resultaat. Je kunt op het dak zelf wel zien dat het gerold is maar wie ziet dat in de dagelijkse praktijk als de wagen een 3”-bodylift heeft gehad?? Ik bedoel maar… "]"] Foto 9 Goed, de verf kan even drogen (je hebt toch wel gezorgd dat de katten even een paar uur in de schuur opgesloten zitten ???) Nu kunnen we de ramen prepareren door de oude kit met een stanleymes te verwijderen. "] Foto 10 Volgende stap is het inlijmen van de nieuwe ramen. Ik gebruikte hiervoor SIKAFLEX -255FC en had zo’n anderhalve tube nodig. Kost zo’n € 15 per tube dus valt op zich mee. Primer is niet nodig en het spul heeft zo’n 2 uur nodig om uit te harden. "] Foto 11 Begin onder bij nokje in de sponning en leg rondom een mooi dikke kitrand. Kijk even goed naar de spuitmond. Deze is speciaal gevormd zodat je een soort opstekend randje krijgt. FF een tip: doe in godsnaam oude kleren en een paar handschoenen aan!! Ik heb zelden zulk naar spul gezien. Het heeft me een broek en shirt gekost en nog steeds kijken mensen raar naar mijn zwarte handen als ik in m’n apepakkie bij klanten op bezoek ga. "] Foto 12 Als de kit erin zit, kun je het raam erin zetten. Laat het raam beneden op de nok steunen en druk hem stevig in de sponning. Kijk even goed naar de uitlijning zodat de kier rondom overal even groot is. Check ook de binnenkant en kijk of er niet teveel kit aan de binnenkant omhoog en eruit is gekomen. Je krijgt het met thinner wel weg maar wat een klerekit is het…… "] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
venezia Geplaatst October 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 Foto 13 Ik weet niet of het de bedoeling was maar ik heb de overtollige kit grotendeels uit de kier verwijderd en vervolgens de sierbies erin gedrukt. Even goed oppassen hier want het is gewoon erg stijf plastic spul dat zich lastig netjes in de rand laat leggen. (zie foto 15). Als de bies erg gedraaid of verfrommeld is kun je hem wellicht met een föhn warm stoken en in vorm brengen. Foto 14 Het heeft even geduurd voordat ik doorhad waarom dat stomme schuifstukje niet goed op de sierbies paste. Er zitten kleine nokjes in!! Zorg dus dat je de sierbies netjes op maat snijdt bij de nok in de sponning en frummel dan het schuifstukje erop. Foto 15 Dit is dus het resultaat van een niet goed passende sierbies. Ik ben ondertussen aan het kijken om de sierbiezen te vervangen door zachtrubberen exemplaren die zich wat makkelijker laten vormen. Foto 16 Goed, de ramen zitten erin en de kit is droog. Pak een emmer met sop, een harde borstel en zet je kroost aan het werk om de binnenkant eens goed te soppen. Foto 17 Tenslotte werd het tijd de hardtop te plaatsen. Ik heb elk jaar weer een gevecht met de hoekstukken (heb het ruimtelijk inzicht van een paddestoel) dus nu voor de zekerheid maar een foto gemaakt. Druk de rubbers op juiste manier in de hoeken van de hardtop. Indien nodig is het nu ook het juiste moment om het mosrubber aan de binnenzijde van de hardtop front te plakken. Foto 18 Het vastzetten van de hardtop zal geen verrassingen opleveren hoop ik? Toch ook niet vergeten om de connector voor de achterruitewisser en de waterslang voor de sproeier weer aan te sluiten?? Dus wat blijft er dan nog over?? Achterruitewisser kopen en voor het vrouwtje het poetswerk natuurlijk…. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.