Spring naar bijdragen

Prijzen Jeeps in Nederland.


Atjoer
 Share

Recommended Posts

Na mijn recente reactie op een post van Freek over zijn trekhaakprobleem besloot ik om maar eens wat rond te neuzen op de officiele website van Jeep Nederland om te zien hoe erg ze de Amerikaanse modellen hebben moeten toetakelen om toegelaten te worden op de weg in Nederland en zag daar tevens een "car configurator" waar je naar goed Amerikaans gebruik je auto kunt samenstellen.

Leuk natuurlijk om even te zien wat mijn Jeepje in Nederland zou kosten en ik viel haast achterover van verbazing toen ik de totaalprijs zag: 46.000 Euro en dat is nog exclusief de satelietradio/CD speler die niet beschikbaar is in Europa en de van de fabriek af geinstalleerde trekhaak!

Ik durf het haast niet te zeggen maar ik was net minder dan 15.000 Euro lichter toen ik Joy adopteerde bij de dealer in Boulder, Colorado.

Een "kale" JK kun je hier (na wat onderhandelen) van de dealervoorraad menemen voor ongeveer 12.000 Euro.

Mijn God wat is dat belastingsysteem in Nederland "fucked up" en dan heb ik het nog niet eens over de Wegenbelasting die hier niet bestaat of de extreme brandstofprijzen, klagen wij hier steen en been over 60 Eurocent per liter en laat ik jullie prijs maar niet eens noemen.

De Wrangler wordt hier in de bergen in Colorado gezien als een goedkope 4X4 en maakt zo'n beetje 10% uit van het straatbeeld hier maar dat zal in Nederland wel een stukje anders zijn vrees ik.

Boy, ik durf het haast niet te zeggen maar het feit dat wij een Wrangler hebben kwam puur door een lekke vuilniszak, in de bergen hier hebben we geen vuilophaaldienst dus breng je je vuilnis zelf naar de werf en op een zaterdagochtend in maart was het weer zover dus nam ik Kim's New Beetle cabrio om de twee zakken vuil naar de werf te brengen. Kim's cabrio is perfect voor die taak omdat je de kap opent en eenvoudig de zakken op de achterbank ploft echter die zaterdag veranderde de vuilverwerking dramatisch toen Kim ontdekte dat een van de zakken had gelekt en eiste per direct een beter geschikte auto voor ons vuilnis.

Ons wagenpark is bescheiden naar Amerikaanse maatstaven maar haast decadent naar Nederlandse begrippen en ik had er moeite mee om de familie (New Beetle cabrio uit 2004, New Beetle TDi uit 2001 en Kever uit 1957) uit te breiden met een extra exemplaar maar Kim stond erop dat diezelfde dag een extra auto aan de familie zou worden toegevoegd. Nou gaat het kopen van auto's hier in Amerika iets anders dan in Europa en wordt 95% van de auto's gewoon van de dealervoorraad verkocht en keer je huiswaarts met een verse auto, ik had dat even niet in de gaten maar werd simpel meegezogen in de Amerikaanse manier van verkooptechnieken en voor ik het wist stonden we bij de Jeep dealer maar wat rond te kijken en toen we pas op de plaats maakten bij een gele Wrangler (ik wilde louter geel) duurde het slechts een paar seconden voordat een verkoper als een strontvlieg om ons heen dwarrelde, hij drukte me direct de sleutels in mijn hand en vertelde me om er maar eens een paar blokjes mee rond te rijden. De rondrit beviel prima en ik heb van kinds afaan al een Jeep willen hebben maar dit was veel te veel van het goede, de Jeep had zaken die ik nooit zou gebruiken zoals een sateliet radio/CD, airconditioning, ontgrendelbare stabilisatorstang, sperdiffirentieel en weet ik veel wat meer maar dat was niet voldoende om de verkoop tegen te houden, toen ik de verkoper vertelde dat ik al die zaken niet wilde schrapte hij die gewoon van de rekening (meer dan 3500 Euro!) en keek naar Kim en vroeg: "So we gotta deal?", Kim wilde alleen maar haar vuilnisprobleem opgelost zien en zei YES!

Ik herinner me nog de trip naar huis toen ik rond 11:00 uur huiswaarts reed met mijn fonkelnieuwe Jeep met Kim in mijn kielzog in haar cabrio, de dag was nog maar een paar uur oud en toen ik rond 9:00 uur ons vuilnis deponeerde bij de gemeentewerf had ik er geen idee van dat ik diezelfde dag eigeneer zou zijn van een fonkelnieuwe Jeep.

Ik vrees dat een soortgelijke impulsieve aanschaf in Nederland niet zo snel zal voorkomen met de woekerprijzen die jullie daar hebben, een Jeep Wrangler moet daar haast als een exclusieve auto worden gezien of zijn alle auto's daar tegenwoordig zo teringduur.

Toen ik in 1999 in Nederland 60.000 gulden neertelde voor een Volkswagen New Beetle TDi dacht ik dat ik gek was om zoveel voor een auto te betalen maar daar zullen jullie nu wel om lachen vrees ik.

Met deze wetenschap wijzer zal ik alleen maar meer respect tonen voor de Nederlandse Jeep Wrangler eigenaren omdat het offer dat jullie hebben moeten geven vele malen hoger is dan aan deze kant van de plas.

Arthur

bewerkt door Atjoer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arthur !

Frans hier (uit Brugge, Belgium).

Jouw verhaal komt wel hard aan hoor op een maandagmorgen !

Als je van fucked up belastingsystemen spreekt, dan is België wel kampioen. Het is inderdaad zo dat auto's hier een fortuin kosten, en het gebruik ervan op de weg je toekomstige fortuin erdoor jaagt.

In de USA is de auto een soort 'verworven' recht, en wordt dit mede door goedkope prijzen en goedkoop gebruik nog echt doenbaar.

De invoerrechten en andere taksen en belastingen maken een Jeep natuurlijk stinkend duur hier.

Ik vraag me af, Arthur, of het omgekeerde ook waar is. Is bijv. een mercedes of een BMW door de invoer in de USA duurder dan hier ?

groeten

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arthur,

Zelf heb ik een Wrangler umlimited sport, Okt 2007, Sinds Feb 2008 en April 2008 zijn hier de belastingen op Co2 onvriendelijke auto's nog eens verder gestegen, De wranger unlimited 2.8 diesel kost nu 'Kaal"eur 51,296 terwijl dezelfde auto in Belgie eur 30,800 is

allemaal dankzij ons "mileu"!!??

omgerekend Usd76.944 nl/ 46.200 be

Als je dit dan vergelijkt met de US site.....

Dus Arthur geniet van je , overigens mooie "' garbage truck"

Freek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi stukje Arthur, je hebt eigenlijk in één postje samengevat waarom de tweedehands markt hier zo leeft en waarom je nu hetzelfde voor een goede tweedehands CJ betaald als toen hij nieuw was.

Maar dat is natuurlijk al erg lang zo, auto's zijn al decennia lang veel goedkoper in zo'n beetje elk ander land en het went. :)

Onderdelen shoppen wordt een hobby op zich, auto's kopen/verkopen is net zo luctratief geworden als onroerend goed en tel daarbij op dat liefhebbers nog liever droog brood eten dan hun Jeep verkopen en je hebt een levenswijze.

...en dan moet er nog gereden worden.

Heb je enig idee hoeveel vierkante meter grond er nog over is waar je in de Benelux vrij kan rijden met het jiepie?

Blijf daar blijf daar.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik vraag me af, Arthur, of het omgekeerde ook waar is. Is bijv. een mercedes of een BMW door de invoer in de USA duurder dan hier ?

Ook Duitse/Europese auto's zijn in USA veel goedkoper.

Enkele voorbeelden (vanafprijzen, zonder extra optie's, zelfde uitvoeringen):

Porsche Cayenne Turbo: USA: $ 97,700.00 NL: EUR 168.499,00

BMW X5: USA: $46,200 NL: € 72.650,-

Mercedes M-klasse: USA: $ 45.875 NL: € 71.649

Mercedes C-Klasse: USA: $ 32.975 NL: € 35.950

VW Touareg: USA: $ 39.900 NL: € 68.250

VW Golf (In USA bekend als Rabbit): USA: $15.650 NL: € 17.750

Audi Q7 : USA: $43.500 NL: EUR 70.500,00

:lol::blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Interessante discussie (al is-ie een jaar oud). Hoe is de situatie in de States nu? Of heb je hem al gecasht voor clunkers? Ik blijf toch bizar vinden hoe ze daar met materialisme omgaan!

OT: de nieuwprijs van een standaard 3D JK 2.8 CRD Sport (benzine doen ze hier niet zo aan) is hier in Frankrijk €28.020,- Wegenbelasting kennen we niet:), wel tol op de snelwegen:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 years later...

Ongelooflijk hoe hoog de prijzen zijn van XJ’s  die door de handel worden aangeboden.

€ 22.500,- voor een exemplaar met relatief weinig km’s.

Jeep Cherokee | 4.0i Limited | Youngtimer | 74dkm
 

http://link.marktplaats.nl/m1318647007?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Leuk om te zien dat de wrangler ten tijde van het oaanmaken van dit topic (10jaar geleden) als duur gezien werd... Heden ten dage, met ons huidige belasting stelsel begint de kale Wrangler vanaf €100.605, - en de Sahara gaat niet voor minder dan €107.091, - de deur uit. (Incl bpm, btw, excel kosten rijklaar maken) 

Afgelopen zomer hebben wij een Sahara 2.8crd aangeschaft, met de nodige opties erop, wat de eind streep normaliter op €117.500,- gebracht zou hebben Incl bpm, btw, kenteken enz.  

Terwijl exact de zelfde auto, met de zelfde optie, rijklaar in Italië op 47.550 euro uit kwam! Een klein verschillende dus.. Waar zit hem dat in? BPM, slurptax, dat soort geneuzel... 

Nu hebben wij hem grijskenteken gekocht, waardoor de bpm en btw weg valt (die laatste krijgen we terug van de belasting). Waardoor de teller net ietsje boven de 40k blijft hangen...  

Als je als particulier in NL een wrangler wil rijden moet je dus van goede huize komen of een hypotheek weten af te sluiten erop... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...