Spring naar bijdragen

Help...death wobble


Recommended Posts

Ik heb al de bushings vervangen, de trackbar vervangen, en nog zit ik met dead wobble,:yes: ik heb wel redelijk veel speling op mijn stuur, zou het vervangen van het stuurhuis de deadwobble kunnen verhelpen, of gaat dit echt een lopende rekening blijven? En waar kan ik dan best een stuurhuis ( een goede prijs kwaliteit) kunnen aanschaffen?

bewerkt door Kameel
titel even aangepast :)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al de bushings vervangen, de trackbar vervangen, en nog zit ik met dead wobble,:yes: ik heb wel redelijk veel speling op mijn stuur, zou het vervangen van het stuurhuis de deadwobble kunnen verhelpen, of gaat dit echt een lopende rekening blijven? En waar kan ik dan best een stuurhuis ( een goede prijs kwaliteit) kunnen aanschaffen?

Dit vond ik over de dead wobble en ze noemen 5 mogelijke oorzaken voor dit geval. Misschien heb je hier wat aan.

If you drive a lifted Jeep TJ or XJ, then chances are you've encountered the dreaded "TJ Shimmy" before, otherwise known as the "Death Wobble." If you haven't yet, it's only a matter of time. alignment.jpg

Here you can see the adjustment sleeves for the alignment, also the tie rod and steering stabilizer.

The shimmy can be a pant-wetting experience for those first timers in the crowd. Those of us seasoned veterans have taken precautions to the effect, which causes your TJ's front end and steering wheel to violently shack side to side. It usually occurs at about the 40-45 MPH mark.

The only thing that seems to help in this situation is either a shot of Novacaine, which we don't recommend, or slowing down to a snail's pace and on the way home consider what follows.

I myself have encountered this shimmy more times than I choose to admit and couldn't understand how, after dumping wads of cash on a suspension, did I get results such as the infamous Death Wobble. Luckily, there is a cure, and it's fairly cheep.

hole.jpg

You can see the second hole drilled in the track bar brace, that was not a solution.

I have narrowed the shimmy down to 5 major causes. The first of which is that your alignment is off. Because of the scissor type of steering on TJs, when you lift a TJ, your jeep gets toed-in anywhere from 2-3 inches more than factory. Your Jeep should only be towed in about 1/8 to 1/4 of an inch. Have your jeep aligned if you have lifted it over 2 inches with out a recent alignment.

The next possible cause of the shimmy comes from the balance of the tires. If your front tires weights have been knocked off by an extreme rock crawling incident, you may wish to have them rebalanced. Also as these big mud tires wear down, they loose a lot of there weight, and this can also cause them to come out of balance. For the most part this is the main cause of the shimmy, but not always.

heim.jpg

Here you can see what a solid mounting heim joint is. These types of track bars are very easy to install as well.

The third cause is the track bar. My lift kit didn't feel the need to supply a longer track bar, they felt all that was needed was for you to merely drill a new hole in the axle bracket, this is not a permanent solution at all. I managed to blow out the ball joint at the end of the track bar within weeks of installing my lift. This blown-out joint allowed for side to side play in the steering and would only help the shimmy along. Get a track bar with a beefy heim joint that is adjustable in length. This

makes for a very solid mount and should you ever wear out your heim, you can easily replace it. Several companies make track bars that are heim jointed, and they are not very expensive. Plus, you do gain a little more flex with a track bar that is properly bent to fit large lifts, and we all know you can't get enough flex.

link.jpg

This is an adjustable lower link. With four of these you can adjust your castor angles with ease.

The fourth cause is from excessive castor angles. When you lift a TJ, you need to adjust the lower arms longer, and or the upper arms shorter to put the castor angles back to factory limits. Have a reputable alignment shop do this for you, as it is quite a task that needs to be precise. You should only have to worry about this if you have a lift of three inches or more.

The fifth and final cause of the shimmy can be warped brake rotors. Jeep did not design rotors to handle massive amounts of heat very well. I have managed to warp my rotors in 18000 miles. All you need to do is get them turned and this will only cost about 40 bucks. If you are not sure if your rotors are warped, you can test them if you don't have Anti-lock brakes. All you have to do is drive down a stretch of highway and slam on the brakes. If you feel a pulsating feel through he pedal, then they are warped. However if you have anti-locks, this will be masked.

coilclamp.jpg

Here is the coil clamp that comes factory on the driver side.

One last thing to keep in mind is that from the factory your TJ has one coil clamp on the driver side coil that holds it to the axle. I have heard that by drilling a hole and putting a clamp on the passenger side as well, the shimmy is much more controllable. However, this is not a cause, just something to mask the real cause. Keep these thoughts in mind next time you hear of someone whose Jeep is doing the Shimmy Shake or the Death Wobble, and let them know there is a solution - and it ain't ballroom dancing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al de bushings vervangen, de trackbar vervangen, en nog zit ik met dead wobble,:yes: ik heb wel redelijk veel speling op mijn stuur, zou het vervangen van het stuurhuis de deadwobble kunnen verhelpen, of gaat dit echt een lopende rekening blijven? En waar kan ik dan best een stuurhuis ( een goede prijs kwaliteit) kunnen aanschaffen?

Is je jeep verhoogd?

Bij deze de oorzaken van een dead wobble. Je stuurhuis kan ook een oorzaak zijn maar zoals je kan zien zijn dat er nog meer. Ik las zelfs dat een dead wobble veroorzaakt kan worden door je upper en lower controll arms.

Front tires out of balance

Front alignment out of spec

Loose track bar

Worn track bar bushings

Worn track bar end

Need adjustable track bar

Bad bushings/joints in control arms

Worn/damaged steering stabilizer

Worn/damaged shocks

Worn/damaged tie rod end

Bad U Joint

Bad ball joint

Loose frame mount

Steering box looseness

Need drop pitman arm

Drive shaft(s) not balanced

Bad front hub assembly

Wrong size wheel studs in hub

First do you have a lift kit? Is the caster in spec? Then check the track bar hardware and bushings, ball joints, wheel bearings, and tie rod ends for slop. Jack the front end up and have a buddy saw the steering wheel left and right while you look for anything moving out of place. Grab and shake the tire and wheel holding it at the 12 and 6 o'clock positions to locate loose wheel bearings and ball joints and at the 9 and 3 o'clock positions to find loose tie rod ends and steering box problems. If all else fails I have found that some Jeeps do need a steering stabilizer. You can check yours by removing it and cycling it in and out. If there is a dead spot or air pocket with little resistance it needs to be replaced.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de goeie orde:

Death wobble.. dan gaat de hele santekraam schudden en moet je stoppen wil het stoppen.

Is het dat of meer alleen hevig trillen?

mooi postje van michel, daar ben je wel even zoet mee. :yes:

Begin eens met alle bouten en moeren na te lopen en vast te zetten.. dat zal al een heel stuk schelen.

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had zelf ook een zwabberend gevoel met rijden en uitbreken bij gas loslaten, bij mij ( yj ) was dit te wijten aan loszittende panhard stangen voor en achter diverse malen aangedraaid maar bleven los komen. Even een hechtje gegeven met het lasapparaat en wiebelen en uitbreken en zwabberen is zo goed als over.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet dus wel degelijk stoppen wil het stoppen, is net of de ganse wagen gaat uit elkaar vallen. Hij is ook niet verhoogd.

Waar men altijd mee moet beginnen , is het controleren van de stuurdemper.

Onze TJ had hetzelfde niet meer mee te rijden , boven de 40 miles , auto moest echt tot stilstand gezet worden.

Demper vervangen en opgelost.

Let op : Er is dus wel iets mis met de auto ! , een demper vangt het alleen maar op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Exact! Dat laatste wordt nog wel eens vergeten...:(

DW is overigens 9 van de 10 keer het gevolg van een combinatie van oorzaken. Alle mogelijke veroorzakers liggen dan nog binnen hun eigen tolerantie's, maar de optelsom is teveel van het goede.

Hier zie je een DW aan de buitenkant:

http://nl.youtube.com/watch?v=x7cEOPYQFTs&feature=related :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het postje van Boris goed leest, is dat dus niet de oplossing.

Ik zou juist de stuurdemper demonteren en zonder stuurdemper rijden voor verder onderzoek.

Om te beginnen al bout/moer verbindingen controleren die iets verbinden tussen as en carrosserie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je nog wat meer info geven over wanneer jij een dead wobble mee maakt. maak je dat elke dag mee als je gaat rijden? Is dat pas bij bepaalde snelheden dat het gebeurd? Gebeurd het juist alleen als je op een slechte weg rijdt of gebeurd het juist ook op mooie vlakke wegen?

Het gebeurd namelijk heel weinig dat standaard cherokee's last krijgen van een dead wobble. Het komt juist vaker voor bij verhoogde jeeps.

Er zijn zoveel oorzaken voor een dead wobble. Het kan ook een aandrijf probleem zijn en dan kan je het het simpelste testen door de voorste aandrijfas er tussen weg te halen (niet te lang puur als test) En zo kan je nog heel veel oorzaken voor een dead wobble noemen. Daarom is het goed om te weten wanneer en hoe vaak dit voor komt en bij wat voor omstandigheden dit voor komt. Zoals al aangegeven werd door Boris en Ogdak. Een stuurdemper kan een oplossing bieden maar is niet de oorzaak van een dead wobble. Een hobbeltje in de weg kan de oorzaak zijn waar jouw voortrein geen raad mee weet. Dus rubbers van CA's trackbar swaybar fusee's enz enz controleren en als laatste een andere stuurdemper monteren, maar pas als het probleem gevonden is ( komt uit een post van 2006 deze info)

Wat ook kan helpen is de wagen opnieuw laten uitlijnen en balaceren. Dit is maar 1 van de mogelijke oplossingen en zo zijn er nog veel meer. Ben bang dat het een tijdrovende kwestie kan worden waarbij je veel geduld zal moeten hebben en veel zal moeten nakijken.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil ook even inspringen.

Het kwam bij mijn XJ ook voor. Meer standaard dan standaard is hij niet te leveren.

Bij mij hield het 'Wobbelen' op door de pitmanarmkogel en stuurkogels te vervangen. Daarnaast heb ik de stuurdemper gelijk meegenomen.

Ik hoop dat je naast de vele reacties hier ook nog wat aan hebt.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet dus wel degelijk stoppen wil het stoppen, is net of de ganse wagen gaat uit elkaar vallen. Hij is ook niet verhoogd.

Wanneer is het eigenlijk begonnen?

Iets aangepast/vernieuwd?

Eliminatie is de enige oplossing zoals hierboven al stond.. gebruik de lijst van michel en streep af wat je hebt gehad. Komt goed... :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij overkwam het in Noorwegen met de sleurhut zonder trackbar en zonder stabilisatorstangen

Toen ik die weer vast had was het over.

Schrok me wezeloos. heb al eerder gehad met veel modder in velgen.

Als je wist hoe je wielen bewogen na dat gat in de weg, was je nog veel harder geschrokken.

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja....., nog wat vergeten te melden.

Naast de stuurkogels, Pitmanarmkogel en stuurdemper heb ik ook de stabilisatorstangrubbers vervangen.

Deze waren helemaal naar z'n 'grootje'.

Misschien een beetje laat, maar ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik heb al de bushings vervangen, de trackbar vervangen, en nog zit ik met dead wobble,:P ik heb wel redelijk veel speling op mijn stuur, zou het vervangen van het stuurhuis de deadwobble kunnen verhelpen, of gaat dit echt een lopende rekening blijven? En waar kan ik dan best een stuurhuis ( een goede prijs kwaliteit) kunnen aanschaffen?

En al een oplossing gevonden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Ik denk niet dat het goed gekomen is. Na 5 july is hij niet meer op het forum geweest als actief lid. Dus waarschijnlijk de jeep verkocht nadat hij het niet kon oplossen:B

Nou... we zien m wel weer terug als er iets kapot gaat.

Helaas nemen (te) veel mensen niet de moeite om feedback te geven als het gemaakt is. :(

(of hij moet m inderdaad verkocht hebben)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 years later...

Zal ik deze weer even leven inblazen? Ik heb 'm ook met een stock XJ.  De financiën laten  het even niet toe om alle items achter elkaar te pakken, maar ik ga beginnen met verse bandjes en extra effort steken in het balanceren daarvan. Die moeten toch vervangen worden. Tegelijk daarmee wil ik de panhardstang (track bar) vervangen. Daar lijkt wat ruimte op te zitten bij het bracket. Er gaat ook een gebruikt ander bracket op die nog fris lijkt. Ik zou het liefst gelijk een heavy duty track bar met bracket willen,  maar die lijken alleen bedoeld voor verhoogde XJ's.

Als dat niet geholpen heeft, gaan we, zodra het budget het weer toelaat, weer verder met de checklist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderzoeken wat de oorzaak is, is gratis! 

Misschien wel verstandig toch even te kijken, death wobble is gevaarlijk.

Je hulpje laat je de motor starten, voet op de rem, met het stuur rustig kleine slagen maken van links naar rechts.

Ondertussen kijk en vooral VOEL je elke kogel en ander bewegend deel.

Succes, Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Onderzoeken wat de oorzaak is, is gratis! 

Misschien wel verstandig toch even te kijken, death wobble is gevaarlijk.

Je hulpje laat je de motor starten, voet op de rem, met het stuur rustig kleine slagen maken van links naar rechts.

Ondertussen kijk en vooral VOEL je elke kogel en ander bewegend deel.

Succes, Siert.

Precies dat hebben we gisteren gedaan en daar leek alleen beweging bij de track bar <> bracket te zitten, dus als dat inderdaad alles is, ben ik blij en mijn portemonnee ook. Is inderdaad heel scary en gevaarlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit ook bij mijn yj gehad dat alles begint te schudden. Omdat ik een procomp liftkit had en dus de bladveren er niet meer opzaten moet je de asstand op de goeie plek zetten. Bij mij zaten er sleufgaten in met ringen met een gat uit het midden waardoor je de as kan kantelen. Eenmaal op de goeie plek had ik geen problemen meer en kon ik makkelijk 120km/h rijden op 35inch banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...