Spring naar bijdragen

Minimale off-road uitrusting


Recommended Posts

Ik heb nu:

- Een klapschep

- Een brandblusser

- Zaklamp

- Sleephaken voor

- Trekhaak achter

- Kort lint om de kracht over de twee sleephaken te verdelen

- Kinetisch touw

- Mobiele telefoon

- Wegenwachtpas :yes:

In http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=7904&highlight=minimale+uitrusting zag ik ook nog de tip om handschoenen en laarzen mee te nemen.

Wat heb ik nog meer tenminste nodig om het terrein in te gaan?

Is een statisch lint nog noodzakelijk? Of is het kinetische touw goed genoeg voor al het sleepwerk?

Toegevoegd naar aanleiding van onderstaande reacties:

- Stevige sleepmogelijkheid achter

- 12 kant dop maat 13

- dop maat 36

- reserve kruisjes voor aandrijfas

- reserve kruisjes voor steekassen voor

- D- of harp-sluitingen

- Verbanddoos

- Hamertje tik. Eh... Hamer voor ruitje tik

- Reflecterend hesje voor nachtelijk werk.

- Fototoestel voor MEM's

- Werkhandschoenen

- Duct/duck tape

- Stabiele basis voor de krik

bewerkt door Raven
Toevoegingen aan lijstje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

trekhaak achter is om iets te trekken met gelijkmatige kracht tot 2500 kgs

aanhanger of sleurhut die op de verharde weg staat.

met een kinetisch touw of als je vaststaat in de blubber met lieren lopen die krachten erg op zoniet verdubbelen en de kogel van je trekhaak is geen leuk projectiel om door je ruit te krijgen.

Dus vergeet de trekhaak en monteer daar trekhaken die er voor gemaakt zijn.

Werkhandschoenen zijn zeker aan te bevelen als je met staalkabel werkt of wordt getrokken door een lier van iemand.

Indien je auto is verhoogd functioneert je krik dan nog zonder stapel stenen er onder ?

Met een wrangler is aan te bevelen om dop 12 kant 13 bij je te hebben en evt reserve kruisjes voor aandrijfas en/of voor steeks assen voor.

Om een kruisje voor te vernieuwen haal je wiel eraf

dan de remklauw met 12 kant 13 ( 2x) dan lager/hub 3x en kun je de steekas eruit trekken.

Al heb je het nooit gedaan is toch prettig om bij je te hebben. Jeepers genoeg die je helpen maar hebben vaak geen gereedschap bij zich.

als je dat klusje uitvoert heb je een wielsteun nodig of schuift je wiel eronder.

Om de korte as met yoke van het wiellager voor te krijgen dop 36

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah! Uit andere topics haalde ik dat een trekhaak voldoende zou zijn, maar dat is dus toch niet zo handig!?

Ik wil sowieso een andere achterbumper in de toekomst ( heb nu nog bumperettes ), maar zal voorlopig eens kijken of ik achter nog wat sleephaken kwijt kan.

De auto is nog niet verhoogd, dus de standaard krik voldoet nog.

Bedankt voor de tip!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dezperado: als je dat klusje uitvoert heb je een wielsteun nodig of schuift je wiel eronder.

Is een krik niet voldoende, met het losgehaalde wiel als extra beveiliging?

JeepEd: De nodige harp of D-sluitingen,maar let wel dat je niet te lichte sluitingen neemt.

Ik heb een stevige harp-sluiting voor de verbinding van het korte lint naar het kinetische touw.

Hmmm... Ik bedenk me net dat het toch wel handig kan zijn om een tweede te hebben voor de trekkende kant van het touw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nog 2 dingen die van belang kunnen zijn tijdens het offroad rijden.

EHBO trommel ( het terreinrijden is niet zonder gevaren )

Hamertje om je ruit in te tikken ( Het hoef niet voor jezelf te zijn maar jeeps kunnen ook wel eens omvallen en in het water terecht komen )

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nog 2 dingen die van belang kunnen zijn tijdens het offroad rijden.

EHBO trommel ( het terreinrijden is niet zonder gevaren )

Hamertje om je ruit in te tikken ( Het hoef niet voor jezelf te zijn maar jeeps kunnen ook wel eens omvallen en in het water terecht komen )

Succes!

haha wel eens geprobeerd???? zelfs met een voorhamer krijg je een ruit niet stuk onder water

Link naar opmerking
Deel via andere websites

off road doe je zonder ramen dicht of met softtop:lol:

hij heeft een wrangler

Daarom staat er ook bij! ( Het hoef niet voor jezelf te zijn maar jeeps kunnen ook wel eens omvallen en in het water terecht komen ) Ik ga ervanuit dat de uitrusting van je eigen jeep niet alleen voor jezelf bedoeld is en dat je het ook kan gebruiken voor anderen.

Een wrangler is toch niet de enigste jeep die deel mag nemen aan offroad tripjes? Ik weet dat Cherokee's of Grand Cherokee's geen softtop hebben en als ik die wagens zie deelnemen aan een evenement met de kids achterin zie ik vaak genoeg net 1 raampje open staan maar ik snap jouw punt wel. Het zijn vooralsnog voornamelijk wranglers hier in Nederland die omvallen en dan heb je geen hamertje nodig:B Maar wie weet doet Raven ook mee aan evenementen van Jeebee of ANVT of wie dan ook in de toekomst en daar rijden genoeg andere terreinvoertuigen mee en mocht er dan 1 omvallen in het terrein en in het water terecht komen. Dan is het fijn dat er iemand in de buurt is met een hamertje om desnoods de ruit aan de buitenkant kapot te slaan!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

haha wel eens geprobeerd???? zelfs met een voorhamer krijg je een ruit niet stuk onder water

Hoi Menno,

Ik heb het zelf geprobeerd en heb er dus ook een leven mee kunnen redden. Ook de chauffeurs binnen mijn bedrijf hebben ze en hebben er dus mensen mee kunnen helpen. Niet alleen bij het te water raken maar ook tijdens het in brand staan van het voertuig kwam het hamertje van pas. De dame kon er net op tijd uitgehaald worden met haar verwondingen. Is wel een luxe hamertje met gelijk een gordelsnijmes erbij.

Het hamertje is niet altijd voor jezelf noodzakelijk maar je kan er ook anderen mee helpen en voor die 15 euro dat ze kosten kan je het niet laten toch. Wie weet kan je er iemand mee redden en dan heb je die 15 euro goed besteed en mocht je hem nooit hoeven te gebruiken dan is dat mooi meegenomen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb bij mij voor het huis iemand te water zien rijden, op de kop, man kwam er niet uit ik ben te water gesprongen en kreeg van omstanders een live hamer, de auto stond dus ook van binnen vol met water ik met goede moed proberen te slaan maar kreeg niks stuk. roepen om een grotere hamer, die werd gehaald, kreeg ook nog een schep in me handen maar zowel de grotere hamer als de schep kregen de ramen niet stuk, toen hebben we met een tracktor de auto uit het water getrokken, deur open gemaakt en de man lag voor dood tussen zijn achterbank en voorstoelen, helemaal blauw en opgezwollen, gelijk reanimeren en waarempel hij begon wat zelf te ademen, ambulance heeft het overgenomen en de man heeft het overleefd.

ik denk dus dat zo'n hamertje gerust werkt als je nog niet vol staat met water, maar 1 maal geheel onder en auto vol lukte het mij niet!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb bij mij voor het huis iemand te water zien rijden, op de kop, man kwam er niet uit ik ben te water gesprongen en kreeg van omstanders een live hamer, de auto stond dus ook van binnen vol met water ik met goede moed proberen te slaan maar kreeg niks stuk. roepen om een grotere hamer, die werd gehaald, kreeg ook nog een schep in me handen maar zowel de grotere hamer als de schep kregen de ramen niet stuk, toen hebben we met een tracktor de auto uit het water getrokken, deur open gemaakt en de man lag voor dood tussen zijn achterbank en voorstoelen, helemaal blauw en opgezwollen, gelijk reanimeren en waarempel hij begon wat zelf te ademen, ambulance heeft het overgenomen en de man heeft het overleefd.

ik denk dus dat zo'n hamertje gerust werkt als je nog niet vol staat met water, maar 1 maal geheel onder en auto vol lukte het mij niet!!!

Ik begrijp precies wat je bedoel en heb die verhalen ook gehoord en gezien. Ik groeide op in Delfshaven en daar hadden wij een aantal steigers die geregeld werden gebruikt door mensen die het leven niet meer zagen zitten en die reden dan netjes het water in. En bij de 1 lukte het wel en bij de ander niet maar waar het mij om ging is dat wij Raven zijn wagen willen voorzien van een minimale offroad uitrusting en dan heeft hij ook best een plekje voor een lifehammer. Je kan er levens mee redden en dat kan je niet zeggen van elke uitrsuting in je wagen. Je hebt niet een hele diepe sloot of greppel nodig om te verdrinken. 15 cm water is al meer als genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp precies wat je bedoel en heb die verhalen ook gehoord en gezien. Ik groeide op in Delfshaven en daar hadden wij een aantal steigers die geregeld werden gebruikt door mensen die het leven niet meer zagen zitten en die reden dan netjes het water in. En bij de 1 lukte het wel en bij de ander niet maar waar het mij om ging is dat wij Raven zijn wagen willen voorzien van een minimale offroad uitrusting en dan heeft hij ook best een plekje voor een lifehammer. Je kan er levens mee redden en dat kan je niet zeggen van elke uitrsuting in je wagen. Je hebt niet een hele diepe sloot of greppel nodig om te verdrinken. 15 cm water is al meer als genoeg.

ik meen te hebben gehoord dat ze her en der in de EU en misschien ook in nederland verplicht zijn (worden)

OT: Ik werk geregeld 's nachts buiten en voel me veel prettiger in een lichtgevend hesje, nemen bijna geen ruimte en werken wel (vooral als je zelf onder de camo-blub zit :yes:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verbanddoos, zaklamp en hesje zijn zaken die ik standaard in een auto heb liggen.

Ik zet hem er bij want veiligheid gaat voor alles.

----

Ik lees in alle boeken dat je een bankschroef moet gebruiken voor het verwijderen van de oude kruisjes.

Betekent dat dat je in het terrein ook een kleine bankschroef bij moet hebben?

Of ga je ervan uit dat een kapot kruisje er al uit gevallen is, of er bijna uit valt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verbanddoos, zaklamp en hesje zijn zaken die ik standaard in een auto heb liggen.

Ik zet hem er bij want veiligheid gaat voor alles.

----

Ik lees in alle boeken dat je een bankschroef moet gebruiken voor het verwijderen van de oude kruisjes.

Betekent dat dat je in het terrein ook een kleine bankschroef bij moet hebben?

Of ga je ervan uit dat een kapot kruisje er al uit gevallen is, of er bijna uit valt?

Voor een kapot kruisje te verwijderen kan je ook een passende dop van de ratelsleutel en hamer gebruiken, scheelt veel ruimte.

Heb ooit eens een reischecklist gemaakt, veel van wat hier gepasseerd is staat er op.......... zie bijlage.

4x4 Reis-checklist.txt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn lijstje:

- sleeppunten voor en achter

- sterk genoeg sleeplint/touw

Das al voldoende om te rijden/blijven rijden. Eerder genoemde dingen zijn absoluut niet verkeerd om bij je te hebben, maar die zijn altijd "in geval van ....". We gaan nu uit van het minimale he? :yes:

Voor de berijder:

- stevig schoeisel

- kleding die vies mag worden.

Voor tussen de oren:

- het besef dat je vies gaat worden

- weten wat jij en/of je voertuig kan

- naar anderen willen luisteren

- toeschouwer kunnen zijn als er aan anderen al hulp geboden wordt

Iedereen in het terrein is er voor z'n lol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

In het hele verhaal mis ik een schep, en sneeuwkettingen (doen het goed in het zand/modder (klei). En een stabiele basis voor je krik. (Heb mijn rijbewijs in dienst gehaald met een cursus off-road, Dankjewel Beatrix). Ik ben geen fan van staalkabel (kan bijna niet anders met een lier) maar zelf kies ik als sleeplijn het liefst lange hijsbanden (licht en weinig risico bij het breken) touw en kabel zijn wel heel link, waarbij ik touw nog wel het minst leuk vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het hele verhaal mis ik een schep, en sneeuwkettingen (doen het goed in het zand/modder (klei).
Ik heb nu:

- Een klapschep

- Een brandblusser

- Zaklamp

- Sleephaken voor

- Trekhaak achter

- Kort lint om de kracht over de twee sleephaken te verdelen

- Kinetisch touw

- Mobiele telefoon

- Wegenwachtpas :no:

Sneeuwkettingen gaat mij net iets te ver voor een minimale ofroad-uitrusting. Wellicht handig voor een offroad-vakantie, waarbij niet altijd hulp in de buurt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...