Spring naar bijdragen

Olielek of gaan reviseren


Recommended Posts

  • Reacties 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaha, hij is los. Meteen allerlei onderdelen, uitlaatspruitstukken, losgehaald en nu verder om alles om te zetten naar het gereviseerde blok.

Tering dit wordt nog een hele klus, hieover later meer.

Nu kan je dus ook gewoon IN een Jeep gaan staan! ok dit motorcompartiment gaan we even intensief reinigen en structureren qua bekabeling voordat die prachtig herspoten en gereviseerde motor teruggeplaatst wordt. Ik heb al wel gemerkt dat je niet te pietluttig moet doen om alles weer terug in de originele staat te krijgen. Sterker nog dat WIL je niet, sommige leidingen liggen echt krom !?! somige 'onderdelen' zijn zelfs overbodig ?!? (vooral die gekke dingen op de uilaatspruitstukken).

Buren snappen inmiddels ook dat zelf sleutelen best wel handig kan zijn, of meekijken ..........

Morgen ga ik nog ff de uitlaatspruitstukken mooi zwartspuiten en dan kunnen na de vakantie alle poelie's teruggeplaatst worden.

mwaah eind september gaan we deze Jeep op zijn staart trappen.....

ZZZZZZZZZZZZZZ dit topic gaat ca 25 augustus verder.

post-2171-12873019798794_thumb.jpg

bewerkt door Wagoneer only
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hallo,

Weer terug van vakantie, ben helaas op plekken geweest waar ik met de Jeep (ook in zijn originele staat) een stuk ruiger Frankrijk had kunnen (willen) zien.

Volgend jaar weet ik waar ik heen wil met onze Wagoneer, hij moet en zal het aankunnen, ok niet zo snel heen en terug (beiden in 1 dag) maar dan nemen we de tijd.... en die heb je volop in het zuidelijke gebied van de Drome.

Vanaf morgen weer aan de gang met de Jeep en ook een begin van het tonen van wat foto's van het hele project.

gr Joost

Wagoneer Only (en een fiets:blush:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Die Foto's ... :(sorry, moet ik nog altijd doen maar ben alweer zo druk met die motor.. Na lang moeilijk doen met allerlei bouten en moeren kon ik eindelijk die lastige poelies eraf trekken.

Alles ging redelijk totdat je bij de poelie en trillingsdemper aan de voorkant komt:wacko: en dan ook nog die bouten van het vliegwiel achterop wil los krijgen:blink:.

Brute kracht blijkt de oplossing te zijn :Bom alle bouten los te krijgen, die poelie en trillingsdemper is een heel ander verhaal ik had al de tip gekregen om dit niet met een poelietrekker rondom te doen:no:

Ik heb eerste de poelie eraf kunnen "drukken" en vervolgens 2 metalen platen op de trillingsdemper geschroefd en daarna op die 2 platen de poelietrekker gezet en een flinke pijp als middenstuk gebruikt. Zodoende blijft de trillingsdemper intact anders kan je meteen een nieuwe bestellen:whistle:.

Nu zijn echt alle onderdelen van het oude blok weg en gaan we opbouwen:D, eerst bezig om de oliepomp-unit schoon te maken en alle onderdelen te vervangen (meegeleverd met revisie-blok) en ook hier alle pakkingen te vervangen.

Om eens wat anders te doen in de tussentijd ook de uitlaatspruitstukken schoongemaakt en opnieuw gespoten (stemmig zwart) en alweer gemonteerd op het nieuwe blok (wordt steeds mooier).

Nieuwe lucht en olie/benzine leidingen besteld en ook nog ff een revisie setje voor de carburateur (nu we toch bezig zijn). Ook een complete set bougiekabels, ik trok er 1 kapot bij het demonteren maar nu blijken er wat meer niet helemaal goed te zijn.

Zoals ik al eerder dacht, de kosten lopen wat verder omhoog:blush: bijv om maar niet te spreken over de extra sleutels die ik in de loop van de weken erbij heb gekocht.

Ikzelf ben nog altijd blij met het zelf te doen want ik leer deze motor nu van buiten maar vooral ook van binnen:yes:.

tsja en dan die foto's ...:yes: uhm ga ik ook ff nog en projectje van maken (misschien als ik klaar? ben)

Greetz Wagoneer Only

met als bypass nog altijd die fantastische Ford F (erg betrouwbaar, blijkt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Tsja en dan ligt alles weer keurig op zijn plek, en denk je te kunnen starten. Zoals in allerlei manuals stond eerst ontsteking eruit en via de aandrijfstang van de oliepomp deze flink laten draaien met een accuboor.

Ontsteking er weer in, alle juiste bougieslangen naar de bougies in de juiste volgorde.

Dan maar eens starten, hmmm accu leeg (ik had het ff kunnen testen natuurlijk) gelukkig heeft de buurman een zware hulpstart-batterij. Maar helaas ik krijg hem niet aan de praat, ik hoor enkel doffe klappe vanuit de uitlaat en later een behoorlijk harde knal (backfire?) terwijl de motor nog steeds niet loopt.

Wie heeft er tips ?:frusty:

Dacht alles op orde te hebben, maar nee we moeten dus nog ff zweten.

groeten Wagoneer Only

Ha die goeie Ford Fiasco krijgt wel zijn kilometertjes voor zijn kiezen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij EPS in hoogezand hebben ze ook gereviceerde AMC 401 op pallets staan k weet niet wat ze kosten maar die leg je waarschijnlijk zo in je waggie.
die blokken bij eps zou ik niet kopen. want die zijn namelijk gereviseerd in Mexico. en daar kijken ze niet zo nou. dan kun je beter je blok hier laten reviseren. ik was ongeveer voor mijn 304 V8 1700,- kwijt. opboren nieuwe zuigers erin. krukas slijpen. compleet nieuwe lagers erin. en een complete koppenrevisie incl met harde kleppenzittingen erin. bij Steins in Valkenburg (L) laten doen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hello again,

Ik kreeg als tip dat de aanzuigbuis van de olie pomp ook gevuld moet zijn, ik ging ervanuit dat deze in de carterpan al volloopt met olie en dus aanzuigkracht heeft.

Oliedruk is nihil op de meter maar zodra ik ga "primen" dan voel ik al snel weerstand tijdens het primen "naar mijn idee dus druk?" Snel weer kijken op de meter maar helaas er stijgt geen oliedruk.

Misschien toch weer olie aftappen en carter verwijderen en de aanzuigbuis vullen? Het lijkt me zo raar want onderaan de buis zit een filter/gaas waar alle olie zo weer uitdruipt ? toch?

gr Joost (Wagoneer Only met een fiasco ;-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo boegie,s er uit draait motor sneller rond zorg voor een goede volle accu wel ontsteeking terug steeken na met boormachine gepompt te hebben zonder ontsteeking draait olie pomp niet

nu starten tot je olie druk hebt dan boegie,s erin en proberen te starten ontsteeking kan 180 graden verkeerd staan dus even naar kijken

zo ja de kabels op verdeelkap even oversteeken naar goede cilinder lep op volgorde van ontsteeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zondag 9 november,

Mijn schouder heeft inmiddels zoveel te verduren gehad dat ik niks meer mag doen dus loop ik nu in een mitella !!

Maar, ik heb voordat het mitella verhaal begon de laatste details gedaan. kortom moest nog ff het vliegwiel passend verbinden met de versnellingsbak.

Daarna ff 'n buurman vragen of hij even de startmotor er weer in wilde hangen onder mijn "deskundige" aanwijzingen.

En dan maar proberen te starten.... bijna.... ontsteking iets verdraaien .. starten ... bijna..... nog een slag draaien.... starten ...

HIJ DOET HET !

OK de motor draait, de buren zijn meteen weer blij ;-)

Maar geen oliedruk en ik zag erg veel rook uit de uitlaat, daar wordt ik niet bang van. Maar ook wat rook vanuit het motorgedeelte (mischien de conserveringsolie).

Heb toch de motor weer gestopt omdat er nog altijd geen oliedruk is, hoe krijg ik dat nou echt voor mekaar?

Alle buren waren wel blij met het vertrouwde "V8-kabaal" na 4 maanden "rust".

Ik ben er nog niet want de ontsteking heeft nog wat afstelling nodig en er blijken nog wat koelvloeistofleidingen te "lekken".

heb nog wat tips nodig om die oliedruk op peil te krijgen.

greetz Wagoneer Only

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sommig oliepompen moeten wat olie hebben om aan te zuigen, als ze echt droog zijn (bv na blokrevisie)doen ze het dus niet.....

Contact aan en olie drukmeter in de gaten houden tijdens "primen"

na een revesie is het beste om je tandwielen van je oliepomp vol met universeelvet te doen. dan zuigt het beter de olie uit carterpan aan. en je oliepomp loopt niet droog bij de eerstekeer starten. en loopt je motor en je hebt nog geen oliedruk na enkele minuten. dan haal maar de oliepomp er maar onderuit. op de oliepomp zit een grote bout op. die draai je los. en dan komt er een veer en een plunjer uit. dat moet je goed schoonmaken + de pomp. want het kan zijn dat er sludge in zit. en daarna weer terug monteren. zo heb ik het ook met mijn jeep gedaan. en had daarna perfecte oliedruk

bewerkt door F.M
tandwielen oliepomp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo , F.M.heeft het bij het juiste eind ik kan er alleen nog aan toe voegen dat je het beste voordat je de afdekplaat van de olie pomp monteerd een flinke hoeveelheid doodgewone ordinaire VASELINE in de tandwiel ruimte moet/kan smeren.

Vaseline ofwel petroljelly kan je het best halen bij het kruitvat of een andere discounter sucses er mee:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt AB, F.M en Ardin,

Ik heb voor het terugplaatsen van de motor de oliepomp helemaal gereinigd en de delen die F.M. noemt vervangen voor nieuwe voordat alles gestart werd. Ook de tandwielen van de pomp helemaal ingevet met vaseline.

Flink geprimed en proberen te starten maar er gebeurde weinig. Na het draaien van de ontsteking liep dan eindelijk de motor. Daarna dus gestart en hij liep. Maar dus geen oliedruk (misschien te kort gewacht (1 of 2 minuten)) terwijl de drukmeter goed gemonteerd is inclusief de aansluitingen.

Wat ik dus niet heb gedaan is de aanzuigbuis ook te vullen met vaseline en olie.

Momenteel weer wat afgesteld en daarna weer proberen te starten maar helaas die accu weer leeg (maandag eerst ff nieuwe halen).

Toch wel ff gemoedsvraag: de rook uit de uitlaat, dat zal toch "nieuwigheid" zijn hoop ik ?

Hoe lang kan ik de motor laten draaien voordat er oliedruk is?

greetz Wagoneer only

(die schouder uit de kom kom wel weer goed)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de motor "lekker vettig" in elkaar is gezet zul je het eerste half uur wel in de mist staan.

In principe moet je direct oliedruk hebben als je de motor start. Als de motor loopt met te weinig druk zal ie in ieder geval beroerd lopen doordat de klepstoters niet goed werken. Het zal daarna ook niet lang duren voor je motor naar de AMC-hemel is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Joost,

Kan je de oliedruk sensor vervangen door een tijdelijke (mechanische) drukmeter zodat je uit kan sluiten dat je oliedruksensor of de aanwijzer defect is ?

Je kan het ook omdraaien door de sensor aan te sluiten op een bandenpomp (liefst één met manometer) controleren of deze werkt.

Het is even wat werk, maar oliedruk is een belangrijk detail.

Succes, Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Joost,

wordt je er al gek van?

draai even de druk-sensor [ boven het olie filter ] er uit.

En laat dan de buurman even starten; er moet olie uit spuiten; dan heb je dus olie druk! Komt daar geen olie uit spuiten, draai dan je oliefilter er af.

Dat moet vol olie staan. is dat droog, dan weet je zeker dat de oliepomp [ nog ] niet werkt.

Ruk dan de ontsteking er uit, en draai weer met de tol de pomp rond tot de olie uit de filteraansluiting komt. Als dat gebeurt, zet je het filter er weer op. Dan tol je door tot de olie uit het gat van de sensor komt.

Sensor er weer in, ontsteking , starten.

succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote=REAL STRANGLER;170002]Hoi Joost,

wordt je er al gek van?

Mwaa gek ?

Ik kan hier idd wat mee en ga er weer eens onder liggen, moet nog ff medicijnen slikken en "rustig" aan doen wegen slijmbeursontsteking in de schouder maar heb binnenkort een paar dagen vrij en dan moet het menens worden om hem GOED te laten lopen MET oliedruk.

Daarna nog de carb afstellen (geen idee waar te beginnen) want moet handmatig flink gas geven om te starten.

Greetz Joost

bewerkt door Wagoneer only
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zijn we weer,

Even van iemand een andere oliedruksensor kunnen krijgen, deze erop gedraaid en nu blijkt in ieder geval dat de oude sensor kapot is.

Vervolgens schiet deze sensor helemaal de andere kant op zodra het contact aan gaat. In eerste instantie dacht ik dus meteen oliedruk te hebben maar na gestart te hebben en klein stuk rijden (straat op en neer) helaas geen oliedruk meer:huh:.

Zodra de Jeep weer op zijn inmiddels wel erg vertrouwde plek (de oprit) staat alles uit gezet en een behoorlijke rookontwikkeling onder de motorkap, kan alleen totaal niet lokaliseren waar dat vandaan komt. Kan misschien wel het verbranden van vloeibare pakking zijn?

Vervolgens contact weer aan gezet en de meter schiet direct weer door naar het maximum (vreemd, met de nieuwe sensor dus).

Morgen maar weer oliepomp er onder uit en alles opnieuw ? Iemand nog suggestie?

Overigens de motor ook gestart zonder de sensor en toen kwam er olie uit die opening in combinatie met de vaseline waarmee ik de oliepomp had ingesmeerd.

Greetz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...