Spring naar bijdragen

Aankoop Tips Voor Aanschaf Van Een Yj


EJG
 Share

Recommended Posts

Regelmatig komt dezelfde vraag voorbij:

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Wrangler type YJ.

Hieronder een samenvatting van diverse antwoorden.

Algemene aandachtspunten voor aankoop van een Jeep Wrangler (YJ)

Beste carrosserie: bouwjaren '87 - '89 en vanaf '94.

De tussenliggende jaren zijn, door de bank genomen, vaker slecht.

Wat niet wil zeggen dat een '88er niet rot kan zijn of een '92er niet puntgaaf.

Zwakke punten in carrosserie zijn de plaatsen waar de rolbeugels vastzitten op de bodemplaat achter de stoelen.

Chassis achter naast / voor de benzine tank.

Links naast de pedalen

Buitenzijde bij de treeplank

En de plek waar het voorscherm tegen de body zit, raamframe.

Motoren : 2.5 4.2 4.0 HO

De 2.5 zal, gemiddeld genomen, best iets minder dorstig zijn, niet veel, maar toch.

Echt slecht zijn die motoren ook niet, al zullen ze eerder versleten zijn ( ze lopen gewoon veel meer toeren).

Mooiste zijn gewoon de zescilinders.

4.2 met carburateur

4.0 met injectie

De 4.0i heeft de 4.2 afgelost in modeljaar '91, zie je een advertentie van een Wrangler tussen '87 en '91 ga dan niet uit van de tekst. Vaak staat er 4.0 maar het betreft dan een 4.2! Ze zijn er wel, YJ's uit die tijd met een 4.0i, maar dan betreft het "projecten" van de vorige eigenaren en moet je op je hoede zijn!

Wranger heeft altijd een lijnmotor gehad, dus als er staat V6, schiet dan maar in de lach

Algemene indruk

Als je eronder kruipt zie je al gauw of hij in het terrein is gebruikt.

KM stand is ook belangrijk liever 110.000 dan 210.000 km

Als je hem koopt vervang dan alle sappen in de assen, versnellingsbak en tussenbak en zorg dat daar de juiste oliën in gaan. Bij een limited slip dif achter ook additieven.

Kijk of alle versnellingen niet kraken met schakelen.

Krik hem even op en controleer wielspeling. Kijk of je de voorste aandrijfas niet heen en weer kunt bewegen want dan is de coating op de splines waar hij op in en uit glijd versleten.

Controleer of de 4wd werkt.

Let op de oliedruk als de motor warm is.

Verder kun je letten op:

- uiteraard de algemene indruk (uiterlijk en technisch)

- stuurstang (kruiskoppelingen niet te ver versleten)

- veren; niet (te) doorgezakt

- koppeling kan, maar is niet echt typisch voor die jaren.

- zijn de doorsmeerpunten (11 stuks) regelmatig aan de vetspuit geweest?

Neem iemand mee die Jeep ervaring heeft. :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

Hallo,

Ik ben op zoek naar een Wrangler waar ik niet heel veel km's mee zal maken maar gewoon lekker mee wil toeren op verharde wegen en zoek wat advies.

Ik ben er wel uit dat ik een 4.0 wil, omdat dat dat toch DE motor voor een Wrangler is. Heb nog nooit in een 2.5 gereden dus misschien heb ik het helemaal mis??

Ben geen echte klusser, kleine dingen geen probleem.

Op marktplaats 1 gezien met 4.0i High Output lijn 6 motor, bouwjaar 1995, ongev. 120.000 op de teller, met hard-, soft-, en bikintop. Vrij nieuwe mudbanden (35x12.50 R 15), met nieuwe APK voor....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je geen link naar de jeep toe?

Als je de keus hebt altijd voor een 4 liter gaan. De 2.5 liter is echt niet slecht hoor maar de 4 liter is gewoon populairder en ligt ook weer beer in de verkoop mocht hij niet bevallen.

Over de prijs kan ik niks zeggen daar de jeep waarover jij het hebt niet te zien is.

Vergeet niet dat je voor 1250 euro meer ook een TJ kan kopen met een 4 liter motor.

http://auto.marktplaats.nl/jeep/575245755-jeep-tj-series-1998-blauw-hard-en-softtop.html?return=eJwtjNEKgzAMRf9F0LdZoy%2BzUob7k6IdVlsNJrKxsX9finu65%2BYeYjXoj9dVRxraWmfk7D5M3cSMWqllQ7eW0e4LY7CWqVyDsgdvF1Kzc6gGgGs5cQy3VzBQjGR4y5s%2Bb%2B4BJFtIVAuJJ4jxHNGeOfq%2FzJJvj4L0GCn5yUrXSiDK0K9HdLsfpC5PqTwLbZQe1AXiYaqCyUDWfX%2F9jj9D&df=1&fta=eNpNkNFuwyAMRf%2BFhzxjAgvYyrdEEEKXLWlRIW20qv8%2Bwlppb%2BdeG%2Bxrix0%2BEmpk23UZbnZJjIo0yPalh8anPl%2BQFkADtAgE0BRXpGiR%2FFwKGX%2FmSCn4hEAxI6c14nlbp%2Bs80vcd8xdd0oyiiXHreZNTD8cAiSza08RoLs8StshmXydDx5G1znXGj24X4sOYScL%2Bz1HTKLw9IAgIpgAI3SpVQIwGnC8gjfbuaG6tbKXcIXDldC2JVoBxL3D2BaE6QkpfATxX%2FPgZJO8O4JIHFfbSqE3hCnpypq5cts%2BXaH0alul8yp%2FvVOWIq92HI2jJ5qsnkNk7I4scH88%2FeXvL5y%2BQs3VG&fta_ind=8&fs=1

Mocht het jeepen niet bevallen verkoop je de Tj zo voor nagenoeg dezelfde prijs als waarvoor jij hem koopt nu.

Bij de YJ is het afwachten of die het weer oplevert. Tevens is alles ouder en daardoor hoogstwaarschijnlijk onderhoudsgevoeliger en dus duurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Een overzicht ?

YJ is de voorloper van de TJ

Bladveren vs schroefveren.

Maar daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoeld.

Maak anders een te koop vraag aan, en geef aan wat je zoekt.

Eventueel met je budget en verder gewoon lekker het forum gaan lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo allemaal,

Laat ik mezelf even introduceren;

Ik ben toe aan een andere auto sinds mijn huidige eerste auto (oude polo) is overleden. Nu wil ik toch iets serieuzers en vind eigenlijk bijna geen auto mooi op de jeep wrangler na natuurlijk.

Een Jeep uit het jaar 89 vind ik het mooist en lijkt me ook het makkelijkste om aan te (leren!!) sleutelen. Ben nog tamelijk onhandig en onbekend met het sleutelen aan motor voertuigen. Dus eigenlijk zoek ik dus een wrangler YJ uit 89, 4.2L 6cilinder, hopelijk al verhoogd, waar weinig aan gesleuteld hoeft te worden na aankoop en ook in de toekomst.

Ik ben niet iemand die elke dag rijd, misschien 1keer per week. En als ik tijd en kennis heb, zou ik (indien mogelijk) ook wel mee willen offroaden.

Ik heb op het moment geen garage beschikbaar dus hij zal voor mn huis aan een betrekkelijk drukke winkelstraat staan.

Voordat ik een maximaal bedrag ga noemen dat ik wil uitbesteden aan de Jeep, ga ik me er eerst in verdiepen. Vaak zal er een vraag van mijn kant komen en alvast bedankt voor degenen die het beantwoorden en mij willen helpen in mijn zoektocht!

Meteen mn eerste vraag; Eigenlijk zoek ik een handgeschakelde YJ, maar kwam er laatst eentje tegen die automatisch was. Graag zou ik de voordelen en vooral de nadelen van een handgeschakelde en automaat willen weten.

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties

@ab, Er komen nog wat vragen bij me op. Stel nou er gaat iets kapot bij de versnellingsbak. Slijten onderdelen sneller bij een handbak of een automaat? En mochten ze slijten, is het voor een handbak makkelijker of juist moeilijker om te repareren? En de prijs van de onderdelen van een automaat, zijn die hoger of lager? Zijn de onderdelen "zeldzamer" van een automaat dan van een handbak?

@theo, het model van de 89 vind ik net iets mooier - wat vierkanter. De techniek is wat simpeler dus lijkt het me makkelijker te repareren, mocht er wat kapot aan gaan/minder werken; carburateur schoonmaken of injectie systeem schoonmaken/vervangen/geen idee wat te doen.

En omdat ik dan wel een YJ wil, lees ik in de bovenstaande post dat hij dan wel het liefst uit 94 of 95 moet komen voor een beter carrosserie.

Of sla ik nou compleet de plank mis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@theo, het model van de 89 vind ik net iets mooier - wat vierkanter. De techniek is wat simpeler dus lijkt het me makkelijker te repareren, mocht er wat kapot aan gaan/minder werken; carburateur schoonmaken of injectie systeem schoonmaken/vervangen/geen idee wat te doen.

En omdat ik dan wel een YJ wil, lees ik in de bovenstaande post dat hij dan wel het liefst uit 94 of 95 moet komen voor een beter carrosserie.

Het model is van 87 t'm 95 gelijk gebleven. Na (ik dacht) 90 is alleen de rolkooi veranderd van een schuine naar een rechte (family bar).

Verder denk ik dat handgeschakeld makkelijker te repareren is als een automaat. Daarbij komt dat de versnellingsbak achter de 4.0L HO (AX-15) zo sterk is dat er zelde wat aankomt

Succes met de zoektocht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppelingsplaten ed? Slijten die makkelijker bij een handbak?

Onderdelen genoeg voor een automaat?

@kenzo Zoals ik bovenstaand lees zie ik ook dat het model hetzelfde is gebleven, maar blijkbaar wel verschillen in zoals het carrosserie.

Ik zal toch een proefritje oid moeten gaan maken in beide soorten autos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vertel ......waar haal je die info vandaan ?

Alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar.

van jouw post?

Algemene aandachtspunten voor aankoop van een Jeep Wrangler (YJ)

Beste carrosserie: bouwjaren '87 - '89 en vanaf '94.

De tussenliggende jaren zijn, door de bank genomen, vaker slecht.

Wat niet wil zeggen dat een '88er niet rot kan zijn of een '92er niet puntgaaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..., maar blijkbaar wel verschillen in zoals het carrosserie.

Die verschillen zitten in de (anti-roest)behandeling van het plaatwerk. Verder zijn er geen verschillen in de YJ carrosserie.

Automaat is inderdaad moeilijker zelf te repareren als de handbak. Maar om een automaat daarom bij voorbaat al te passeren is wel erg kort door de bocht. De TF999 is een medium-duty automaat en geeft gewoonlijk geen krimp bij zwaar gebruik, heeft geen electronica (die dus ook niet kapot kan gaan)

De handbakken in de vroege modellen zijn niet niet te verkiezen, Ba10/5(Peugeot) en AX5 zijn beide light-duty. Worden meestal niet gerepareerd maar vervangen door de medium-duty AX15. Latere modellen hebben de AX15 standaard. De overgang ligt ergens in 89.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kenzo Zoals ik bovenstaand lees zie ik ook dat het model hetzelfde is gebleven, maar blijkbaar wel verschillen in zoals het carrosserie.

Heb je het nu over bijvoorbeeld roest (verschil in carresorie) tussen verschillende Jeeps of modellen, je geeft aan dat je een 89'er mooier vind maar als eentje van 89 naast eentje van 94 staat zie je geen enkel verschil (op eventueel de rolkooi na)...

Kwa roest kan een 94'er beter zijn dan bijvoorbeeld een 89 omdat deze jonger is maar dit heeft vaker te maken met hoe met de auto is omgegaan of dat hij bijvoorbeeld binnen heeft gestaan.

Daar kom je alleen achter door goed naar de jeep te kijken (ook eronder) en eventueel een kenner mee te nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verschillen zitten in de (anti-roest)behandeling van het plaatwerk. Verder zijn er geen verschillen in de YJ carrosserie.

Automaat is inderdaad moeilijker zelf te repareren als de handbak. Maar om een automaat daarom bij voorbaat al te passeren is wel erg kort door de bocht. De TF999 is een medium-duty automaat en geeft gewoonlijk geen krimp bij zwaar gebruik, heeft geen electronica (die dus ook niet kapot kan gaan)

De handbakken in de vroege modellen zijn niet niet te verkiezen, Ba10/5(Peugeot) en AX5 zijn beide light-duty. Worden meestal niet gerepareerd maar vervangen door de medium-duty AX15. Latere modellen hebben de AX15 standaard. De overgang ligt ergens in 89.

Bedankt voor deze informatie. Dit vind ik nuttige informatie om te weten!

Kan ik ergens dit soort weetjes vinden? op een website oid, zonder dat ik andere posts hoef door te spitten? Ik had dit soort informatie eigenlijk al in de eerste post hopen te lezen.

Zijn er misschien nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Geeft de elektra nog veel problemen problemen?

@kenzo, je hebt gelijk over mn misspreking tussen de jaren 89 en 94. Ze zijn uiterlijk hetzelfde. Maar, hoe zit het met de techniek onder de motorkap? Is die in loop dr jaren veranderd? Zo ja, zijn dat verbeter punten, of hadden ze het beter bij het oude kunnen laten?

bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

onder de motorkap zit er zoals bovenaan deze post een 4.0 of 4.2 motor. Verder zal er in de techniek niet veel verschil zijn tussen die jaartallen.

De 4.0 is te verkiezen omdat hij zuiniger en krachtiger is (hangt natuurlijk af van je voet).

Met injectie heb je meer sensoren maar het werkt gewoon beter, zeker in het terrein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aandachtspunt bij de aanschaf van een yj is het chassis en dan met name de roest.

Modellen '90-'92 lijken hierbij koploper. Deze kunnen zo ver verrot zijn dat reparatie eigenlijk geen optie meer is.

Vaak zijn stukje ingelast maar dat is alleen een tijdelijke "oplossing"

Altijd een schroevendraaier (oid) meenemen en flink prikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • 3 months later...

Thanks voor de info. Zal eerlijk zijn, heb 1,5 jaar geleden een wrangler gekocht en met goed verstand bekeken maar moet toegeven dat hier veel punten in staan waar ik dan niet op gelet heb.

Auto rijdt prima verder gelukkig maar ik ga 'm met het voorjaar wel goed aanpakken dus zal goed op deze punten letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...