Spring naar bijdragen

uitval achterlichten Grand Cherokee


Recommended Posts

Wanneer ik de verlichting van mijn Grand Cherokee 4.0i 6 cyl. bouwjaar 1997 aan zet met de caravan er achter valt na een paar minuten de verlichting uit. Op de display komt de melding Rear Lamp Failure. Na opnieuw starten brand de verlichting weer even om vervolgens weer uit te vallen. Beetje lastig als je in de nacht moet rijden. Wie kan mij op het spoor zetten deze storing te verhelpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De LOM (Lights Out Module) word waarschijnlijk beinvloed door een niet goed aangesloten aanhanger stopcontact. Er is iets met een draad die omgestoken moet worden.

Wellicht weet mrobers hoe het zit, hij is hier laatst mee aan het stoeien geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is er mis mee als je die module weg haalt en daarmee het probleem oplost?

Utah, je zou beter moeten weten, want het is geen oplossing.

Kennelijk zit er een aansluiting niet helemaal snor. Wie zegt me dat het niet zo zal zijn dat langdurig een aanhanger met verlichting rijden er voor zorgt dat een overbelasting uiteindelijk brand veroorzaakt? De TS constateert zelf al dat het euvel ontstaat door overbelasting, en dat los je niet op door de waarschuwing daarvoor weg te poetsen.

Ik geef toe dat ik op dit terrein geen deskundige bij uitstek ben, maar als je dak lekt, ga je toch ook niet met een parapluie opgestoken in je gemakkelijke stoel zitten?

Het zou alleen maar een oplossing mogen heten als hij precies weet wat de oorzaak is, en als die geen risico's oplevert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een GC gehad met het zelfde probleem. Alleen verschilde dat per aanhanger.:)

Het overbelastingverhaal klinkt vrij aannemelijk.

Dus die module weghalen, waarom niet? Welke risico's loop je zonder die module? Brand?

Wat voor een risico lopen auto in het algemeen dan die die module niet hebben?

Ik denk dat Jeepie genoeg know how heeft op electra gebied dat ie best weet wat ie doet.

Bij Jeeps worden trouwens wel vaker problemen opgelost door het weghalen van het een of ander.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat we het hier over eens worden. Ik ben van mening dat die module op zich er wel tussenuit zou kunnen, maar uitsluitend als duidelijk vaststaat waardoor die lichtuitval plaats vindt en de verwijdering toelaatbaar is.

Het is niet anders als je bij overbelasting maar een zwaardere zekering zet, zodat die er niet meer tussenuit brand. Ondertussen is de waarschuwing voor overbelasting weg. Dat kan dan alleen als je er van overtuigd bent dat de bedrading een zwaardere zekering toelaat.

Maar waar maak ik me verder druk over, het is uiteindelijk mijn ZJ niet:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een storing los je gewoon niet op door aan symtoombestrijding te gaan doen. Je moet de oorzaak wegnemen.

Symtoombestrijding is prima, maar alleen als "thuiskom functie" en niet blijvend.

Daarbij komt nog, dat er vermoedelijk gewoon een connector klaarligt met alle benodigde aansluitingen!

Bij een '93er zat die connector rechts achterin, achter de zijbekleding.

Schema:

post-160-12873018713869_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een GC gehad met het zelfde probleem. Alleen verschilde dat per aanhanger.:no:

Het overbelastingverhaal klinkt vrij aannemelijk.

Dus die module weghalen, waarom niet? Welke risico's loop je zonder die module? Brand?

Wat voor een risico lopen auto in het algemeen dan die die module niet hebben?

Ik denk dat Jeepie genoeg know how heeft op electra gebied dat ie best weet wat ie doet.

Bij Jeeps worden trouwens wel vaker problemen opgelost door het weghalen van het een of ander.:ph34r:

Vindt ik ook...weg met die module. O ja als hij stuk is moet je eens kijken wat zo'n ding kost. En dat alleen om te kijken of er een lampje defect is. Trouwens de laatste keer heb ik dat ding aangepast door een weerstandje op de print aan te passen. Nu werkt alles super. Lamp stuk van de auto. Melding. En zelfs als de lamp van de caravan defect is heb ik een melding. Maar ja deze prutser heeft er geen verstand van. (waarom reageer ik eigenlijk....er zijn hier altijd beterweter s)

He hoe is het verder met jouw Utah...alles goed kerel. Zend eens een PM-tje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een storing los je gewoon niet op door aan symtoombestrijding te gaan doen. Je moet de oorzaak wegnemen.

Symtoombestrijding is prima, maar alleen als "thuiskom functie" en niet blijvend.

Daarbij komt nog, dat er vermoedelijk gewoon een connector klaarligt met alle benodigde aansluitingen!

Bij een '93er zat die connector rechts achterin, achter de zijbekleding.

Schema:

[ATTACH]1715[/ATTACH]

O ik mis het mistachterlicht.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vindt ik ook...weg met die module. O ja als hij stuk is moet je eens kijken wat zo'n ding kost. En dat alleen om te kijken of er een lampje defect is. Trouwens de laatste keer heb ik dat ding aangepast door een weerstandje op de print aan te passen. Nu werkt alles super. Lamp stuk van de auto. Melding. En zelfs als de lamp van de caravan defect is heb ik een melding. Maar ja deze prutser heeft er geen verstand van. (waarom reageer ik eigenlijk....er zijn hier altijd beterweter s)

Tja, je kunt natuurlijk altijd een ander van betweterigheid betichten, als je zelf ff iets gemist hebt...( een stekkertje ofzo :P) Die "betweterigheid" komt echter voort uit 12 jaar storingzoeken in trolleybussen, vrachtauto's, taxi's enz. Ik heb daarbij vaker creatieve oplossingen van mensen gezien, die uiteindelijk vaak minder creatief afliepen. Ik, met mijn betweterigheid, mocht het dan weer definitief goed oplossen...

Ik heb trouwens niet geschreven dat JIJ een prudser bent, maar geschreven dat er een prudser de aanhangwagenbedrading bij de achterlichten heeft aangesloten. En als je je daardoor aangesproken voelt, omdat je dat zelf blijkbaar ook gedaan hebt: Tja...;)

En ik heb ook niet gezegd dat je er geen verstand van hebt... Ook dat is een conclusie die je zelf trekt.

Ik blijf overigens bij m'n standpunt: Een probleem moet je bij de bron aanpakken, en gaan niet verhullen. Er ligt een speciale stekker: Gebruik 'm, dan zijn er geen problemen om op te lossen!

En verder: Ieder moet vooral doen wat 'm het beste lijkt. Al zet je voor elk lampje op de aanhanger een aparte schakelaar in je dash: Mij best, zolang het maar niet mijn auto is...

Maar als er hier een serieuze vraag gesteld wordt, dan wens ik daar serieus, en gemeend, een antwoord op te kunnen geven, zonder daarna als betweterig of wat dan ook afgeschilderd te worden. Als ik het topic teruglees, zie ik nl maar één structuele oplossing, inclusief schema! Al de overige oplossingen zijn, mijn inziens, lapmiddelen die de oorzaak verhullen.

Heren/Dames: Succes verder met jullie verlichting.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je kunt natuurlijk altijd een ander van betweterigheid betichten, als je zelf ff iets gemist hebt...( een stekkertje ofzo :no:) Die "betweterigheid" komt echter voort uit 12 jaar storingzoeken in trolleybussen, vrachtauto's, taxi's enz. Ik heb daarbij vaker creatieve oplossingen van mensen gezien, die uiteindelijk vaak minder creatief afliepen. Ik, met mijn betweterigheid, mocht het dan weer definitief goed oplossen...

Ik heb trouwens niet geschreven dat JIJ een prudser bent, maar geschreven dat er een prudser de aanhangwagenbedrading bij de achterlichten heeft aangesloten. En als je je daardoor aangesproken voelt, omdat je dat zelf blijkbaar ook gedaan hebt: Tja...:D

En ik heb ook niet gezegd dat je er geen verstand van hebt... Ook dat is een conclusie die je zelf trekt.

Ik blijf overigens bij m'n standpunt: Een probleem moet je bij de bron aanpakken, en gaan niet verhullen. Er ligt een speciale stekker: Gebruik 'm, dan zijn er geen problemen om op te lossen!

En verder: Ieder moet vooral doen wat 'm het beste lijkt. Al zet je voor elk lampje op de aanhanger een aparte schakelaar in je dash: Mij best, zolang het maar niet mijn auto is...

Maar als er hier een serieuze vraag gesteld wordt, dan wens ik daar serieus, en gemeend, een antwoord op te kunnen geven, zonder daarna als betweterig of wat dan ook afgeschilderd te worden. Als ik het topic teruglees, zie ik nl maar één structuele oplossing, inclusief schema! Al de overige oplossingen zijn, mijn inziens, lapmiddelen die de oorzaak verhullen.

Heren/Dames: Succes verder met jullie verlichting.:huh:

Een ieder bedankt voor het reageren hoewel, met sommige opmerkingen kom ik niet echt verder. Gelukkig zitten er ook bruikbare tips bij daar kan ik wellicht mijn voordeel mee doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ieder bedankt voor het reageren hoewel, met sommige opmerkingen kom ik niet echt verder. Gelukkig zitten er ook bruikbare tips bij daar kan ik wellicht mijn voordeel mee doen.

Idd sommige reacties zijn behoorlijk offtopic en dat voor een moderator.:huh:

Zoiets moet toch via PM?:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik deze discussie zo lees moet ik ineens denken aan die kerel die zijn "Check Engine" lampje eruit haalde om van zijn probleem af te zijn.

Even voor de volledigheid: het is niet de lamp-module die je achterlicht uitschakelt. Dat is de automatische zekering links achter de bekleding bij het reservewiel, die uitschakelt omdat er een overbelasting is. Door opnieuw te starten, herstelt de (inmiddels afgekoelde) automatische zekering en je lampen doen het weer.

De lamp-module eruit halen lost dus niets op. Nou ja, je ziet dan niet meer dat je achterlichten het niet meer doen. Ga dus gewoon op zoek naar de werkelijke oorzaak. Gewoon, om dit soort dingen te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik deze discussie zo lees moet ik ineens denken aan die kerel die zijn "Check Engine" lampje eruit haalde om van zijn probleem af te zijn.

Even voor de volledigheid: het is niet de lamp-module die je achterlicht uitschakelt. Dat is de automatische zekering links achter de bekleding bij het reservewiel, die uitschakelt omdat er een overbelasting is. Door opnieuw te starten, herstelt de (inmiddels afgekoelde) automatische zekering en je lampen doen het weer.

De lamp-module eruit halen lost dus niets op. Nou ja, je ziet dan niet meer dat je achterlichten het niet meer doen. Ga dus gewoon op zoek naar de werkelijke oorzaak. Gewoon, om dit soort dingen te voorkomen.

Was dit door kortsluiting dan!!!

Staat er niet geschreven.

Nee kan ook een andere oorzaak hebben.

Brandstofleiding, remmen die aanlopen,......

Maar geloof mij nou maar...het zit goed bij de ZJ....

Er kan niets gebeuren.....kastje zit er tussen....en aanhanger doet het....zelfs de stroom gemeten....

(was wel al een tijdje terug)

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar geloof mij nou maar...het zit goed bij de ZJ....

Er kan niets gebeuren.....kastje zit er tussen....en aanhanger doet het....zelfs de stroom gemeten....

(was wel al een tijdje terug)

Kastje beveiligd niets, signaleert alleen maar.

Tja, voor mijn part zet je waxinelichtjes in je acherlichten, moet je helemaal zelf weten, want het is jouw ZJ.

Het word alleen anders als je advies gaat geven aan anderen om jouw voorbeeld te volgen.

En dat voor een moderator.........

Ik blijf ook bij mijn standpunt.........

JIJ BENT GEEN MODERATOR.......

Lekker constructief bezig..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dat is nou het mooie hier altijd.

Jij weet niet hoe het zit.

Jij weet niet waar over je oordeelt

Eigenlijk weet je niets.

Maar maak je geen zorgen jongen...

Het zit echt wel goed.

Denk dat ik meer technische opleiding heb gehad als jij.

En dat het kastje alleen een melding geeft is bekend.

Hoe ik zelf zo'n schakeling maak ook.

Tja, voor mijn part zet je waxinelichtjes in je acherlichten, moet je helemaal zelf weten, want het is jouw ZJ.

En wat hebben we hier een humor...........

Lekker constructief bezig..

Ik vindt van wel.......

Maar gelukkig mag je alles zeggen hier in dit land...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...