Spring naar bijdragen

HOWTO: Crankshaft Position Sensor (CPS) vervangen


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Een behoorlijke show-stopper is het uitvallen van de CPS. De motor wil niet meer starten omdat de PCM niet kan bepalen of en hoe snel de krukas draait.

Diagnose.jpg

Het vervangen van de CPS is in theorie heel eenvoudig: de sensor zit met 1 boutje vast (bij XJ's geloof ik met 2 boutjes), en een stekkertje. Het grote probleem is echter het bereiken van dat boutje. Hieronder beschrijf ik mijn ervaring (op een '94 ZJ, met 4.0L en 42RE) en de oplossing die ik gekozen heb.

Wat je nodig hebt:

  • Een ratel
  • Verlengstukken (ik heb er 2 van 15cm en 1 van 7cm gebruikt)
  • Een kruisje voor tussen de verlengstukken en de dop
  • Een korte dop van 11mm (voor de sensor)
  • Een korte dop van 8mm (voor de aandrijfas)
  • Een nieuwe Crankshaft Position Sensor. De mijne komt van RockAuto (klik)

Bij jouw Jeep kan dat natuurlijk anders zijn, maar hier heb je in ieder geval een idee van wat je te wachten staat.

Ten eerste moet je weten waar de CPS zit. De sensor zit op de voorkant van de versnellingsbak, en is lastig te bereiken. Het lijkt in eerste instantie wellicht onmogelijk om de sensor te vervangen, maar dat is het zeker niet!

De sensor zit van vooraf gezien rechts achter het blok.

CPS_Locatie_1.jpg

CPS_Locatie_2.jpg

Als je achter het inlaatspruitstuk langs kijkt, kun je 'm zien zitten. Op deze foto is de sensor er al uit.

CPS_Locatie_Zoom_1.jpg

En hier een foto waar de nieuwe sensor er weer in zit:

CPS_Locatie_Zoom_2.jpg

Om makkelijk bij de CPS te komen, kun je de voorste aandrijfas losmaken, zodat je meer ruimte hebt om te bewegen. Ik heb de vier boutjes aan de kant van het differentieel losgemaakt en de as op een assteun gelegd. Wees voorzichtig dat je de as niet op je hoofd krijgt, zet de steun er vantevoren onder!

Verwijder de vier boutjes van 8mm:

Aandrijf_As_Boutjes.jpg

En ondersteun de as:

Aandrijf_As_Steun.jpg

Er zijn verschillende manieren om handig bij de sensor te komen. Ik heb ook van mensen gelezen dat ze de versnellingsbak een klein stukje laten zakken, dat heb ik niet gedaan. Verder heb ik ook verschillende manieren gelezen om daadwerkelijk bij de bout te komen. Wat ik het handigst vond was met je voeten naar de achterkant van de auto en je hoofd ter hoogte van het kruisje bij de dif.

Met je hoofd ter hoogte van de pijl, re rechterkant van de foto is (uiteraard) de voorkant van de auto.

Lig_locatie.jpg

De CPS zit ongeveer ter hoogte van de pijl.

Lig_locatie_2.jpg

Aan de bestuurderskant van de auto zit de CPS voorop de versnellingsbak. Hier is de sensor er alweer uit op de foto.

CPS_Locatie_Zoom_3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je ligt zoals ik heb aangegeven, kun je met je rechterhand (ik ben rechtshandig) voor de bak langs (met je hand tussen de bak en de motor) om de dop op je ratel te begeleiden. Met je linkerhand kun je dan de ratel draaien. Ik heb een dop van 11mm gebruikt, en twee lange verlengstukken (15cm) en een korte (7cm). Drie lange had makkelijker geweest, dan heeft je ratel meer ruimte voor een grotere slag. Haal de bout eruit voordat je de sensor uit de bak verwijderd. Dan voorkom je dat de bout per ongeluk in de bak valt...

In mijn geval zat de draad van de sensor nog met een tie-wrap vast aan de draadboom achter de motor. Die tie -wrap zat op een plek waar je 'm niet kon zien en waar je er moeilijk bij kon. Uiteindelijk heb ik die met een nagelknipper doorgeknipt.

De oude (links) en de nieuwe (rechts) sensor:

Oud_en_Nieuw.jpg

Om het verbinden van de stekker te vereenvoudigen, heb ik een stuk blauw (valt lekker op) draad aan de stekker vastgemaakt, zodat ik de stekker eenvoudig kon begeleiden.

Nieuwe sensor met trekdraad eraan:

Nieuwe_Sensor.jpg

Nadat je de nieuwe sensor teruggeplaatst hebt, moet de bout natuurlijk ook weer terug. Dat kun je het beste ook weer doen van onder de auto, op dezelfde manier als bij het loshalen van de bout.

Tenslotte nog de stekker vast maken. Als je de (blauwe) draad gebruikt hebt, kun je de stekker makkelijk vinden en naar je toe halen.

Blauw_draad.jpg

Bij mij wil de stekker niet helemaal vastklikken (zie foto onder), maar hij zit erg goed vast, dus dat kijk ik nog een tijdje aan. Ik heb de draad nog met eentie-wrap vastgezet.

CPS_Stekker.jpg

Dan het moment van de waarheid. Starten... Ja, in een keer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een XJ hoeft de aandrijfas er niet onder weg (bij ZJ misschien ook niet, maar ik vond het makkelijker). Je hebt dan dus voldoende aan:

- een ratel

- twee verlengstukken

- een knietje

- een korte dop 11mm

- een CPS

Je kan er van onderaf bij.

De CPS ziet er als volgt uit:

XJ-CPS.jpg

Ab bedankt voor de info!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...