Spring naar bijdragen

I need help....badly!!!!!


Recommended Posts

Hi guyz...

ik ben namelijik nieuw en ben helemaal in Suriname.

Zoals alle anderen heb ik ook problemen met me XJ. Ben pas 21 dus je begrijpt dat ik me geld hard nodig heb, maar goed......lets get 2 tha point.....

1. Me XJ valt vaker uit, geeft me vaak genoeg schande:(,wat kan IK daar aan doen??

2. Hij blijft niet lang stationair, nauwelijks dus.

3. Als ik start en een eindje rij dan daalt me batterijmeter, terwijl ik pas me alternator heb laten nakijken.

As you see, i REALLY need HELP!!!!

PLEASE HELP ME.........:)

ALvast bedankt..........:wub::)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi guyz...

ik ben namelijik nieuw en ben helemaal in Suriname.

Zoals alle anderen heb ik ook problemen met me XJ. Ben pas 21 dus je begrijpt dat ik me geld hard nodig heb, maar goed......lets get 2 tha point.....

1. Me XJ valt vaker uit, geeft me vaak genoeg schande:(,wat kan IK daar aan doen??

2. Hij blijft niet lang stationair, nauwelijks dus.

3. Als ik start en een eindje rij dan daalt me batterijmeter, terwijl ik pas me alternator heb laten nakijken.

As you see, i REALLY need HELP!!!!

PLEASE HELP ME.........:)

ALvast bedankt..........:wub::)

Stationair :

- kijk je stappenmotor eens na. (of even de gehele trottle body choonmaken)

- Spanning:

Kijk eens dat je spanning hebt op het veld van de dynamo , er moet nl. een terugkoppeling komen v.a. de accu naar de dynamo , die het veld in werking stelt. (geen veld = niet laden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk kan je deze kabels vervangen.

Meestal is het voldoende de contacten en aansluitingen eens goed te reinigen en te ontroesten.

Pas als de kabel echt rot is vervang je hem.

De stappenmotor zit op het gasklephuis (throttle body).

Misschien gans dit gasklephuis eens nakijken.

het gasklephuis kun je makkelijk vinden, volg de buis van het luchtfilter tot je zo bij de motor komt. Daaronder zit het inlaatspruitstuk waarop gans de gasklepregeling staat. Daar zie je ook de gaskabel.

Dit is aan de tegenovergestelde kant van het uitlaatspruitstuk. Meestal als je voor de auto staat, vind je het gasklephuis aan de rechterkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wel, wat ik zover van me motor afweet is dat het een 6cylinder 4.0l is.is dat veel van belang?? Ik weet namelijk niet veel af van me jeep vandaar mijn registratie. Ik heb ook flink gelezen op deze forum voordat ik lid werd en 't was echt handy.THANKS GUYZZZZZ......

Als nog bedankt voor je uitleg hoor fransdemers, ik kan het zaterdag goed gebruiken. Dan heb ik pas tijd om op me jeepee te werken:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 4.0i werd in '85 nog niet gemonteerd. Dus is het zaak om even goed na te gaan wat je hebt, vóórdat je begint met allerlei werkzaamheden.

Nu kan het natuurlijk zijn dat er later een 4 liter in gemoteerd is ( of een 4.2?), maar meest waarschijnlijk zal het de GM 2.8 zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wel, wat ik zover van me motor afweet is dat het een 6cylinder 4.0l is.is dat veel van belang?? Ik weet namelijk niet veel af van me jeep vandaar mijn registratie. Ik heb ook flink gelezen op deze forum voordat ik lid werd en 't was echt handy.THANKS GUYZZZZZ......

Als nog bedankt voor je uitleg hoor fransdemers, ik kan het zaterdag goed gebruiken. Dan heb ik pas tijd om op me jeepee te werken:bye1:

Je hebt op de dynamo een dikke draad , dit is de laadstroom die gaat rechstreeks naar de accu.

Dan heb je nog twee dunne , de ene is de uitgang die naar het dashbord naar e voltmeter.

Op de andere komt spanning te staan , die bekrachtigd het veld , als het veld bekrachtigd is gata de dynamo pas laden.

accu 12v met laden zo tussen de 13.5 en 14.2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zowat al heel de wereld afgelezen over die 4 liter motor.

Blijkt nogal een 'foolproof' ding te zijn.

Natuurlijjk, door ouderdom en slijtage gaan allerlei randcomponenten wel eens raar doen.

Om alles weer fijn te krijgen moet je vooral, inspecteren, redeneren, reinigen en meten, controleren enz...

En geen dingen over het hoofd zien, ook al lijken ze op het eerste zicht in orde !!

Het komt wel in orde hoor, na verloop van tijd is je jeep een juweeltje.

Lees maar 's mijn restauratieverslag van mijn WJ en al de andere topics over de zooi die ik er al mee gehad heb.

En het leuke is, hier op het forum is er altijd wel iemand thuis om hulp aan te vragen.

dus veel sleutelplezier zaterdag en als er iets is, roep maar.

PS. zou het lang rijden zijn voor jou naar Brugge...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt op de dynamo een dikke draad , dit is de laadstroom die gaat rechstreeks naar de accu.

Dan heb je nog twee dunne , de ene is de uitgang die naar het dashbord naar e voltmeter.

Op de andere komt spanning te staan , die bekrachtigd het veld , als het veld bekrachtigd is gata de dynamo pas laden.

accu 12v met laden zo tussen de 13.5 en 14.2

Hier wil ik toch ff op reageren.

Zoals ik al schreef: We weten niet welke motor er in de auto ligt. Als het zoals in het profiel te lezen is, een '85er XJ betreft, kan daar, af fabriek, géén 4.0i inzitten. De 4.0 kwam pas vanaf '87.

Dus mogelijk klopt het bouwjaar niet, of is er later een zes in lijn ingehangen. En dan heb je meerdere mogelijkheden: 4.2 4.0i of 4.0iHO. Als het boouwjaar niet klopt, kan het een 4.0i of een 4.0iHO zijn.

Dan de dynamo:

Bij een 4.0iHO gaat er geen draad naar het dash. De dikke rode gaat naar zekering F8 én F16, in het power distribution center. De dunne draad op aansluiting "C" gaat naar de PCM, en is de veldregeling. De andere dunne draad zit bij de bobine plus op. Dit is de plus van het veld.

Als laatste zit er een massa draad aan de dynamo, deze zit tegen het blok geschroefd.

Bij een 4.0i (LO) zit het anders:

De dunne gele draad komt van het contactslot. Hij heeft dus 12V bij contact aan.

De groen/beige draad gaat naar het instrumentenpaneel... maar niet naar de voltmeter! Deze draad zit op aansluiting A3 van het cluster. Afhankelijk van de uitvoering zit er een laadstroomlampje, of een weerstand op aangesloten.

De dikke rode draad gaat niet naar de accu, maar via de blauwe "fusible link" naar het startrelais.

Overigens geeft de voltmeter op het dash slechts een "indicatie". Het ding wordt via diverse stroomkringen gevoed. Als er iets op te zien is dat zorgen baart, moet er met een echte meter gemeten gaan worden: Een universeelmeter op de accuaansluitingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier wil ik toch ff op reageren.

Zoals ik al schreef: We weten niet welke motor er in de auto ligt. Als het zoals in het profiel te lezen is, een '85er XJ betreft, kan daar, af fabriek, géén 4.0i inzitten. De 4.0 kwam pas vanaf '87.

Dus mogelijk klopt het bouwjaar niet, of is er later een zes in lijn ingehangen. En dan heb je meerdere mogelijkheden: 4.2 4.0i of 4.0iHO. Als het boouwjaar niet klopt, kan het een 4.0i of een 4.0iHO zijn.

Dan de dynamo:

Bij een 4.0iHO gaat er geen draad naar het dash. De dikke rode gaat naar zekering F8 én F16, in het power distribution center. De dunne draad op aansluiting "C" gaat naar de PCM, en is de veldregeling. De andere dunne draad zit bij de bobine plus op. Dit is de plus van het veld.

Als laatste zit er een massa draad aan de dynamo, deze zit tegen het blok geschroefd.

Bij een 4.0i (LO) zit het anders:

De dunne gele draad komt van het contactslot. Hij heeft dus 12V bij contact aan.

De groen/beige draad gaat naar het instrumentenpaneel... maar niet naar de voltmeter! Deze draad zit op aansluiting A3 van het cluster. Afhankelijk van de uitvoering zit er een laadstroomlampje, of een weerstand op aangesloten.

De dikke rode draad gaat niet naar de accu, maar via de blauwe "fusible link" naar het startrelais.

Overigens geeft de voltmeter op het dash slechts een "indicatie". Het ding wordt via diverse stroomkringen gevoed. Als er iets op te zien is dat zorgen baart, moet er met een echte meter gemeten gaan worden: Een universeelmeter op de accuaansluitingen.

Ik heb ook maar een globale schets gegeven van de werking van een Dynamo , maar deze is beter en duidelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meten dynamo doen ze in 5 seconden bij een garage, althans bij die van mij. Daarnaast kunnen ze ook zo je accu nameten en eventuele lekstroom.

Mijn xj viel ook uit, bleek verstopte slang van luchtfliter naar carterblok te zijn...check die even....Nadat ik die slang heb schoongemaakt, is hij niet meer uitgevallen (kan ook toevalstreffer zijn geweest). Maarja, hij draait nu al maand of 2 zonder uitval sinds ik dat heb schoongemaakt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahahaha, na daar rijden zou onmogelijk worden. :D

Ik ben verdomd blij met alle info hoor guyz en hou jullie nog op de hoogte als er wat is.

Ow ja,is er een manier hoe ik zelf er achter kan komen welk motor er in me XJ zit??

Nog 2 nachten slapen en werken om mijn XJ geblazen:D

Thanx guyzzzz..................:bye1:

You're all such a big help....

Peace out:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stationair toerental is, je raadt het al, afhankelijk van de motor.

Een 4.0 zal op de toerenteller ergens rond de 700 toeren zitten. De 4.2 wat hoger, de 2.8 waarschijnlijk ook. Maar geen idee hoeveel precies.

Maar ergens tussen de 700 en 900 lijkt me, bij bedrijfswarme motor, prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Guyz....

Gister was de grote dag. Ik heb me stappenmotor los gegooid en wat ik daar zag was niet mooi. Heb alles goed schoongemaakt, bepaalde leidingen vervangen en ja hoor, me XJ draait lekker verder zonder uit te vallen. Nu moet ik alleen nog werken aan me stuur, die is zoals ik zei veels te licht tijdens het rijden en wordt bij het afremmen zeer zwaar en moeilijk te draaien in een bocht. Ik ben jullie zeer dankbaar voor alle hulp/

Thanx...........:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...