Spring naar bijdragen

HOWTO: bushings/rubbers en links van de stabilisator vervangen


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Hoewel dit een eenvoudig klusje is (er moeten uiteindelijk slechts 12 boutjes los en weer vast), heb ik er toch maar een HowTo van gemaakt. Misschien komt het voor een (beginnende) Jeeper (zoals ik zelf ook ben) nog eens van pas.

Het doel van deze actie is het vervangen van de oude, versleten rubbers (bushings) van de stabilisatorstang en de bijbehorende links. Ik heb het gedaan bij mijn ZJ uit '94, maar ik vermoed dat deze procedure voor andere bouwjaren en modellen zeer vergelijkbaar is.

Wat heb je nodig:

  • Nieuwe rubbers en eventueel nieuwe links. De mijne zijn van Moog en komen bij RockAuto vandaan (klik en klik)
  • WD40 voor als de boel goed vast zit. Spuit alle moeren ruim vantevoren (dagen) in.
  • Een torx T55 en een dop / sleutel van 18mm voor de onderste verbinding van de link.
  • Een 15mm (of 17mm) dop of sleutel voor de bovenste verbinding van de link.
  • Een dop van 15mm voor de bracket waarmee de bushing van de stabilisatorstang vast zit.
  • Een setje assteunen.
  • Eventueel wat kopervet voor op de bouten, om te voorkomen dat ze weer vastroesten

De auto hoefde bij mij niet opgekrikt te worden, ik kon er goed bij. Als je dat handig of prettig vindt, kun je de auto natuurlijk wel opkrikken en goed ondersteunen met assteunen (dan heb je twee setjes nodig).

Stap 1

Maak de bovenste verbinding van de link los. Ik heb de links zelf vervangen (dat hoeft niet perse, alleen de rubbers vervangen kan voldoende zijn), en bij de nieuwe link zat een moet van 17mm. Op de bestaande link zat een moer van 15mm. Bij mij zat deze niet vreselijk vast.

Stabi_Link_Bovenkant.jpg

Stap 2

Maak de onderste verbinding van de link los. Hierbij heb je dus een torx T55 nodig voor de kop van de bout en een 18mm sleutel of dop voor de moer. Bij mij zat deze heel erg vast, maar met een gezonde dosis oorzettingsvermogen

(die je als Jeeper standaard op voorraad hebt), is het gelukt. Als de moer heel erg vast zit, zou je deze kunnen heetstoken.

Stabi_Link_Onderkant.jpg

Stap 3

Als je de links los hebt, kun je deze verwijderen. De stabilisatorstang draait dan naar beneden, die kun je laten hangen. Verwijder de links en plaats de nieuwe terug, of haal de oude rubbers uit de link en plaats de nieuwe rubbers in de oude link. Plaats vervolgens de nieuwe of vernieuwde links terug en maak de verbindingen weer vast.

Stabi_Link_Oud_Nieuw_3.jpg

Stap 4

Voor het loshalen van de rubbers van de stabilisatorstang, moet bij mij eerst de bescherming van de stuurinrichting (skidplate?) eraf. Dat ding zit vast met vier bouten, maar die bouten zaten bij mij erg vast. Plaats voordat je alle bouten loshaalt een of twee assteunen onder de skidplate, zodat je die niet op je hoofd krijgt!

Skidplate.jpg

Stap 5

Nu de skidplate weg is, kun je de brackets van de rubbers van de stabilisatorstang loshalen. Plaats weer een assteun onder de stabilisatorstang, omdat ook die omlaag komt wanneer je de brackets los hebt. De brackets zitten beiden met twee bouten vast. Draai deze los en peuter het bracket van het rubber af. Verwijder vervolgens het rubber van de

stabilisatorstang.

Bushing_Brackets.jpg

Stabi_AsSteun.jpg

Bushing_Oud_vs_Nieuw.jpg

Stap 6

Plaats de nieuwe rubbers om de stabilisatorstang, en plaats de brackets er overheen. Zet de bouten vast.

Bushing_On_Bar.jpg

Bracket_Over_Bushing.jpg

Stap 7

Plaats ook de skidplate weer terug. De assteunen zijn een goede hulp bij het op de plek houden van de skidplate voordat je alle bouten vast hebt kunnen zetten.

Stap 8

Klaar! Controleer eventueel nog een keer alle bouten, en ga vervolgens lekker een proefrit maken

Klaar.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...