Spring naar bijdragen

HOWTO: Verlichting Airco bediening repareren


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Deze HowTo is gebaseerd op een '94 ZJ, maar is waarschijnlijk ook van toepassing op andere modeljaren, en misschien zelfs op andere typen Jeeps.

Om de verlichting in de Airco bediening (in het engels vaak HVAC genaamd: Heater Ventilation Airconditioning) te repareren moeten de lampjes in de unit (4 stuks) vervangen worden. Volgends de FSM van Jeep heben die lampjes typenummer 4720843. In de praktijk zijn ze bij de dealer erg duur (ruim € 10,- excl. BTW) en op andere plaatsen moeilijk te vinden. Bij http://www.autobulbsdirect.co.uk/ heb ik er vier (SKU R509TYBK, T5 14V 1.4W Indicator & Panel Bulb Black Base) besteld voor £0.99 per stuk en £2.50 verzendkosten, zodat het totaal komt op £6.46.

Waarschijnlijk zullen andere typen ook passen, maar dit is het eerste type dat ik geprobeerd heb.

De procedure.

1. Koppel de accu los (of dat strikt noodzakelijk is weet ik niet, maar het kan zeker geen kwaad).

2. Verwijder de sierlijst van de middenconsole. Hiervoor moet je zes schroefjes loshalen. Er zitten er twee boven de radio, 2 boven de VIC (Vehicle Information Center) en twee achter de asbak. Je moet de asbak er dus eerst uithalen (duur het klemmetje in de asbak in te drukken) om bij de schroefjes te kunnen.

01_Bezel_Radio_Schroefjes.jpg

02_Bezel_VIC_Schroefjes.jpg

03_Bezel_Asbak_Schroefjes.jpg

3. Nu moet je de VIC loshalen. Deze zit met drie schroefjes vast. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de VIC los te halen en het scherm eens goed schoon te maken, maar je kan de VIC ook gewoon aan de connector vast laten zitten.

04_VIC_Schroefjes.jpg

4. De HVAC zelf is nu aan de beurt. Deze zit met vier schroefjes vast. Drie om de HVAC heen, en een achter de plek waar de VIC zat. Ontkoppel de blauwe connectoren neem de HVAC los.

05_HVAC_Schroeven.jpg

06_Connector_Los.jpg

5. De HVAC moet open om bij de lampjes te komen, hiervoor verwijder de twee boutjes aan de zijkant. De maat ligt tussen 6mm en 7mm. Ik heb geen passende dop of sleutel, maar met een tang kun je de boutjes ook losdraaien (en later weer vast).

07_Boutjes_Los.jpg

08_HVAC_Intern.jpg

6. Maak nu het bedieningspaneel los door de drie torx boutjes (volgens mij maat 10) los te draaien.

09_Torx_Los.jpg

7. Verwijder de oude lampjes door deze een kwart slag linksom te draaien. Je kunt ze er dan zo uittrekken. Plaats de nieuwe lampjes en draai ze een kwartslag rechtsom. De nieuwe lampjes kunnen wat stroef gaan. Met een platte schroevedraaier in de uitsparing achterop de lampjes duw je ze makkelijk naar binnen en kun je gelijk draaien.

11_Lampjes_Indraaien.jpg

Mochten de lampjes niet makkelijk te verwijderen zijn, kun je bijvoorbeeld een IC trekker gebruiken, dat maakte bij mij de klus een stuk makkelijker.

8. Wanneer de lampjes eenmaal op hun plek zitten, de hele boel weer dichtmaken en terugmonteren.

9. Wachten tot het donker is en geniet van de verlichting in de HVAC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...