Spring naar bijdragen

Betrouwbaarheid


Recommended Posts

Hallo daar,

ik ben hier nieuw, maar ik heb gelijk al een vraag.

Hoe zit het nou echt met al die horror verhalen over de Cherokee.

Ik ben bezig met een mooie 4.0 unlimeted automaat uit 1997 met 140k op de teller. Iedereen raad me de koop af. Airco snel kapot, automaat veel problemen, tussenbak gaat kapot, snel een een kapotte koppakking, etc.

Is het nu echt zo erg. Ik heb 2 uur met die auto gereden en ik ben verkocht.

Help!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, ik hoor ze ook wel eens. Die verhalen van mensen die mensen kennen die een cherokee hebben die altijd in de garage staat en waarvan dit of dat weer niet werkt.

Ik weet niet waarom, maar ik denk dat het een imago probleem is van amerikanen in het algemeen.

Naar mijn mening zijn al die verhalen regelrechte onzin.

Automaat heeft problemen, tussenbak gaat kapot, snel een kapotte koppakking
Najah, dat hangt er helemaal vanaf hoe je ermee omgaat natuurlijk. Veel mensen rijden met een (lease) cherokee alsof het een sportwagen is. Veel pit heeft ie wel, maar om hem dan als bv. een Ferrari te sturen is uiteraard te gek voor woorden. Dan gaat de boel echt wel stuk.

Als ie netjes op tijd z'n verse olie en smeerbeurtjes heeft gehad en in of buiten het terrein niet is misbruikt kan zo'n XJ/ZJ echt enorm lang mee hoor...geen twijfel.

Wat die motor betreft, er zijn maar weinig motoren zo betrouwbaar als die 6 lijn.

Electrische problemen komen wèl eens voor. Ik heb hier dingen gelezen over de ramen en antenne die af en toe dienst weigeren. Maar dan meestal de oudere modellen. (eind '80/begin '90) Kijk het XJ/ZJ forum er maar eens op na.

Airco..geen idee.. heb ik niet. Misschien wil iemand antwoorden die een airco heeft. smile.gif

Ik heb 2 uur met die auto gereden en ik ben verkocht

Lekker he... smile.gif

btw: gaat het over een Grand Cherokee of een Cherokee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Airco is inderdaad een bekend en zwak punt. Zowel de condensor als de verdamper. Verhalen over de automaten van Chrysler zijn mij ook bekend, al heb ik wel gehoord dat de automaten van de ZJ's van na modeljaar 1996 beter zijn, deze zijn electronisch gestuurd (daarvoor niet, bij V8 versies dan, L6 weet ik niet).

Assen zijn ook berucht, deze kunnen nogal eens teveel geluid gaan produceren.

Ik heb mijn ZJ nu al 5 jaar en wat me zo te binnen schiet zijn;

-vooras (3x!!!) vervangen, was garantie.

-condensor airco vervangen.

-verdamper airco vervangen, garantie.

-drukswitch airco vervangen, was lek.

-voorremmen vervangen na een vastloper.

-achterremmen vervangen, gewoon versleten.

-nokkenas sensor vervangen, motor stopte hierdoor spontaan.

-motorkap vervangen ivm roest, garantie.

Verder zijn de versnellingsbak, de tussenbak en de voorste tussenas vervangen door de dealer wat eigenlijk niet nodig was blink.gif .

Hij heeft nu 105000 km op de teller staan en bevalt me nog uitstekend.

Oftewel, je moet er wel wat voor over hebben om een Jeep te rijden biggrin.gif

Of als je hier allemaal geen zin in hebt, even doorsparen voor een LandCruiser...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Murpky biggrin.gif

die reactie is mischien maar een horror story dat lijkt mij niet reeel te denken dat elke jeep zo is en zovel problemen heeft

kijk maar Volvo heeft een paar miljoen autos terug geroepen een merk die als zeker bekend staat

ik zou gewoon doen wat ik leuk vindt Jeeps zijn leuke auto's met een eigen unieke uitstraling en ook nog het heerlijke geluid van de 4.0 6 cylinder

ik zou zeggen doe het maar you live only ones than better live it all while you can

alvast plezier met jou nieuwe toy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit soort verhalen zijn altijd zeer persoonlijk.

Aan serieuze uitdagingen heb ik er maar 2 gehad te weten.

-1 lekke airco verdamper(was notabene de originele nog, dus naar mijn idee geen schuld) de nieuwe kostte me 160.

-1 versleten voorwiel lager/naaf(niet zo verwonderlijk gezien het terreinrijden en "oversized" banden, nieuwe kostte me 250.

Voor het overige het reguliere onderhoud, vloestoffen, keerinkje hier en daar en remmerij valt het me reuze mee gezien mijn vorige middenklasse auto's de afgelopen 5 jaar.

Jeep rijden duur? Ja dat weet je als je een 1800Kg wegende V8 voortgedreven GC rijdt.

cool.gif ZOU HEM VOOR GEEN GOUD WILLEN MISSEN cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, oké, oké, zo erg als dat het klinkt is het nu ook weer niet. Zoals anderen ook al aangeven; het valt en staat bij goed onderhoud. Als dat goed wordt bijgehouden, is hij niet slechter of beter dan een andere amerikaanse of europeese auto.

En zoals op mijn achterruit te lezen is...

It's a Jeep thing, you wouldn't understand.

En ook voor mij geldt, ik zou niets anders willen. Ik blijf ermee rijden tot hij echt helemaal op is (en dat is nog lang hoop ik laugh.gif heel lang).

En met alle eerder genoemde storingen heb ik geen problemen mee (zoals anderen suggereren dry.gif ).

De reden dat ik zo reageer, is dat ik de laatste tijd een hoop mensen gesproken heb die ook graag zo'n Jeep willen hebben (vinden ze stoer, meer niet) om er dan vervolgens geen ene cent voor over te hebben, met als resultaat dat de Jeep na 2 maanden weer te koop staat.

En daar baal ik van, als Jeep liefhebber, dat doet zeer sad.gif . Jeeps hebben ook gevoel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Murphy,

Tot op heden slechts twee keer langs de weg gestaan, dit kwam door een versleten accu. Na vervangen NOOIT meer stilgestaan.

Wel kleine dingetjes: vacuumslangetjes, aandrijfashoesje, gasklepsensor.

Het enige wat nu staat te gebeuren is vervanging van wiellagers... (of toch maar geld in een lift pompen??)

Ook bij mij is airco defect, maar hier ga ik gezien de leeftijd (11 jaar en 170K) van mijn Jeep geen geld meer aan besteden.

Ik heb hem nu bijna 4 jaar, stil going strong, geen roest, sterke automaat (AW4). De zescilinder loopt prima, geen specifieke onderhoudseisen anders dan de reguliere olieverversen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dank jullie allemaal voor de bemoedigende woorden.

Ik ben al verkocht... er is geen weg meer terug.

Er hoeft ook geen weg terug te zijn , heb een grand cherokee 5,2 gereden tot 448000km met uiteraard bij 320000 een complete airco revisie incl de motor radiator wat gezeur met de voorremmen en 2 benzinepompen

Voor de rest een geweldige auto waar je uiteraard wat geluk mee moet hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben al even aan het touren met m'n Grand Cherokee, er zijn toch een paar kleine dingen. Hoe zit het nu met de airco. Het lijkt erop dat hij niet afslaat. Na 3 uur te hebben gereden krijg je echt een droge keel (!) De airco staat volgens het display niet aan (ijscristalletje). Bij afremmen op de snelweg (100 km) schuden de voorwielen een beetje (schijven krom?). Storing op het display dat de achterlichten het niet doen. Ze doen het dus wel. Volgens mij gaat het over de remlichten. Elke keer als ik rem krijg je de melding.

Help!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De airco staat volgens het display niet aan (ijscristalletje).

Hij staat toch niet toevallig op de voorruit geschakeld (of vloer en voorruit)??

Dit is namelijk een amerikaanse afwijking. Bij bijna alle amerikaanse wagens wordt als je de ventilatie op de voorruit zet de airco automatisch ingeschakeld. Zo ook bij onze Grands, ook al zie je niet het airco tekentje (ijskristalletje). wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij bijna alle amerikaanse wagens wordt als je de ventilatie op de voorruit zet de airco automatisch ingeschakeld.

Da's trouwens nog niet eens zo gek bedacht, want wanneer zet je de lucht alleen op de voorruit?... bij beslagen ruiten idd! En dan is gekoelde ( en dus gedroogde) lucht ideaal! yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ZJFred@Oct 4 2004, 20:34

Hij staat toch niet toevallig op de voorruit geschakeld (of vloer en voorruit)??

Dit is namelijk een amerikaanse afwijking. Bij bijna alle amerikaanse wagens wordt als je de ventilatie op de voorruit zet de airco automatisch ingeschakeld. Zo ook bij onze Grands, ook al zie je niet het airco tekentje (ijskristalletje). wink.gif <div align="right">

Ja dus....

hij staat normaal inderdaad naar de voorruit en de vloer. Kzal eens kijken of het met de andere standen wel goed functioneerd. Thanks................... laugh.gif

bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...