Spring naar bijdragen

"HOW TO" schijfrem blokken vervangen.


Ab
 Share

Recommended Posts

Remblokken vervangen op de vooras van '97 XJ.

Redelijk universeel toepasbaar bij andere modellen. (details kunnen iets afwijken)

Benodigdheden:

Krik, wielmoersleutel, set remblokken, ratelset, grote lijmtang, grote schroevendraaier en schrapijzer.

Begin met de auto op de handrem te zetten en dop van remvloeistofreservior los draaien. Hierna de wielmoer 1 slag losdraaien terwijl de auto nog op de grond staat. Plaats de krik onder de as, krik tot het wiel vrij is van de grond en draai de wielmoeren los. Leg het wiel onder de auto, dit is voor de veiligheid.

gallery_1277_10_7706.jpg

Demonteer de remklauw door de twee bouten aan achterzijde los te draaien. Inbus dopje 7.

gallery_1277_10_10406.jpg

Wip met een schroevendraaier de remklauw met blokken aan de bovenzijde uit het remzadel.

gallery_1277_10_7437.jpg

Aan de onderzijde staan de remblokken op het zadel en kunnen er dus alleen vanaf getild worden als de bovenzijde al los is.

gallery_1277_10_5450.jpg

Leg de remklauw op het wiel, niet aan de remleiding laten hangen!

gallery_1277_10_108699.jpg

Pers met een zuigertang (lijm klemwerkt ook goed) de remzuiger geheel terug in de cilinder. Let op, hierbij stroomt de remvloeistof terug in het remvloeistofreservior! Deze kan hierbij te vol worden, dus remvloeistof afzuigen wanneer nodig.

gallery_1277_10_121706.jpg

Verwijder de oude remblokken en controleer of de remklauwgeleiders gangbaar zijn. Vastzittende geleiders veroorzaken ongelijke slijtage van remblokken, doordat de remkracht voor het grootste deel naar het binnenste blok gaat.

gallery_1277_10_61366.jpg

Klik de het binnenste remblok er als eerst in. Mopar remblokken zijn gemerkt: RO = right outer, RI = right inner, LO = left outer, LI = left inner.

gallery_1277_10_76058.jpg

Plaats het buitenste remblok, let op dat de "pas punten" links en rechts van de veer goed op hun plaats zitten.

gallery_1277_10_71861.jpg

bewerkt door Ab
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

-vervolg-

Controleer de remschijf op barstjes, blauwe plekken en dikte, bij twijfel gelijk vervangen!

Schraap overtollige roest van de remschijf en monteer de remklauw. Eerst onderzijde op zadel plaatsen, bovenzijde inschuiven en vastbouten. De remblokken hebben nu nog een paar milimeter vrije ruimte tussen blok en remschijf. Controleer of de remklauw met blokken kan schuiven -binnen de vrije ruimte- over het zadel. Motor starten en een paar keer remmen, de vrije ruimte moet nu weg zijn. Controleer -met rem los- of de remschijf vrij tussen de blokken door draait. Remblokken en schijven vetvrij monteren! Een beetje kopervet op de remzadel kan geen kwaad......

gallery_1277_10_54780.jpg

Gelijk die twee fusee-smeerpunten meenemen, je kan er nu makkelijk bij. Overtollig vet gelijk wegvegen. Wielen monteren en weer op de grond zetten. Bouten goed natrekken!! Bij alu velgen na een paar dagen nog eens natrekken.

gallery_1277_10_85455.jpg

Te veel aan remvloeistof afzuigen.......en........ als het zo'n kleur heeft, gelijk maar vervangen. :(

gallery_1277_10_41530.jpg

Kosten: Remblokset 80 euro (dealer)

Tijd: 1,5 uur

bewerkt door Ab
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Inmiddels 85.000km verder zijn de blokken weer aan vervanging toe. Wat me gelijk opviel bij demontage van de klauwen is dat de blokken erg scheef afgeleten zijn.

gallery_937_36_420796.jpg

Bij nadere inspectie van de remzadels vertonen deze behoorlijke slijtplekken. De kuiltjes veroorzaakt door de bewegen van de blokken op het zadel zijn inmiddels zo diep dat de blokken niet meer zijdelings verplaatsen kunnen.

gallery_937_36_490433.jpg

De slijtplekken heb ik netjes opgelast en vlak geslepen, zodat de blokken weer over een glad zadel kunnen schuiven. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het zadel te vervangen, maar aangezien deze bij deze as één geheel is met de knuckle, vond ik dit te veel werk.

gallery_937_36_844206.jpg

Gelijk ook een paar sport schijven gemonteerd.......... kan het er weer even tegenaan.

gallery_937_36_410295.jpg

Sportschijven en sportblokken: Brakemax, complete set, 252,75euro.

2x remschijf Brakemax sport nr: 6556/s

Set remblokken Brakemax sport nr: 38477/s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Hey AB,

 

Ik weet dat het een oud topic is, maar ik heb een vraag.

 

Die remzadels oplassen; kan dit gewoon met normale elektrodes? Ik had het idee dat het een legering was. Welke las methode heb jij toegepast ?, want mijn zadels zijn exact hetzelfde ingesleten.

 

Alvast bedankt

groetjes ED

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Hallo Ab,

Ik heb een vraag. Bij mij zijn de zadels ook ingevreten. Kan dit de oorzaak zijn dat de remmen/auto gaat trillen bij het remmen? Hij trilt als ik boven de 90 km mijn rem intrap, beneden de 90 km remt hij prima en trilt het niet. Als ik niet rem trilt de auto ook niet. Ik hoop dat jij weet of dit er mee te maken heeft, ik heb al zo lang dit probleem maar het probleem kan maar niet worden opgelost. Begin van dit jaar Brembo schijven en blokken geplaatst.

Alvast bedankt

Groet Enrico

Cherokee xj Limited 1999

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het invreten als oorzaak uit te sluiten kun je het beste de zadels oplassen en netjes strak vijlen. je hebt meteen getackeld dat er kans bestaat op het vastlopen van je remmen daardoor. Heeft het voor het trillen dan niet geholpen weet je dat de oorzaak ergens anders zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...