Spring naar bijdragen

ratelen 5.9


Recommended Posts

ik hoor een ratel/ritselen ? hoe noem je dit? als ik flink doortrek met mijn auto.zj 5.9

dit geluid hoor je alleen als je flink doortrekt.

alsof er een hand vol bladeren in mijn aanjager zitten.

bij rustig/matig optrekken is er nix te horen.

ook bij stationair flink gas geven hoor ik het niet.

iemand het zelfde probleem?

tevens hoor ik de vooras? licht janken als ik tussen de 80 en 100 km/u het gas loslaat.geef ik weer gas is het probleem weg.,of zou dit de aandrijfas kunnen zijn?

wat kan ik doen om dit te testen?

groet pascal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pascal,

Als ik het zo lees denk ik in eerste instantie aan zelfontbranding tijdens hoge belasting. Ze noemen het ook wel pingelen en wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van hoge compressie en laag octaangetal van benzine. Als ik het goed gelezen heb wordt er bij een 5.9 dan ook minimaal een octaangetal van 98 geadviseerd. Misschien dat het helpt als je 98 tankt. Het janken zou veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld de tussenbak, maar dat is moeilijk zo te bepalen want er draait nogal een en ander in een 4x4. Maar het is wel prettiger als het weg is als je normaal gas geeft, dan andersom. Misschien weet iemand anders wat het zou kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....

tevens hoor ik de vooras? licht janken als ik tussen de 80 en 100 km/u het gas loslaat.geef ik weer gas is het probleem weg.,of zou dit de aandrijfas kunnen zijn?

wat kan ik doen om dit te testen?

groet pascal.

Hey Pascal,

Ik heb hetzelfde 'janken'. Bekend verschijnsel wat je beschrijft en heel veel andere ZJ rijders kennen dit.

In veel topics is het probleem beschreven en vaak kan je achterhalen of het écht je vooras is om even je voorste aandrijfas ertussenuit te halen en dat kijken of het geluid verdwenen is. Is alleen met NV249 niet aan te raden om lang zonder voorste aandrijfas te rijden (dus alleen om ff te testen).

Wordt het janken erger als je met die snelheid uitrijdt en omlaag en onderbreekt het janken even als je over een bult rijdt? Waarschijnlijk zijn dan je pinionlagers van je voordiff versleten. Is geen klusje die je zomaar zelf doet. Is een ervaren diff sleutelaar toch min 4 uur mee bezig en de R&P afstelling is een vak apart.

Ik rij gewoon met een beetje janken rond, want het is meer storend dan riskant (tenminste niet voor al te lang).

Succes,

Emile

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit geluid hoor je alleen als je flink doortrekt.

alsof er een hand vol bladeren in mijn aanjager zitten.

bij rustig/matig optrekken is er nix te horen.

ook bij stationair flink gas geven hoor ik het niet.

iemand het zelfde probleem?

Ik ken het geluid wat je bedoeld, maar ben er ook nog niet achter waar het vandaan komt.

Het is geen pingelen naar mijn idee, want daarbij verwacht ik een metalige klank, alsof je met een hamertje op het motorblok slaat. Dit getik is veel droger. Bovendien komt het eerder bij de automaatbak vandaan dan van de motor.

Enkele ideetjes die ik uit het lezen van diverse fora heb opgedaan:

- losse rommel in de katalysator

- bevestigingbouten van koppelomvormer op flexplaat beetje los

- stangenstelsel van tussenbak dat meerammelt, of andere bewegende delen die aan gaan lopen door het draaien van de motor in de ophanging.

Mocht je uitvinden wat het is... laat even weten.. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het geluid wat je bedoeld, maar ben er ook nog niet achter waar het vandaan komt.

Het is geen pingelen naar mijn idee, want daarbij verwacht ik een metalige klank, alsof je met een hamertje op het motorblok slaat. Dit getik is veel droger. Bovendien komt het eerder bij de automaatbak vandaan dan van de motor.

Enkele ideetjes die ik uit het lezen van diverse fora heb opgedaan:

- losse rommel in de katalysator

- bevestigingbouten van koppelomvormer op flexplaat beetje los

- stangenstelsel van tussenbak dat meerammelt, of andere bewegende delen die aan gaan lopen door het draaien van de motor in de ophanging.

Mocht je uitvinden wat het is... laat even weten.. :)

hallo,

ik denk ook niet dat het pingelen is,maar heb dit geluid (pingelen) nog nooit gehoord bij een andere auto.

dat is dus het leuke,je moet eerst in een auto rijden waarvan het probleem vast staat,kun je vergelijken of die van jou hetzelfde is.

ik tank nu wel octaan 95.,zal de volgende tank met octaan 98 vullen.,kijken of dit helpt.

heb eergisteren net vol getankt...:P

het getik klink mij ook droger.,ik heb wel het idee dat het achter het dashbord vandaan komt?

heb vanavond nog even met BOUDEWIJN in elkaars auto gereden en bij zijn auto klinken ,,geluiden,, dan ook weer anders dan bij mij.,hadden allebei al zoiets van ,we moeten ook niet te veel willen horen anders wordt je helemaal gek.:D

gr.pascal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beest heeft gelijk. Het beschrijven van geluiden en de beoordeling van deze beschreven geluiden is moeilijk. Maar ik wil er wel op wijzen dat pingelen over het algemeen zacht en knisperend doorklinkt naar buiten en niet alsof er iemand met een hamertje op het blok tikt, of als klappen of kloppen. Maar laten we inderdaad maar hopen dat het een rammeltje in het dashboard is. Schheelt in ieder geval een hoop meerkosten op de toch al te dure benzine. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als 't ritmisch is zou je ook 's je uitlaatspruitstuk kunnen checken op scheurtje(s) of lekkage langs een pakking.

Wil ook wel 's alleen onder hoge belasting gassen laten ontsnappen en in andere omstandigheden (zo goed als) onhoorbaar zijn.

*zit zich af te vragen hoe 't geluid te omschrijven.....*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk er in ieder geval mee uit. Mocht ik gelijk hebben en het is zelfontbranding, dan heeft het uiteindelijk schade tot gevolg. Probeer rustig te rijden tot je benzine kan tanken met een hoger octaangetal en cross your fingers. Wel eerst je tank 95 leeg rijden anders meng je het en kom je misschien nog niet hoog genoeg uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals ik al in een ander topic verteld heb is de compressie van een 5.9 dusdanig hoog dat je op 98 moet rijden.

Ook het instructie boekje geeft dit aan.

Als je op lpg rijdt mag het allemaal niets uitmaken.

Vwb je aandrijving.

Ik had hetzelfde probleem. (janken bij gas los) was bang voor dif.

Heb van cardanas de cv(dubbele kruisjes) uit elkaar gehaald en tussen de kruisjes zit een kogel met naaldlager deze lag in puin en als gevolg daarvan draaide alles zeer stroef.

B&s kan ze leveren voor 160 euro. stealer kon alleen compete nieuwe as leveren voor 1100 euro(huhhuh).

Uiteindelijk sloopas uit veldhoven(100 euro) er onder en alles is weer stil.

Slimmer is natuurlijk een nieuwe cv voor 159 euro maar als ik slim zou zijn reed ik geen jeep.:(

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

yup de dealer is wel makelijk met nieuwe complete assen.

alleen de homokineet van de aandrijfas kan ook kapot zijn en die kan B&S ook niet leveren..160 vin ik bdw wel terring duur voor paar kruisjes.

waneer homokineet kapot is, is het goedkoopst om de zaak om te bouwen naar een "normale" aandrijfas zonder homokineet van een Cherokee (wel op de lengte letten zit verschil in)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

rijd ook een 5.9 en heb ook wel een beetje herrie als je hard rijd. nou maak ik me niet zo'n zorgen over de geluiden die je hoort als je 180 rijd, want dat rijd je toch sporadies..... toch:rolleyes:? en daarom tank ik gewoon euro95 en dat rijd verder prima (ook al is 98 beter) er is ook veel in beweging met een 4x4 en lompe banden erbij dat maakt gewoon geluid. blikkerige herrie hoor ik niet maar probeer is te kijken of het veranderd met sturen anders kunnen et de voorwiellagers of homokineten zijn.

weet iemand trouwens of het op de lange termijn ook schade kan veroorzaken dat je geen super98 tankt ipv 95?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...