Spring naar bijdragen

WJ 4.0 op Bigas


Recommended Posts

Het wordt toch stilaan bewezen dat het fijn stof niet zo gezond is voor de mens.

De diesels zijn de laatste jaren wel al verbeterd. Maar toch blijven ze allerlei dingen uitstoten die de atmosfeer wel heel erg vervuilen.

LPG is op dat gebied wel iets properder want als ik aan de uitlaat van mijn WJ ruik, dan heb ik de indruk dat er daar met die goed geregelde Bigas installatie enkel hete lucht uitkomt, net zoals bij mijn aardgasketel van ATAG.

Het is toch wel eigenaardig dat in Europa de diesel nog steeds naar voor wordt geschoven, terwijl de alternatieven de wind van voren krijgen.

En inderdaad, in België bestaat ook een soort 'slurptaks', hier noemt dat de BIV, een kadootje van onze voormalig minister Jean-Luc dehaene. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer BIV je betaalt bij de inschrijving van de wagen in het wegverkeer. De jaarlijkse verkeersbelasting is ook hoger, die wordt dan berekend op de PK's.

En aan de pomp betalen we net zoals jullie heel veel accijnzen op een litertje brandstof.

Dus hebben we slurptaks, PK-taks en vermogentaks te betalen.

We waren beter in Utah geboren...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt toch stilaan bewezen dat het fijn stof niet zo gezond is voor de mens.

De diesels zijn de laatste jaren wel al verbeterd. Maar toch blijven ze allerlei dingen uitstoten die de atmosfeer wel heel erg vervuilen.

LPG is op dat gebied wel iets properder want als ik aan de uitlaat van mijn WJ ruik, dan heb ik de indruk dat er daar met die goed geregelde Bigas installatie enkel hete lucht uitkomt, net zoals bij mijn aardgasketel van ATAG.

Het is toch wel eigenaardig dat in Europa de diesel nog steeds naar voor wordt geschoven, terwijl de alternatieven de wind van voren krijgen.

En inderdaad, in België bestaat ook een soort 'slurptaks', hier noemt dat de BIV, een kadootje van onze voormalig minister Jean-Luc dehaene. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer BIV je betaalt bij de inschrijving van de wagen in het wegverkeer. De jaarlijkse verkeersbelasting is ook hoger, die wordt dan berekend op de PK's.

En aan de pomp betalen we net zoals jullie heel veel accijnzen op een litertje brandstof.

Dus hebben we slurptaks, PK-taks en vermogentaks te betalen.

We waren beter in Utah geboren...:rolleyes:

Even ter vergelijking (ik wil nl in belgie gaan wonen)

Ik rij hier op lpg: wegenbelasting 375 per 3 maanden

lpg per liter momenteel 69 euro cent

Ik heb een verbruik met ladder op het dak plus aanhanger van 1 op 4

wat kost de lpg bij jullie en wat doet de wegenbelasting

ps. het betrefd hier een g2 installatie dus geen g3 (ik weet niet of daar bij jullie onderscheid wordt gemaakt?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, geen onderscheid:

Gas is gas bij ons.

Gasprijs, zaterdag betaald aan de pomp bij Primagaz: 0.58 / liter

Verkeersbelasting voor een 4.0 WJ: 1702 euro per jaar

Bijkomende belasting voor LPG installatie: 208 euro per jaar.

Kost dus 1702 + 208 = 1910 per jaar of 477,50 per kwartaal.

Blijkt een WJ 4.0 in Belgie iets duurder te zijn dan ?

Een V8 zal nog veel meer kosten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dan hebben we de inschrijvingstaks van 5000€ voor een nieuwe 4 liter personenwagen nog niet meegerekend (daalt wel langzaam naargelang leeftijd auto voor inschrijving tweedehansewagen)

Enkel een lichte vracht is niet zo duur, maar wel maar twee zitplaatsen

ongeveer 140 € taks per jaar afhankelijk van gewicht, geen lpg taks en geen inschrijvingstaks.

Dus twee jeeps als lichte vracht is goedkoper dan één als personenwagen:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkel een lichte vracht is niet zo duur,

correct bertje, bedankt voor de aanvulling.

Maar ik heb dit niet vermeld omdat het systeem lichte vracht niet lang meer zal leven !

In het licht van de Europese regelgeving en gelet op het feit dat alle zogenaamde intelligente mensen die de maatschappij besturen, toch maar meehuppelen met de kudde, gaan we binnenkort een autobelasting krijgen op basis van de vervuiling.

Dus hoe meer uitstoot, hoe magerder je spaarvarken.

De redenering van onze heren en dames politici is als volgt:

Als een zware diesel een dikke vuile vette rookwolk uitstoot, hef er dan extra belasting op, want dat is dan goed voor het milieu...

:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is inderdaad een correcte vaststelling !

Maar de reden heeft niets met gierigheid of zo te maken, het is pure technische interesse.

En het is ook een informatiebron voor de toekomstige LPG rijders onder de Jeepers die al dan niet overwegen om op deze brandstof over te stappen.

De meesten beweren dat het meerverbruik op LPG zo'n 10-20% hoger zou liggen dan op benzine, maar na 3 tankbeurten denk ik toch te mogen concluderen dat dit bij de 4.0 WJ met een gasinjectie dus heel goed meevalt.

Voor iedereen die vandaag en in de toekomst dit topic leest en op het punt staat te beslissen over een gasinstallatie, kan ik de Bigas gasinjectie zeker aanbevelen.

Topic mag hierbij een slotje.

Waarom een slotje?

In autoweek lees ik de gegevens voor een ZJ 4.0 Ltd:

topsnelheid180 km/h

acceleratie 0-100 km/h10,2 s

verbruik binnen beb. kom22,8 l/100km

verbruik buiten beb. kom11,4 l/100km

verbruik gecombineerd14,8 l/100km

CO2 uitstoot- g/km

Dan weet je toch dat je met een "zuipschuit"te maken hebt? Daar heb je niet zoveel toelichting meer bij nodig: een verbruik van 15 liter is heel gewoon.

Persoonlijk kijk ik alleen maar naar het ongeveer-verbruik, omdat een plotselinge toename van het verbruik op een defect kan duiden. Maar daarnaast zijn er nog heel wat factoren die invloed hebben op het verbruik, om maar te noemen een "zware rechtervoet" en de omgevingstemperatuur. Heb je een uurtje in de file gestaan is het weer anders en als je op een provinciale weg 30 km. lang achter een vrachtwagen hebt gesukkeld is dat beslist bevorderlijk voor het gemiddelde. Met andere woorden: het heeft allemaal geen zin om consequent tot op de tiende liter het verbruik bij te houden. En met motoren van 4 liter of meer weet je toch wat je te wachten staat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En met motoren van 4 liter of meer weet je toch wat je te wachten staat?

Ja, dat klop inderdaad.

maar het is nuttig om weten dat die zuipschuit op LPG kan rijden en dat dit niet echt een enorm meerverbruik met zich hoeft mee te brengen.

Bedoeling is dat om het even wie die later op zoek gaat naar een jeep, het comfort van een benzine 6 in lijn kan ervaren zonder daarbij de dure brandstof er te moeten ingooien.

Het kan ook helpen voor diegenen die twijfelen met de vraag:

Wat is de beste koop, een benzine of diesel Jeep.

als de milieugoeroe's blijven aan de alarmbel trekken, vrees ik dat dieselen in de toekomst vroeg of laat gaat ontmoedigd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn zoveel dingen nuttig om te weten. Maar gaat de discussie over het wekelijkse verbruik tot op de honderdste door meneer Demers of gaat het over geheel andere zaken, zoals milieu en de belastingmaatregelen die de overheid daarbij voorstaat?

Voor de goede orde: het gebruik van diesel wordt in NL al enige jaren ontmoedigd door de dieseltoeslag op de BPM en de extra heffing op de motorrijtuigenbelasting. Nu komt daar nog de slurptax bij.

Het is iedereen zoetjesaan wel bekend dat rijden op LPG in het algemeen de meest milieuvriendelijke manier is. Iedereen kent ook wel de berekening die nodig is om een mogelijk voordeel te berekenen en anders is er vanaf Internet zo een berekeningsmodule te downloaden.

Maar dat zijn andere uitgangspunten en in dat licht bezien heeft het absoluut geen zin om wekelijks verbruikscijfers te publiceren die bovendien nog afhankelijk zijn van factoren die anderen niet kennen.

Jeep rijden doe je voor iets anders dan de verbruikseconomie, en ik heb nog nooit een Jeeper horen roepen dat het allemaal zo goedkoop is, omdat auto rijden in het algemeen duur is en Jeep rijden in het bijzonder.

Je kunt dus hooguit vast stellen welke soort brandstof het meest gunstig is voor de eigen gebruikseconomie, maar ik kan me niet voorstellen dat je er gelukkig van wordt als je bijna dagelijks met de kosten van je Jeep wordt geconfronteerd. Dan wordt het echt tijd voor een ander merk auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...