Spring naar bijdragen

jeepertje

Forum member
  • Aantal bijdragen

    1,128
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    12

Alles door jeepertje geplaatst

  1. Klopt, de lager weerstand wordt hier afgesteld door de kleine shims van het buitenste lager. G
  2. Klepstoters en tuimelaars gemonteerd De kleppendeksels voorlopig gemonteerd Geen zeskant materiaal te vinden bij mijn ijzerhandel, dus van wat rond materiaal een stuk zeskant gemaakt om manueel de oliepomp aan te drijven om te motor te primen Een vijftal minuten de pomp laten draaien, en terwijl langzaam de motor rond gedraaid. Nu zijn de hydraulische roller lifters mooi gevuld met motorolie, kon die mooi op druk zien komen Oliedruk was zo'n kleine 70psi bij aandrijven met boormachine (op laag toerental). Nadien de originele aandrijving gemonteerd via de nokkenas en bij manueel ronddraaien van de motor had ik zo'n 50psi oliedruk. Volgende klus Bedoeling is het middenschot, weg te nemen, de runners iets in te korten en gietfouten weg te werken, gaten voorzien voor de LPG injectoren en een hughes aluminium plenum plate monteren. Suggesties zijn welkom, ik denk de runners zo'n centimeter in te korten, want wil geen koppel op laag toerental verliezen, toename pk's boven de 4000 toeren interesseren me niet.
  3. Neen, die ex rob is een salontafel geworden...
  4. Mopar kwaliteit 🤔 Tandwiel distributie ketting heeft braam aan montagevlak!
  5. Is om de vrije ruimte tussen de krukas en de lagers op te meten. Eerst de lagerschalen monteren zonder krukas zodat de lagers zich "zetten" Dan monteren met krukas met een stripje plastigage tussen. Plastigage is een fijn rubber/olie achtig rond draadje van een zeer strikte diameter. Bij het aanspannen wordt de plastigage geperst tot een bepaald breedte, waardoor je die breedte kan vergelijken met een malletje en zo de vrije ruimte weet... De krukas heb ik perfect kunnen opmeten met een micrometer, zodat ik de juiste lagers kon bestellen, maar wouw zeker zijn dat als ik een lager schaal bestel met een ondermaat van 0,001", die effectief ook het gewenste resultaat geeft.
  6. Mooi prijsje voor het verzinken! Ik was €1500/ton + btw kwijt... Ik weet niet als je 2k lak zal hechten op verzinkt materiaal, best eens goed informeren. In 2005 had ik een ander chassis na het verzinken nog eens met 1k verf willen schilderen, maar dit was niet bestendig tegen een hogedrukreiniger. Ivm de tapgaten, een TJ chassis is een mengeling tussen metrisch en UNC, dus goed de originele bouten controleren. Tappen gaat goed, als je korte spanen hebt (beetje gelijk sneeuwkorrels) dan zit je goed, als je lange scherpe spaghetti spanen hebt zit je verkeerd...
  7. Die R&P moet wel goed afgesteld zijn, anders gaat alles in je as stuk. Bestel ook markeerpasta, daarmee kan je het raakvlak van de tanden echt beter controleren (foto is althans onduidelijk) Voordat je een nieuwe persbus gebruikt, eerst alles monteren zonder persbus en met oude pinion moer aanspannen tot de voorgeschreven lagerweerstand is bereikt. Dan patroon controleren. Pas als dit goed is definitief monteren met nieuwe moer, Dichting en persbus. Als momentsleutel heb ik Deze : https://www.momentsleutelshop24.nl/snap-on-torqometer-tep50fua-0-600-lbf-in-1-2-drive-s-n-1102.html Niet zo duur en kan je voor veel gebruiken, zoals rembanden stellen en gebruik ik nu ook veel voor de montage van motoronderdelen. Om die nieuwe pinion moer aan te spannen met nieuwe persbus moet je echt wel erg veel kracht gebruiken. Om de yoke tegen te houden heb ik dit gemaakt uit dik plat ijzer, waar ik dan nog een lange buis op zet. Deze monteer ik dan met de twee originele boutjes op de yoke : Merk wel dat niet elke pinion origineel een olieslinger heeft zitten. Als je die toevoegd moet je dit compenseren met de chims... Veel succes!
  8. Nieuwe lagerschalen gemonteerd (mengeling van originele maat en eerste ondermaat, dit volgens opmeetresultaten krukas) Controle op lagerspeling met plastigage Eerst een "lijntje" leggen Vervolgens lagerkap aanspannen op voorgeschreven moment en dan breedte vergelijken, mooi tussen de 0,0015 en de 0,002 duim, perfect waar ik die wil Dit herhalen voor de 5 hoofdlagers Na het proper maken (WD40 werkt prima) ruim insmeren met montage olie Eveneens de 8 drijfstanglagers nakijken Hydraulische lifters insmeren met montage olie en monteren in blok op dezelfde plaats waar die zaten Nokkenas voorzichtig monteren, een lange bout als handvat maakt montage een pak eenvoudiger. uiteraard de nokkenas eerst ingesmeerd met de montageolie Distributiketting gemonteerd, montageolie uiteraard opnieuw gebruikt
  9. De lagers zijn eindelijk aangekomen, dus ik kan beginnen met monteren De zelf gemaakte montagebussen voorzien van een laagje tape zodat de nieuwe lagers niet beschadigd worden bij montage Monteren van de lagers gaat prima met zelf gemaakt gereedschap Ze zitten er alle 5 in
  10. Het chassis terug opgehaald... Erg tevreden over het resultaat! Binnenkant mooi voorzien van een laagje zink. Beter dan nieuw dus! Binnenkort kan ik beginnen met boren en tappen..
  11. Zondagnamiddag bezig gehouden met de hydraulische roller lifters na te zien en te reinigen. Hier zit ook nog een veertje en balletje in die gereinigd dienen te worden Tijdens montage alvast gevuld met motorolie De eerste is klaar, nog 15 te gaan... Deze van de achterste cilinders (7 & 8) waren het meest bevuild. Even de olie laten intrekken in de naaldlagers van het wieltje
  12. http://www.oldtimerautosite.nl/update_roest_test_2_feb_2016.htm Resultaat na behandelen roestige plaat na bijna 6 jaar buiten...
  13. Hier een test van verschillende middelen: http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm Hammerite lijkt er erg goed uit te komen vind ik...
  14. Volgens de vorige eigenaar van de motor zou die zo'n 260000km hebben, maar heb dit nooit kunnen controleren... Had uiteindelijk nog meer dan voldoende oliedruk, maar bij warme motor, stationair zakte die toch te veel naar m'n gedacht (aan 1200toeren wel terug perfect +3bar) Is Motip spuit lak voor hoge temperaturen die ik gebruik. Vandaag bericht gehad dat mijn chassis klaar is, maandag ga ik er om😀
  15. Bussen gemaakt om de nokkenas lagers te (de)monteren. De 5 lagers zijn allemaal een andere diameter, dus 3 verschillende bussen gemaakt. Uittikken van het eerste lager Bij het monteren komt er een stuk tape rond om het lager niet te beschadigen. Lagerschalen worden pas de 22ste geleverd, ondertussen dus nog tijd voor het opfrissen van de motor onderdelen. Een rood zwarte Jeep krijgt dus een rood zwarte motor...
  16. Krukas voor het polijsten Krukas na het polijsten Opmeten nokkenas Nieuwe lagers kunnen besteld worden, hoofdlagers zijn nog de standaard maat, drijfstanglagers eerste ondermaat.
  17. Nokkenas lagers zijn aan vervanging toe, drijfstanglagers hebben ook al wat slijtage, drijfstanglagers zijn versleten...
  18. Nu is het wachten totdat ik het chassis terug heb. Dus begonnen om motorblok wat op te frissen
  19. Zal nu toch een maand wachten zijn tot ik het chassis terug zie😣
  20. Verf aan de binnenkant van het chassis zal er wel niet veel te vinden zijn. In de achterste dwarsbalk heb ik twee gaten van 46mm gemaakt dus als het verzinkbedrijf dit wilt/kan stralen zullen ze dat wel doen veronderstel ik. Ook zijn er voor het verzinkbad nog verschillende chemische baden die ontvetten, ontroesten en fluxen...
  21. Binnen een uurtje vertrek ik ermee naar een bedrijf die het zal stralen, thermisch verzinken en zwart poederlakken ;-)
  22. *eens passen. *ook in de voorste veerpoot uitloopgaten voorzien
  23. Veerschotels gemaakt. Uitloopgaten voorzien zodat alle vloeistoffen (zuur en zink) vlot tot in en uit alle plaatsen kan komen.
  24. Veren voor en na en tijdens het elektrisch ontroesten met soda.
  25. *slecht stuk uitgeslepen *oud en nieuw *klaar
×
×
  • Nieuwe aanmaken...