Spring naar bijdragen

Zeeelf

Forum member
  • Aantal bijdragen

    8
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Grand Cherokee
  • Bouwjaar
    2004

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

Zeeelf's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • First Post Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

0

Waardering in de gemeenschap

  1. ik zoek geen tweedehands, maar nieuw. Bij schroefveren wordt de veerconstante door belasting minder, en dat is precies mijn probleem.
  2. Mijn achterveren zijn versleten. Er schijnt voor de GC 2004 (WJ) 4.7HO Overland een normale en een zware uitvoering te zijn van de veren. Mijn Overland is 350kg zwaarder dan de limited edition, dus ik verwacht dat ik in elk geval de zware moet hebben. Ook rij ik vaak met een zware trailer (kogeldruk 100 tot 120kg). Maar volgens mijn garage zijn de zware OEM veren niet meer leverbaar. Wie weet wat ik moet hebben en waar die nog verkrijgbaar zijn,
  3. De batterijen heb ik al een paar keer vervangen, en ik heb in het verleden zelfs wat geexperimenteerd met andere batterijen. Maar tot nu toe was de afstandbediening van al mijn grand cherokees (ik rij nu in de derde WJ) altijd vreselijk slecht. Bij de eerste twee was opnieuw ontgrendelen nooit een probleem omdat het met de deurvergrendeling heel simpel kon. Maar deze (dit is zo ongeveer de laatste die in 2004 geproduceerd is, kenteken is van 2005) kan het niet met de deurvergrendeling. Dus nu moet ik telkens de sleutel weer uit het slot halen om met de afstandbediening te ontgrendelen. In het slot gaat lastig, omdat hij het op die plek nog slechter doet. Als ik hem voor of boven het stuur houdt werkt hij het beste.
  4. jammer. De tijd tussen auto ontgrendelen en het starten van de motor is bij mij vrijwel altijd te lang. Dus als ik wil starten moet ik bijna altijd weer opnieuw ontgrendelen. En aangezien dat ontgrendelen met de sleutel nooit vlekkeloos gaat, is het een enorme ergernis. Ik hou van mijn jeep, maar de startblokkering mag van mij gestolen worden.
  5. Maar de belangrijkste vraag is nog steeds of ik het uitschakelen ook gewoon kan instellen via de deurvergrendeling. Er zal toch wel een manier zijn om dat soort instellingen te veranderen?
  6. Ik heb nog wel zo'n sleutelhanger van een vorige jeep. Werkt die dan ook?
  7. Ik heb een WJ 4.7HO Overland 2004. Het alarm en startblokkering werkt gewoon via de AB. Bij mijn vorige auto's kon ik het alarm ook aan de binnenkant uitschakelen met het deurslot, maar dat kan bij deze niet. Kan ik dat instellen? Ik ben bang dat als de batterij van de AB een keer leeg is, dat ik dan de hele auto niet meer kan starten. Overigens heb ik dat kleine sleutelhangertje waarmee je links onder het stuur het alarm kan resetten niet. Heb ik dat nodig?
  8. Ik heb inmiddels meerdere GC van 1999-2004 opgereden, dus ik denk dat ik wel iets kan zeggen over problemen. Ik reed altijd de V8 4.7 op LPG. Twee keer een 4.7HO en een "gewone" 4.7 De Overland met 4.7HO is zeer gevoelig voor achterstallig onderhoud. Te laat olie verversen kostte mij m'n krukaslagers, en dat is met 280.000km een voortijdig total loss. Want deze motoren, en helemaal de gewone 4.7 moeten probleemloos. 4 of 5 ton kunnen draaien. Dus let op dat hij netjes zijn beurten heeft gehad en check de olie. Dikke zwarte olie met klonten (en ja, dat krijg je echt als je te laat ververst) kun je beter niet meer kopen. En wat die beurten betreft is het de moeite waard om even op de kilometerstand te letten want de hele grote beurt die deze auto's telkens bij het klokje rond weer nodig hebben kost ongeveer een derde van de totale dagwaarde van de auto. Bij deze beurt wordt alles wat filtert, alles wat vonkt en alles wat uit een fles komt vervangen. En bij dat laatste zitten flesjes van 70 euro per liter en er gaan best veel van zulke liters in. Ook zeer gevoelig, en dat heb ik 3 keer gehad, was het koelsysteem. De originele radiator is net niet bestand tegen de iets hogere temperatuur van LPG, en die gaat dus na ongeveer 2 ton op LPG lekken. Bij vervanging dus niet de originele terugzetten, maar de (goedkopere) imitatie, want die is gewoon beter. Hetzelfde geldt voor de kachelradiator. Die radiator zelf is niet eens heel duur, maar om te vervangen moet het gehele dashboard eruit met alles wat daar aan vast zit. Meerdere dagen werk voor een ervaren monteur, dus een rekening die meestal meer kost dan de dagwaarde van de jeep zelf. Let bij aanschaf dus op nattigheid bij het bijrijdersvoeteind. Als dat een beetje plakkerige vochtigheid is, zou ik de auto zeer zeker laten staan. Verder is het gebruikelijk dat bij de apk er ergens een ophangrubber kapot is, of te veel speling op een fuseekogel. Als je de auto koopt voor de snelweg zal je dat euvel niet herkennen, maar je wilt er nou eenmaal ook af en toe mee over rotsen raggen. En dan hoort dat er gewoon bij. Maar relatief kost dat niet eens heel veel, want de rubbers zijn meestal maar een paar tientjes en vervangen vaak een half uurtje. Schade door rotsen en dergelijke kan bij de gewone limited edition nog best oplopen. De overland heeft allerlei dikke staalplaten en stalen rockrails aan de onderkant, die veel ellende voorkomt. Maar dat maakt de auto wel een paar honderd kilo zwaarder, waardoor je je geld niet aan een nieuwe carterpan, maar aan de wegenbelasting kwijt bent. En om eerlijk te zijn is de Overland wat dat betreft niet echt een slimme keuze voor in Nederland. Maar helaas heeft de limited geen open dak, en die zit weer wel op de overland. Ik heb eigenlijk ook best veel geratel met de automaatbakken gehad. Gewoon van die tandwieltjes die even over elkaar ratelen voordat hij pakt. En de bak olie stonk ook heel vaak een beetje verbrand. Dat is een vieze zurige geur. Maar desondanks heb ik uiteindelijk nooit een bak vervangen of gerepareerd. Wel een paar keer de bak helemaal laten doorspoelen, en dan was het altijd weer een hele tijd prima. Ook was de bak soms oververhit als ik met hele zware aanhangers reed. Bij zware trailers (dan bedoel ik 3 ton of zo) kun je dus beter de overdrive uitschakelen, wat goed helpt. De stoelverwarming is een zeer zwak punt. Ik heb nu op dit moment voor het eerst een jeep waar deze het aan beide zijden nog doet. Alle vorige stoelen deden het gewoon niet meer. De airco wil ook nog wel eens z'n druk verliezen. Maar dan praat ik wel altijd over auto's die op dat moment minimaal 13 jaar oud waren. En tenslotte is de afstandbediening altijd erg zwak. Meestal moet je vlak naast je deur staan voordat hij het doet. Maar volgens mij is dat niet defect, maar gewoon zwak. Dit was misschien een lang verhaal, maar dat waren mijn ervaringen met de Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 van 1999 - 2005. Ik rij gemiddeld 65000 km per jaar op LPG. Ik wil nog er nog wel even bij vertellen dat als ik een verhaal met de positieve punten zou moeten schrijven, dat het niet op deze website past.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...