Spring naar bijdragen

ERBRE

Forum member
  • Aantal bijdragen

    13
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Neutral

Over ERBRE

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1999
  1. Bedankt voor je advies Ab! Dit klinkt als een logische eerste stap en ga ik mee aan de slag. Nog een tip hoe ik het beste de druk zou kunnen meten? Ik neem aan dat een drukmeting na de pomp informatie kan geven over de toestand van de pomp zelf. Zodra ik hiermee aan de slag ben gegaan hou ik jullie op de hoogte!
  2. Hallo allemaal, Ik heb het volgende gecontroleerd en gevonden: - Aandrijfriem: is in goede conditie (geen scheurtjes, staat goed op spanning) - Ontluchting: na opkrikken van de vooras heb ik nog een keer ontlucht door 30 keer heen en weer te draaien, van lock tot lock - Stuurbekrachtigingspomp: Bij het aanstaan van de motor zie ik geen 'flow' in het reservoir - Stuurhuis: Er zit een klein beetje speling op de as van de pitman arm Nu stuurt hij prima als hij koud is, maar zodra ik met draaiende motor veel heen en weer stuur, en het systeem warm wordt, begint ie dit geluid te geven. Vooral bij stilstaan. Zoals je kan zien in het filmpje lijkt het bij de stuurpomp vandaan te komen. De bekrachtiging werkt opzich nog wel, daarom vermoed ik dat het stuurhuis op zn einde is (no 210 duizend km's gelopen). Misschien is dit versterkt door een slecht werkende stuurpomp / verstopte hogedrukleiding. Om beide onderdelen te vervangen zou vrij kostbaar zijn, daarom check ik dat graag eerst even. Zou dit kunnen kloppen? Zijn er nog andere mogelijkheden? Gr, Ernst
  3. Hallo allemaal, Sinds een paar maanden is mijn stuurbekrachtiging steeds meer geluid gaan maken. Althans, het geluid lijkt vanuit de stuurbekrachtiging te komen. Ik heb het vloeistofpeil nagekeken en nu ook een deel van de vloeistof vervangen, maar dit geluid blijft zich voordoen. De vloeistof die er uit kwam is erg zwart: de eerste keer dat ik het reservoir leeg heb gehaald en opnieuw met nieuwe vloeistof heb bijgevuld kwam er pikzwarte vloeistof uit. Hierna heb ik de motor weer gestart en wat heen en weer gestuurd, om zo de leidingen te spoelen. Daarna weer het reservoir leeggehaald en bijgevold met neiuwe vloeistof. Nu was de vloeistof nog steeds heel zwart, maar al ietsje transparanter voor fel licht. Zie afbeelding hieronder. Omdat ik geen antwoorden heb kunnen vinden zover, wil ik dit graag aan iedereen voorleggen. Hier kan je een filmpje van het geluid zien:
  4. Sorry dat het allemaal in slow-motion gaat, ik heb er niet altijd tijd voor. Maar het is gelukt! De verdamper was gemakkelijk los te koppelen en uit de auto te monteren, en zelf deels te demonteren. De membramen zijn vervangen (de oude waren enigzins verhard maar ik kon geen lek ontdekken) en alles is schoon (er zat wat olieachtig spul in de kamers). De membramen worden geleid door asjes die in het binnenhuis heen en weer schuiven: mij viel op dat het asje aan de hogedruk zijde niet meer soepel heen en weer bewoog. Ik had helaas niet het juiste gereedschap om het binnenhuis te demonteren dus dat is niet verholpen. Vervolgens alles gemonteerd en weer aangesloten, en het werkte de eerste drie ritten weer goed. Maar nu hapert hij weer, ook steeds rond 3 minuten na het overschakelen op gas. De enige remedie is terug op benzine, 5 minuten doorrijden, en dan weer terug op gas, en hopen dat ie het blijft doen. Ik vind het vreemd dat ie altijd pas problemen geeft naa ~3 minuten op gas.. kan het zijn dat de computer ipv alleen gas de eerste minuten ook nog benzine inspuit? Dan zou de ontsteking een logische verdachte zijn. Zo niet, dan zoek ik het eerder bij een vervuilde injector, of toch nog het binnenwerk van de verdamper waar het asje niet soepel in heen en weer kan bewegen.. Nog andere ideeeen? Groeten!
  5. Goede kans ja. Het is een IG1 verdamper van landi renzo. Ik zie veel imitatie revisie kits te koop staan: is dat goed spul of zou je een originele kit adviseren (als die uberhaupt te krijgen zijn)? Nog een vraag: Kan ik alle slangen gewoon loskoppelen of loopt de gastank dan plots leeg? Of zit er ergens een klep die ik moet sluiten in de gasaanvoerslangen? Ik heb al gelezen dat je in ieder geval met handschoenen moet werken vanwege mogelijk ontsnappend gas.
  6. Ik heb weinig tijd gehad hiervoor maar dan toch eindelijk een update. De bougiekabels zijn vervangen door nieuwe van NGK - dit levert geen verschil op. De wagen loopt nog steeds af en toe zeer beroerd. Vreemd blijft dat ie het soms wel 'goed' doet na één of een paar keer terug schakelen naar benzine. Ik zet goed tussen aanhalingstekens omdat ik vermoed dat ie nog steeds vermogen mist als ie niet hapert. Ook ruik ik een 'metaalachtige' geur achter de auto als ie op lpg heef gelopen - wat ik vroeger ook wel eens rook bij warmlopende tweetakt brommers. Nu denk ik dat de verdamper of de injectoren het probleem wel kunnen veroorzaken. Ik ga binnenkort een voor een de injectoren loskoppelen bij een draaiende motor om er zo achter proberen te komen of er eentje lastig doet. Ook zal ik proberen om te checken of het verdamper membraam lek is door de vacuumslang los te trekken en te checken op het ontsnappen van gas. Verder nog tips die ik zou kunnen proberen?
  7. Dank je voor de tip. Wat betekent 'doorslaan'? Heeft dat te maken met de kwaliteit kabels of de isolatie van de kabels? De LPG Specialist wist inderdaad te vertellen dat LPG minder makkelijk ontsteekt en ontsteking een waarschijnlijke oorzaak kan zijn. Zeker ook omdat het probleem zich zo onregelmatig lijkt voor te doen. Kan je hiermee ook verklaren waarom het haperen altijd pas na een paar minuten voorkomt en dat dat na een bepaalde tijd op benzine rijden soms niet meer terug komt?
  8. Update: er is inmiddels door een gasspecialist naar gekeken en er is niets gevonden. Geen error codes in de gas computer en geen afwijkende waarden. Dit is vreemd aangezien hij een aantal keren echt in trip modus schoot en die errors zou moeten onthouden meldde de gasspecialist. De verdamper stond parallel aangesloten in het koelcircuit en dat is nu in serie gezet waardoor je niet het risico loopt dat hij te koud blijft. Dit baat helaas niet, hij loopt nog steeds af en toe te schokken bij het rijden op gas. Vaak is dit een minuut of twee na het starten en tijdens het optrekken (~ 1800 RPM). Vaker bij een koude motor maar ook wel eens bij een motor die goed warm is, bijvoorbeeld na het tanken langs de snelweg. Wanneer hij begint te schokken is het meteen voorbij zodra je overschakelt naar benzine. Dan weer terugschakelen naar gas kan soms goedgaan en soms niet - in het slechtste geval moet ik het tot wel 5 keer proberen op gas te schakelen met 5 minuten tussenpozen op benzine. Als dit geschok niet voorkomt en hij eenmaal 5 minuten goed loopt op gas blijft hij het ook goed doen, niets op aan te merken. De XJ komt bij Cherokeeland vandaan en is afgeleverd met een beurt. Ze helpen me ook met het zoeken naar een oplossing voor dit probleem, wat dat betreft een geweldige zaak! Volgens mij wordt elke cherokee daar altijd voorzien van nieuwe bougies en kabels bij aflevering, vandaar dat daar nog niet naar is gekeken.
  9. Perfect, bedankt voor de hulp! Ik breng hem deze week terug naar de handelaar om dit probleem te laten verhelpen (die was zo goed dat aan te bieden), en vermeld daar deze bevindingen bij. Hopelijk wordt dit netjes opgelost! Wordt vervolgd..
  10. Dank je voor de tip! Update: ik heb na wat zoeken uit kunnen vinden dat het een G3 systeem van Vogels betreft met een Landi Renzo IG1 verdamper, en niet de Bigas zoals ik eerder aangaf. Ook viel me op dat de koelvloeistof nog wel op peil is maar erg roestig aandoet, in het reservoir en onder de radiateur vuldop. Ook is een leiding van het koelsysteem (die vlak langs de cilinderkop van vooronder naar achter buigt) erg verroest, zie bijgevoegde foto's. Dit lijkt me niet de bedoeling? Zou dit onderdeel van het probleem kunnen zijn?
  11. Update: het probleem doet zich nog steeds voor, ook bij +8 C, zei het in mindere mate. Het lijkt dus een consistent probleem te zijn. Ik zie behalve de stempels in het boekje niet wat er exact is gedaan aan onderhoud en reparaties. De xj komt bij een cherokee specialist vandaan waar hij ook in onderhoud is geweest, dus ik ga er van uit dat de bougies en kabels al eens zijn vervangen bij een grote beurt. Ik neem a.s. maandag even contact op met ze om te bespreken wat de beste aanpak is. Dit is erg vervelend omdat ik hem kocht mede vanwege de LPG inbouw.. Wordt vervolgd!
  12. Bedankt voor de tips! Vandaag weer gereden op LPG zonder problemen. Wel eerst extra lang warmgereden op benzine. De verdamper is nu de eerste verdachte inderdaad, zou een slechte doorstroom van koelwater kunnen zijn. Koelvloeistof is verder goed op peil. Om de verdamper schoon te maken moet die afgekoppeld worden: kan dit zomaar of stroomt de tank dan in 1 keer leeg? Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het op en afkoppelen van onderdelen in de LPG installatie?Een revisiesetje voor de verdamper kost niet zo veel en lijkt redelijk makkelijk zelf uit te voeren, ik ga dat in de toekomst eens proberen!
  13. Hallo mede forummers, Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een XJ uit '99. Een droom die uitkomt, behalve dat er wel wat problemen zijn opgedoken in de eerste 50km die ik er mee rijd. De cherokee heeft een LPG G3 installatie van (ik vermoed) Bigas. Bij het rijden op benzine rijdt ie als een zonnetje maar zodra overgeschakeld wordt op LPG merk je dat ie wat onregelmatig in toeren schommelt (1800-2100oid), ik rij dan vaak ~50-70km/h, en na een tijdje gaat de motor enorm 'bokken'. Het lijkt wel een soort enorme twijfel van de automaatbak, mogelijk ook door het wisselende vermogen/toerental van de motor. Na een paar keer bokken en inhouden floept de LPG installatie in een soort tripmodus: een rood ledje knippert afwisselend met de vier groene ledjes van de tankindicator en hij piept. Ik moet hem dan overschakelen op benzine om van het gepiep af te zijn. Dan rijdt ie weer zonder problemen verder! Detail: ook mijn cruise control werkt niet, deze schakelt niet in. Ik heb de vacuum leidingen nagelopen op gehoor maar geen overduidelijke sis gehoord. Ook rapporteert de boordcomputer geen foutmeldingen in het geheugen (uitgelezen met simpele wifi-obdII adapter + app). Omdat het wat koud is deze dagen vraag ik me af of het wellicht kan komen door de kou: is het normaal dat een LPG installatie niet meer werkt bij -5 C? De LPG tank zit vol en werkt ook slecht als de motor op bedrijfstemperatuur is en ik opnieuw start. Het lijkt vandaag wel iets slechter dan gisteren, toen was het 0 graden ipv -5 graden. Bedankt voor jullie hulp!
×