Jump to content

wrangler266

Forum member
  • Content count

    200
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

wrangler266 last won the day on May 13

wrangler266 had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

About wrangler266

  • Birthday 08/29/1961

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Eijsden
  • Interests
    Jeep Wrangler YJ 4.0 HO 1993; Fotografie Canon 60D; Drum Pearl/Zildjian vintage

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Wrangler
  • Bouwjaar
    1993

Recent Profile Visitors

1701 profile views
  1. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Kapt. Bob, Dankjewel, en ik kan het alleen maar met je eens zijn.... Was zowaar een kippenvel moment voor me. De elektrische storinkjes lossen zich nu ook één voor één op, elke dag wordt weer vooruitgang geboekt. Jaja, het eind komt langzaam in zicht... Bedankt voor je reactie en support. Math
  2. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Siert, Aha, dat wist ik niet. Dacht dat deze schakelaar alleen voor de richtingaanwijzers was, zo stond ie in ieder geval benoemd op de site van B&S. Maar goed, eigenlijk wel logisch dat dat incl. de schakelaar voor het alarmlicht is. Dankjewel voor de aanvulling. Als blijkt dat de alarmschakelaar stuk is weet ik tenminste dat ik deze kan vervangen. Alle goeds, math
  3. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Siert, Er zit inderdaad een europese kabelboom in, getuige een aantal gele stickers met de tekst "EUR" die op de kabelboom zijn aangebracht. De alarmlichten worden inderdaad op de stuurkolom geactiveerd, met een drukschakelaar welke vlak onder het contactslot zit, zoals op onderstaande foto. Als die schakelaar stuk blijkt te zijn heb ik een probleem, aangezien deze niet meer verkrijgbaar is en je dus haast wel verplicht bent om de complete stuurkolom te vervangen... Alle relevante info mbt dit subject is dan ook welkom. Let's hope for the best.... math
  4. wrangler266

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Hoe het kan verkeren, hè Arjan..... Ik hoop dat nu alles opgelost is en dat je kunt eindelijk met je XJ onbezorgd de weg op kunt. Goede week verder, math
  5. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Siert, Ik heb de tekening van de zekeringenkast er nog eens bijgepakt en wat de bovenstaande foto van mijn vermeende 'hazard-flasher' betreft heb je gelijk. Het blijkt de zogenaamde 'Winshield Wiper Circuit Breaker' te zijn, getuige onderstaande foto. Probleem bij mij is echter, dat de twee ronde relais van het knipperlicht en het alarmlicht er niet zijn. De 2 ronde uitsparingen zijn er wel, maar dan zijn er weer geen contactpunten aanwezig waar je het relais in zou moeten prikken. Mijn knipperlicht relais bevindt zich in de kabelboom en wat ik zo kan inschatten is dit af fabriek zo gemaakt. Het is een vierkant relais met 5 contacten, zie foto. Zou het zo kunnen zijn dat in mijn geval er 1 relais wordt gebruikt voor zowel de knipperlichten als de alarmlichten? Je suis confused.... Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven. Dit is het model relais dat in mijn kabelboom onder het dashbord is geïntegreerd... Ik zal straks de 'Winshield Wiper Circuit Breaker' in ieder geval terugplaatsen en de juiste lampjes in de knipperlichten plaatsen en kijken of de knipperlichten dan wel goed werken. Van daaruit zal ik verder op zoek moeten gaan om de storing in het circuit van de alarmlichten te duiden. Zowel DogJeeper als Siert bedankt voor jullie bijdrage. Uiteindelijk komen we er samen wel uit. Ik weet alleen nog niet wanneer.....
  6. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Toch nog even wat in elkaar geknutseld. This is how it sounds...... (Volume op 10...) Engine Wrangler YJ 93.mp4 Engine Wrangler YJ 93.mp4
  7. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Hi guy's, Zoals beloofd praat ik jullie even bij over afgelopen week. Afgelopen woensdag samen met mijn vriend de distributeur opnieuw afgesteld. Vooraf de kleppendeksel weer gedemonteerd en de motor via de krukas op het punt gedraaid dat de in- en uitlaatklep van cilinder 6 op tuimelen staan, met de zuiger van cil. 1 op het bdp en het merkteken van de krukas op 0. In de FSM stond dat de zaagsnede in de as van de oliepomp op 11.00 uur moest staan, maar hierdoor kwam de rotor in mijn geval niet exact op 5 uur te staan. Deze keer de zaagsnede van de oliepomp dus op 12.00 uur gezet, met als resultaat dat de rotor wel mooi op 5 uur (cilinder 1) komt te staan. Dit zou dus goed moeten zijn. Zo dus de distributeur vast gezet, accu aangesloten en de sleutel omgedraaid..... De motor sloeg nu direct aan, maar werd meteen ook weer stopgezet. We weten genoeg, de distributeur staat nu goed en de motor wil aan de gang. Hurray! Kleppendeksel en de rest terug gemonteerd en nogmaals gecontroleerd. Nu kan de motor weer gestart worden en wordt er gecontroleerd op lekkages, abnormale geluiden, temperatuurverloop, oliedruk, en werking van de dynamo. Wederom de motor gestart, en er was meteen leven in de brouwerij. De motor loopt geweldig mooi en reageert prima op het gaspedaal. Ik bespeur zowaar wat kippenvel om mijn armen. Echt een mooi moment na bijna 2 jaar van 'noeste arbeid'..... De temperatuur loopt langzaam op tot bedrijfstemperatuur en dan komt de thermostaat in werking. Nu zakt het niveau van de koelvloeistof in de radiator ook wat en je kunt zien dat de pomp prima werkt. De oliedruk staat tussen de 3,5 en 4 bar en de dynamo laadt mooi bij. Geen tikkende of rammelende geluiden die je niet wil horen en last but not least, geen lekkages! Hier zit een tevreden mens achter het toetsenbord.... Diezelfde avond nog aan de slag gegaan met het ontluchten van het remsysteem. Na 2 rondjes ontluchten was er niet echt een verbetering voelbaar en na een kleine controle werd ook hier het euvel gevonden..... Een beetje met het schaamrood op de kaken vertel ik jullie eerlijk wat ik over het hoofd heb gezien. Ik heb dus beide remklauwen met elkaar verwisseld en dus verkeerd om gemonteerd, waardoor de ontluchtingsnippel niet op het hoogste punt meer zat... Ik bedoel, ik begrijp dat luchtbelletjes stijgen en je te allen tijde vanaf het hoogste punt moet ontluchten, maar deze fout is me geheel niet opgevallen.... Enfin, er gaat er ook wel eens eentje de mist in zullen we maar zeggen... Goed, niet lullen maar poetsen, dus beide remklauwen gedemonteerd en met elkaar verwisseld. Remvloeistof bijgevuld en warempel, na 2 rondjes ontluchten hebben we een mooi hard pedaal. Verdere werking testen we ergens op ons industrieterrein later deze maand. De volgende dag aan de slag gegaan met het uitlijnen van de halve deurtjes. In de slotpen ben ik uitgesteld, dus heb ik besloten om het gat waar de slotpen zich in beweegt groter te maken zodat ik meer speelruimte krijg in het afstellen. Met de dremel is dit best wel te doen en na een aantal keren passen en weer slijpen bereik ik toch het gewenste resultaat. De deurtjes zitten er mooi in en vallen prima in het slot. De sleuteltjes draaien soepel zonder enige weerstand bij het afsluiten en weer openen. Deze kan ook van het to do lijstje. Het verhaal van de richtingaanwijzers die te snel knipperen werd na controle veroorzaakt door 1 lampje van 5 Watt ipv 21 Watt. Dus dat is ook weer opgehelderd. Loopt lekker zo.... Het euvel aan de ruitenwissers, dat de motor wel draaide maar de ruitenwisserbladen niet bewogen werd veroorzaakt door het borgmoertje dat het asje van de motor met de lineaire stang moet verbinden. Dit was ik dus vergeten goed vast te draaien. Kwestie van wat onzorgvuldigheid dat er bij mij blijkbaar wel eens insluipt.... Enfin, zo zijn er toch weer een aantal zaken van het lijstje verdwenen. Wat rest aan elektrische storingen is de werking van de alarmlichten en de voetverlichting. Wat de alarmlichten betreft heb ik een poging van storingzoeken en meten gedaan conform de info die ik van DogJeeper had en ik kom tot nu toe niet verder dan de conclusie dat ik spanning heb vanaf de PDC naar de zekeringkast, maar vanaf het relais naar de schakelaar niet meer. Ik heb in ieder geval maar een nieuw relais besteld, maar zeker ben ik niet van mijn zaak. De voetverlichting daarentegen is helemaal Chinees voor mij. Enfin, mijn vriend Jo komt me de komende week helpen met beide elektrische euvels en daar heb ik alle vertrouwen in. De mistachterlamp heb ik wel weer aan de praat gekregen. Bleek bij nader inzien dat op de oude kabels die aan de oude mistachterlamp aangesloten waren een constante plus zat. Vanaf de schakelaar van de mistlamp heb ik de (paarse) kabel gevolgd en gevonden en correct op het mistachterlicht aangesloten. Doet het weer prima nu. Verders is het wachten op de levering van een aantal onderdeeltjes voor de fenderflares en de soundbar, maar als het goed is komen die deze week binnen. Goed, tot zover. Ik heb nog wat pico's van wat kleine werkzaamheden en hopelijk kan ik jullie volgende keer berichten dat de elektrische probleempjes zijn opgelost. ik had trouwens nog een poging gedaan om een mp3 opname van de motor hier te plaatsen, maar dat is me niet gelukt. Jammer, had jullie graag het geluid van de motor laten horen.... Keep the spirit up! Math Beide veertjes om de richtingaanwijzer terug in de 0-positie te brengen vervangen. Close up van de positie van het veertje. De nieuwe hoofdremcilinder....
  8. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Siert, Klopt, of als de lampjes in de knipperlichten niet allemaal dezelfde sterkte (Watt) hebben, dan doet dit fenomeen zich ook voor.
  9. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Dogjeeper, Aha, duidelijk. Hier kan ik verder mee. De zekering in de PDC heb ik doorgemeten en is nog goed. Dit zijn nog de twee enigste storingen, de alarmlichten en de vloerverlichting onder het dashbord. Ik ga aan de slag ermee. Bedankt man!
  10. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Dogjeeper, Bedankt voor je snelle reactie. Zou dit dan de 'Hazard flasher (tin can)' zijn? Zit op zekeringenhouder onder dashbord.
  11. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Hallo mensen, Even een vraagje tussendoor: Mijn alarmlichten doen het niet (deden het voor de restauratie al niet) en de knipperlichten knipperen heel snel terwijl alle lampjes goed zijn. Het relais voor de knipperlichten heb ik uiteraard op gehoor kunnen vinden, maar omdat de alarmlichten het niet doen kan ik dit relais ook niet opsporen. Of is het soms zo dat de Wrangler YJ uit 93 maar 1 relais heeft zowel voor knipperlicht als alarmlicht? Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Dit wiekend volgt weer een update. Alvast bedankt, math
  12. wrangler266

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Huy Arjan, Wat ik doe als ik een onderdeel niet kan vinden is even mailen met Jan Sloot van B&S (jan@bsautoparts.nl) Die heeft me tijdens mijn project altijd goed geholpen, ook met het aandragen van alternatieven en het geven van adviezen. Succes, math
  13. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Dank voor jullie reactie mannuh. @Arjan: Niet te vroeg juichen kerel. Beter feliciteer je me pas als ik alle 'minors' heb weten weg te werken.... @ Ab: Ja, ik vind het ook wel een upgrade, die groen ledverlichting. En inderdaad, een paar vrije dagen houden de vaart erin. Ziet er écht naar uit dat we deze zomervakantie weer van onze Jeep kunnen genieten. De eindspurt is ingezet. Hell yeah!
  14. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Even een snelle update: Gisteren kon ik eindelijk de accu aansluiten en de contactsleutel omdraaien..... De motor draaide rond, wilde wel aanslaan, maar deed dat dus niet. Over de oorzaak hoef ik eigenlijk niet na te denken. Bij het terugplaatsen van de distributeur moest uiteindelijk de rotor op 5 uur staan, maar bij mij stond ie iets meer naar zes uur. Toen dacht ik nog dat het niet zo nauw zou luisteren, maar dat doet het dus wel. Enfin, ik weet de oorzaak en ga er morgen meteen mee aan de slag. En er waren meer tekortkomingen. Ik heb er maar een lijstje van gemaakt..... De mistlamp achter blijft branden, reageert niet op de schakelaar; De voetverlichting werkt niet, maar deed dat ook al niet vóór de restauratie; De alarmlichten werken niet; Het remcircuit krijg ik nog niet goed ontlucht, maar eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik alleen heb lopen klooien. Deze week even samen met een vriend doen; De halve deurtjes krijg ik niet goed uitgelijnd zeg maar. Ze hangen wel mooi recht in de scharnieren met rondom een gelijke speling, maar links ligt de deur te ver naar binnen en rechts ligt hij te ver buiten de body. Uiteraard heb ik voor beide deuren de pen van het deurslot zodanig afgesteld dat enerzijds de deur meer naar buiten zou moeten zitten en anderzijds meer naar binnen, maar op de één of andere manier is dat onvoldoende. Enfin, vraagt dus meer onderzoek naar de oorzaak; Beide ruitenwissers zijn tijdens het testen losgekomen van hun aandrijf. De oorzaak weet ik nog niet. De speakertjes van de soundbar zijn aan gort. Tsja, dat is altijd wel een gok bij een tweedehandsje. Meteen maar 2 nieuwe coaxiale 4" speakertjes besteld van dezelfde fabrikant als de dashbord speakertjes. De radio doet het overigens wel en de frequentieshifter werkt ook nog! Verders heb ik nog het stuur gemonteerd, de familybar geplaatst en de achterste fenderflares gemonteerd. Nog een paar pico's voor de liefhebber en tot de volgende update. Keep feeding eachother.... math Kerstboompie doet het gelukkig wel.... Mistachterlamp leeft z'n eigen leven.... Dashbordverlichting in green style.... Ik ben er blij mee.
  15. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    @Stephan: bedankt voor je info. Op zoek naar een 'maak-relais' dus. Gaat lukken, thxs mate! @ Ab: bedankt voor de info Ab, maar ik heb al een aantal spullen aangeschaft waar ik nu op verder borduur. Ik hou het wel in gedachten voor een volgende keer. Handig, maar ik had er (weer) geen weet van... Thxs for sharing mate! Weer een paar dagen verlof opgepakt want dat schiet toch lekker op als je door kunt werken een hele dag. Ik lig dan ook een beetje voor op planning, maar wellicht heb ik die tijd weer hard nodig nadat ik het contactsleuteltje heb omgedraaid.... Enfin, ik hoop van niet natuurlijk. Zoals het er nu naar uitziet is volgende week het moment aangebroken om de boel weer tot leven te wekken na een periode van bijna twee jaar... Toch wel spannend, hoor! Keep you updated, Ciao! Math
×