Spring naar bijdragen

Muddy Bandit

Forum member
  • Aantal bijdragen

    37
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    2

Muddy Bandit last won the day on April 27 2014

Muddy Bandit had the most liked content!

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Wagoneer
  • Bouwjaar
    1971

Recente profielbezoeken

1,752 profielweergaven

Muddy Bandit's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

4

Waardering in de gemeenschap

  1. Ik vermoed inderdaad een ingeschakelde difflock van de tussenbak. Is trouwens vrij simpel te testen: krik even 1 van de voorwielen vrij van de grond, deze moet je (met een beetje kracht) gewoon met de hand rond kunnen draaien als het middendif in z'n vrij staat. Mocht die toch gelockt staan dan eerst het probleem oplossen en er niet meer mee gaan rijden, anders mangel je de gehele aandrijflijn.
  2. Waarom niet gelijk een slotje maken bij de sleutels van je portieren? Blanco slotje kopen (heb ik bij B&S Tiel gekocht), de portiersleutel erin steken en vervolgens al de pennetjes die uit de zijkant van het slot steken afvijlen tot op het slothuis.
  3. Nee... wel van Daihatsu Rocky en Suzuki Samurai, die zijn een stuk betrouwbaarder. Wat Jeep betreft heb ik alleen maar een band met de echte Jeep Wagoneer (dus uit het Kaiser tijdperk), de latere AMC-meuk van Jeep Wagoneer en al z'n opvolgers interesseren mij totaal niet. Voor mij is het puur de liefde voor dat oude model zonder plakhout en met z'n sterke Dauntless 350, en al z'n ongemakken en kosten neem ik maar gewoon op de koop toe.
  4. Om te beginnen: ga nooit een luxe auto vergelijken met een 4x4 uit de vorige eeuw. Die 4x4's zijn gewoon comfortabel gebouwde tractors, maar het onderhoud ervan ligt nog wel op tractornivo. En zo moet je het comfort ook zien: de zachte lederen stoelen verhullen wel de starre bladgeveerde assen, maar voorkomen nog niet dat er van alles gaat rammelen in de auto. Wagoneers zijn wel kilometervreters, maar dan op z'n amerikaans... dus cruisen op de highway rechtaan rechtuit tegen continu 50 mph, en alleen maar stoppen om te tanken en hamburgers in ontvanst te nemen in de McDrive. In Nederland is het echter slalommen, trappen en weer stil staan in het verkeer, en dat geeft een veel zwaardere belasting van de aandrijflijn waar het onderhoud dus ook goed op afgestemd moet worden. Vooral de ketting aangedreven tussenbakken die in vele Wagoneers zitten zijn berucht om een opgerekte en klapperende ketting, maar ook de motoren willen nogal eens de nodige lagerspeling hebben. (360 AMC is zwakker als de oudere 350 Dauntless) Verder zijn de Wagoneers berucht om roest: de constructie van de body i.c.m. de fabrieksaf ontbrekende roestpreventie en een magere lak- en spuitkwaliteit zorgt er voor dat ze op de meest vreemde plekken stevig kunnen roesten. Ook even goed letten op de correctheid van de aangeboden Wagoneers: er zijn er namelijk velen in omloop die een stuk jonger zijn als wat het kenteken aan geeft. (hiermee wil ik niet zeggen dat elke aanbieder er mee aan het rotzooien is geweest, maar dat soort auto's kan je wel problemen gaan geven als je eens in de fuik van een verkeerinspectie rijdt) Als je een Wagoneer uit het Kaiser tijdperk aangeboden ziet die voorzien is van een AMC-blok en 6-gaats velgen dan is het tijd om je eens goed achter de oren te gaan krabben en je alarmbellen te laten rinkelen, maar ook met Wagoneers uit het AMC-tijdperk is het nog oppassen geblazen. (het topic "Welke Grill In Welke FSJ" is wel handig als ruwe voorselectie op originaliteit)
  5. Kenteken uit 1970, body en aandrijflijn zo te zien eind jaren '80 of beginjaren '90, het chassis misschien ook wel. Een samengesteld exemplaar dus of omgekat/gekloond, zonder een RDW-onderzoek zou ik hier niet eens aan willen beginnen voor dat bedrag.
  6. Een Wagoneer voor dagelijks gebruik en 20000 km/jaar.... koop dan maar een gerestaureerd en gereviseerd exemplaar, en verdubbel tevens je budget. Ik rijd zelf met een '71 Wagoneer in een redelijk goede staat, maar voor de betrouwbaarheid heb ik er nog een Daihatsu Rocky naast staan. Het lijkt wel leuk een oldtimer voor dagelijks gebruik, maar vergeet niet dat dat spul al zo'n 30 jaar oud is en de onderdelen niet overal op de plank liggen... en ook niet dat er minimaal 2x zoveel onderhoud aan zit als aan een jonge 4x4.
  7. Verhouding rijden-sleutelen ligt hier nog steeds op ongeveer 1 mile per uur, maar de Waggeleer rijd dus af en toe nog wel. Het zal ooit wel een keer een betrouwbaar ding gaan worden, maar tegen die tijd zijn we zeker 1 of 2 verkiezingsrondes verder. ('t is trouwens een '71er, dus ook blijvend vrij)
  8. Wat je aangeeft voor een GC geldt ook voor een Waggel, op een enkele liefhebber na is er geen idioot meer in Nederland die zo'n zuiphok nog wil kopen zo kort na de Weekers-crisis.
  9. Koop een Suzuki Alto of zoiets en zet deze op je eigen naam als daily driver, dan weet je ook zeker dat je dagelijks van A naar B komt en (als het goed is) ook alvast wat no-claim op bouwt voor de verzekering. En neem daarnaast voor de fun dan een nette en belastingvrije Wagoneer op LPG met oldtimerverzekering op naam van je ouders. Brandstofverbruik gemiddeld 1:4 op gas (benzine heb je niet nodig), oldtimerverzekering pakweg 30 euro all-risk per maand, wegenbelasting no way.... en daarvoor heb je dan wel die mooie 350 of 360ci. V8-sound, en een nog grotere aandachttrekker als een GC. Volgens mij ben je met deze combi stukken goedkoper uit wat betreft de vaste lasten, en je doet daarnaast ook een investering in een auto die z'n waarde wel blijft behouden voor de komende jaren zolang je er maar netjes mee om gaat. (kun je van een GC nog niet zeggen) En je bent gelijk ook af van al die storinggevoelige electronische computermeuk, want dat zit nog niet in die oude Wagoneers.
  10. Twentse Motoren Revisie... is niet bij Nijmegen in de buurt, maar ik heb er zeer goede ervaringen mee.
  11. Jep, maar dat zet dus geen zoden aan de dijk. Met 750 kg kom je niet veel verder als een klein vouwwagentje, en ik zie toch liever een airstream achter de Wagoneer.
  12. Is dit gewoon telefonisch te regelen bij RDW of moet je de auto daar ook eerst laten zien? Ik zit met hetzelfde probleem ('71 Wagoneer), daar zit wel een afneembare USA-trekhaak op maar die is voor de EU dus niet gekeurd.
  13. Even een tip: grijze letters op een zwarte of antracietkleurige achtergrond zijn vrij lastig te lezen bij oogafwijkingen zoals kleurenblindheid. Gebruik dan liever een duidelijke en afwijkende contrastkleur voor de tekst.
  14. Die rechtszaak gaat nog wel een tijdje duren voordat er een definitieve uitslag is. Het zal voor velen dan al te laat zijn: de onkosten voor lpg-uitbouw zijn immers al gemaakt en velen hebben hun diesels al tegen dumpprijzen verkocht.
  15. Jep, dat is de persoon die dit bedacht heeft. Maar aangezien de meerderheid in de kamer wel heeft ingestemd met al die idiote plannen zouden nog velen hem per direct moeten volgen. Dit toont weer eens aan hoe "sterk" de ruggengraat van onze regering is: met verwijten gooien kunnen ze heel goed maar verder zijn ze geen haar beter als Weekers.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...