Spring naar bijdragen

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 21/03/2022 in all areas

  1. Fijne feestdagen Jeepers, en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst!
    3 points
  2. Hoi iedereen, Ik ben Marcel en heb sinds zaterdag een Jeep Cherokee. Ik hoop via deze weg het een en ander te leren over deze auto.
    1 point
  3. Bram, weet je zeker dat je nu 3.07 hebt? Ik denk het nl niet. Even tanden tellen voor de zekerheid.... Verder, heb je de nodige ervaring en gereedschappen om zelf te re-gearen? Onderschat het niet, als je alleen maar speelt met de Jeep is het misschien niet zo kritisch en kun je een eind komen met een vloeitje, een sigaar en veel Bavaria, maar als je duizenden kilometers wilt rijden met een stille en betrouwbare Jeep moet het wel zorgvuldig gebeuren. Succes, Siert.
    1 point
  4. Als je sensor stekker eruit trek, geeft hij waarschijnlijk een foutcode. Er zal niet direct iets kapot gaan. De sensor zelf is lastig door te meten, je weet namelijk niet welke waarde hij moet zijn. Je kan m met de nieuwe vergelijken, of wellicht geeft een FSM hier meer info over.
    1 point
  5. Ik heb inmiddels al heel wat klussen aan mijn Jeep gedaan in de afgelopen vijf maanden. De laatste paar grote klussen waren het vervangen van de voorste keerring op de motor. Dan moet de pulley tevens harmonische balancer er ook af. Ook lekte mijn radiator, dus die moest ook worden vervangen. En als je dan toch bezig bent ook maar gelijk de waterpomp vervangen (zaten ook wat verdachte koelmiddel spatten op) en de thermostaat. Eerst de keerring maar. Als je bezig bent met de keerring en de pulley loop je altijd het risico dat je uitschiet met een sleutel oid en de radiator beschadig. De pulley trekker heb ik bij HBM gekocht. Let even op de boutjes voor de pulley en de bout die je nodig hebt om de pulley op de krukas terug te zetten. Dat zijn verschillende draadsoorten. Hier kun je het hele verhaal lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-62.html#post5345956 Jeroen
    1 point
  6. Ik heb hem bekeken. Maar er mankeerde wel heel veel aan. Voorste aandrijfas zat er niet onder. Diif vooras kon je met de hand draaien en dat klonk niet best. krukaskeerring lekte veel olie lekkage remvloeistof linksachter 2 wielen liepen warm en waren moeilijk te draaien veel vocht binnen in de auto zodat er zelfs schimmelplekken op de hemel en bekleding zat. arirco pomp werkt niet. centralevergrendeling had geen afstandbed. contactslot had andere sleutel. noodstop ging zo traag dat de abs niet eens werkte. Onderkant alles behoorlijk roestig. koelwater was roestig. versnellingsbak olie was bruin. Voor mijn gevoel was er de laatste jaren weinig aan gedaan. Wat was er wel goed? Hij liep motorisch en qua versnelling goed. Wegliging was ook goed. En zag er aan de buitenkant redelijk goed uit. Hij zakte uiteindelijk wel naar 4000 euro , maar in mijn ogen nog teveel. Conclusie: rustig wachten tot er weer 1 te koop komt ,dit is nl de enigste in nederland die te koop staat.
    1 point
  7. Wat maakt feestdagen prettig? Mooi 2024 allen. Siert
    1 point
  8. Ook al naar motorsteunen en balancer gekeken? Als de motor wel soepel draait kan het zomaar zijn dat de trilling niet uit de motor komt maar van aanbouwdelen zoals een uitlaat die net niet vrij is opgehangen of een rotte aircopomp.
    1 point
  9. In plaats van ampere meter kan je ook een lampje mbv stekkers ipv de zekering monteren. Dan zoals Ab al zei weerstand en kachelmotor controleren. Pas ook op met goedkope onbekend merk zekeringen hen meegemaakt met een 20A dat deze niet doorbranden maar de hoofdzekering ervoor van 40A wel doorbranden.
    1 point
  10. Overgangsweerstand op de contacten van de zekeringen geeft wel hitte ontwikkeling, maar dan zou er ook in de zekering houder zelf, iets van smelten gaan plaatsvinden. Hoe ziet die eruit? Het zou ook kunnen dat de stroom door de zekering lange tijd in de buurt van de waarde van de zekeringen is. Waardoor hij erg heet wordt. Je ventilator werk nog wel op alle standen? De kachel weerstand die de standen regelt, gaat nog wel eens kapot bij de XJs. Met grote stroomsterktes tot gevolg.
    1 point
  11. Het smelten van de zekering zelf, de behuizing dus, is vrijwel altijd een indicatie van een te hoge weerstand ergens heel dicht bij de weerstand. Daardoor onstaat er een veel hogere stroom dan bedoeld en die smelt de zekering. Denk aan gecorrodeerde contacten of zoiets. Je moet de oorzaak in de zekeringkast en op de plaats van deze zekering zoeken! Ja en wel even kijken of dat plastic ergens tussen is gelopen. Wel zo handig om de boel schoon te houden en niet op andere plek ook weer te hoge weerstand te veroorzaken
    1 point
  12. Hi allemaal, Ik heb een nieuwe krukas sensor geinstalleerd, problem solved Groetjes!
    1 point
  13. Wat ik gedaan heb bij aanschaf, 2x verversen (Mopar) met een paar duizend kilometer ertussen.... ik heb wel gelijk een transmissiepan met een aftapplug erondergezet bij de 1ste keer verversen... 30000km verder; schakelt nog steeds als nieuw... (wel minder kilometers)
    1 point
  14. Welkom! Tja.... twintig jaar.... eigenlijk kan je alles tegenkomen. Vastzittende remmen, lekkage aan het koelsysteem, een motor die vast staat, muizennesten in het luchtfilter, electrische storingen, noem maar op. Doe in iedergeval een nieuwe accu erin, alle vloeistoffen vervangen, en wielen eraf en remmen op werking controleren. Dan maar eens kijken of je m lopend krijgt....
    1 point
  15. Zeker, ken je deze ... https://www.kroon-oil.com/nl/ .
    1 point
  16. Net voor de vakantie nog even de KJ verhoogd.
    1 point
  17. Hoi. Je hebt een probleem. Ten eerste heb je vermoedelijk een 3.8 motor, de 3.6 kwam pas in 2012. Maar dat maakt niet uit. De melding permanent uitschakelen gaat niet, in de USA is dit direct afkeur bij de Smog-test. Normaal zorgt het EVAP systeem voor het afvoeren van benzinedampen van de tank ed. De PCM geeft op door de computer te bepalen tijdstippen de zg Pursevalve het commando te openen waardoor de dampen verbrand worden in de motor. Voor CARB in Californië was dit niet genoeg, er moest ook nog een controlesysteem voor de luchtdichtheid komen van dit systeem. Het slimste wat men kon bedenken was, de Pursevalve af en toe sluiten, en een beetje overdruk creëren op het systeem, ook weer door de computer te bepalen wanneer, en dan controleren of de druk niet weg valt. Als de druk dus wel weg valt , krijg je de melding van een klein of groot lek. Bv Gascap. Omdat dit in de USA dus afkeur is en vaak gebeurt, hebben de garages daar een rookgenerator waarmee ze dus vanaf de Pursevalve onder lage druk rook in de leiding blazen en dan kijken waar die ontsnapt. Ik hoop dat je met perslucht niet de boel verergert hebt.... het is een onderdruk systeem. Dan de oplossing, Je haalt de twee slangen los van de Pursevalve. Met een slangetje op 1 van de 2 aansluitingen controleer je of de Pursevalve niet lekt. Als er geen stroom op staat , moet die dicht zijn. Als die dicht is, zit er dus een lek in het systeem, Je gaat naar een hele stille plek, moeilijk in Nedeland... dan sluit je een 12volt luchtbed pompje aan op de leiding die van achter komt bij de Pursevalve, de andere leiding gaat het inlaatspruitstuk in. Je kruipt onder de jeep met een plantenspuit met zeepsop, en dan maar zoeken. Als het een groot lek is, hoor je de lucht blazen, bij een klein lek bellen blazen... Op de tank zijn drie plaatsen die kunnen lekken, verder de beluchtingsslang van de tank vulpijp, alle leidingen enz... Succes! Nogmaals succes, Siert. Laat je weten hoe het afloopt?
    1 point
  18. Ik heb inmiddels mijn 1998 Jeep Cherokee XJ ongeveer een jaar. Tijdens het afgelopen jaar heb ik een hele reeks grote en kleine klussen aan mijn Jeep gedaan. Wij hebben jaren in het buitenland gewoond, onder andere ruim vier jaar in Delhi, India. Daar ben ik lid geworden van een groot Indiaas autoforum, TeamBHP. Indiers sleutelen nauwelijks zelf aan hun auto’s, maar zijn wel erg geïnteresseerd in dit soort klussen. Dus ben ik toen we weer terugkwamen in Nederland in 2017 al mijn sleutel- en aanverwante klussen op dit forum gezet. Ik heb zojuist een soort van samenvatting gemaakt met wat foto’s maar ook links naar de meer gedetailleerde beschrijvingen en foto’s. Helaas, alleen in het Engels. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-72.html#post5524809
    1 point
  19. Connector van de TPS en IAC goed controleren. En sensoren, zeker de IAC, altijd origineel halen. Crown, Aliexpress etc is allemaal rommel en gegarandeerd dat je binnenkort zo niet direct alsnog een originele kunt gaan halen.
    1 point
  20. Welkom Boyd, een paar dingen om nog te controleren.... Geen storing codes of check engine lampje dat brandt? Brand hij überhaupt wel als je het contact aanzet? Geeft de MAP en de TPS sensor wel de juiste waardes? Geen vacuüm lek? Massa verbindingen gecontroleerd? Er zijn er nogal een aantal in het motor. Voedingsspanning op de gasklephuis sensoren oke? Geen mechanische oorzaak dat de gasklep niet helemaal sluit? Heb je een OBD scanner? Hiermee kan je vaak ook de waardes van de sensoren bekijken. Overigens zijn Jeep gevoelig voor het gebruik van ander sensors. Mopar sensoren werken het beste.
    1 point
  21. Kenwood touchscreen 🙂 En met de mirror app clone je de Android telefoon
    1 point
  22. Bedankt Ab, het had idd met de remmen te maken.
    1 point
  23. Crossbars gemaakt van aluminium koker en RVS beugel. Klein stukje epdm tegen beschadigingen en schuiven. Vrijdag de daktent ophalen😀
    1 point
  24. Vredestein Comtrac 2 all seasons. Euromaster had een interessante deal, 4 halen 3 betalen. Gisteren heb ik mijn velgen opgehaald. Gestraald en powder coating. Zien er fantastisch uit!! Morgen worden de nieuwe banden gemonteerd. Ben benieuwd. Moet ook nog wat vastzetten voordat ik ze kan proberen. Ik heb alle vier de fusees voor vervangen, beide U-joints en de voorlagers. Krijg morgen een momentsleutel te leen om de moer (M36) die het lagerhuis opsluit mee vast te zetten op 237 Nm. Dat red ik niet met mijn hobby momentsleutels. Hier kun je het hele verhaal lezen: (wel in het Engels) even voorbij de plaatjes van mijn W123 scrollen en dan begint het. Mooie sleutelklus. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-69.html#post5477274 Jeroen
    1 point
  25. Volgens mij kan de Jscan alles wat met de AEV en de flashcal ook kan, alleen veel eenvoudiger. Bluetooth module is gewoon insteken en verbinding maken met (in mijn geval) Ipad. Iphone kun je ook toevoegen en maakt dan niet uit met welke je werkt. Alles mooi inzichtelijk in menuutjes. Ding gaf meteen al aan dat er wat fout zit met de verwarming (zie bijgaand). Dat kan kloppen want ik hoor wat vreemde geluiden. Zit een nieuwe actuator (blend door) in en die is w.s.s. niet goed geinstaleerd. Uitzoeken als t wat warmer is. Bandenmaat ingesteld, fluitje van een cent. Je kunt werkelijk alles zien. Ik ben dik tevreden voor dat geld. Begrijp wel dat er voor de JL iets xtra's bij moet. Je kunt de demo laden als je wilt. Kun je dan zelf een oordeel vormen.
    1 point
  26. Mike, http://www.usastuurhuisrevisie.nl/ Succes, Siert.
    1 point
  27. Zeker niet onbelangrijk, "originele" Mopar sensoren erin gezet?
    1 point
  28. https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2014/RCRIT-14V438-5061.pdf Heb een keer bij een PT Cruiser gezien dat deze ook random foutmeldingen en lampjes aangaf, dat lag ook aan de ignition switch (zwarte kastje aan het uiteinde van de contactslot).
    1 point
  29. https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html Kijk hier even met je VIN, om te zien of er een recall open staat. Import zou niks uit moeten maken, maar kan wel zo zijn dat je daardoor niet bent geïnformeerd door de importeur in NL.
    1 point
  30. Precies hier had Chrysler een terugroepactie voor, oa voor de Grand Cherokee WK 2005-2011 en de Commander. Ik zou eerst even nakijken of dat al uitgevoerd is.
    1 point
  31. Geen probleem. Zodra ik m doorheb ga ik eerst de bandenmaat instellen. Ik begrijp dat je dan ook de schakelmomenten van de automaat daarmee aanpast. Wat ook kan is pcm aanpassen als je last hebt van flikkerende led koplampen. Nou, ben benieuwd..
    1 point
  32. Afgelopen maand heeft fabrikant Osram voor de Night Breaker H4 led vervangingslampen de ECE R112 goedkeuring gekregen. Daarmee is het gebruik ‘street legal’. Het lijkt mij een mooi alternatief voor het spul dat tegenliggers verblind. Het gaat om deze lampjes: https://www.osram.com/ecat/NIGHT BREAKER H4-LED-LED lamps (street-legal)-Car lighting-Automotive/com/en/GPS01_3695161/ZMP_4063288/ (Deze zijn nog niet bij MobiLed verkrijgbaar). Ik heb nu de street legal Philips Racingvision GT200 halogeen lampen in de originele 7” koplamp van de XJ geïnstalleerd met een voeding direct vanaf de accu. Dat gaf al een hele verbetering. Ik overweeg nu om de Osram Night Breaker te plaatsen.
    1 point
  33. Denk dat het is opgelost,draad naar de massa via een schakelaar naar de relais die de stroom voorziet aan de injectie pomp en tevens aan de gloeikaarsen ,dan de cpu gereset ,start nu op eerste slag en rijdt goed ,mag niet vergeten de schakelaar af te zetten want dan loopt de batterij plat,natuurlijk is het nog niet koud dus benieuwd als het kouder wordt maar heb er een goed zicht op ,bedankt voor de hulp en intresse
    1 point
  34. Kijk eens op ebay-kleinanzeigen.de .....
    1 point
  35. .Ik kwam deze 2 tegen dit weekend
    1 point
  36. De 2,5 VM heeft een mechanische verstuiver pomp, dus ook een shutdown systeem. Ik zou daar eerst eens gaan zoeken. In de bijlage een stukje over het brandstofsysteem. fuelsystem-jeep-2-5td-motor-vm.pdf
    1 point
  37. Hallo Herman, welkom op het forum. Heel simpel gezegd is groot onderhoud alle vloeistoffen en filters vervangen, diverse punten smeren en controleren van bewegende delen en controleren van de slijtage delen. Voor uitgebreide controle-lijsten en intervals kun je het beste de FSM (Factory service manual) raadplegen... Daar staat ook de juiste vloeistoffen en hoeveelheid vermeld. Je kan ook even je kenteken invoeren op de website van Kroon Oil voor de juiste vloeistoffen en hoeveelheid.
    1 point
  38. Met een rollenvenster zal je touw snel vast zitten en/of overmatig slijten. Meestal kan een rollenvenster eenvoudig vervangen worden door een geleidevenster zonder daarvoor de bumper aan te moeten passen.
    1 point
  39. Aanvraag ingediend in April 2022 en in Mei was het rond. Succes, Siert.
    1 point
  40. Goed nieuws, ook ik had geen trekgewicht op kenteken op een USA import Jeep. De RDW deed mij een voorstel, jullie begrijpen dat ik dat met 2 handen heb aangegrepen! Zie bijlage, soms zit het mee. Siert.
    1 point
  41. Ik hoop dat het jou lukt. ik heb dit ook eens geprobeert met mijn xj 1996, ik moest een verklaring van de fabrikant hebben volgens de RDW. dit is tegenwoordig fiat maar die wisten niet eens wat een XJ model is😪. zelfs contact gehad met een dealer in USA en deze vond het maar onzin want daar mag elke cherokee gewoon veel trekken. ik heb me erbij neer gelegd, maar als iemand een makkelijke oplossing kan vinden ga ik ook weer proberen. Succes... gr. john
    1 point
  42. ik bestel onderdelen bij Cherokeeparts en Jeepparts Ook via Ebay is veel te vinden, kijk maar op Quadratec , Teamcherokee.com en Morris 4x4 center....onderdelen en accessoires. mijn snorkel komt uit Polen, slechts 89 euro....met importkosten... Vergeet niet dat je soms import moet betalen,...sommige dingen zijn dan echt niet goedkoper of zijn zelfs duurder..( inklaringskosten / Douane kosten). Accessoires koop ik o.a uit Duitsland, Engeland en China, een LED bar bijna 800 euro in Nederland, deze kost bij Alie 98 euro. Hij geeft een berg licht, en de kwaliteit is prima, verlicht de hele straat! hij zit nu 2 jaar op de wagen en is nog als nieuw. Ik heb trouwens een XJ 2.5I 4x4 uit 1993, Jamboree uitvoering....De hood-scoop heb ik recent uit China....was eigenlijk voor een Jeep Wrangler...maar met een beetje aanpassen...
    1 point
  43. Kijk wel even of het de goeie is kwa maat maar ze hebben meerdere soorten.
    1 point
  44. Leuk en eeg leerzaam om te lezen Jeroen.
    1 point
  45. Haha! Yes, he's very helpful indeed. I sent Jeepparts a picture of a fuel rail part that I needed and he had the correct part in the mail the following day. Excellent service!
    1 point
  46. Ik kwam dit tegen op youtube. Ga ik eerst proberen. Wie weet werkt dat ook.
    1 point
  47. Ben geen voorstander van het gebruik van eenvoudige hoofdstroomschakelaars of massa schakelaars! Als zo een schakelaar niet stof en waterdicht is, is een zandkorrel al voldoende om een storing te veroorzaken. Goede lieren hebben geseald relais waardoor er geen spanning op de lier staat als hij niet gebruikt wordt. Normaal gesproken loopt er ook altijd een dikke stroomdraad naar het relais van je startmotor en een naar je dynamo. Als je je accu snel en echt veilig wilt loskoppelen bij een storing, dan is een speciale accu snelklem de enige goedkope echt zekere oplossing. Mocht je toch een massaklem willen gebruiken, plaats hem dan op een schone en droge plek in het interieur en koop een goede bij oom Hella en niet een bij tante Ali. Succes, Siert.
    1 point


×
×
  • Nieuwe aanmaken...