Spring naar bijdragen

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 26/09/2020 in all areas

  1. Fijne feestdagen Jeepers, en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst!
    3 points
  2. Nieuwe Smittybilt voorbumper met bullbar geplaatst. Volgende klus LPG tank wisselen. Deze is behoorlijk verroest en al 2x bij de APK door de keurmeester aangegeven als opmerking.
    2 points
  3. Wat ik nu toch heb, ik snap er niets van. Gisterenavond laat was ik na het werk nog even tanken met de Jeep. Omdat ik moe was, lette ik even niet goed op en gebruikte mijn Jeep Club pas in plaats van mijn bankpas. Het apparaat vroeg gewoon zoals altijd mijn pincode en daarmee kon ik gewoon tanken! Staat mijn bankrekening dan gekoppeld aan mijn Jeep Club lidmaatschap? Nu heb ik net op de bankrekening gekeken en het is niet afgeschreven! Weet iemand hoe dat kan? Komt die afschrijving nog? Of betaalt de Jeep Club nu de rekening? Dat wil ik niet. Of moet Shell nu betalen? Dat vind ik iets minder erg..... Ik snap er niets van en hoor graag hoe dat kan. Doe maar een Pb tje als je meer weet want het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen gaat tanken op kosten van de Jeep Club of Shell. Siert.
    2 points
  4. Tijdje terug een split bench gekocht omdat mijn derde kind aanstaande is. Deze was natuurlijk in staat van ontbinding maar de bekleder heeft deze vakkundig hersteld. Nu biedt de cj plek voor 2 volwassenen en 3 Kids. Gister even gemonteerd en nu wachten op goed weer..
    2 points
  5. Na 5 jaar in de hoek te hebben gestaan afgelopen zomer besloten de xj klaar te maken voor DJC2020. Werk zat hem in de voortrein. Dana30 hp geplaatst en voorzien van wj knuckles, tierod flips en wj remmerij(akebono's), heb deze swap al eerder op de zj uitgevoerd. De week voor djc probleemloos door de apk. Na aanwezig te zijn geweest op 5 edities djc dit jaar voor het eerst met een jeep, tot groot plezier van de kids. Hebben we toch maar mooi mee gepakt in deze tijd.
    2 points
  6. Hier alsnog een foto van de bumper😉
    2 points
  7. Bram, weet je zeker dat je nu 3.07 hebt? Ik denk het nl niet. Even tanden tellen voor de zekerheid.... Verder, heb je de nodige ervaring en gereedschappen om zelf te re-gearen? Onderschat het niet, als je alleen maar speelt met de Jeep is het misschien niet zo kritisch en kun je een eind komen met een vloeitje, een sigaar en veel Bavaria, maar als je duizenden kilometers wilt rijden met een stille en betrouwbare Jeep moet het wel zorgvuldig gebeuren. Succes, Siert.
    1 point
  8. Als je sensor stekker eruit trek, geeft hij waarschijnlijk een foutcode. Er zal niet direct iets kapot gaan. De sensor zelf is lastig door te meten, je weet namelijk niet welke waarde hij moet zijn. Je kan m met de nieuwe vergelijken, of wellicht geeft een FSM hier meer info over.
    1 point
  9. Ik heb hem bekeken. Maar er mankeerde wel heel veel aan. Voorste aandrijfas zat er niet onder. Diif vooras kon je met de hand draaien en dat klonk niet best. krukaskeerring lekte veel olie lekkage remvloeistof linksachter 2 wielen liepen warm en waren moeilijk te draaien veel vocht binnen in de auto zodat er zelfs schimmelplekken op de hemel en bekleding zat. arirco pomp werkt niet. centralevergrendeling had geen afstandbed. contactslot had andere sleutel. noodstop ging zo traag dat de abs niet eens werkte. Onderkant alles behoorlijk roestig. koelwater was roestig. versnellingsbak olie was bruin. Voor mijn gevoel was er de laatste jaren weinig aan gedaan. Wat was er wel goed? Hij liep motorisch en qua versnelling goed. Wegliging was ook goed. En zag er aan de buitenkant redelijk goed uit. Hij zakte uiteindelijk wel naar 4000 euro , maar in mijn ogen nog teveel. Conclusie: rustig wachten tot er weer 1 te koop komt ,dit is nl de enigste in nederland die te koop staat.
    1 point
  10. Welkom! Tja.... twintig jaar.... eigenlijk kan je alles tegenkomen. Vastzittende remmen, lekkage aan het koelsysteem, een motor die vast staat, muizennesten in het luchtfilter, electrische storingen, noem maar op. Doe in iedergeval een nieuwe accu erin, alle vloeistoffen vervangen, en wielen eraf en remmen op werking controleren. Dan maar eens kijken of je m lopend krijgt....
    1 point
  11. Hoi. Je hebt een probleem. Ten eerste heb je vermoedelijk een 3.8 motor, de 3.6 kwam pas in 2012. Maar dat maakt niet uit. De melding permanent uitschakelen gaat niet, in de USA is dit direct afkeur bij de Smog-test. Normaal zorgt het EVAP systeem voor het afvoeren van benzinedampen van de tank ed. De PCM geeft op door de computer te bepalen tijdstippen de zg Pursevalve het commando te openen waardoor de dampen verbrand worden in de motor. Voor CARB in Californië was dit niet genoeg, er moest ook nog een controlesysteem voor de luchtdichtheid komen van dit systeem. Het slimste wat men kon bedenken was, de Pursevalve af en toe sluiten, en een beetje overdruk creëren op het systeem, ook weer door de computer te bepalen wanneer, en dan controleren of de druk niet weg valt. Als de druk dus wel weg valt , krijg je de melding van een klein of groot lek. Bv Gascap. Omdat dit in de USA dus afkeur is en vaak gebeurt, hebben de garages daar een rookgenerator waarmee ze dus vanaf de Pursevalve onder lage druk rook in de leiding blazen en dan kijken waar die ontsnapt. Ik hoop dat je met perslucht niet de boel verergert hebt.... het is een onderdruk systeem. Dan de oplossing, Je haalt de twee slangen los van de Pursevalve. Met een slangetje op 1 van de 2 aansluitingen controleer je of de Pursevalve niet lekt. Als er geen stroom op staat , moet die dicht zijn. Als die dicht is, zit er dus een lek in het systeem, Je gaat naar een hele stille plek, moeilijk in Nedeland... dan sluit je een 12volt luchtbed pompje aan op de leiding die van achter komt bij de Pursevalve, de andere leiding gaat het inlaatspruitstuk in. Je kruipt onder de jeep met een plantenspuit met zeepsop, en dan maar zoeken. Als het een groot lek is, hoor je de lucht blazen, bij een klein lek bellen blazen... Op de tank zijn drie plaatsen die kunnen lekken, verder de beluchtingsslang van de tank vulpijp, alle leidingen enz... Succes! Nogmaals succes, Siert. Laat je weten hoe het afloopt?
    1 point
  12. Ik heb inmiddels mijn 1998 Jeep Cherokee XJ ongeveer een jaar. Tijdens het afgelopen jaar heb ik een hele reeks grote en kleine klussen aan mijn Jeep gedaan. Wij hebben jaren in het buitenland gewoond, onder andere ruim vier jaar in Delhi, India. Daar ben ik lid geworden van een groot Indiaas autoforum, TeamBHP. Indiers sleutelen nauwelijks zelf aan hun auto’s, maar zijn wel erg geïnteresseerd in dit soort klussen. Dus ben ik toen we weer terugkwamen in Nederland in 2017 al mijn sleutel- en aanverwante klussen op dit forum gezet. Ik heb zojuist een soort van samenvatting gemaakt met wat foto’s maar ook links naar de meer gedetailleerde beschrijvingen en foto’s. Helaas, alleen in het Engels. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-72.html#post5524809
    1 point
  13. Connector van de TPS en IAC goed controleren. En sensoren, zeker de IAC, altijd origineel halen. Crown, Aliexpress etc is allemaal rommel en gegarandeerd dat je binnenkort zo niet direct alsnog een originele kunt gaan halen.
    1 point
  14. Welkom Boyd, een paar dingen om nog te controleren.... Geen storing codes of check engine lampje dat brandt? Brand hij überhaupt wel als je het contact aanzet? Geeft de MAP en de TPS sensor wel de juiste waardes? Geen vacuüm lek? Massa verbindingen gecontroleerd? Er zijn er nogal een aantal in het motor. Voedingsspanning op de gasklephuis sensoren oke? Geen mechanische oorzaak dat de gasklep niet helemaal sluit? Heb je een OBD scanner? Hiermee kan je vaak ook de waardes van de sensoren bekijken. Overigens zijn Jeep gevoelig voor het gebruik van ander sensors. Mopar sensoren werken het beste.
    1 point
  15. Kenwood touchscreen 🙂 En met de mirror app clone je de Android telefoon
    1 point
  16. Wat fantastisch om te lezen! Mooie foto’s. En de velgen zijn inderdaad erg mooi geworden. Dit model is mijn favoriet voor de XJ. na jouw verhaal krijg ik ook weer zin om te sleutelen. Morgenochtend dus op de autohobbyclub een axle seal en nieuwe backing plate plaatsen aan de bestuurderszijde. Passagierskant had ik een maand geleden al gedaan. Toen ook de backingplate vergeten 😃. Voor de drie 12 point bouten van de wielnaaf gebruik ik overigens de dop CR-V 13 mm. Ik ga de bouten wel gelijk vervangen.
    1 point
  17. Precies hier had Chrysler een terugroepactie voor, oa voor de Grand Cherokee WK 2005-2011 en de Commander. Ik zou eerst even nakijken of dat al uitgevoerd is.
    1 point
  18. Afgelopen maand heeft fabrikant Osram voor de Night Breaker H4 led vervangingslampen de ECE R112 goedkeuring gekregen. Daarmee is het gebruik ‘street legal’. Het lijkt mij een mooi alternatief voor het spul dat tegenliggers verblind. Het gaat om deze lampjes: https://www.osram.com/ecat/NIGHT BREAKER H4-LED-LED lamps (street-legal)-Car lighting-Automotive/com/en/GPS01_3695161/ZMP_4063288/ (Deze zijn nog niet bij MobiLed verkrijgbaar). Ik heb nu de street legal Philips Racingvision GT200 halogeen lampen in de originele 7” koplamp van de XJ geïnstalleerd met een voeding direct vanaf de accu. Dat gaf al een hele verbetering. Ik overweeg nu om de Osram Night Breaker te plaatsen.
    1 point
  19. Kijk eens op ebay-kleinanzeigen.de .....
    1 point
  20. .Ik kwam deze 2 tegen dit weekend
    1 point
  21. Hallo Herman, welkom op het forum. Heel simpel gezegd is groot onderhoud alle vloeistoffen en filters vervangen, diverse punten smeren en controleren van bewegende delen en controleren van de slijtage delen. Voor uitgebreide controle-lijsten en intervals kun je het beste de FSM (Factory service manual) raadplegen... Daar staat ook de juiste vloeistoffen en hoeveelheid vermeld. Je kan ook even je kenteken invoeren op de website van Kroon Oil voor de juiste vloeistoffen en hoeveelheid.
    1 point
  22. Ik hoop dat het jou lukt. ik heb dit ook eens geprobeert met mijn xj 1996, ik moest een verklaring van de fabrikant hebben volgens de RDW. dit is tegenwoordig fiat maar die wisten niet eens wat een XJ model is😪. zelfs contact gehad met een dealer in USA en deze vond het maar onzin want daar mag elke cherokee gewoon veel trekken. ik heb me erbij neer gelegd, maar als iemand een makkelijke oplossing kan vinden ga ik ook weer proberen. Succes... gr. john
    1 point
  23. Kijk wel even of het de goeie is kwa maat maar ze hebben meerdere soorten.
    1 point
  24. Gisteren mijn eerste onderdelen opgehaald bij Jeepparts. Zitten op nog geen 10 minuten afstand van mij. Ik ga ook alle vloeistoffen (en filters) vervangen. Dinsdag komen die aan en dan kan ik de komende week gaan sleutelen! Jeroen
    1 point
  25. 😃 Ik geef altijd aan dat het sleutelen puur op ‘therapeutische basis’ is. Dit levert altijd wel een glimlach op! 😸
    1 point
  26. Je kan bij die twee prima slagen voor je onderdelen. Verder kan je ook bij 4Offroad, B&S autoparts en 4Low terecht. Welkom!
    1 point
  27. Neem aan dat het cilinderaantal onveranderd blijft en je dus ook niet naar de RDW hoeft te gaan maar als je de kans hebt probeer een motorblok te pakken te krijgen waarvan herkomst aanwezig is middels aankoopbewijs, chassisnummer en kenteken waar het blok uit vandaan komt. In Nederland weet je nooit wat er in de nabije toekomst gaat veranderen dus dek je in mocht je ineens wel bij de RDW moeten verschijnen met je Chief vanwege onze toekomstige groene visie.
    1 point
  28. 1 point
  29. Dus met warme olie en stationair bijna tot geen oliedruk? Warme olie is dunner, dus minder druk. Als dan ook een beetje slijtage optreed (3 ton) is die druk al snel weg.... Dat is het makkelijke antwoord..... Oliedruk met stationair en warme motor is 10-13 Psi Oude olie geeft eerder lage druk bij warme motor. Dus eerst olie en flilter verversen! Gebruik de juiste soort! Dan kan de sensor of het metertje nog wat afwijken, deze kan je checken door een mechanische oliedrukmeter tijdelijk aan te sluiten. Druk goed, dan sensor vervangen. Kan ook nog de oliepomp te weinig opbrengst geven of de drukregelaar in de pomp vervuild zijn. Of toch zoveel slijtage in de lagers dat de druk snel weg is. Dit kan nog een hele poos onderdrukt worden door een groot volume pomp te monteren. Maar dan zul je misschien over een 50.000km eens aan verse lagerschalen moeten gaan denken....
    1 point
  30. Fantastisch, die trekhaken!
    1 point
  31. Wij zijn ontzettend blij om Statrersdag aan te kondigen Wij, als organisatie, zijn ontzettend blij om ons volgende evenement aan te kondigen. Op zondag 24 oktober 2021 organiseert de Jeepclub Nederland weer een Startersdag. We zijn dit jaar wederom te gast op het terrein van de motorclub Oss. Dit keer wordt het een bijzondere dag. Niet alleen omdat beginnende 4×4 rijders onder begeleiding van een Marshal de kneepjes leren van het 4×4 rijden, maar ook omdat onze sponsoren hun opwachting maken bij dit event van Jeep Club Nederland. Momenteel zijn we druk met Jeep Nederland om dit evenement op een hele leuke manier te kunnen aankleden en zo de deelnemers een onvergetelijke dag te geven. Dit jaar zal niet alleen in teken staan van de nieuwe leden, want we willen dit jaar ook onze sponsoren in het zonnetje zetten. De sponsoren helpen de club al jaren, vaak stilletjes op de achtergrond. Daarom bieden wij hun de mogelijkheid om zich te presenteren door simpelweg aanwezig te zijn. Alleen een vermelding op de site garandeert nog niet dat jullie ze ook kennen, daarom bieden we alle gelegenheid tot kennismaking. Het terrein van de motorclub Oss is voor ons als club niet een nieuw terrein, we zijn hier ook in 2019 te gast geweest. Het is groot, ruim en de baan die er ligt is breed en lang, het beschikt over vele heuvels en (sommige) diepe dalen. Er is ook een stuk bos beschikbaar. Eerlijk gezegd, als het de dagen voor het evenement erg geregend heeft mag dit terrein als pittig beschouwd worden. Deelnemers zijn vanaf 09:00 uur welkom voor inschrijving en betaling, we hebben de koffie en iets lekkers voor jullie klaar staan. Om 09:30 start de briefing en de indeling waarna het feestje, om 10:00 uur, kan beginnen. Zoals ondertussen een vertrouwd concept op de Startersdag, zullen de deelnemers verdeeld worden in twee groepen. Een groep zal in de buurt van Oss, zelfstandig een leuke toertocht gaan maken die speciaal voor dit evenement gemaakt is. De aanwijzingen vinden plaats middels bolletje – pijltje. Het bolletje geeft aan waar je bent, het pijltje zegt waar je heen moet. De toer zal deels op verharde paden plaats vinden maar ons Xperience Team heeft er natuurlijk voor gezorgd dat er ook een groot gedeelte over onverharde paden gereden wordt. De rit zal circa 2 uur duren, dit zodat eenieder op tijd terug kan zijn voor de lunch. Wanneer de ene groep, zoals hierboven de tour zal rijden, gaat de andere groep onder begeleiding van onze ervaren marshals het terrein en bos in om hier de uitgezette proeven te overwinnen. Afhankelijk van de ervaring van de deelnemers en het type auto waarmee jullie meedoen zullen jullie worden ingedeeld in groepen. Niets moet maar als jij en de marshal denken dat je het kan, mag je het proberen! Het doel van deze academy is de beginnende Jeepers iets bij te brengen als het gaat om te terreinrijden, hoge gearing, lage gearing, veilig heuvel op en of af, tips om je uit benarde situaties te redden, en gewoonweg op een leuke manier je auto beter te leren kennen. Om het allemaal in goede banen te leiden zijn er veel vrijwilligers (de Marshalls en crewmembers) in onze club die het enorm leuk vinden om beginners en natuurlijk ook de wat meer gevorderde rijders iets bij te brengen. De club kan niet zonder deze bijzondere personen. Niet alleen hebben de Marshalls kijk op wat jouw auto kan en waar zijn grens ligt, hij is ook door de club getraind in EHBO / BHV, net zoals een groot deel van de crew. Dus als er wat gebeurt is hulp dichtbij. De club heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en daar letten wij altijd op. Als u ervaring heeft, in het 4×4 rijden, ook al is het maar een beetje, geef dat dan op bij de inschrijving. We kunnen die informatie dan gebruiken bij het indelen. De groepen zullen worden ingedeeld naar 4 categorieën: Groen, Blauw, Rood en Zwart. Groen staat voor de Jeeps met slechts 2 wiel aandrijving en absoluut geen aanpassing om off-road mee te rijden. Er zijn voor dit soort voertuigen beperkte mogelijkheden. Blauw staat voor ieder Jeep met de mogelijkheid om 4wiel aangedreven te worden maar verder geen aanpassingen met betrekking tot het terrein rijden. Dus op gewone banden. Rood zegt wat meer over de auto. De eigenaar heeft er wat aangedaan, wat grotere banden (met vaak wat grover profiel) elektrische lier, rolbeugel kortom deze auto ziet wat vaker het terrein. En dan zwart, zwart is synoniem aan zwaar, heel zwaar. Deze auto’s zijn volledig geprepareerd om door elk mogelijk terrein heen te komen. Nog grotere banden, nog hoger, nog meer PK’s, niet 1 maar soms wel 3 lieren, extra koeling noem maar op. De starters zullen ingedeeld worden in groen, blauw en rood. Dit is afhankelijk van hun voertuig en ervaring. Helaas is het niet mogelijk om proeven voor zwarte rijders te maken. Het terrein is hier niet geschikt voor. Na de lunch wisselen de deelnemers van tour naar terrein en andersom. Tussen de middag is er tijd voor een lunch. In het clubhuis van de motorclub is een snackbar waar diverse lekkernijen op het menu staan. In de kantine is deze dag ook onze Jeep Shop aanwezig met o.a. onze speciale Jeepclub-kleding. Naast onze eigen shop hopen we dat er ook sponsoren hier of op het terrein hun bedrijf tonen. Programma: 09:00 uur start inschrijving 09:30 uur briefing 10:00 uur start Tour / Academy van 12:30 tot 13:30 lunch 13:30 start Tour of Academy 16:30 sluiting off-road terrein Kostenopgave: Inschrijfgeld per Jeep bedraagt € 25,-, hiernaast geldt een toeslag van € 25,- voor niet-leden. Het inschrijfgeld zal voldaan moeten worden bij aanmelding op de startlocatie. Pinnen is mogelijk ! Deelname: We mogen de Startersdag organiseren omdat het een eendaags evenement is, in de buitenlucht, en ruim van opzet. Echter zijn we verplicht om de deelnemer en aan diegenen die mee komen te vragen of ze kunnen aantonen dat : ze zijn gevaccineerd of dat ze corona hebben gehad en genezen of dat ze een negatieve PCR test kunnen laten zien die niet ouder is dan 24 uur. Dit kan getoond worden door de corona-check-app maar als jullie het op papier hebben is dat natuurlijk ook goed. Bij aankomst scannen we de QR-code. Natuurlijk betekend het ook dat we vragen om thuis te blijven als jij of je naasten ziek zijn. Om verrassingen te voorkomen vragen wij jullie om zoveel als mogelijk de vragen op het inschrijfformulier te beantwoorden. Namens het bestuur, Natale Dorigo
    1 point
  32. Zo, na de nodige stappen is de nieuwe ruit geplaatst. Op naar de volgende klus.
    1 point
  33. Brunssum, garage van Bree 4x4 Valkenburg
    1 point
  34. 1 op 3 is fors. Ik zou eerder de dubbele afstand verwachten. Klopt je kilometerteller wel? (is deze aan de 33tigers aangepast?) Het verschil in verbruik tussen een 2.5 en een 4.0 is overigens niet erg groot.
    1 point
  35. Brandstof druk kan te laag zijn, dan loopt de motor slecht. Misschien dat je pomp aan het overlijden is, vandaar het geluid. Je kan als eerste de druk even meten. Er zit een testaansluiting op de brandstofrails bij de eerste cilinder.
    1 point
  36. Met de verstelbare draag armen kun je het caster afstellen als je last krijgt van een DW
    1 point
  37. Vandaag het hemeltje met nieuwe bekleding de XJ ingeschoven, maar met het terugzetten van de dakconsole zag ik dat deze toch ook wel aan t zakken was. Dus ook maar even meepakken. Dat valt dus even vies tegen...... De bende is nu in ieder geval uit elkaar, nu nog stof eraf en er weer op.....
    1 point
  38. Nee, je krijgt de versie die bij jou VIN hoort, tenzij dat daar b.v. via een recall een nieuwere versie van is.
    1 point
  39. Er zijn 4 plaatsen waar ik in het verleden lekken ben tegen gekomen, 1 natuurlijk inderdaad voorruit, 2 antenne doorvoer naar binnen, 3 Aansluiting fan op schutbord in motorruimte 4 deurrubber ter hoogte van dashboard. Wat ik hier doe, is een droge krant in de voetruimte en dan maar spelen met de tuinslang, Succes, Siert.
    1 point
  40. Heb net de 249-242 wissel gedaan. eerst alle lagers en seals vd 242 vervangen. alles ging gesmeerd en alles werkt. Althans alles behalve 2 kleine tegenvallers. de slip yoke van de achteras was zon 2 cm te lang. Klein stukje afgezaagd. Verder is de travel van de schakelpook net niet genoeg om alle standen te pakken. Dus het is of geen 4 low of geen 2wd. En de lange stang vd 249 past al helemaal niet. vandaag een heel stuk gereden. Ook op de snelweg. Helemaal top, geen trillingen. In 4 all time geen significant hoger verbruik dan bij de 249. kortom mooie klus. Aanrader! O ja een goede borgring tang is wel aanrader
    1 point
  41. Dat heb je echt mooi gedaan zeg, complimenten! Hij zit er erg netjes op en ook een mooie foto reportage ervan trouwens! Ik denk dat ik hem ga bestellen bij Vector; wacht nog even af op een mooie black friday deal..
    1 point
  42. Zoek eens naar onderleg bies, of kraal rubber. Meestal wel verkrijgbaar bij camper/carrosserie bouwers.
    1 point
  43. Ik had ooit bij mijn Chevrolet een speciaal papier ivm. de veiligheidsgordels. Dat was ook niet zoals het moest zijn in België. You never know.
    1 point
  44. Ik had laatste wat schade ik ik wilde laten maken aan mijn dochter haar 206cc en heb op onderstaande site foto's geplaatst met gegevens Ik kreeg diverse offertes met grote verschillen en heb toen een partij gekozen. Daarna langs gegaan en een afspraak gemaakt. Was een gewone grote plaatwerker. Alles perfect gemaakt. Verschil in prijs was echt groot tussen de 4 aanbiedingen die ik kreeg. https://www.fixico.nl/
    1 point
  45. De XJ staat nu in Emmeloord om de LPG installatie te verbeteren en af te stellen. Vorige week nog even nieuwe kabels gemaakt voor de stroomvoorziening. Hier het boodschappenlijstje: Ik heb 35mm² kabel gebruikt omdat ik in de toekomst nog wat extra dingen wil plaatsen. (lier, verlichting, koelkast) Natuurlijk moet je nog wel wat krimpkous kopen om het helemaal af te maken. Bij Nr 7 moet 1 oog uitgeboord worden naar 12mm. Deze past nl. net niet over de kopbout. Het resultaat: Dit was echt wel een leuk klusje om te doen. Het hebben van het juiste gereedschap is wel een voorwaarde. Mocht iemand dit ook willen stuur mij dan maar een PB.
    1 point
  46. H mr Jeep, Ik heb ook een XJ uit 1990 met het zelfde neerdalende hemeltje. Ik heb de originele stof vervangen en het resultaat is verbluffend. Haal voorzichtig de originele stof verder los van de glaswol ondergrond. Zorg ervoor dat je dit glaswol zo min mogelijk beschadigd. Haal ook de dunne schuimrubber laag overal weg zo dat je een mooi glad oppervlak hebt. Koop een stuk fleece stof van 2,5 x 1,6 meter en 2 of 3 spuitbussen bison 2 in 1 spuitlijm. Spuit ongeveer de helft van de glaswol body in en de achterkant van evenveel stof. Na even te laten drogen leg je de stof met 2 man licht aangespannen en kreukvrij op de glaswolbody. Strijk de stof mooi strak en vast op de glaswolbody. Sla de overgebleven stof terug over de andere helft en spuit de overgebleven zijden in en strijk de rest van de stof ook mooi glad op de body. Als laatste de randen mooi om de randen trekken en vastlijmen op de achterkant van de glaswolbody. Het was in een zaterdag gebeurd en knapt de hele auto enorm op. Groet en eventueel succes
    1 point
  47. Ik heb het eventjes nagekeken in mijn Jeep manual (kenmerk: 0VCIH-INSXJ, destijds geleverd bij mijn 1998'er XJ 4.0-liter automaat). Daar staat het volgende (het is wel een heel verhaal, maar denk ik best leerzaam voor degenen die niet in het bezit zijn van een instructieboekje of er eentje hebben in een buitenlandse taal). (citaat) VIERWIELAANDRIJVING SelecTrac-vierwielaandrijving: De SelecTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2WD: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4x4 PART-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor TIJDELIJK gebruik; -stand 4x4 FULL-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor PERMANENT gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -de stand 4-LO: vierwielaandrijving, lage gearing voor TIJDELIJK gebruik. Controlelampjes in het instrumentenpaneel geven aan welke stand is ingeschakeld. Het groene lampje geeft aan dat in de FULL-TIME vierwielaandrijving wordt gereden ("4x4 FULL-TIME"), het oranje lampje geeft aan dat van de stand PART-TIME vierwielaandrijving gebruik wordt gemaakt ("4x4 PART-TIME" of "4-LO"). Schakelen van de tussenbak (SelecTrac): -stand 2-WD Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als de vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4x4 PART-TIME Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op of naast de weg, als er extra grip nodig is zoals bij het rijden door sneeuw of bij ijzel. In deze stand zijn de voor- en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien met dezelfde snelheid. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-PART-TIME worden gezet. -stand 4x4 FULL-TIME Dit is de meest gebruikte stand voor vierwielaandrijving, te gebruiken op natte, met sneeuw bedekte of op gladde wegen wanneer er extra grip wordt verlangd. Als deze stand is ingeschakeld, kunnen de voor-en achteras met verschillende snelheden draaien, waardoor de auto goed bestuurbaar blijft. Deze stand kan naar wens het gehele jaar door en op elke ondergrond worden gebruikt. De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-FULL-TIME worden gezet. -stand 4-LO Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand echter nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand bij stilstand in door de selectiehendel van de automatische transmissie in "neutraal" te zetten, dan de selectiehendel van de tussenbak iets naar rechts te drukken en dan vervolgens stevig naar achteren te trekken in de stand 4-LO. Voorzichtig: probeer nóóit de stand 4-LO in te schakelen als de auto (nog) rijdt!! De tussenbakkan hierdoor ernstig beschadigd raken! Bij het schakelen vanuit de stand 2-WD via de stand 4x4 PART-TIME naar de stand 4x4 FULL-TIME kan het nodig zijn om het gaspedaal twee keer kort los te laten. OPMERKING: Als de tussenbak moeilijk in of uit de vierwielaandrijving is te schakelen, kan de oorzaak ongelijke bandenslijtage, (te) lage bandenspanning, zware belasting van de auto of een koude buitentemperatuur zijn. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! CommandTrac vierwielaandrijving: CommandTrac is een inschakelbare vierwielaandrijving. Als de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, zijn de voor-en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien de wielen met dezelfde snelheid. De CommandTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2H: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4H: vierwielaandrijving, hoge gearing voor tijdelijk gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -stand 4L: vierwielaandrijving, lage gearing voor tijdelijk gebruik; -een oranje controlelampje PART-TIME in het instrumentenpaneel geeft aan dat alle vier de wielen worden aangedreven ('4H' of '4L'). WAARSCHUWING: Parkeer de auto NOOIT met de tussenbak in de stand N (neutraal) zonder EERST de parkeerrem te activeren! In de stand neutraal bestaat er geen vaste verbinding tussen de wielen en de versnellingsbak waardoor de auto kan gaan bewegen, ongeacht de stand van de selectiehendel! Voorzichtig! Schakel de tussenbak bij een auto met CommandTrac nooit in vierwielaandrijving op een droge, verharde weg en gebruik de stand 4L alleen als er extra trekkracht nodig is. Als vierwielaandrijving wordt ingeschakeld op een dergelijke weg, ontstaan er spanningen in de aandrijving, kunnen er onderdelen van de aandrijving worden beschadigd en zal het schakelen moeizaam verlopen. Het schakelen zal wat gemakkelijker gaan door een klein stukje achteruit te rijden of door de auto op een stukje onverharde weg te zetten zodat de wielen een klein beetje kunnen slippen. Schakelen van de tussenbak (CommandTrac): -stand 2H Deze stand is bedoeld voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4H Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen als er extra grip nodig is, bijvoorbeeld bij het rijden door regen, door sneeuw, modder, zand of bij terreinrijden. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit stand 2H in de stand 4H worden gezet. -stand 4L Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand alleen bij stilstand! Schakel de selectiehendel van de tussenbak in neutraal, beweeg vervolgens de hendel iets naar rechts en dan stevig naar achteren in de stand 4L. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! Voorzichtig! Probeer nóóit de stand 4 in te schakelen als de auto (nog) rijdt! De tussenbak kan hierdoor ernstig beschadigd raken. ACHTERAS MET TRAC-LOK. (indien aanwezig) Trac-Lok is een sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat er altijd een gelijke krachtverdeling is tussen de beide achterwielen. Dit voorkomt doorslippen door gebrek aan grip aan één wiel. Als de grip van beide achterwielen verschilt, zorgt het sperdifferentieel voor een optimale verdeling van de krachten tussen beide wielen, door de aandrijfkracht op het wiel met de meeste grip te verhogen. Een sperdifferentieel is vooral van belang op een glad wegdek. Als beide achterwielen op een glad wegoppervlak staan, wordt maximale grip verkregen door het gaspedaal een klein beetje in te drukken. Als er echter maar één wiel op een zeer gladde ondergrond staat, kan een maximale aandrijfkracht worden bereikt door de parkeerrem even aan te trekken. (einde citaat) Hè, hè....een heel verhaal ! Ik hoop echter dat ik op tussenbakgebied iets meer duidelijkheid heb mogen scheppen. Greetz ,
    1 point


×
×
  • Nieuwe aanmaken...