Spring naar bijdragen

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 28/01/2019 in all areas

  1. Fijne feestdagen Jeepers, en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst!
    3 points
  2. Nieuwe Smittybilt voorbumper met bullbar geplaatst. Volgende klus LPG tank wisselen. Deze is behoorlijk verroest en al 2x bij de APK door de keurmeester aangegeven als opmerking.
    2 points
  3. Wat ik nu toch heb, ik snap er niets van. Gisterenavond laat was ik na het werk nog even tanken met de Jeep. Omdat ik moe was, lette ik even niet goed op en gebruikte mijn Jeep Club pas in plaats van mijn bankpas. Het apparaat vroeg gewoon zoals altijd mijn pincode en daarmee kon ik gewoon tanken! Staat mijn bankrekening dan gekoppeld aan mijn Jeep Club lidmaatschap? Nu heb ik net op de bankrekening gekeken en het is niet afgeschreven! Weet iemand hoe dat kan? Komt die afschrijving nog? Of betaalt de Jeep Club nu de rekening? Dat wil ik niet. Of moet Shell nu betalen? Dat vind ik iets minder erg..... Ik snap er niets van en hoor graag hoe dat kan. Doe maar een Pb tje als je meer weet want het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen gaat tanken op kosten van de Jeep Club of Shell. Siert.
    2 points
  4. Tijdje terug een split bench gekocht omdat mijn derde kind aanstaande is. Deze was natuurlijk in staat van ontbinding maar de bekleder heeft deze vakkundig hersteld. Nu biedt de cj plek voor 2 volwassenen en 3 Kids. Gister even gemonteerd en nu wachten op goed weer..
    2 points
  5. Na 5 jaar in de hoek te hebben gestaan afgelopen zomer besloten de xj klaar te maken voor DJC2020. Werk zat hem in de voortrein. Dana30 hp geplaatst en voorzien van wj knuckles, tierod flips en wj remmerij(akebono's), heb deze swap al eerder op de zj uitgevoerd. De week voor djc probleemloos door de apk. Na aanwezig te zijn geweest op 5 edities djc dit jaar voor het eerst met een jeep, tot groot plezier van de kids. Hebben we toch maar mooi mee gepakt in deze tijd.
    2 points
  6. Hier alsnog een foto van de bumper😉
    2 points
  7. Eerst even voor Yur1: Check even Tyra in Bunschoten. Die kunnen alles leveren en maken en monteren ook uitlaten. Dan MJay: De FlowMaster 44 is een demper. Die hangt bij een ZJ voor de achteras. Vanaf de demper loopt er een pijp over de achteras naar achteren en daar zou je, afhankelijk van de dikte van die pijp, elk eindstuk op kunnen monteren. Ik begrijp dus je vraag niet of er een sierstuk bestaat dat op de FM44 past. Die twee staan, in mijn ogen, los van elkaar. Ik ben prima tevreden over mijn Kolak 3" systeem. Echter, er zijn twee puntjes: - Die Flowmaster Super 50 vind ik net te veel van het goede. Ik heb al een maatje stiller liggen (de FlowMaster 70, 53072, gekocht bij Tyra) alleen die moet nog geinstalleerd worden. - Bij de montage van de headers hebben we er niet voldoende op gelet dat we die zo hoog mogelijk hebben gemonteerd. Dat zal wel cm-werk (of mm-werk) zijn, maar nu komt bij flink gasgeven de header tegen een van de controll arms aan. Dat moet ook nog gefixed worden. Verder ben ik in staat om op een mooie dag de auto te starten en er gewoon op mijn stoeltje naast te gaan zitten om te genieten van het geluid 😂
    2 points
  8. Hierbij wat foto's van afgelopen zaterdag de 21 december. https://pd2rkg.com/2019/12/21/jeep-club-nederland-21-december-2020-remember-the-rebel
    2 points
  9. zijn al weer ff terug, maar is goed bevallen. ruim 5000 km in 3 weken. Denemarken overtocht naar Noorwegen, stuk noordelijk gereden tot Flam en Gudvangen, vandaar afgezakt naar Zweden, via Oslo naar de oostkust afgezakt naar het zuiden en via de brug bij Malmo weer naar huis.
    2 points
  10. Wij kunnen er wel zijn - nieuwe is gisteren geleverd - toch een beetje trots
    2 points
  11. Weer een stap verder, dakdragers van RhinoRack gemonteerd. Niet voor deze vakantie, maar gelijk ook de afneembare trekhaak van brink vervangen door een vaste verlaagde van ASP eberle. (De afneembare zat te hoog voor de sleurhut) Gelijk de nummerplaat zo hoog mogelijk gemonteerd en een cm of 3 van de bumper afgezaagd, afgewerkt met een zwart kunststof hoekprofieltje. Tevens tent gereserveerd en overtocht geboekt van hirtshals naar kristiansand. Nu nog grof een route plannen, maar de basis staat 😉
    2 points
  12. Bram, weet je zeker dat je nu 3.07 hebt? Ik denk het nl niet. Even tanden tellen voor de zekerheid.... Verder, heb je de nodige ervaring en gereedschappen om zelf te re-gearen? Onderschat het niet, als je alleen maar speelt met de Jeep is het misschien niet zo kritisch en kun je een eind komen met een vloeitje, een sigaar en veel Bavaria, maar als je duizenden kilometers wilt rijden met een stille en betrouwbare Jeep moet het wel zorgvuldig gebeuren. Succes, Siert.
    1 point
  13. Hi allemaal, Ik heb een nieuwe krukas sensor geinstalleerd, problem solved Groetjes!
    1 point
  14. Net voor de vakantie nog even de KJ verhoogd.
    1 point
  15. Hoi. Je hebt een probleem. Ten eerste heb je vermoedelijk een 3.8 motor, de 3.6 kwam pas in 2012. Maar dat maakt niet uit. De melding permanent uitschakelen gaat niet, in de USA is dit direct afkeur bij de Smog-test. Normaal zorgt het EVAP systeem voor het afvoeren van benzinedampen van de tank ed. De PCM geeft op door de computer te bepalen tijdstippen de zg Pursevalve het commando te openen waardoor de dampen verbrand worden in de motor. Voor CARB in Californië was dit niet genoeg, er moest ook nog een controlesysteem voor de luchtdichtheid komen van dit systeem. Het slimste wat men kon bedenken was, de Pursevalve af en toe sluiten, en een beetje overdruk creëren op het systeem, ook weer door de computer te bepalen wanneer, en dan controleren of de druk niet weg valt. Als de druk dus wel weg valt , krijg je de melding van een klein of groot lek. Bv Gascap. Omdat dit in de USA dus afkeur is en vaak gebeurt, hebben de garages daar een rookgenerator waarmee ze dus vanaf de Pursevalve onder lage druk rook in de leiding blazen en dan kijken waar die ontsnapt. Ik hoop dat je met perslucht niet de boel verergert hebt.... het is een onderdruk systeem. Dan de oplossing, Je haalt de twee slangen los van de Pursevalve. Met een slangetje op 1 van de 2 aansluitingen controleer je of de Pursevalve niet lekt. Als er geen stroom op staat , moet die dicht zijn. Als die dicht is, zit er dus een lek in het systeem, Je gaat naar een hele stille plek, moeilijk in Nedeland... dan sluit je een 12volt luchtbed pompje aan op de leiding die van achter komt bij de Pursevalve, de andere leiding gaat het inlaatspruitstuk in. Je kruipt onder de jeep met een plantenspuit met zeepsop, en dan maar zoeken. Als het een groot lek is, hoor je de lucht blazen, bij een klein lek bellen blazen... Op de tank zijn drie plaatsen die kunnen lekken, verder de beluchtingsslang van de tank vulpijp, alle leidingen enz... Succes! Nogmaals succes, Siert. Laat je weten hoe het afloopt?
    1 point
  16. Netjes hoor, zo heb je weer genoeg grip om die stoep te nemen met een beetje sneeuw.
    1 point
  17. Gisteren zijn de banden gemonteerd en gebalanceerd en heb ik alles weer op de Jeep gemonteerd. Ik heb ook een spuitbusje met de juiste kleur lak voor de vulstukken in het midden van de velg. Maar het is nu wat te koud om goed te spuiten. Dus dat moet maar even wachten totdat de buitentemperatuur weer ruim boven de 10-12 graden is. Ik heb ook een mooie momentsleutel kunnen lenen om de centrale moer of de aandrijfas vast te zetten. 200-1000Nm. Mijn eigen momentsleuteltjes vallen in het niet. Hier kan je de laatste sleutelstappen nog een keertje lezen: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-70.html#post5481844 Ik ga vandaag nog even de uitlijning laten controleren. Jeep rijdt uitstekend, maar ik heb zoveel aan de voorophanging los gehad en nu met vier nieuwe banden wil ik wel alles goed in orde hebben. Jeroen
    1 point
  18. Volgens mij kan de Jscan alles wat met de AEV en de flashcal ook kan, alleen veel eenvoudiger. Bluetooth module is gewoon insteken en verbinding maken met (in mijn geval) Ipad. Iphone kun je ook toevoegen en maakt dan niet uit met welke je werkt. Alles mooi inzichtelijk in menuutjes. Ding gaf meteen al aan dat er wat fout zit met de verwarming (zie bijgaand). Dat kan kloppen want ik hoor wat vreemde geluiden. Zit een nieuwe actuator (blend door) in en die is w.s.s. niet goed geinstaleerd. Uitzoeken als t wat warmer is. Bandenmaat ingesteld, fluitje van een cent. Je kunt werkelijk alles zien. Ik ben dik tevreden voor dat geld. Begrijp wel dat er voor de JL iets xtra's bij moet. Je kunt de demo laden als je wilt. Kun je dan zelf een oordeel vormen.
    1 point
  19. Mike, http://www.usastuurhuisrevisie.nl/ Succes, Siert.
    1 point
  20. Afgelopen maand heeft fabrikant Osram voor de Night Breaker H4 led vervangingslampen de ECE R112 goedkeuring gekregen. Daarmee is het gebruik ‘street legal’. Het lijkt mij een mooi alternatief voor het spul dat tegenliggers verblind. Het gaat om deze lampjes: https://www.osram.com/ecat/NIGHT BREAKER H4-LED-LED lamps (street-legal)-Car lighting-Automotive/com/en/GPS01_3695161/ZMP_4063288/ (Deze zijn nog niet bij MobiLed verkrijgbaar). Ik heb nu de street legal Philips Racingvision GT200 halogeen lampen in de originele 7” koplamp van de XJ geïnstalleerd met een voeding direct vanaf de accu. Dat gaf al een hele verbetering. Ik overweeg nu om de Osram Night Breaker te plaatsen.
    1 point
  21. Goed nieuws, ook ik had geen trekgewicht op kenteken op een USA import Jeep. De RDW deed mij een voorstel, jullie begrijpen dat ik dat met 2 handen heb aangegrepen! Zie bijlage, soms zit het mee. Siert.
    1 point
  22. Gisteren mijn eerste onderdelen opgehaald bij Jeepparts. Zitten op nog geen 10 minuten afstand van mij. Ik ga ook alle vloeistoffen (en filters) vervangen. Dinsdag komen die aan en dan kan ik de komende week gaan sleutelen! Jeroen
    1 point
  23. Er wordt niet veel gesleuteld aan Patriots door forumleden zover ik weet. Om je een beetje in de goeie richting te helpen; check deze link. https://www.jeeppatriot.com/threads/5-speed-manual-transaxle-transmission-fluid-change.7492/ Als je meer zelf wil doen, probeer een FSM te vinden voor jou bouwjaar. Of een Haynes of Chilton sleutelboek. Succes en welkom!
    1 point
  24. Is dit niet de ZJ die altijd in Den Haag rond reed met die ladder op het dak, en vaak in het centrum geparkeerd stond? Zonde 😥
    1 point
  25. Is er op dit forum een overzicht van het vacuuumsysteem zodat ik deze na kan lopen?
    1 point
  26. Heb je al geprobeerd in de Neutral te starten in plaats van de P? Succes, Siert.
    1 point
  27. Dank voor je reactie. Ik heb het inmiddels gevonden en het is voor elkaar!
    1 point
  28. Zo! Die Handle bar zit dr op! Heul tevreden mee en ziet er best goed uit vind ik
    1 point
  29. 12 poorts injectoren geplaats en stoelverwarming gemaakt. gc loopt netjes stationair, maar ik merk niet veel verschil met de standaard injectoren. stoelverwarmingen gemaakt en geprobeerd te maken. Mijn vrouw zit er nu half warmpjes bij maar ik nog niet. De verbindingen het verwarmingselmement lijken nu in orde te zijn. Dus nu de schakelaars maar eens doormeten. bijrijdersstoel.mp4 bestuurdersstoel.mp4
    1 point
  30. Noord Limburg, 4Low, Budel Zuid Limburg, garage van Bree, Brunssum
    1 point
  31. En mocht je wel ABS hebben, dan kun je gewoon een standaard relais kopen. Een speciaal ABS relais voor een XJ is er nl. niet.
    1 point
  32. Voor velen lijkt de VS het land van de onbegrensde mogelijkheden. Ben ergens wel benieuwd waarom jullie naar ons koude kikkerlandje willen verhuizen.
    1 point
  33. RVS uitlaat laten maken bij de overbuurman; NM Parts. Blij mee. Zoals gevraagd geen herrie en geen chromen uitlaatstukkies, maar lekker stealth.
    1 point
  34. Straps maken van een sleeplint was geen succes, ondanks dat het lint stevig zat opgesloten met een ring scheurde het gat waar de bout doorheen ging uit bij het uitveren. Uiteindelijk een minder mooie maar wel effectieve oplossing gemaakt met staalkabel. De apk keuring is inmiddels achter de rug en de staalkabel valt niet meer op
    1 point
  35. Is het wiellager nog wel goed? Je zegt als je de rem al beetje intrapt is het weg dat kan want dan zou het wiel zegmaar weer recht in lijn lopen en als je hem dan weer loslaat zou hij zo gezegt weer kunnen slingeren. Dit geldt ook bij insturen doordat er dan meer zijwaartse druk op komt te staan.
    1 point
  36. Errata - 1) I had cylinder #1 at TDC on the exhaust stroke. I reset to TDC on the combustion stroke to make the correction. 2) I positioned the rotor with the brass end pointing towards the #1 spark plug wire terminal, and disregarded the drawings on the FSM to point the rotor towards 6 o'clock. This seems to work for me. Changed oil and oil filter. Engine idles quietly at about 900 rpm. No noisy lifters. See you guys on the next project!
    1 point
  37. Ben geen voorstander van het gebruik van eenvoudige hoofdstroomschakelaars of massa schakelaars! Als zo een schakelaar niet stof en waterdicht is, is een zandkorrel al voldoende om een storing te veroorzaken. Goede lieren hebben geseald relais waardoor er geen spanning op de lier staat als hij niet gebruikt wordt. Normaal gesproken loopt er ook altijd een dikke stroomdraad naar het relais van je startmotor en een naar je dynamo. Als je je accu snel en echt veilig wilt loskoppelen bij een storing, dan is een speciale accu snelklem de enige goedkope echt zekere oplossing. Mocht je toch een massaklem willen gebruiken, plaats hem dan op een schone en droge plek in het interieur en koop een goede bij oom Hella en niet een bij tante Ali. Succes, Siert.
    1 point
  38. Mooi man! Veel plezier met je Jeep! Math
    1 point
  39. Koperen vriespluggen ipv de ijzeren variant, goede keus!
    1 point
  40. Hi Jeepers, Zoals beloofd 'Ter leering ende vermaeck' nog wat foto's van het eindresultaat.... Het ga jullie goed, Math
    1 point
  41. Een beetje late reactie maar ik dacht nog geen honderd euro
    1 point
  42. Zo te zien heb je daar een prima Jeep aan. Gebruiksklaar voor het terrein. En de prijs is onderhandelbaar. Als je er nog iets af weet te krijgen heb je een prima auto te pakken. Zeker met de halve deurtjes. Deze zijn vrij zeldzaam. Het ia trouwens voor het eerst dat ik iemand hoor die zijn Jeep wil verlagen 😁
    1 point
  43. https://pd2rkg.com/2019/03/02/jeep-jk-preventief-onderhoud-voor-apk Lekker bezig geweest vandaag, meer info en foto's zie weblink
    1 point
  44. Herkomst van het mysterieuze onderdeel is opgelost, het is een plunjertje uit een PCV klep. Waarschijnlijk ooit in het blok gevallen. Toen ik de CJ kocht, was de PCV leeg van binnen, heb deze vervangen en niet verder gekeken..... Ondertussen verder gegaan met de voorbereidingen voor de motorwissel. Eerst de carburateur aangepakt. Een revisie kit besteld en de Weber op de werkbank. De carburateur was erg vies van buiten, dus deze eerst een dag of twee volledig onder de benzine te weken gezet. Inhoud van de kit met een mooie tekening van de Weber met alle onderdelen. Ook de binnenzijde is aan een schoonmaakbeurt toe. Alles blinkt, vooral de onderzijde. 🙂 Type aanduiding op de montageflens aan de achterzijde. Aan de achterzijde van de carburateur zit de elektrische choke, dat ronde plastic ding. Het vierkante gevalletje rechts is de acceleratie pomp. Het "nieuwe" motorblok is inmiddels ook gearriveerd. Gelijk op de motorsteun gezet en gestript. Met een beetje geluk staat dit weekend het blok in een nieuw kleurtje.
    1 point
  45. Bedankt voor het meedenken heren. Leveranciers in Europa kunnen helaas niet tippen aan het aanbod in de US, zowel qua aanbod/kwaliteit maar al helemaal niet qua prijs. Nu mijn huidige schokdempers echt aan vervanging toe zijn (Rancho's, pas 3/4 jaar oud maar niet geschikt voor een lift, denk daarom eerder versleten), en de veren met de dag inzakken gisteren maar een liftkit besteld in de US! 3,5" Premium lift kit van IRO, short arms, met 4 adjustable arms en Bilstein schokdempers. Stuurdempertje ook besteld en 4 spring isolaters van Mopar zelf. Misschien doe ik er nog zo'n 3/4" spacer bovenop, is toch weer zo'n 2 cm. Kan niet wachten tot ik alles binnen heb, duurt helaas nog wel wat weken
    1 point
  46. Ik heb het eventjes nagekeken in mijn Jeep manual (kenmerk: 0VCIH-INSXJ, destijds geleverd bij mijn 1998'er XJ 4.0-liter automaat). Daar staat het volgende (het is wel een heel verhaal, maar denk ik best leerzaam voor degenen die niet in het bezit zijn van een instructieboekje of er eentje hebben in een buitenlandse taal). (citaat) VIERWIELAANDRIJVING SelecTrac-vierwielaandrijving: De SelecTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2WD: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4x4 PART-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor TIJDELIJK gebruik; -stand 4x4 FULL-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor PERMANENT gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -de stand 4-LO: vierwielaandrijving, lage gearing voor TIJDELIJK gebruik. Controlelampjes in het instrumentenpaneel geven aan welke stand is ingeschakeld. Het groene lampje geeft aan dat in de FULL-TIME vierwielaandrijving wordt gereden ("4x4 FULL-TIME"), het oranje lampje geeft aan dat van de stand PART-TIME vierwielaandrijving gebruik wordt gemaakt ("4x4 PART-TIME" of "4-LO"). Schakelen van de tussenbak (SelecTrac): -stand 2-WD Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als de vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4x4 PART-TIME Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op of naast de weg, als er extra grip nodig is zoals bij het rijden door sneeuw of bij ijzel. In deze stand zijn de voor- en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien met dezelfde snelheid. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-PART-TIME worden gezet. -stand 4x4 FULL-TIME Dit is de meest gebruikte stand voor vierwielaandrijving, te gebruiken op natte, met sneeuw bedekte of op gladde wegen wanneer er extra grip wordt verlangd. Als deze stand is ingeschakeld, kunnen de voor-en achteras met verschillende snelheden draaien, waardoor de auto goed bestuurbaar blijft. Deze stand kan naar wens het gehele jaar door en op elke ondergrond worden gebruikt. De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-FULL-TIME worden gezet. -stand 4-LO Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand echter nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand bij stilstand in door de selectiehendel van de automatische transmissie in "neutraal" te zetten, dan de selectiehendel van de tussenbak iets naar rechts te drukken en dan vervolgens stevig naar achteren te trekken in de stand 4-LO. Voorzichtig: probeer nóóit de stand 4-LO in te schakelen als de auto (nog) rijdt!! De tussenbakkan hierdoor ernstig beschadigd raken! Bij het schakelen vanuit de stand 2-WD via de stand 4x4 PART-TIME naar de stand 4x4 FULL-TIME kan het nodig zijn om het gaspedaal twee keer kort los te laten. OPMERKING: Als de tussenbak moeilijk in of uit de vierwielaandrijving is te schakelen, kan de oorzaak ongelijke bandenslijtage, (te) lage bandenspanning, zware belasting van de auto of een koude buitentemperatuur zijn. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! CommandTrac vierwielaandrijving: CommandTrac is een inschakelbare vierwielaandrijving. Als de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, zijn de voor-en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien de wielen met dezelfde snelheid. De CommandTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2H: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4H: vierwielaandrijving, hoge gearing voor tijdelijk gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -stand 4L: vierwielaandrijving, lage gearing voor tijdelijk gebruik; -een oranje controlelampje PART-TIME in het instrumentenpaneel geeft aan dat alle vier de wielen worden aangedreven ('4H' of '4L'). WAARSCHUWING: Parkeer de auto NOOIT met de tussenbak in de stand N (neutraal) zonder EERST de parkeerrem te activeren! In de stand neutraal bestaat er geen vaste verbinding tussen de wielen en de versnellingsbak waardoor de auto kan gaan bewegen, ongeacht de stand van de selectiehendel! Voorzichtig! Schakel de tussenbak bij een auto met CommandTrac nooit in vierwielaandrijving op een droge, verharde weg en gebruik de stand 4L alleen als er extra trekkracht nodig is. Als vierwielaandrijving wordt ingeschakeld op een dergelijke weg, ontstaan er spanningen in de aandrijving, kunnen er onderdelen van de aandrijving worden beschadigd en zal het schakelen moeizaam verlopen. Het schakelen zal wat gemakkelijker gaan door een klein stukje achteruit te rijden of door de auto op een stukje onverharde weg te zetten zodat de wielen een klein beetje kunnen slippen. Schakelen van de tussenbak (CommandTrac): -stand 2H Deze stand is bedoeld voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4H Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen als er extra grip nodig is, bijvoorbeeld bij het rijden door regen, door sneeuw, modder, zand of bij terreinrijden. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit stand 2H in de stand 4H worden gezet. -stand 4L Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand alleen bij stilstand! Schakel de selectiehendel van de tussenbak in neutraal, beweeg vervolgens de hendel iets naar rechts en dan stevig naar achteren in de stand 4L. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! Voorzichtig! Probeer nóóit de stand 4 in te schakelen als de auto (nog) rijdt! De tussenbak kan hierdoor ernstig beschadigd raken. ACHTERAS MET TRAC-LOK. (indien aanwezig) Trac-Lok is een sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat er altijd een gelijke krachtverdeling is tussen de beide achterwielen. Dit voorkomt doorslippen door gebrek aan grip aan één wiel. Als de grip van beide achterwielen verschilt, zorgt het sperdifferentieel voor een optimale verdeling van de krachten tussen beide wielen, door de aandrijfkracht op het wiel met de meeste grip te verhogen. Een sperdifferentieel is vooral van belang op een glad wegdek. Als beide achterwielen op een glad wegoppervlak staan, wordt maximale grip verkregen door het gaspedaal een klein beetje in te drukken. Als er echter maar één wiel op een zeer gladde ondergrond staat, kan een maximale aandrijfkracht worden bereikt door de parkeerrem even aan te trekken. (einde citaat) Hè, hè....een heel verhaal ! Ik hoop echter dat ik op tussenbakgebied iets meer duidelijkheid heb mogen scheppen. Greetz ,
    1 point


×
×
  • Nieuwe aanmaken...