Spring naar bijdragen

Ff Paar Vraagjes


Recommended Posts

hey hoi ben hier nieuw en moet zeggen bevalt me goed heb al veel geleerd volgende keer dat hij niet starten wil probeer ik de N stand ff ik dacht dat het aan mij start blokkering lag.

dit is me eerste automaat dus heb eingelijk geen idee wat de O/D schakelaar doet. kan iemand mij dat uitleggen?

als ik hem start loopt hij op benzine en na een dat gas spingt hij op lpg maar op lpg loopt hij mooier dan op benzine kan het zijn omdat hij uit duitsland is geimpoteerd octaan 91? op benzine ploft hij ook in de uitlaat.

en laast brak iets af in het contact slot af en hievoor had ik een crysler die had het zelfde probleem al bij de vorighe eigenaar dus ligt niet aan mijn lompheid :wacko: is dit een kwaaltje van ze ?

en veder wat een auto elke dag een genot om er in te rijden :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is is 4 de versnelling . van de 4 trapsautomaat, met OD knop ingeschakeld schakeld deze uit en worden enkele de 3 eerste trappen van de planetaire overbrenging gebruikt. De vierde trap noemt overdrive omdat de secundaire as dan sneller draait dan de primaire as.

De reden waarom uitschakelen is zoals er al velen hebben geschreven. Met het trekken van zware lasten gaat de koppelomvormer veel te verwerken krijgen en kan de bak oververhitten, door een versnellingske lager te schakelen gaat de motor hoger in toeren en schakeld de lockup sneller in, dan is dit nadeel weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O/D is geen versnelling, maar een "instelling" van het schakelpunt ;

als de hele motor + automaat de juiste olietemperatuur hebben komt de OverDrive in werking,

dwz het machien schakelt eerder naar een hogere versnelling (dat scheelt brandstof en dus Euro's).

Door de O/D IN te drukken wordt dat UITgeschakeld (logisch) en trekt het machien wat langer door naar een hoger toerental voordat wordt geschakeld,

hetgeen o.a. beter is bij een zware last, bij bergop trekken, rond een "schakelpunt" cruisen, etc.

Ergens op dit forum staat er meer over !

:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O/D is geen versnelling, maar een "instelling" van het schakelpunt ;

als de hele motor + automaat de juiste olietemperatuur hebben komt de OverDrive in werking,

dwz het machien schakelt eerder naar een hogere versnelling (dat scheelt brandstof en dus Euro's).

Door de O/D IN te drukken wordt dat UITgeschakeld (logisch) en trekt het machien wat langer door naar een hoger toerental voordat wordt geschakeld,

hetgeen o.a. beter is bij een zware last, bij bergop trekken, rond een "schakelpunt" cruisen, etc.

Ergens op dit forum staat er meer over !

:ph34r:

Naar ik heb begrepen, is de ZJ voorzien van een electrische schakeling van de overdrive. Met die schakelaar schakel je hem dus uit. Ik heb het geprobeerd met de caravan aan de haak, maar ik heb hem niet een keer kunnen betrappen, zelfs niet heuveltje-af, dat er in de overdrive werd geschakeld.

Anders is het met de XJ en wellicht de ZJ met 4.0 motor. De XJ heeft een "power"-knop, en dan worden inderdaad de schakelpunten verlegd en komt de lock-up er op. Mijn voorkeur bij de XJ gaat er overigens naar uit om de versnellingshandel een standje terug te schakelen, want dan komt de lock-up er bij 80 km/u gewoon op en draait hij bij 90 km./u minder toeren dan met ingeschakelde power-knop in de D-stand.

Of zit ik er nu helemaal naast????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar ik heb begrepen, is de ZJ voorzien van een electrische schakeling van de overdrive. Met die schakelaar schakel je hem dus uit. Ik heb het geprobeerd met de caravan aan de haak
Er is wel wat belasting nodig om zaak te "oververhitten" en dan merk je de waarde van de O/D-schakelaar !
maar ik heb hem niet een keer kunnen betrappen, zelfs niet heuveltje-af,

Natuurlijk niet heuveltje af : dan hoeftie zogezegd geen moer te doen !

dat er in de overdrive werd geschakeld.

Er wordt dus niets geschakeld ; het schakelpunt wordt (door de computer) verlegd en dat zie je op de toerenteller. (als je goed oplet) :ph34r:

Er zijn GC-rijders die de waarde van de O/D hebben ontdekt nadat ze met een echt zware last na ca. 20 min. stil kwamen te staan ........

:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wel wat belasting nodig om zaak te "oververhitten" en dan merk je de waarde van de O/D-schakelaar !

Natuurlijk niet heuveltje af : dan hoeftie zogezegd geen moer te doen !

Er wordt dus niets geschakeld ; het schakelpunt wordt (door de computer) verlegd en dat zie je op de toerenteller. (als je goed oplet) :rolleyes:

Er zijn GC-rijders die de waarde van de O/D hebben ontdekt nadat ze met een echt zware last na ca. 20 min. stil kwamen te staan ........

:angry:

GrandDad, in je eerste stukje wek je de indruk alsof door het gebruik van die knop de overedrive later wordt ingeschakeld. Naar mijn mening wordt hij helemaal niet ingeschakeld. Dat gebeurt ook niet heuveltje af. Kenmerk van een automaat is juist, dat bij geringe belasting de hoogst mogelijke versnelling wordt gezocht. Met 90 km/u een helling af geeft zo'n situatie.

Als ik jou dus goed begrijp, is er iets grondig mis met mijn bak, want als de overdrive is uitgeschakeld, krijg ik hem met geen mogelijkheid in de overdrive. Of gebeurt dat dan pas met 150 km/u???

Let wel, ik onderschat de waarde van di O/D knop helemaal niet en gebruik hem ook als ik met de caravan (ca 1.500 kg) tegen de wind in rijd of tegen een helling aan moet. Bij windje in de rug of lange hellingen af gebruik ik hem niet, want dat spaart aanzienlijk op de toeren en dus op de brandstof.

Daarnaast geef ik het verschil aan met de XJ, die bij gebruik van de power-knop zodra mogelijk toch in de overdrive (naar mijn mening alleen maar een lock-up) gaat.

Sorry hoor, maar ik wist niet dat je boos zou worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GrandDad, in je eerste stukje wek je de indruk alsof door het gebruik van die knop de overedrive later wordt ingeschakeld. Naar mijn mening wordt hij helemaal niet ingeschakeld.

Met uitgeschakelde overdrive, dus het lampje aan, word er niet geschakeld naar de overdrive. Alleen de eerste drie trappen worden gebruikt.

Wel wordt de "lock-up" nog ingeschakelt als de pedaaldruk gering is; deze koppelt de ingaande en uitgaande as van de koppelomvormer aan elkaar om verliezen te beperken; dit kun je horen doordat de toeren nog eens ca. 200 omw/min terug vallen op het moment dat deze inschakelt. Dit lijkt wel op een vierde of vijfde trap van de automaat, maar is het dus niet. De lock-up schakelt meteen uit als je weer op het gas gaat staan, want de lock-up is niet sterk genoeg om het volledige koppel van de motor aan te kunnen.

Dus:

Overdrive aan (Lampje uit), 1 - 2 - 3 - 4, Lock-up alleen in 4

Overdrive uit (Lampje aan), 1 - 2 - 3, Lock-up alleen in 3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Manual / Instructieboek :

"

De versnellingsbak heeft een electronisch bediende 4e versnelling (Overdrive) die wordt ingeschakeld als :

- de selectiehendel in de stand D (Drive) staat,

- de motorolie op temperatuur is (alleen voor V8),

- de versnellingsbak op temperatuur is (alleen bij 6-cyl),

- de rijsnelheid boven 48 Km/h ligt,

- de schakelaar O/D NIET ingedrukt is. (is standaard, en na starten motor)

Als de O/D schakelaar is ingedrukt is het lampje erboven aan (Overdrive UIT) en nogmaals drukken om UIT te schakelen (dan is de Overdrive dus weer IN, lekker verwarrend dus).

Schakel de overdrive UIT bij het trekken van een aanhanger of als de auto zwaar (?) wordt belast.

"

TIP : RTFM !!!!! (Read The Fuckin' Fabulous Manual)

:blink:

Benniebooshoor :lol: :lol: :lol::whistle: :whistle: :bye1::PB)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...