Spring naar bijdragen

Alle activiteit

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

  1. Yesterday
  2. wrangler266

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Wijs besluit Arjan. Als je aan je blok gaat werken wil je netjes en doordacht kunnen werken. Iets met katrollen en wat brute kracht kan tot mindere, ongewenste resultaten leiden en ik zie je geen 200 kg met je pielemuis eruit tillen..... Klinkt misschien raar wat ik nu ga zeggen, maar overweeg om de vooras 'even' terug eronder te plaatsen. Die paar uurtjes extra sleutelwerk wegen niet op tegen het profijt dat je straks hebt om je Jeep goed te kunnen plaatsen en de motor fatsoenlijk te kunnen demonteren en te reviseren. Ga niet aankloten, want dat brengt altijd kwalitatief minder resultaten en vaak ongewilde situaties met zich mee..... Ik spreek uit ervaring! Het komt nu toch niet meer aan op een dag meer of minder sleutelen.... Enfin, dat is wat ik zou doen. Denk er gewoon eens over na. Alle goeds, math
  3. Ab

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    4.0 motorblok weegt totaal 220kg. https://en.m.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine Even er vanaf trekken wat je al gedemonteerd hebt, en je weet het.....
  4. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Alsjemenou....
  5. Masis

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Rond de 180-200kg denk ik.
  6. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Oké, ik ga voorbereidingen treffen om de motor te lichten. Het probleem is dat ik de auto net verkeerd om heb staan en de vooras al heb verwijderd.. Wat weegt een motor zonder kleppendeksel, cilinderkop, olie en oliepan ongeveer? Als het niet teveel is dan kan ik deze er misschien wel uit liften met wat katrollen of gewoon met brute kracht?
  7. Ab

    abs pomp voor cherokee

    Cherokeeparts al geprobeerd? Dit type pompen zijn moeilijk verkrijgbaar en kennen vee lproblemen. Anders ombouwen naar non-ABS..
  8. wrangler266

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Huy Arjan, Ik heb even een stukje van je foto uitvergroot en wat ik zie stemt me eigenlijk niet gerust. Ik noem dat toch een behoorlijke groef. Waarschijnlijk kun je 'm ook voelen als je er met je nagel overheen gaat. Naar mijn bescheiden mening is dit waarschijnlijk het gevolg van een vervuiling van je smeermiddel. Ijzerdeeltjes (slijtage?) zijn geen partij voor het zachte witmetaal. Je oliepomp zorgt in dit geval voor de (hydrostatische) smering. De oliedruk zorgt zeg maar voor het ontstaan en in stand houden van je oliefilm tussen de krukas en de lagerschaal. De groeven zorgen er echter weer voor dat er minder drukopbouw zal zijn omdat de olie de weg van de minste weerstand zoekt en via de groeven wegloopt. Hierdoor zal de dikte van je oliefilm dunner zijn dan nodig is. Dit verklaart ook je geringe oliedruk. Ik vraag me eigenlijk hardop af of een pomp met een hoger volume hier de oplossing bied, zeker als de andere 5 schalen hetzelfde slijtagebeeld (groeven) vertonen. Ook de wetenschap dat je straks in je Jeep rijdt met beschadigde lagers zal je denk ik blijven achtervolgen.... Dat moet je eigenlijk niet willen Arjan. Wat dat betreft ga ik met Siert mee: Lagerschalen vervangen en de originele oliepomp behouden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes man!
  9. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Hey Math, Ik heb de lagerschaal nog niet gemonteerd. Hierbij 2 foto's: En je hebt helemaal gelijk over de revisie. Ik wil ook geen half werk. De glijlagers zijn niet versleten maar de groeven vind ik wel verontrustend. Ik kan natuurlijk nog een lagerschaal van de krukas demonteren en zien in welke staat deze is? Wat is jullie mening?
  10. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Huy Stephan, bedankt voor je bijdrage, hier kan ik wat mee. Behandelen van kokers en holle ruimtes stonden inderdaad al op het programma. Thxs mate!
  11. Tony dv

    abs pomp voor cherokee

    hallo allen, ik ben op zoek naar een abs pomp cardone 12-4101 voor mijn Cherokee 4.0 van 1990, naar het schijnt heeft die maar 1en1/2 jaar onder de jeeps gezeten en zijn ze nadien overgegaan naar een ander type. zonder dit kan ik wel rijden maar niet remmen 😉 ik heb een verdeler in canada gevonden maar die heeft er geen op stock. nieuw, tweedehands of alle alternatieven zijn welkom. grtz Tony
  12. Lenny

    Te koop: Wrangler YJ 1993 (9.999 EUR)

    Verkocht. Mag een slotje op
  13. Afgelopen week
  14. stephan

    Resurrection of the Mohawk...

    Goed bezig. Je maakt er een heel werk van. Ja naden zou ik afkitten bv met berner seal of polymax. Er komt altijd water tussen en dus ook roest.. vergeet niet je kokers en hole ruimtes van binnen te behandelen na je klaar bent met spuiten.
  15. wrangler266

    Resurrection of the Mohawk...

    Hi there, even tijd voor een kleine update. Ik ben inmiddels zover dat ik de onderkant gestraald heb en in de zinkprimer heb staan. Ik moet eerlijk zeggen dat het spuitpistool van de Lidl wel z'n ding deed, maar dat het oudere pistool dat ik van een vriend te leen had het toch beter deed. Uiteindelijk heb ik de body met het oude spuitpistool gedaan en kan het Lidl-pistool in de kast.... Het Lidl-pistool. De opvangzak is weinig effectief en zit meer in de weg.... Resultaat van het Lidl-pistool... Het oudere type straalpistool. Deed het echt prima vind ik. Resultaat van het oude straalpistool..... Beide hoeken aan de achterzijde waren al behoorlijk op weg, maar dan wel op de verkeerde weg... Zo zijn één voor één alle roestplekken aan de beurt alvorens met de spuitbus zinkprimer aan de slag te gaan. Hierna moet ik op 3 plekjes plaatwerk reparatie doen, alvorens ik de onderkant in de bodyshutz zet. Iemand een goede tip welke ik hier het beste voor kan gebruiken? Oh ja, en heeft het zin om de naden van de bodem te kitten alvorens er bodyshutz op te zetten? Als iemand mij hier in kan adviseren, graag. Naast het straal- en spuitwerk heb ik ook nog 4 nieuwe montageplaatjes gemaakt met 1/2" - en 7/16" draad, waarmee de body wordt vastgezet aan het chassis. Er zijn 11 bevestigingspunten, 6 met 1/2" draad (groen) en 5 met 7/16" draad (rood). Tot zover deze kleine update. Na de plaatwerk reparatie ben ik weer terug met het vervolg. Keep feeding eachother... Math
  16. REAL STRANGLER

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Wat mij betreft liever een goede standaard oliepomp dan een Chinese high volume......
  17. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Hi Jerrold, de oliepomp die ik voor ogen heb verpompt 20% meer olie dan de normale pomp. De XJ is hoofdzakelijk voor woon/werk verkeer. De glijlagers van de zuigerstangen worden vervangen.
  18. wrangler266

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Huy Arjan, Ik begrijp je dilemma. Kun je misschien een 'close-up' foto van de lagerschaal in de achterste lagerkap maken en posten, of heb je die weer gemonteerd? Wellicht dat je zo een goede indicatie hebt van de algemene toestand van je lagerschalen. 320.000 + km is tenslotte niet niks en tel daar je eerder geconstateerde lage oliedruk bij op, dan zijn dat toch signalen van slijtage die je eigenlijk niet kunt negeren. Als je krukas-lagers inderdaad versleten zijn zul je er iets mee moeten doen, anders blijft het je achtervolgen in de toekomst ondanks de reparaties die je tot nu toe dan hebt uitgevoerd. Dat zou zonde van je tijd en geld zijn, toch? Ik begrijp je onzekerheid om aan de klus te beginnen, maar kijk gewoon eens op je gemak op You-tube naar '4.0 jeep engine rebuild' en oordeel dan voor jezelf of je in staat bent om je motor verder te reviseren. Wellicht vrienden in de buurt of TD-collega's die je willen bijstaan? Enfin, denk er nog eens over na. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe.
  19. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    De glijlagers van de zuigerstangen wil ik vervangen. De krukaslagers niet omdat je daarvoor het blok moet demonteren en daarvoor heb ik te weinig kennis.
  20. Jerrold

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Een high volume pomp is nooit erg om te monteren. Je kan beter te veel smering hebben dan te weinig. Het is eerder een probleem als je echt een extreem zware oliepomp erop zou zetten omdat dat dan de kanalen ook aangepast moeten worden. Maar standaard motor en standaard pomp met goeie olie is al ruim voldoende. Motoren zijn altijd wel te verbeteren maar wat ga je er mee doen en waar ga je het voor gebruiken dat is vaak de vraag of het dan wel zin heeft om het te doen.
  21. Masis

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Lage oliedruk komt meestal door lagerslijtage. De lagers zorgen voornamelijk voor de oliedruk, vergelijkbaar met wanneer je met je vinger een tuinslang deels dichtgedrukt gaat houden.
  22. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Goedemorgen, Op aanraden van Maurice heb ook de oliepomp eruit gehaald en wil deze gezien de km stand van 322.000 km reviseren of vervangen. Ik zag op de website van Rockauto dat er ook high volume oliepompen zijn te krijgen voor de 4.0L. Huidige oliedruk bij warme motor is ongeveer 1 á 2 bar. Dit is aan de lage kant. Is het verstandig om een high volume pomp te monteren?
  23. Arjanw

    Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

    Goedemorgen Maurice, Zodra ik de zuigers eruit heb dan maak ik wat foto's van de staat van de glijlagers.
  24. Roo4JK

    Offroad tenttrailer

    Staat er nog eentje te koop...
  25. roamer

    Wat te doen...

    Sinds kort woon in het over de grens in Duitsland. Ik heb op dit moment een KJ 2.8 in bezit en die moet de deur uit. Nu is het de vraag wat er voor in de plaats gaat komen. Het liefst weer een diesel, maar ja met die milieu zones hier... Groeten, Percy
  26. de jeeper

    Jeep Academy 27 januari Weeze

    Dankje muur ik zal het hardtop nodig hebben
  1. Meer activiteit laden


×